Mission: Impossible (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met Tom Cruise, Jon Voight en Emmanuelle Béart

Jim Phelps en zijn elite-team bereiden in Praag een minutieus plan voor om een computerdiskette met de identiteit van de Amerikaanse spionnen uit de handen van de vijand te houden. Het team, bestaande uit Ethan Hunt, Phelps' mooie vrouw Claire, Sarah Davies en een elektronische expert, weet dat een diefstal gepland is op een ambassade-gala in Kiev.

avatar van martijn011
De enige reden die ik kan verzinnen is dat vorige week het eerste deel ook al om half 9 op de buis te zien was.. Maar ja, dan zend je toch eerst 2 uit en daarna 3!?

avatar van RuudC
Niet meer dan een doorsnee spionagefilmpje. Het hoeft niet allemaal slecht te zijn, maar Tom Cruise zet voor zijn doen een nogal matige rol neer. Een actieheld pur sang is hij niet en zal hij nooit worden. Toch is actie iets waar deze film een enorm gebrek aan heeft. Het blijft de achilleshiel van Brian De Palma. Die gozer kan echt totaal geen spanning in zijn films brengen en de helicopterscene was ronduit belachelijk. Na ruim een half uur begint Mission Impossible toch saai te worden. Ving Rhames, Jon Voight en Jean Reno geven films vaak wel een bepaalde coolheid mee, maar ook zij weten hier niet te schitteren. Cruise vult de grote ruimte tussen de scenes die in elk geval te doen zijn met suffe research. Brian De Palma mist in zijn regisseurskoffertje op dat vlak vooral de botte bijl. Het niet onaardige plot met makkelijk voorspelbare wendingen redt de boel tot op bepaalde hoogte, maar een topper is het absoluut niet. Een beetje humor mag best hoor.

avatar van martijn011
Cruise is wel degene die al z'n stunts zelf doet dus voor mij is hij meer actieheld dan welk ander acteur ook die z'n lastige stunts laat opknappen door een stuntman..

avatar van cloffie
Met het oog op het vierde “Mission: Impossible” weer eens begonnen met de vorige delen. Dit eerste deel stond me bij als een ‘normale’ actiefilm met enkele goede actiescènes, die de film net iets beter maken dan de normale actiefilm. Na het terugkijken werd dit weer bevestigd.

De verhaallijn begint prima en mysterieus en de spanningsopbouw is tot halverwege prima, maar na de helft zakt dit weer enigszins omlaag. Tenslotte en ook de eindscène is ietwat teleurstellend, zeker na zo'n goed begin.

De cast voor de film is prima. Tom Cruise, Jon Voight, Jean Reno en Ving Rhames bewijzen wederom goede acteurs te zijn voor dit genre. Duidelijke voorbeelden van typecasting, welke op zicht prima is, maar niet meer dan dat.

De doelgroep is volgens mij tussen de 15-30 want de film moest haar winst echt halen uit de actiescènes. De kluisscènes en die in de tunnel voldoen hieraanin ruime mate. Maar ook hier geld weer, hoe spectaculairder de actiescene, des te minder de geloofwaardigheid hiervan.

De Muziekkeuze draagt ook in ruime mate bij aan het succes van de film, de meer dan spannende tune is een begrip geworden voor spannende situaties! Een echte blockbuster had het dus nooit kunnen worden, maar Mission: Impossible was een kaskraker en ook ik vond ik de film een van de sensaties van het jaar 2000. 3,5

avatar van Spetie
Dit blijft toch wel een lekkere actiefilm.

Tom Cruise is niet voor elke rol weggelegd, maar een rol als deze voert hij toch haast moeiteloos goed uit. Brian de Palma maakt van deze film een waar spektakelstuk, dat het nodige vermaak biedt en garant staat voor een hoop actie. Vooral de scène, waarbij Cruise de vloer niet mag raken, is inmiddels toch wel een klassieke scène geworden. Daarnaast bevat de film nog wel meer mooie actie, veel vaart en een lekker verhaal vol complotten, bedrog en andere spionage-elementen. Soms is de film iets overthetop, maar aan de andere kant hoort dat ook wel een beetje bij een film als deze.

