Ill Manors (2012)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ben Drew
met Riz Ahmed, Ed Skrein en Natalie Press

Ill Manors speelt zich af in de meedogenloze straten van Londen. De film volgt een aantal jonge mensen, die allen moeite hebben om het geweld van misdaad, drugs en bendes te overleven dat hen dagelijks overspoelt. Junkie Michelle is op zoek naar haar volgende shot, en neemt het destructieve pad naar de wrede drugsdealer Ed, die voor niets terugdeinst om zijn verloren telefoon te vinden. Net vrijgelaten uit de gevangenis doet ex-drugsdealer Kirby pogingen om zich na 15 jaar aan te passen aan het verraderlijke straatleven, en stuit daarbij op de lokale gangster Chris, die zijn eigen oorlogspad voert en zint op wraak.

Ill Manors is het regiedebuut van de Britse muzikant Ben Drew (bekend als Plan B).
De filmmuziek is van Plan B & Al Shux.

Vanaf 30 augustus in de bioscoop (Benelux Film)

Trailer (YouTube)

SENGOK
Indrukwekkende film over keiharde realiteit van van drugs, geweld en prostitutie.

Muziek is ook geweldig.

vanavond deze film gezien in sneak pathe .

ik vond dit een heel goede film .

het is rauwe misdaad film , soundtrack is van plan B

avatar van Martijnnn
De hele film is van Plan B

avatar van Number23
Toch wel indrukwekkend verhaal heeft deze film. Normaal gesproken ben ik allergisch voor Britse 'gangstas' vanwege combinatie van accent en straattaal, maar het domineerde niet de rest.

Die rest bestaat uit goed geschetste situaties waarin de vele personages in terecht komen. De acteurs die ze vertolken zijn geen wereldtoppers, maar ze voldoen zeker stuk voor stuk.

Wat de film ook nog eens beter maakt is de insteek van de film, trouwens geregisseerd door een rapper/producer die als narrator af en toe een samenvatting rapt. Die insteek is namelijk de keerzijde laten zien van Londen, vlak voor de Olympische Spelen.

Er is veel gezeik en gedoe geweest om de veiligheid rond het epische evenement, Ben Drew laat zien hoe het in 'backstreets' aan toe gaat. Hij wil dat de regering daar eens een vergrootglas tegenaan zet en eerst zorgt dat je 'eigen volk' niks tekort komt. Moord, drugsgebruik/verkoop, prostitutie en bendeoorlogen zijn daar (blijkbaar) aan de dagelijkse orde.

Het verhoogt alleen maar de waarde, dus goed gedaan.

avatar van run4yourlife
bijzonder verrast door deze film. heeft mijn verwachting geheel getroffen! het begin tot het einde was top. rapliedjes die de situaties in de film mooi vertolkten. goed geacteerd.

avatar van tukkerstein
Harde film over Londense straatschoffies, tuig uit de onderwereld en het straatbeeld in de slechtere wijken. De raps zijn me soms iets te knullig en sommige gebeurtenissen zijn wel heel erg gedramatiseerd, maar het blijft een boeiende film.

avatar van Movie-Addicted
Matig filmpje, heb ze beter gezien van dit soort genre. Ergerde me ook aan de Underground Rap.

*2.5

Treurige en geweldadige gebeurtenissen aan de onderkant van de Londonse samenleving. Mensen exploiteren elkaar en een rapper verteld noe het allemaal zo is gekomen.

Geen slechte film, maar we hebben dit al wel vaker gezien.

avatar van joel2305
Origineel dat Plan B sommige verhalen van personages uit de film rapt. Heb dit nog niet eerder gezien en het past er erg goed bij. Ill Manors haalt het niet bij films als Cidade de Deus, maar in mijn ogen toch een uitstekende film, en dat zonder vooraanstaande acteurs.

Geen onaardige film maar zeker niet geweldig. Vond het verhaal vrij matig in elkaar zitten en het acteerwerk was ook niet denderend. Desalniettemin wel vermakelijk. 3*

avatar van Leo1954
Rauwe film, maar kon me zeker in het begin niet echt boeien. Maar de film werd beter, kreeg wat verhaal en begon me te bevallen. Dat zie ik niet vaak, een film die beter wordt naarmate hij vordert. Riz Ahmed weet sympathie op te wekken en wordt een beetje mens tussen alle stereotypen. Het verhaal met de baby vond ik wel spannend, ook hier krijgen de betrokkenen menselijke trekjes. Sommige scenes zijn echt heel slecht gespeeld, maar zo heel belangrijk vond ik dit niet.

Net een voldoende.

