The Masque of the Red Death (1964)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Roger Corman
met Vincent Price, Hazel Court en Jane Asher

Prospero, een middeleeuwse Italiaanse prins die toegewijd is aan het bedrijven van het kwaad en het vereren van Satan, geniet van het luxe leventje op zijn spookachtige kasteel, als op het platteland rondom hem de rode pest uitbreekt onder de boerenbevolking.

Eén van zijn goeie films van King of Horror (al zeg ik het zelf). Remake vond ik helemaal geen bal aan.

Een bij vlagen uitermate saaie Corman flick met zeer matig acteerwerk, met uitzondering van hoofdrolspeler Vincent Price, hij deed het aardig. De film bestaat voor een groot deel uit een aaneenschakeling van middeleeuwse kasteel party's en zogenaamde duivelse dansscènes, ik werd het na een tijdje echt behoorlijk zat. Jammer genoeg heeft ook deze Corman 'epic' neppe sets en kostuums, belachelijke vechtscènes, houterige dialogen, domme personages en erg veel overbodige scènes waarin over niets gelult wordt. Het enige positivie dat ik me kan bedenken aan deze film is die ene redelijk sfeervolle scène (die zich afspeelt in een donkere bos), vandaar dat ik de film nog 1* geef...

Deze film wordt trouwens beschouwd als een van de betere Corman flicks, wat gewoon totaal onbegrijpelijk is voor mij. Zelf zou ik de knullige, maar leuke 'The Little Shop of Horrors' nomineren.

orbit
Jammer dat dit genre totaal niet meer gewaardeerd wordt, ik droom altijd helemaal weg in de middeleeuwen bij het bekijken van deze film.

avatar van dutchtuga
Grotendeels best langdradig en houterig inderdaad, maar de sfeer en een aantal zeer mooie scènes maken een hoop goed. Zo zijn de shots in het bos erg sfeervol en is elke scène met de 'rode dood' om in te lijsten, met name eentje tegen het eind aan in de verboden kamer. Mooi gebruik van kleurenpalets doorheen de film, die doen denken aan de gotische films van Mario Bava, geven het geheel een opsmuk die de tekortkomingen overschaduwen. Altijd een plezier dit soort oude middeleeuwse vertellingen van Edgar Allan Poe.

avatar van namingway24
Gefeliciteerd met je Oscar, Roger!!!

avatar van Halcyon
Middelmatige film van Corman. De tweeledige plot is best eigenaardig te noemen. Enerzijds heb je prins Prospero's fanatieke toewijding aan Satan, anderzijds de personificatie van de Rode Dood die zijn slachtoffers komt halen. Beide plotlijnen hebben weinig richting en kabbelen maar wat langs elkaar heen. Tijdens het slot versmelten ze met elkaar, maar zonder echt de indruk te wekken dat er een link is tussen beide. Een beetje een toevallige ontknoping, zeg maar.

Gelukkig wordt de onbevredigende plot deels gecamoufleerd door prachtige decors en kleurenpaletten, een constante in de gotische horrorfilms van Corman. Toch is deze film beduidend minder eng in vergelijking met bijvoorbeeld "The Haunted Palace" of "House of Usher". Daarvoor ligt de nadruk teveel op het decadente leventje van prins Prospero en wordt de duistere kant van het verhaal te weinig als dusdanig naar beeld vertaald.

Scènes die bij zullen blijven zijn de opening en het gemaskerd bal.

avatar van Querelle
Er is ook een ander verhaal van Poe in deze film verwerkt, nl. Hop Frog: Over een dwerg die zijn koning adviseert een gorilla kostuum aan te trekken, (nadat deze zijn vriendin een klap heeft verkocht) en hem vervolgens in de fik steekt. Romero heeft het nog eens overgedaan in het veel mindere "Bruiser".

avatar van Aapje81
Erg mooie film met een sterke Vincent Price. Het was wel opvallend dat een groot deel van zijn dialogen ook in een song van Theater of Tragedy zitten.