Naast Cruise is er een degelijke rol weggelegd voor Jon Voigt, die de teamleider speelt van het team waarin Cruise zijn opdrachten uitvoert. De leukste rol is echter weggelegd voor Ving Rhames, die een grappige computerexpert speelt, iets dat je niet direct van hem zou verwachten als je hem ziet. Tenslotte heeft de film nog een fijne herkenbare soundtrack. Ook niet zo raar als je weet dat Mullen en Clayton deze verzorgd hebben, want die staan sowieso garant voor kwaliteit.

Erg vermakelijk dus.

Zaten erg spannende stukken in!

avatar van david bohm
Herzien en een halve ster erafgehaald. Vooral het begin van de film vind ik zwak. Als het team elkaar omarmend zo'n beetje de liefde verklaard, dat zie ik een collega spion als Jason Bourne of James Bond niet doen. Het is duidelijk, de film neemt zichzelf niet al te serieus. Het is ruim anderhalf uur spionnetje spelen waar we naar zitten te kijken. Het plot is samen te vatten als 'wie is de mol.' Redelijk vermakelijk om te zien maar niet sterk.

avatar van K. V.
Deze eens herbekeken en hij blijft toch goed. Vooral de scène in de kluis (aan die kabel) blijft spannend
Jammer genoeg dat die scène met de TGV wel niet echt kan, want in 1 tunnel kan er maar 1 trein en in de film kruisen ze elkaar
'k vond ook iedereen goed gecast en nog een boeiend verhaal.

avatar van Karl van H.
Alle lof voor de scène waarin bij de CIA wordt ingebroken, is natuurlijk terecht, maar de scène die mij sinds klein jongetje al is bijgebleven, is niet de inbraak, maar de scène waarin Cruise het aquarium laat ontploffen. De opbouw in is hier echt geweldig: van statisch camerawerk op ooghoogte, naar lage, scheve hoeken, gepaard met aanzwellende muziek en een versnelde montage. Dat daarbij de twist die in die scène wordt onthuld ook geen verkeerde is, mag bijzonder prettig genoemd worden.

avatar van wwelover
Vrij tegenvallende film moet ik zeggen. Ik ben een liefhebber van Tom Cruise en houd ook van dit genre films, echter MI kon mij zelden echt boeien. Ok Cruise doet het meer dan uitstekend, maar echt van veel meer hoeft de film het niet te hebben. Er zitten enkele sterke scenes in, zoals de inbraak bij CIA. Maar ik vond het allemaal een beetje onnodig overdreven. Ben overigens wel benieuwd naar deel 4. Die zal ik vast nog wel in de bioscoop zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nadat ik recent Mission: Impossible 4 in de bios zag bedacht ik me dat ik van de voorgangers niet al te veel meer herinner. En dan vooral deel 1 en 2 die ik echt al een eeuwigheid niet meer heb gezien. Een ideaal moment voor de herziening dus.

Mission: Impossible zit nog best goed in elkaar. Het lijkt nogal op James Bond, maar dan serieuzer en met nog meer over de top gaande momenten. Soms erg leuk (geweldige scene, die computerinbraak bij de CIA!), soms zo overdreven dat het stoorde (de helicopter die aan de TGV hangt). Maar overall best wel de moeite. Dat komt ook doordat de cast me wel beviel. Cruise is gewoon solide als Ethan Hunt. Beetje humorloos en droog is hij wel, maar goed. Voight en Rhames deden het ook prima. Zeker Voight vind ik echt een prima acteur.

Wat me stoorde waren de special effects op het einde met de helicopter/TGV scene. Zag er niet uit, zeker de ontploffing waarbij Cruise weer op de TGV werd gesmeten. Zeker wel een smetje op de film die verder best wist te vermaken. Vergeleken met deel 4 is deze film trouwens wel erg serieus. Ik zie het liever wat luchtiger, aangezien de hele reeks toch pretentieloze, vermakelijke flauwekul is.

3,5* blijven staan.

Tarkus schreef:

Heb deze prent nog eens opnieuw bekeken en blijf bij m'n eerste mening, misschien een kleine aanpassing.
De minst goede van de 3 is niet helemaal juist, het is een goede actieprent zonder twijfel en zeer zeker geen snertfilm.

Naar aanleiding van de verschijning van de 4de film deze eens opnieuw bekeken, ditmaal op blu-ray.
Heb niets te wijzigen aan mijn eerdere commentaren, alleen dat de beelden en geluid op het BD-schijfje natuurlijk van nog betere kwaliteit zijn.

Toch wel een mooi gestileerde avonturenfilm, zowel in beeld als in dialogen.
Mede door de score vind ik het wel een fijne sfeer hebben.
Gewoon prima amusement, niets meer en niets minder.