Zeker een indrukwekkende, grove film.
In het begin dacht ik waar gaat dit heen maar snel werd de verhalen spannend en realistisch. Deze dingen gebeuren echt, alles draait in een rondje.

Muziek mocht iets minder maar dat heeft met smaak te maken.

Het speelfilmdebuut van Ben Drew kent de nodige schoonheidsfouten en de serie personages, die in alle verscheidenheid wordt opgevoerd is overtollig, maar deze rauwe, groffe en realistisch overkomende mozaïekfilm is veelbelovend. Een ambiteus, fris, vitaal, verrassend effectief, enigszins vernieuwend, compromisloos, akelig, verontrustend en tartend verhaal, spelend in de achterbuurten van Oost Londen, met een geweldige soundtrack.

avatar van Libbers
De film begint erg slecht en kon mij totaal niet boeien, na ongeveer 3 kwartier begint het verhaal pas vorm te krijgen en word het interessanter.
Dit zorgt er voor dat ik deze film tussen de 2,5 en 3 * geef

De film begint een beetje traag maar word later in de film wat beter en word toch nog interessant genoeg om af te kijken...
Maar ik zou hem zeker niet nog een keer kijken, vond zelf de acteerprestaties niet super.. en het stoorde me ook dat er steeds muziek in de film kwam... Die raps enzo zorgde ervoor dat het grauwe er een beetje vanaf ging en maakte de film ook trager...
Helaas dus best een tegenvaller 2*

avatar van opa-ben
Pakkende film, met veel slecht en toch een beetje goed, speelt in de onderlaag van GB, veel drugs en drank en alles wat daar bij komt, kinderen die de misdaad ingelokt worden en het bijkomende geweld.

Rauwe kille misdaadfilm met nare personages en daarom ook net geen voldoende voor deze film.

avatar van mixmaster
ik heb me uitstekend vermaakt met deze rauwe misdaadfilm.
een film die een aantal levens volgt van mensen in de achterstandbuurten van london en omstreken.
drugs, sex, moorden en alles wat er bij komt kijken zit in deze film.
It´s All About The Money !!!

avatar van eppy
erg sterke film en hoewel ik totaal niet van de muziek houd vond ik dit erg sterk gedaan

avatar van skip
Harde realistische film over overleven en niet overleven binnen een achterstandbuurt in London.

avatar van tattoobob
zeker mijn soort film
Een film die je soms aardig naar de strot grijpt.....best heavy!
De film in combinatie met de raps vond ik best vet en erg origineel!
Hoe het verhaal bij elkaar komt vond ik super......voor mij een top film in zijn genre!!!

avatar van Baldur
Een van de beste misdaaddrama's van de laatste tijd. Rauw zoals de Britten dat goed kunnen.
De muziek op zichzelf is niet echt mijn ding, maar in deze film werkt het goed in combinatie met de sterke montages.

avatar van sinterklaas
Zoals Baldur al zegt.... ook voor mij een van de beste misdaadfilms de laatste tijd. Van de Engelsen zijn we het inmiddels al gewend dat ze regelmatig in hun films ontspoorde straatschoffies toepassen. Nu in Ill Manors word daar even flink aandacht aan besteed, en worden we als kijker nu goed met de neus op de feiten gedrukt.

Ill Manors is wel een film die ik 2 keer moest bekijken om het goed te kunnen verwoorden, want het is wel een soort van Mozaïek film waar meerdere verhalen en personages ter spraken komen en ook hier en daar botsen en samenkomen. We worden bij het begin eerst geintroduceert met versneld afgespeelde shots van de skyline van Ill Manors (naam van de wijk) en daarna worden we al meteen meegezogen in de rauwe, realistische onderwereld van Londen, waar drugsdealen, prostitutie, jeugdcriminaliteit enz het dagelijkse straatbeeld vormen. En zo gaan we ook op zijn beurt van de ene naar de andere personages. Hun verhalen worden ook echt zo overtuigend en ook zo realistisch hard neergezet, waarbij ik nu al bijna met zekerheid kan zeggen dat het op zo'n manier niet veel in andere misdaadfilms ben tegengekomen. De vertellingen van de reeks personages zijn ook stuk voor stuk meedogenloos, angstaanjagend en ook op de meest realistische wijze neergezet, en vertonen ook echt alle uiterste dingen van het hedendaagse leven in de Londense achterbuurt. Wat mij het meest de rillingen bezorgde was toch echter wel dat verhaal van Jake, en dan ook met het idee dat dit gewoon een allerdaags gebeuren is daar. Jake is nog maar net in de puberteit en komt door de invloeden en zijn vraag om een zakje wiet zo in het verkeerde groepje terecht, waarin hij niks kan overzien, zeker niet wanneer hij een onherroepelijke daad moet plegen, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Hoe dat jochie zo gemanipuleerd en overgehaald is gewoon misselijkmakend om te zien. Vooral bij dat moment dat hij te maken krijgt met de broer van dat ene meisje die hij per ongeluk doodschoot tijdens een opdracht om een drugsdealer te killen, wrong place, wrong time. Verder vond ik dat gedeelte van Aaron en Ed ook erg om te zien, hoe ze de crackverslaafde prostituee Michelle boeten om het feit dat ze het telefoontje van Ed heeft gejat. Verder was dat hele verhaal rond die baby ook keihard en verstikkend. Op die Jody ben ik haast verliefd geworden, wat een stoere meid was dat zeg. Vooral ook leuk om te zien hoe ze een van der pestkoppen er flink van langsgeeft, terwijl ze hier voor nog daar niet tot toe in staat was, maar de rauwe realiteit waarvan ze steeds getuige van was heeft haar uiteindelijk een stuk harder gemaakt. Ook Kirby vond ik af en toe erg geestig overkomen.