Goed.

avatar van Vascago
Aardige film van Corman waar ik stiekem best van heb genoten. Vooral de openingsscene, de scene in het bos en het bal wanneer iedereen besmet wordt zijn erg sterk gedaan. Voor de rest vind ik het gewoon een leuk verhaal dat wel wat saaie en trage stukken heeft, maar door de goede sfeer en soundtrack toch genietbaar blijft. Price acteert weer sterk.

avatar van RuudC
Altijd heb ik gedacht dat Roger Corman een pulpproducent was. The Masque of the Red Death wordt alom beschouwd als een soort mijlpaal in het horrorgenre. Ik heb redelijk wat moeite moeten doen om aan de dvd te moeten komen, maar het was absoluut de moeite waard.

De film is gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Edgar Allen Poe. Het origineel is zes, zeven pagina’s lang en daarmee onvoldoende om een film van bijna anderhalf uur mee te vullen. Corman heeft zich in elk geval als tot een verdienstelijk schrijver bewezen, door interessante verhaallijnen toe te voegen. De sfeer van de film is onovertroffen. Geen enkele horrorfilm kan eigenlijk zonder mist, grauwe bomen en bijbehorende atmosfeer. Het had zo een Hammer productie kunnen zijn. De decors zijn absoluut niet minder. Het kasteel ziet er verbluffend uit.

Een ander succeselement is de onvergetelijke rol van Vincent Price als de wrede prins Prospero. Een prachtig getormenteerd personage. Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling precies is van het masker van de rode dood. Ik ga er toch vanuit dat Prospero er ondanks zijn adellijke komaf of zijn geloof in Satan niet aan de ziekte kan ontkomen en dat het daar uiteindelijk om draait. Corman voegt daar het mooie subplot aan toe van het meisje dat verplicht wordt op het kasteel te verblijven. Het feest waar de film echt om draait is mooi gedaan. Een klein hoogtepunt is de rol van de dwerg en Patrick McGee (apenpak, fantastisch!). Het is heerlijk hoe wreed de personen soms kunnen zijn. The Masque Of The Red Death is terecht een klassieker vanwege de sublieme sfeer en het erg vermakelijke verhaal.

Loepsaal
Zwakste van de serie, te theatraal, zelfs voor Price.

avatar van knusse stoel
Aardige film maar door de tand der tijd enigzins theatraal. Toch wel boeiend en daarom 3 1/2 * van ons meegekregen. Het 'negatieve' van de film was het nu en dan theatrale spel wat enigzins leek op een balletvoorstelling, gelukkig maar een klein stukje van de film.

avatar van Flat Eric
Een van mijn favorieten uit het oeuvre van Roger Corman.
Komt ook vooral door Vincent Price. Perfect gecast voor de rol van decadente prins Prospero. Prima hoofd en mooie stem. Hoe hij het woord "death" uitspreekt! Genieten!

De film is werkelijk een lust voor het oog. De prachtige decors en kostuums dragen bij aan de sfeer. Je zou haast in die tijd willen leven en aanschuiven aan het banket.
Een klassieker!

avatar van Richard_Voorhees
Een zeer theatraal gebrachte Poe verfilming. Hier en daar weet het visueel sterk uit te pakken. Zo vind ik de scenes met de "rode dood" zeer sterk en de bal scene is ook erg goed gebracht. Patrick Magee komt wat griezeliger over dan Price en men had beter de rollen om kunnen draaien, maar Price doet het ook zeker niet verkeerd.
Verder een film die soms wat probeert in te haken op de (godsdienstige) moraliteit van de mens. Hier en daar best sterk gebracht, zoals het gebruik van kinderen en dwergen als entertainment.
Vooral door de visuele pracht van onder andere de gekleurde kamers blijft de film boeiend en doet het wat denken aan het werk van Mario Bava.
Wederom een best sterke Poe film van Corman.

avatar van baspls
"Sic transit gloria mundi"

De Satanistische Prins Prospero nodigt een grote groep edelen uit op zijn kasteel. Als in de dorpen rondom het kasteel de rode dood uitbreekt is iedereen aan zijn genade overgeleverd...

