The Tomb of Ligeia (1964)

Alternatieve titels: Edgar Allan Poe's The Tomb of Ligeia | Last Tomb of Ligeia | Ligeia

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Roger Corman
met Vincent Price, Elizabeth Shepherd en John Westbrook

Verden Fell, een zonderlinge eenzaat, is geobsedeerd door zijn overleden vrouw Ligeia. Hij is er van overtuigd dat haar geest zo sterk is dat ze zal opstaan uit haar graf. Na een ontmoeting met Rowena verandert zijn leven drastisch. Ze worden verliefd en trouwen korte tijd later. Al snel gebeuren er vreemde zaken...

Vincent Price "THE MAN OF HORROR" RULLES!!!

Heel veel films gekeken van hem die toch wel degelijk goed waren. Welke...???? Beats me!!! Ik weet niet meer welke bij wat hoort.

avatar van Mochizuki Rokuro
Inderdaad een sterke Vincent Price en mooi gebruik gemaakt van Engelse landschappen, daarom bijna nog eerder vergelijkbaar met bijv. Witchfinder General dan andere Corman/Poe griezel films. Weer erg leuk, en oppassen voor de zwarte kat!

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Hier had ik meer van verwacht. Vincent Price is (zoals altijd) geweldig en ook de sfeer en de landschappen zijn erg passend. De film is echter heel traag en weet niet echt te boeien, op het eind na. > 2.5*

avatar van BwuceLi
De minste uit de Poe-collectie van Corman. Persoonlijk vind ik "Usher" en "Haunted Palace" met Price stukken beter.

avatar van Co Jackso
Hoewel ik pas twee films van Roger Corman heb gezien, kan ik al wel concluderen dat zijn films niets voor mij zijn. De constante mix van B-film elementen, zwakke acteurs, vreemde karakters, en boven alles zeer aparte en vergezochte verhalen. De film begon nog wel aardig, maar naarmate het verhaal vorderde, werd het steeds ongeloofwaardiger en daardoor saaier.

Hoewel ik maar een minimum van zijn oeuvre heb mogen zien, laat zijn films bij een volgende keer wel links liggen. Het zijn films voor de liefhebber van dit genre, en dat ben ik nog steeds niet.

avatar van Kuck-x
Vincent Price is de uitmuntende acteur voor dit genre, maar zelfs hij houdt deze film niet overeind. Veel te warrig allemaal en weinig overtuigend geacteerd. Zo ga je niet om met verhalen van Edgar Allan Poe.

avatar van RuudC
Niet de beste verfilming uit Edgar Allen Poe’s ouevre. Sterker nog, The Tomb of Ligeia balanceert op het randje tussen een voldoende en een onvoldoende beoordeling. Door wederom een interessante vertolking van Vincent Price en het redelijk geslaagde einde, geef ik wel een voldoende. De film is traag, maar redelijk vermakelijk. Ik heb hier toch weer het idee dat Roger Corman niet effectief met de beschikbare minuten kan omgaan.

Zo mis ik hier toch echt de verdieping in Ligeia zelf. Ook de bloeiende relatie tussen Verden en Rowena krijgt nauwelijks de kans om overtuigend te zijn. Vincent Price heeft vanzelfsprekend weer een mooie rol. Verden zelf is een prachtig, getormenteerd karakter. Demonische katten zijn ook altijd wel leuk. Dat die beesten nooit uit vrije wil meewerken wordt wel duidelijk wanneer dit zwart monster moet rennen. Zo zijn een aantal shots overduidelijk nep, maar volstrekt niet storend. Pas in het laatste half uur wordt het interessant genoeg. Onder andere vanwege die kat, maar ook omdat dan het spokengedeelte goed tot zijn recht komt. Echter, vergeleken met andere Poe-verfilmingen blijft deze duidelijk achter.

avatar van namingway24
Traag. Dat is wel het woord wat me als eerste te binnen schiet.

Vincent Price is als altijd erg goed en het laatste kwartier is leuk, maar het uur daarvoor was te traag en er gebeurde te weinig voor mij. De sets vond ik ook niet interessant genoeg en ik miste een echt duister sfeertje. Maar zoals gezegd was het laatste gedeelte leuk genoeg zodat deze trage film ten minste op een bescheiden hoogtepunt eindigt.

avatar van dutchtuga
Als onderdeel van de Six Tales of terror boxset besproken voor mijn site.

The Tomb of Ligeia (1964) voelt op het gebied van sfeer anders aan dan de rest van de films in deze box. Dat komt doordat Corman veel gebruik heeft gemaakt van shots van het Engelse landschap waardoor het gotische er een beetje van af is. The Tomb of Ligeia kent verder misschien wel de beste Vincent Price van alle Corman films gebaseerd op Poe-verhalen, maar de traagheid waarmee het verhaal zich voortkabbelt en de wat luchtige sfeer halen veel beleving weg.

