Mission: Impossible (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met Tom Cruise, Jon Voight en Emmanuelle Béart

Jim Phelps en zijn elite-team bereiden in Praag een minutieus plan voor om een computerdiskette met de identiteit van de Amerikaanse spionnen uit de handen van de vijand te houden. Het team, bestaande uit Ethan Hunt, Phelps' mooie vrouw Claire, Sarah Davies en een elektronische expert, weet dat een diefstal gepland is op een ambassade-gala in Kiev.

avatar van Poppe
Goede actiefilm, met een prima plot. Helaas is het einde ietwat overdreven, maar enfin..

avatar van clockwork72
Erg goede actiefilm idd. De 3e blijft het best maar deze is ook zeker goed.

Driello
Prut. Alleen al hoe ze dat CIA-hoofdkwartier binnenkomen. Als je bij de brandweer werkt hoef je per definitie niet te worden gescreend.Dan kun je gewoon met je helmpje en je bijl lekker overal rondlopen. Dit als illustratie voor mijn lage score. Daarnaast dan nog die lachwekkende actiescene op het laatst.......nee, ik snap de heisaover deze fim niet.

puckb96
De eerste Mission Impossible film is ook meteen de slechtste. Alleen de stunts vind ik best wel gaaf! Mission Impossible 3 bevat echt alle goede elementen, deel 2 bevat goede stunts en ook spannende stukken, maar deel 1 vond echt nog veel te veel weg hebben van de ouderwetse serie.

Melvin Udall
Al weer 14 jaar oud en dat is toch wel te zien. Films als deze waarin veel gebruik gemaakt wordt van technologie raken snel verouderd. Daarbij is het verhaal toch ook wel erg eenvoudig. Vooral Cruise is in zijn latere films sterker gaan acteren. Desondanks deze aanmerkingen blijft de scene in de kluis briljant en tevens het hoogtepunt van de film. Leuk om weer eens te zien.

avatar van stefan dias
Melvin Udall schreef:

De kluis, oké.
Maar op het eind zie je gewoon hoe iedere scenarist met een greintje eergevoel in zijn lijf waarschijnlijk weggelachen werd door de producers die in een opbod voor special effects compleet belachelijk de mist in gaan.

avatar van rkdev
Erg goede, wat lastig te volgen, spionagefilm. Jammer van de "helicopter scene" die het niveau wat omlaag haalt. De scene in de kluis maakt dat natuurlijk weer ruimschoots goed.

Vanmiddag maar weer eens opgezet blijft een vermakelijk film en verveeld geen moment Je zou niet zeggen dat deze film uit 1996 is.

avatar van davidz352
Je moet deze film natuurlijk niet al te serieus gaan nemen. Gewoon acite!

Tarkus schreef:
De eerste van de 3 uit de serie.
Het is de minst goede van de 3 ook, maar toch ook niet zo dat het een snertfilm zou zijn, integendeel.
De film leunt nog het meeste aan tegen de oorspronkelijke tv serie, met Jim Phelps (gespeeld door Jon Voight) die ook in de serie voorkomt.
Het verhaal zit goed in elkaar en ook de actie is prima, al is de helikopterscène op het einde wel zeer ongeloofwaardig. Maar laat dat de pret niet drukken.
Dit is gewoon een goede actieprent om niet te veel bij na te hoeven denken.

Heb deze prent nog eens opnieuw bekeken en blijf bij m'n eerste mening, misschien een kleine aanpassing.
De minst goede van de 3 is niet helemaal juist, het is een goede actieprent zonder twijfel en zeer zeker geen snertfilm.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De serie was wel leuk, al was het niet meer dan dat. Na herziening van deze film had ik gehoopt dat er toch nog steeds een blockbuster zou neerstaan, maar hij blijft toch wankelen. Slecht acteerwerk, gedateerde stunts, ... Cruise oogt trouwens veel te jong voor deze rol en de film lijkt me meer een James Bond Jr film te zijn. Een veredelde Spy Kids als het ware.

Ik onthou enkel de scènes in de kluis en de tunnel, al zal dat meer door de parodieën komen. Leuke film om een keer te zien, maar hij zweeft tussen een tienerfilm en een blockbuster. Jammer.

avatar van AGE-411
Verschrikkelijke film

Hier en daar lijkt het op een sfeervolle actiefilm uit de jaren 90, maar die sfeer wordt dan door de klunzigheid gewoon neergehaald: Belachelijke en te ingewikkelde plotwendingen. Het aantal fouten en onwaarschijnlijkheden valt niet te tellen, en de acteurs zijn wandelende karikaturen en de dialogen zijn niet bijzonder tot zeer slecht.

