Swimming with Sharks (1994)

Alternatieve titels: The Buddy Factor | The Boss

Komedie / Drama

geregisseerd door George Huang
met Kevin Spacey, Frank Whaley en Michelle Forbes

Guy wil het gaan maken als filmproducent in Hollywood en er is een manier waar op dat heel snel kan gaan en dat is als je assistent wordt van een producer. Hij wordt de assistent van Buddy Ackerman. Al snel blijkt dat Buddy het leuk vindt om het leven van Guy erg moeilijk te maken, hij doet dit door hem allemaal onzin opdrachten te geven en hem compleet uit te schelden als hij er zin in heeft. Maar Guy zal dit niet zo maar over zich heen laten gaan.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik heb een half uur van deze film gezien, en toen afgezet: vond er geen drol aan. Maar goed, kan er dus geen cijfer aan geven.

Moet je hem toch maar verder kijken want ik vond hem erg koel vooral de manier waarop Kevin Spacey Guy belachelijk maakt is erg goed. En het martelen is ook niet slecht.( Ik had nog foutje gemaakt het moet natuurlijk zijn het leven van Guy vreselijk maakt)

Ik vind dat als je een film afzet omdat je hem kut vind, dat je dan nog best een (laag) cijfer kan geven. Je mening is dan dat je het niet om aan te zien vond

Benicio del Toro zit hier toch ook in?

neo (crew)
kevin spacey had een oscar moeten krijgen voor deze film

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nee Blindfold, als ik een film slecht vind spoel ik 'm door (HEEL sporadisch gebeurt dat..), en dan geef ik 'm wel een cijfer

deze zette ik af omdat ik er geen zin meer in had.. en het is er later nooit meer van gekomen om 'm af te kijken, moet ik dus nog maar 's doen

Ja blindfold hij zit hier ook in maar heeft maar klein rolletje.

avatar van Goodfella
Geweldige film! a.k.a. The Buddy Factor

avatar van Ramon K
Geweldige film van Spacey waarvan 't einde precies laat zien hoe 't in deze kapitalistische, egoistische wereld gaat. Whaley geeft goed tegenspel(hij heeft ook een rolletje in Pulp Fiction). 4 sterren

FisherKing
Precies Ramon..Goede film

avatar van Sjoerd
Vond deze film echt super...
Zeer goede rol van Spacey.

Heel vette film. Spacey speelt echt een perfecte 'asshole'!!!

Vooral dat momentje als hij dat water inschenkt als Guy hoogstnodig naar de wc moet...Briljant

ik kon persoonlijk meer genieten van de 'Hot sause' over zn wonden en de heerlijke 'papercuts'

heerlijke film met een prachtig einde ......

Neder schreef:

Beetje rare interpretatie van het woord genieten.

'I want Spielberg, Lean...'
'But Lean is dead'
'He's not dead. He's just not available' ...3*

avatar van BenicioDelToro
Kevin Spacey is ouderwets op dreef in deze film, met daarin ook een leuke - maar helaas veel te kleine - rol van mijn held Benicio. Goede dialogen, met name in het gedeelte waarin Spacey zijn assistent belachelijk maakt. Jammer alleen dat die Frank Whaley, de andere hoofdrolspeler, zo ontzettend weinig toevoegt. Beetje flets figuur, wat mij betreft. Voor die rol hadden ze een andere acteur moeten kiezen, met meer uitstraling en talent.

Het einde kwam behoorlijk onverwacht voor mij, trouwens! 3,5 ster.

Daar ben ik het niet mee eens. Whaley is een heel goede acteur, hier en daar duikt hij wel eens in andere films op in bijrollen. Altijd wel de moeite om te kijken. Zijn performance voegt altijd wel iets moois toe aan het verhaal
Spacey is geweldig in deze film, zodra ik het dvd hoesje in mijn handen had was spacey weer mijn usual suspect als de acteur in de film die het kijken weer de moeite waard zou maken.

avatar van Co Jackso
Kevin Spacey domineert in deze film en zorgt ervoor dat Swimming with Sharks boven het gemiddelde uitkomt. Dat deze film niet echt bijzonder is bewijst de eerste scene al. Het deed me denken aan een mislukte ode aan de opening van Sunset Blvd. 3*

avatar van otherfool
Lichtelijk briljante film met een sterke cast, interessant gegeven en een opmerkelijk en lekker duister einde. Aanrader!