Goede onderhoudende film met een goed verhaal! Niet de allerbeste maar wel lekker wegkijken!

Hoewel deze opwindende thriller niet altijd even overzichtelijk is en zo nu en dan zelfs verwarrend (waarschijnlijk door de hoeveelheid plotwendingen), waren de doeltreffende, indrukwekkende en spectaculaire actie en de visuele hoogstandjes, in 1996, onovertroffen. Memorabel is de onmogelijke inbraak in het hoofdkantoor van de CIA.
Tom Cruise zette zich met deze film op de kaart als actieacteur en de pakkende song heeft bijgedragen aan het grote succes.

Dick2008
Ik ben niet zo weg van Tom Cruise, maar de trailer ziet er wel aardig uit. Toch tegenvallende film die bovendien ook veel te lang duurt. Cruise kon me toch niet overtuigen. De beeldschermen tussendoor vond ik hinderlijk. De actiescènes halen het ook niet bij een James Bond-film, nota bene voor een film uit 1996. Belachelijke TGV-scène, zonder bovenleiding. 2.0

avatar van baspls
Mooie film. Goed Geacteerd, Mooie Effecten. Leek wel of ie uit 1986 kwam inplaats van 1996, in tegenstelling tot veel andere films uit de 90's word Mission: Impossible niet verkloot door overmatig CGI gebruik. Goede en zeer vermakelijke film.

avatar van baspls
Ook meegenomen in dit review:
Dallben's Weekly Review

avatar van Aazhyd
Vermakelijk voor een leeg avondje, maar niet meer dan dat. Cruise speelt op de automatische piloot en er zitten heel wat ontwikkelingen in het verhaal die zo onwaarschijnlijk zijn dat het lachwekkend wordt. Er zit ook helemaal geen spanning in de film. Kritische zin uitschakelen en dan kan je hem bekijken.

avatar van PG01
FIlm kijkt lekker weg. De enige Mission Impossible film die ik nog niet gezien had. Jammer van de scene met de helikopter in de tunnel op het eind. Dat had van mij niet gehoeven, erg overdreven en té onrealistisch. Verder een prima actiefilm om een keer gezien te hebben, niet veel mis mee.

avatar van Mr_Mephisto
Na lange tijd nog eens deftig herzien.
Het begin van de film en de daaropvolgende intriges creëren een spannend sfeertje; vooral de Praagse setting is geslaagd. (Het was deze zomer een fijne verrassing toen ik in diezelfde stad op de Karelsbrug botste, waar een auto ontplofteen Cruise de trappen op liep.)
De meest memorabele en nog immer spannende scène blijft die van in het CIA-gebouw, zoals gauke hierboven vermeldt. Helaas wegen voorspelbaarheid en over-the-top actie ook door in mijn beoordeling. Het einde is een lachertje.

Herziening.

Maar dan wel een héél late. Toen de film voor het eerst op TV kwam ooit gezien (ergens rond '98 dan?), maar nooit afgekeken toen denk ik. Meeste scenes kende ik nog wel, maar van die treinscene herinnerde ik me niks meer.

Heeft de tand des tijds niet al te best doorstaan. Een aantal scenes blijven leuk (de kraak uiteraad, ook meteen de meest iconische, maar ook het begin in Praag is fijn), maar een hoop zaken komen tegenwoordig nogal muf en afgezaagd over. De vele twistjes zijn te doorzichtig, de finale belachelijk en de tussenstukjes gewoon saai, ondanks een hoop extra Frans acteertalent.

De Palma's regie viel me toch ook een beetje tegen. Normaal iets opvallender en zwierderiger, hij houdt het hier wat mij betreft veel te braaf. CG is verder érg slecht, dat helicoptertje kon écht niet, gelukkig beperkt De Palma het tot een paar scenes, zodat het niet de hele tijd stoort.

Heeft veel van z'n glans verloren. Op z'n hoogtepunt een vlot spionagefilmpje, maar teveel dalletjes en pijnlijke momenten om nog écht te entertainen.

avatar van Insignificance
Spy fun met een onvergetelijke tune en heel wat minder schwung dan ik me herinnerde. Was ook alweer vergeten dat De Palma deze op z'n palmares heeft staan. Eentje met een aangename stijl, al laat zich dat eigenlijk alleen voelen wanneer het zich in met name nachtelijk Praag afspeelt. Samen met de diefstal van de NOC lijst het beste segment van de film.