Het einde is gewoon dieptreurig. Een thalys die rijdt zonder bovenleidingen? Een helikopter in de eurotunnel? Cruise die door die explosie weer op de trein wordt geblazen?
VERSCHRIKKELIJK BELACHELIJK.
Het leek werkelijk op een goedkope B-film.

Te veel minpunten om op te schrijven. Sterk aan geërgerd.

avatar van Cleanshot
De nieuwe verbeterde James Bond wat mij betreft (voor die tijd dan)...
Kan zijn dat er veel fouten inzaten maar heb hem destijds in 1 zucht uitgekeken en genoten.

avatar van sofripa
De impossible-tune. . Verders, heerlijk hersenloos vermaak. En dan is dus niks fout....Dit zijn geen doorspitfilms. Dit zijn go-with-the flow films. En daarin is de hele Impossible-reeks een topper. 4 sterren

avatar van Denzz
Scène met de zweetdruppel is echt meesterlijk!

avatar van schram101
Aardige actieprent dit eerste deel van de Mission Impossible serie. Deel twee en drie zijn echter wel beter maar dat doet niets af aan de sfeer en beleving van deze. Sowieso door de ultracoole soundtrack zit je natuurlijk zo in de film en dat blijft ook wel een beetje zo. Nergens wordt het echt goed of spannend, maar is dat nou nodig? Zeker de scene in de [spoile] kluis is ontzettend stoer en ook het einde mag er wezen.

AGE-411 schreef:
Belachelijke en te ingewikkelde plotwendingen.

Dit ben ik wel een beetje met je eens. Maar..

.. ga je me echt vertellen dat je je hieraan ergert in een Mission Impossible film? Dat kun je toch niet menen..

avatar van movie fan
Mission impossible 1:

Het begin van de film is zeer goed en was vermakelijk , na dat begin werd het alleen nog maar vermakelijker . Maar het einde , wat als je het verteld mss nog oke is . Maar in de film niet . De film heeft een hoog niveau vind ik , wat op het einde helemaal word afgebroken ! Ik hou wel van een overdreven prent nu en dan . Maar zelfs dit is te erg voor woorden .

Goede cast met een sterk staaltje acteerwerk . Een geweldige soundtrack . Maar helaas het einde kost toch een puntje . Anders was het een 5 op 5 . Maar de film is grotendeels dik in orde , dus een welverdiende 4 op 5 !

avatar van Denzz
Aardige actiethriller van De Palma! Cruise is een geschikt acteur voor z'n rol, maar topprestaties levert hij nu ook weer niet af. Het verhaal steekt volgens mij nogal simpel in elkaar maar het kan er door.
Maar 'Mission: Impossible' bevat volgens mij toch wel een paar aardige scènes zoals met de zweetdruppel bijvoorbeeld. En de eindscène is ook wel erg bombastisch en knap gedaan. Dit maakt 'Mission: Impossible' volgens mij tot één van de betere actiefilms en daarom verdient die toch nog een dikke 3.5* .

rayman
AGE-411 schreef:
Daarom heet het ook Mission IMPOSSIBLE

Gewoon een heerlijke actief thriller met natuurlijk een iets over dreven verhaal. Veel scenes zijn spectaculair (soms iets overdreven maar dat paste wel goed bij het verhaal) en de film weet te boeien van het begin tot het einde en is zelfs regelmatig spannend. De cast was goed gekozen en Tom Cruise deed het als Ethan Hunt zeer goed en leuk. Maar persoonlijk vond ik Jean Reno nog het best en zag Emmanuelle Béart er natuurlijk heerlijk uit.

De scene waar ze Inbreken en de kluis kraken was geweldig en zeer spannend.

avatar van Dennissssss
Misschien was dit in 1996 een leuke film. Ik zat me nu vooral te ergeren. De special effects waren slecht en sommige scene's echt belachelijk en ongeloofwaardig. 2 voorbeelden:

De scene met de zweetdruppel in de kluis. Jean Reno laat dat touw vieren omdat hij die rat wil doden en houd Tom Cruise dan nog net boven die vloer vast. Dan krijg je een scene die redelijk lang duurt en dan denk ik: "waarom tilt Jean, Tom niet gauw omhoog"? Dat duurt en dat duurt. Dan komt die man die daar werkt weer richting kluis en dan kan Jean hem ineens wel meteen omhoog tillen!