Six Gothic Tales – blu-ray boxset recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Richard_Voorhees
Voor mij na "The Fall of the House of Usher" de tweede Corman Poe film en die lijkt op alle vlakken een stuk beter dan dit werk.
Ondanks dat Vincent Price wederom zijn beste beentje voorzet in zijn rol, weet de rest van de film maar niet te boeien. Corman slaagde erin om zelfs in deze beknopte speeltijd het verhaal nog wat traag te houden. We worden wel getrakteerd op een aantal mooie landschap shots, maar dat is niet genoeg om de aandacht erbij te houden.
De ontknoping is dan wel weer redelijk geslaagd en nog aardig suspensevol, maar dat kan men helaas niet zeggen over de rest van de film.
Niet enorm slecht, maar persoonlijk vond ik het eerder genoemde The Fall of the House of Usher een stuk beter.

avatar van knusse stoel
Edgar Allan Poe, veel boeken heb ik al van hem gelezen en altijd boeit het op een of andere manier altijd! De film, afgeleid van een van de boeken van de grote schrijver en ook deze boeide ons weer. Eigenlijk worden we nooit teleurgesteld door de grote schrijver en een van de grotere acteurs, Vincent Price, die begon met de film "Dragonwyck" in 1944 en eindigde met "The Heart of Justice in 1992, tenminste als we Wikipedia mogen geloven.
Deze film viel ook goed bij ons in de aarde, een minpuntje; soms is de tekst iets te poëtisch maar dat is het tijdsgewricht van de film.
Als waardering een mooie 7/10.

avatar van Woland
Een soort van Poe-verfilming, alhoewel, meer een samenraapsel van elementen uit verschillende Poe-verhalen (met natuurlijk weer die eeuwige zwarte kat) die niet zo heel veel met het oorspronkelijke verhaal van The Tomb of Ligeia te maken heeft. Het was wel sfeervol, met mooie plaatjes van Engelse ruïnes, mansions en landschappen, maar toch ook wel wat traag en saaiig. En ja, het is Roger Corman en Vincent Price, dus dan weet je ook wel een beetje wat voor soort film het is. Vincent Price is in ieder geval de excentrieke weduwnaar in de hoofdrol, wiens vrouw Ligeia dood is al blijkt ze toch niet zo dood als men denkt. We zien hoe hij en zijn nieuwe vrouw Rowena langzaamaan in de ban raken van de aanwezigheid van Ligeia die onder andere geïncarneerd als kat loopt te spoken. Dit middenstuk was wel een beetje een taaie zit, met gelukkig wel weer een aardige ontknoping. Redelijk maar ook weer niet echt geweldig leuk, zoals eigenlijk alles wat ik van Corman heb gezien - wederom een krappe voldoende.

avatar van joolstein
“Man need not kneel before the angels nor lie in death forever but for the weakness of his feeble will.”

Genre-cinema uit de jaren zestig werd veelal gedomineerd door het Gothic-Kostuum Horror-Drama, en dan met name de Britse Hammer-horrorfilms en de Edgar Allan Poe-bewerkingen van met name Roger Corman. Heden ten dage zal 'The Tomb of Ligeia' horror-fans niet echt schrik meer aanjagen maar prima acteerwerk, prachtige locatie en een sterk verhaal maken dit meer dan goed. Dit is een fantastisch uitziende film. De film bezit daarnaast zo'n beetje alle goede voorwaarden om er goede Poe-bewerking van te maken; een kasteel/ruïne, een brand, een mooie dame(of twee), een onsterfelijk lijk en Vincent Price die waanzinnig is van schuld. En O ja het is Poe dus natuurlijk ook een zwarte kat. Deze kat heeft een grote rol in de film maar hoort niet bij dit verhaal, waarover het algemeen wel de meeste elementen uit het verhaal in zitten. Of de "The Conqueror Worm" die onderdeel uit maakt van het verhaal, ook in de film zat weet ik niet, ik heb er eigenlijk niet goed opgelet. Naast Price is ook de mooie Elizabeth Shepherd te zien in de dubbelrol van de knappe en intelligente raven-harige Ligeia en de blond-harig dame met blauwe ogen Lady Rowena Trevanion, van Tremaine. Kijkers met een zwak voor dieren zullen wat moeite kunnen ondervinden doordat er beelden zijn van de vossenjacht en geweld tegen de zwarte kat. Verder is dit een wederom een zeer fijne Poe-verfilming. Het complexe verhaal is fascinerend en Roger Corman slaagde erin om het feit dat er eigenlijk maar weinig echt gebeurt(behalve op het einde), goed te camoufleren.

avatar van Noodless
Dit horrorwerkje met Vincent Price vond ik eerder matig. Het verhaal weet niet altijd te integreren en vooral het middelste stuk gebeurt er vrij weinig. Uiteindelijk is het geheel ook maar een mager beestje op vlak van verhaal, horror of spanning. Op alle drie niveaus weet de film niet echt te scoren. De clou vond ik nu ook niet echt fantastisch. De cast valt mee, gelukkig is er Vincent Price die de film nog enigszins wat kracht bij zet. De locaties, decors en sfeer zijn de positieve punten van de film. 5/10