Pit and the Pendulum (1961)

Alternatieve titels: The Pit and the Pendulum | Het Mysterie van de Dodende Slinger | Edgar Allan Poe's Pit and the Pendulum

Horror

geregisseerd door Roger Corman
met Vincent Price, John Kerr en Barbara Steele

Francis Barnard gaat naar Spanje als hij hoort dat zijn zuster Elizabeth is overleden. Haar echtgenoot, Nicholas Medina, de zoon van de ergste martelaar van de Spaanse inquisitie, vertelt hem dat zij is overleden aan een bloedziekte, maar Francis vindt dit moeilijk om te geloven. Na enig onderzoeken ontdekt hij dat het extreme angst was die haar fataal geworden is en dat zij mogelijk levend begraven werd. Dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren in het Medina-kasteel.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mooie opbouwende spanning en een prachtige sfeervolle film locatie, de korte speelduur werkt ook positief in het geval van deze film.
Vincent Price zoals gewoonlijk weer op dreef en duidelijk weer degene die de film draagt.
Een film die zeker niet te voorspelbaar is en die een leuke finale heeft! Het begin van de film lijkt wel even nodig te hebben om echt interessant en mysterieus te worden maar na pak en beet 20 minuten zit je er helemaal in.

Dat eindshot vergeet ik niet snel meer, briljant gewoon!

Deze filmpjes gaan erin als zoete koek.

avatar van Aapje81
Sfeervolle Gotische horrorfilm van Roger Corman. Alles aan deze film ademt Edgar Allan Poe. Het prachtige kasteel, de dreigende zee en niet te vergeten Vincent Price, de ideale acteur voor dit soort rollen.

Smaakvolle jaren 60 horror zoals ik hem graag zie.

Goed

avatar van Noodless
Wat verhaal betreft blijf je toch wat op je honger zitten. De trage opbouw is op zich geen kritiekpunt, maar na een uur of zo wordt het pas interessant. Qua spanning valt het ook tegen. Daarentegen zijn er natuurlijk ook wel positieve punten te melden zoals de bijzondere sfeer, het mysterieuze kasteel, de mooie decors en de cast. Het slot is ook sterk. 6,5/10

avatar van BlueJudaskiss
Wauw.

Ik vind Roger Corman enorm interessant, maar dat had altijd meer te maken met zijn aanpak dan daadwerkelijk met zijn films zelf. Mijn verwachtingen hier voor stonden daarom op een behoorlijk laag pitje, maar ik was al snel verkocht: prachtige film.

Ik ben even kwijt hoe veel middelen Corman tot zijn beschikking had, maar hem kennende zullen dat er niet veel zijn geweest. Het zorgt voor een prachtige, simpele maar ontzettend effectieve film die een rustig maar gestaag verteltempo heeft, bijgestaan door die schitterende oude matte paintings van het kasteel. En natuurlijk zo'n ontroerende Vincent Price, in een personages dat bij mij soms door merg en been ging.

Mooie trage / tragische Gothic thriller die alleen maar beter werd. 4,0*!