4*.

avatar van PaulieWalnuts
Leuke rol voor Spacey maar verder viel dit me enorm tegen. Het eind is ook nogal vergezocht.

Meneer Bungel
Niet alles blijft overeind bij herziening, vooral de 'twist' dat Buddy's vrouw het slachtoffer blijkt te zijn geweest van een zinloze moord ging me er dit keer te ver over, evenals het net wat te overdreven einde wanneer Buddy in de deuropening verschijnt. Wel sterk is hoe het verdere verhaal in elkaar gestoken is (lees: opgebouwd wordt), vooral waar het begin weer in een andere vorm terugkomt.

Plussen en minnen in de rekenmachine ingevoerd en dan blijkt het cijfer onveranderd met nog maar eens een paar dikke veren waar de zon niet schijnt voor Frank Whaley en Kevin Spacey.

3,5* ---> 3,5*.

AddictedToMovies
"You look happy. I hate that!"

Voor slechts een paar euri op de kop weten te tikken. Let niet op de uitgave, want die ziet er niet uit; poppetjes met paint uitgeknipt waar je de lelijke hoekjes nog ziet, onleesbare woorden op de achtergrond, kortom spuuglelijk. Maargoed, voor die prijs ga ik niet klagen (wat ik nu stiekem alsnog even heb gedaan).

Het was enigzins moeilijk om in de film te komen, het begon wat teveel als een debuut van een regisseur die nog niet echt zijn draai heeft gevonden (net even gechekt, en ja, het is een filmdebuut). Het switchte teveel van komedie naar zwak drama. Maar alles was goed te verteren door de ster van de film: Kevin Spacey. Voor de leden van de Kevin Spacey fanclub onder ons - en dan behoor ik tot het bestuur - is dit heel erg genieten van zijn one man show. Vergeet die andere hoofdrol, of een (best leuke) bijrol van Benicio Del Toro, dit draait om Kevin Spacey. Er bestaat geen betere cynicus of sadist als hij. Maar ook het script vordert de tweede helft van de film. Het drama-aspect van de film wordt opeens verrassend sterk. Dus na een wat moeilijke start waar gelukkig genoeg te beleven valt door Kevin Spacey wordt het een erg sterke film, natuurlijk met als belangrijkste factor: Kevin Spacey.

Meneer Bungel
Vlak Frank Whaley niet uit!

AddictedToMovies
Slecht was ie niet hoor maareh... Zo geweldig toch ook niet? Hij verbleekt naast een gigant als Kevin Spacey.

Wat ik trouwens vergeten ben te vermelden is dat ik in het begin ook een beetje moeite had omdat de twee hoofdrollen de twee stomste namen hebben die ik echt niet kan uitstaan: Buddy en Guy. Ik kan echt niet tegen die namen...

Meneer Bungel
Lastig als je niet tegen bepaalde namen kunt... En verbleken bij Spacey vond ik Whaley zeker niet.

orbit
Best een aardige satire, deed me erg aan The Player denken, die ik dan weer een stuk beter vind. Maar dit is ook een goede film over de kill or be killed attitude van het succesleven en hollywood.

Vond hem toch wel erg goed. Maar ik denk dat je zelf Guy's situatie, of iets soortgelijks, moet hebben meegemaakt om deze film volledig te kunnen waarderen.

avatar van Mescaline
Geen twijfel mogelijk dat voor het grootste deel Kevin Spacey deze film laat werken, maar tegelijkertijd is Frank Whaley geen verkeerde tegenspeler.
Kevin Spacey weet zijn karakter meer diepgang mee te geven en daarbij ook nog eens geloofwaardig te blijven, velen andere acteurs kunnen hem dit zonder jaren van training en ervaring niet nadoen.
En toch vond ik Michelle Forbes ook goed gecast voor haar rol, ze heeft weliswaar niet een super grote rol maar is wel belangrijk voor het plot.

Deze film is hoogstwaarschijnlijk niet voor iedereen en het einde is zelfs een beetje vreemd, maar het lijkt te werken voor deze film.
3,5 sterren zijn zeker op hun plaats

avatar van funnyhow
Deze rol is spacey op het lijf geschreven... (zie ook hurburly en the ref).
De rest van de cast doet het ook meer als behoren.
film met hoogtepunten maar ook soms beetje langdradig.
wel die typische 90sfeer.die ik persoonlijk altijd zo heerlijk vind.die auto's,huisinrichting,de soms heel foute kostuums.
Al bij al een heel degelijke film 3,5 sterren