Dan die scene met die helikopter in die trein. Dat is allemaal nog tot daar aan toe, maar dan laat Tom die heli ontploffen en dan vliegt hij ff door de lucht terug op die trein! Jaaa tuurlijk!

avatar van Fran
Ik moet zeggen dat ik deze film in de bioscoop veel indrukwekkender vind dan thuis voor de buis. Er zitten behoorlijk was goede actiescène's in en ook qua spanning en sensatie zit het wel goed. Alhoewel sommige scène's wel erg ongeloofwaardig overkomen zoals de tunnelscène. Maar dat weet je nou eenmaal met actiefilms. Vooral bij de scène waarin ze in de kluis inbreken en hij op zijn kop boven de diamant hangt zat ik op het puntje van mijn stoel. Maar ik moet wel zeggen dat deze scène's nu wat gedateerd over kunnen komen.Tom Cruise komt niet helemaal sterk over als bijdehande beroepscrimineel en tough guy.

avatar van SnakeDoc
Afgelopen week alle drie de MIP films bekeken. Dit eerste deel zat goed in elkaar al was het een beetje chaotisch. Helaas had ik een verschrikkelijke versie te pakken waar zelfs stukjes ontbraken. Hierdoor begreep ik het complete verhaal eigenlijk pas na het lezen van wikipedia In ieder geval gewoon een lekkere actie film. Niet meer, niet minder!

Deel 2 vond ik persoon dramatisch. Ongekend saai en er werd teveel aan gezichtjes getrokken waardoor de makers je tot gestoord aan toe op het verkeerde been konden zetten. Ook het verhaal was slap evenals de acteurs.

Deel 3 echter, was weer groots en treedt prima in de voetsporen van dit eerste deel. Goed verhaal en mooie effecten. Misschien wel de beste van alle drie.

Een mega groot fan zal ik nooit worden van dit type films, maar naar deel 4 kijk ik inmiddels wel uit!

avatar van DonPeliculón
Degelijke actiethriller die bij vlagen spannend is en gelukkig niet geheel voorspelbaar. De cast is prima, vooral Tom Cruise en Jon Voight acteren goed. De scène in het CIA-hoofdkwartier is zonder meer het hoogtepunt van de film.

movie-edje
Dit moest de inkomer zijn van de mission films!

moet eerlijk bekennen dat ik deze deel niet echt geslaagt vind!
En dat het best redelijk saai en zwoel is!

De film laat alle hoeken van de kamer zien, en het wordt nergens interesant!
Cruise heeft meer een 007 karakter, die mij in deze deel niet echt raakt!

integendeel vind ik de 2de mission deel op dit moment de beste.
maar zo zie je op moviemeter, dat over smaak wel te twisten valt!

avatar van Gang_Star
Een matig eerste deel. De cover geeft toch echt aan dat het om een actiefilm gaat, terwijl er weinig te genieten valt van actie. Daardoor oogt deze film toch net iets meer als een willekeurige spionagethriller. De film heeft uiteraard zijn charmes en een aantal prima scene's( zoals bijv. de overbekende scene waarin Ethan Hunt aan het werk gaat om info te kopiëren van die computer in die maximaal beveiligde ruimte) maar echt overtuigend wordt de film niet.

avatar van martijn011
Met het oog op het vierde deel dat deze maand in de bios verschijnt nog even lekker de eerste drie delen herzien.
De Mission: Impossible reeks staat me bij als een zeer vermakelijke en met dit eerste deel werd dit weer bevestigd.

De film kijkt heerlijk weg. De ruime anderhalf uur vliegen voorbij. Het eerste uur is het best. Vooral de scene waarin ze inbreken in het CIA-gebouw en waar Cruise aan een touw hangt om de NOC-lijst te stelen is zelfs briljant te noemen. Helaas zakt de film daarna naar een lager niveau en ook de eindscene is ietwat teleurstellend, zeker na zo'n goed en mysterieus eerste uur.

De cast tilt de film ook naar een hoger niveau. Jon Voight, Emmanuelle Béart, Jean Reno, Ving Rhames en ook Tom Cruise bewijzen goede acteurs te zijn en leveren met dit eerste deel een prima film af die na herziening gewoon op 3,5 ster blijft staan!

avatar van loreen
een matige eerste deel

avatar van Donkerwoud
Zag hem toevallig weer eens langs komen en toen viel me op dat het eigenlijk best een saaie bedoening is. Het heeft nog helemaal niet zoveel van de vaart en het overdreven karakter van de latere delen.

avatar van mikey
Veronica zend 1 en 2 uit. En dan beginnen ze met 2