Wuthering Heights (1939)

Drama / Romantiek

geregisseerd door William Wyler
met Merle Oberon, Laurence Olivier en David Niven

Een vreemdeling raakt in noodweer de weg kwijt in onherbergzame Britse moerassen. Per toeval komt hij aan bij Wuthering Heights, het duistere en sombere landhuis van de mysterieuze Heathcliff, een man zo verscheurd door onbeantwoorde liefde, dat hij niet meer wil leven. Terwijl de storm buiten voortraast, raakt de vreemdeling steeds meer geïntrigeerd door het treurige relaas van Heatchliff. Hij koesterde een onschuldige liefde voor de mooie Cathy, een wilde en vrije jongedame die zich niet liet binden door zijn liefde.

Mooie klassieker met de nog jonge David Niven (zeer herkenbaar) en Laurence Olivier (niet herkenbaar).
Romantisch verhaal met wat mysterie, de succesformule in die tijd vermoed ik.
Toch altijd wel eens leuk om zo'n 'oudje' te bekijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die anno 1939 in de schaduw stond van andere klassiekers dat jaar: Wizard of Oz, Gone with the wind, Stagecoach en Mr. Smith goes to Washington. Als er geen onderscheid was gemaakt tussen kleur en zwart/wit (Wuthering Heights won Oscar voor cinematografie in zwart/wit en Gone with the wind die in kleur), had deze film misschien wel geen prijs gewonnen.

De film is een klassieke verfilming en op dat vlak moet het toch wel het onderspit delven tegen wat 'modernere' films als bvb die Gone with the wind en Wizard of Oz. Het hoort wel bij het genre en de boekverfilming doet het zeker niet slecht. Merle Oberon en Laurence Olivier hadden tijdens het filmen een grote hekel aan elkaar. Je merkt dat niet helemaal in beeld, maar chemie is er ook weer niet. David Niven is niet meer dan een veredelde figurant hier. De acteerstijl en het uiterlijk van Laurence Olivier deed me trouwens denken aan Timothy Dalton. Hij zal het van Olivier geleerd hebben zeker?

Leuke film voor wie houdt van de oude filmstijl, maar een klassieke topfilm is het ook niet. Wel mooie beelden, die prijs voor cinematografie was niet onterecht.

avatar van Woland
Tja, ik ga hier niet al te veel woorden aan vuil maken. De cinematografie is inderdaad fraai, maar de film zelf was een moeizame, moeizame zit. Nog meer dan het boek druipt de sentimentaliteit en het melodrama uit alle hoeken en gaatjes, de dialogen en het beeld van Engeland van twee eeuwen terug zijn vreselijk oubollig, en dat overdreven gedoe de hele tijd waarin Cathy voor de zoveelste keer huilend wegrent of Hindley weer eens een denigrerende speech houdt, het ging me behoorlijk tegenstaan. En die continue vioolmuziek, brrr. Nu was het boek ook al wat moeizaam, maar daar werden de karakters in ieder geval nog wat verder uitgediept, waarin bijvoorbeeld Heatchliff ook een stuk donkerder geschetst werd. Hier zijn de karakters toch wel erg van bordkarton. Niet mijn film.

avatar van John Milton
Ik kan me daar behoorlijk in vinden, al is het een miniscuul vleugje milder.