Niet dat dat nu zo spannend is, maar de stilte spreekt wel aan. Verder toetert Elfmans score alsof het een lieve lust is en daarna wordt het allemaal stilaan minder. De film verkeert zelfs in een wak wanneer Voight weer opduikt. Beroerd onderdeel, Czerny heeft een wel erg lullig rolletje en de Palma's afsluitende over the top actie is het aanzien echt niet (meer) waard.

avatar van Captain Pervert
Een iconische film (met name de scène met de draden) maar eigenlijk verdient MIssion Impossible dat helemaal niet. Het is allemaal erg doorsnee en zouteloos. Bij vlagen zelfs wat saai. De stunts zijn op 1 hand te tellen, de rest wordt opgevuld met ingewikkeld gedoe met ouderwetse laptops, Nokia mobieltjes en camera-brillen.

De techno-mumbojumbo doet nogal gedateerd aan en het slaat vaak nergens op. Voorbeeld: de elektrische systemen van buitenaf regelen, bijvoorbeeld een lift. Tegenwoordig zou het theoretisch kunnen dat de systemen van een gebouw op de 1 of andere manier aan internet zijn gekoppeld, maar destijds (1996) was dat echt allemaal closed circuit. Maar dat moet je natuurlijk allemaal met een korrel (of kilo) zout nemen.

Gisteren heb ik deel I herzien en deel II voor het eerst gezien en in beide delen is het gedoe met maskers een soort running gag. Je denkt: het is persoon A, maar dan gaat de hand achter het oor, rukt A zijn gezicht eraf en blijkt het persoon B. Dit leidt tot ietwat cheap ass plottwists, ik hoop dat ze hier in deel III en IV vanaf zijn gestapt.

Verder geeft de plotsamenvatting hierboven eigenlijk al veel te veel weg, het is leuker als je slechts weet dat "een opdracht in Praag misgaat" en "Ethan Hunt de mol binnen zijn organisatie moet zoeken".

Wat dat betreft, en dat zal ik in mijn eerdere recensie (jaren geleden) ook al wel gezegd hebben, is het nogal flauw dat ze een vast personage uit de serie ineens bombarderen tot schurk. Het is alsof je een film maakt van The A-Team en Hannibal is ineens een dubbelspion.

2,5 sterren

avatar van Phantasm
Viel me over het geheel toch wel wat tegen, had het beter verwacht, voor de liefhebber.

'k Zal wel niet alleen geweest zijn om exact het intrige niet te hebben kunnen volgen en dit niet alleen omwille van de technologische hoogstandjes maar ook omwille van de onnavolgbare bochten die het verhaal maakt.
Voor de liefhebbers van Bond-films met er nog een schep bovenop.
Kristin Scott Thomas verdwijnt te vroeg uit de film en Emmanuelle Béart komt er ook weinig aan te pas, is wel betoverend mooi maar daar is alles mee gezegd.
Tom Cruise tenslotte is de "vliegende" held van het gebeuren.

avatar van Gerlof1378
goeie actie/spy film, ben anders totaal geen fan van Tom Cruise. Maar deze film serie en Minority Report van hem zijn zeer goede films. Deze 1ste MI is zeker de moeite waard, goed verhaal, goede acteurs/actrices, mooie setting maken van deze film een 2 uur durende actietopper. Vind zelf persoonlijk de 3de film het beste.

TMP
Zeer onderhoudende actiethriller. Een aardig plot met de nodige intriges, een goede cast (met name Tom Cruise en Jon Voight) en met de stad Praag ook een goede setting. Hoogtepunt van de film is zonder meer de inbraak in de kluis bij de CIA. Deze eerste Mission Impossible film is zeker de moeite waard.

De zoveelste gelikte variant op het thema: special agent krijgt het levensbedreigend aan de stok met zijn baas. In mijn jongere jaren zou ik zo’n film ongetwijfeld heel erg leuk gevonden hebben, maar nu zijn al die hightech snufjes en stunts-die-niet-kunnen (hangen aan TGV op volle snelheid en zo) niet meer aan mij besteed. Bovendien zie ik mlle. Béart inmiddels veel liever ronddartelen in Pagnol’s dromerige Provence en soortgelijke films.

avatar van missl
In de hele film gebeuren dingen die impossible zijn, maar het is wel vermakelijk.