Wat ik wel een beetje tegen vond vallen was dat stukje dat dat hotel in brand vloog. Het hele feit eromheen is wel goed bedacht en uitgewerkt, maar waarom nou door een brand in het hotel door een "ongelukje", zoiets kan altijd wel gebruikt worden in films. Had liever zoiets gezien dat ze in gevaar liepen door dingen binnen de onderwereld en niet door een doodgewone brand. Maargoed, daar stoor ik me verder ook niet aan.

Hoe de film in elkaar is gezet is ook erg mooi. Met elke personage die zijn eigen ding heeft, en dat de meeste allemaal bij een komen. Op zijn tijd zingt regisseur plan B er een rap doorheen met behoorlijk goede teksten, afwisselend met flashback beelden, een levensloop van en personage of een introductie van iemand. Zeker niet storend. Gelukkig zijn het geen musicals.

En zo zie je maar weer dat niet alleen de Amerikanen maar ook de Engelsen prima achterbuurtfilms kunnen maken. Ook Rollin with the Nines was zoiets. In ieder geval geen stoerdoenerij en veel halfblote meiden, gewoon de keiharde realiteit en de mededeling dat het leven als een "Scarface" helemaal zo leuk nog niet is.

Hopelijk heeft Plan B nog meer films in zijn planning staan.

avatar van james_cameron
Solide regiedebuut van hiphop artiest Ben Drew, alias Plan B. Zijn sporadisch onder de beelden gemonteerde raps vormen helaas wel direct het zwakste punt van de film. De teksten handelen rechtstreeks over alles wat er gebeurt op het scherm, iets dat veel te letterlijk en nogal belerend overkomt. Het akteerwerk is verder soms nogal amateuristisch en visueel is de film niet bijster interessant, maar pluspunten zijn er gelukkig ook genoeg. De grimmige, rauwe sfeer is goed getroffen en de film is levendig en zeer onderhoudend. Het script zit ook best goed in elkaar. Kortom, niet slecht voor een debuutfilm!

welkom to the future, dit is toch wat in engeland aan de gang is, ik weet uit het underground circuit dat het hier ook al behoorlijk aan de gang is, ook hier is de jeugd steeds jonger met deze bezigheden bezig, ze zien er steeds hoeriger uit. Het is vreselijk wat er gaat komen, laat vooral kinderen deze film zien, ik hoop dat ze schrikken, ouders doe er wat aan laat het niet zo ver komen.

de beoordelingen hierboven zijn gebaseerd op de film, mensen het is een documentaire dit is gewoon aan de gang daar in engeland

Rauw, spijkerhard en toch vermakelijk.
Bijzonder ook hoe de raps er in verwerkt zijn, als een soort voice-over. Leuk.

Dat er uitsluitend nare personages inzitten lijkt me, zoals stinissen hierboven stelt, nu niet direct een negatief punt. Werkt allemaal goed en de sfeer is treffend.

avatar van kleez
Zo 'hard' en 'rauw' vond ik de film niet. Als je bijv. Spartacus of Underbelly kijkt, daar komt velen maal meer open en bloot in voor.

Vond de film ietwat tegenvallen. Had er ook niet heel veel van verwacht, desondanks toch nog beetje tegenvaller. De film is wel duidelijk, maar ook enigzins een warrig verhaal van allerlei randzaken.

avatar van HALVE TAMME.
Helemaal eens met getattoëerde Bob .