De eerste keer dat Roger Corman in Engeland een film opneemt, er spelen dan ookveel Britse acteurs in de film. Jane Asher (destijds het vriendinnetje van Paul McCartney) speelde een prima rol, daarnaast vond ik ook Patrick Magee het goed doen. En uiteraard speelde Vincent Price zijn rol ook weer goed.

Een keer geen 19e-eeuws decoor maar het middeleeuwse Italië. De grote sets die voor de film zijn gebouwd zagen er indrukwekkend uit, al was het interieur niet helemaal Historisch correct naar mijn idee. Had eigenlijk verwacht dat het iets donkerder en sfeervoller zou zijn, met spinnenwebben en dergelijke. Maar de grote ruimte waar de acteurs zich in bewegen blijft indrukwekkend.

Het verhaal van Poe waar de film op is gebaseerd is erg kort en ik vind dat Corman er een geslaagd verhaal omheen heeft weten te bedenken met verwijzingen naar enkele andere verhalen van Poe. Moest ook een aantal keer denken aan Det Sjunde Inseglet van Bergman.

De film is opgenomen in mooi widescreen-formaat en de kleuren komen goed over. Het begin is sfeervol en verder is het gemaskerde bal ook erg sterk opgenomen.

Alles bij elkaar weer een erg vermakelijke Poe verfilming van Roger Corman. Al vind ik dat hij films heeft gemaakt die meer sfeer hadden, qua plot en sets is dit wel een van de betere. Een must-see voor liefhebbers van klassieke horror.

avatar van joolstein
Wederom een sterke Poe-film van Corman. Vincent Price ditmaal in de rol van de decadente prins Prospero. Een duivelaanbidder. De film heeft een paar fantastische memorabele scene`s. Deze film is wederom een prachtige klassieker met een perfecte sfeer en een zeer vermakelijke verhaal. Dankzij de Horror challenge helemaal Vincent Price ontdekt!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral de moeite waard door het sfeervolle en kleurrijke kasteel, jammer dat ik de film niet op blu-ray heb gekeken want daar komen deze kleuren hoogstwaarschijnlijk nog meer tot hun recht.
Ook de scenes over de rode dood zijn sterk maar wat mij betreft wel wat dun gezaaid, hier en daar had de film wel wat meer spanningsmomenten mogen hebben en het verhaaltje rondom die dwerg vond ik geen meerwaarde geven.
Vincent Price was duidelijk wel geknipt voor zijn rol, maar deze acteur stelt mij maar zelden teleur.
En Jane Asher is wel een schoonheid in deze film zeg, wauw! Jammer dat het acteren niet altijd even sterk was, vooral in het begin niet.

Al met al zeker de moeite waard, een prachtige duistere kleurrijke sfeer en een Vincent Price op het beste van zijn kunnen.

avatar van frolunda
Ik om er net achter dat naast de versie met Herbert Lom uit 1990 nog een film uit 1989 van hetzelfde verhaal bestaat.Ook geproduceerd door Roger Corman met onder andere Patrick Macnee.Zal ongetwijfeld niet kunnen tippen aan deze maar toch.....iemand gezien?

avatar van frolunda
Net weer eens gezien op de DVD uitgave van MGM (met prachtig helder beeld) en alhoewel misschien niet Corman's beste Poe verfilming (dat is voor mij toch House of Usher) blijft het toch een lust voor het oog.Weliswaar goedkoop maar o zo effectief gemaakt.
Daarnaast heeft Vincent Price zichtbaar veel genoegen in zijn rol en is de (naargeestige) sfeer van Masque of the red death ongeëvenaard.
Verder verdiend ook het prachtige kleurgebruik nog een eervolle vermelding van deze prima Horror film die met het verstrijken der jaren alleen maar beter lijkt te worden.
Vind eigenlijk the Raven de enige iets mindere film uit de serie en Tomb of Ligeia moet ik nog zien.

Aardige film waarin een prins aan een plaag ontsnapt door zichzelf op te sluiten in zijn kasteel. Roger Corman die opnieuw een verhaal van Edgar Allan Poe verfilmt. Ondanks dat de film niet te lang duurt, zakt het op sommige momenten wel wat in. Een prima aankleding waarbij vooral het gemaskerde bal op het einde er visueel uitspringt.