The Wizard of Lies (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Barry Levinson
met Robert De Niro, Michelle Pfeiffer en Hank Azaria

The Wizard of Lies volgt het uitgebreide bedrog waarvan Bernie Madoff zich jarenlang bediende voor persoonlijk gewin, over de ruggen van ontelbare slachtoffers heen. Ook onderzoekt de film zijn ondergang, toen hij in 2008 eindelijk werd gearresteerd op verdenking van de grootste financiële fraude in de geschiedenis van Amerika. Zijn familie bleef niet gespaard, maar werd eveneens meegezogen in de maalstroom van zijn schanddaden, onder het genadeloze voetlicht van de hongerige media.

Hier ben ik erg benieuwd naar!

Hm. Mja.
Aan de ene kant wel. (onderwerp, cast)

Aan de andere kant.. Levinson en een waargebeurd verhaal.. Oppassen dat het geen tv-film wordt.

Barry Levinson ("Rain Man", "You don't know Jack"...) heeft me zelden ontgoocheld en ook deze " The Wizard of Lies" is een knappe verfilming.
Het bedrog van Bernie Madoff wordt uit meerdere hoeken belicht (het interview met journaliste Diana B. Henriques, de archiefbeelden, de fictie op zich...) wat maakt dat de kijker wel voldoende inzicht krijgt, maar dat sommige gegevens zich herhalen en dat de film toch iets te lang duurt.
De impact van de pers en de weerslag van het bedrog op de familie van Madoff komt ruimschoots aan bod, maar een absolute meerwaarde van de film ligt in de uitermate knappe vertolking van Robert De Niro.

avatar van Pazmaster
Een waargebeurd verhaal over miljardenfraudeur Bernie Madoff. Interessant om te zien hoe hij middels Ponzifraude fortuin maakte, ook zijn ondergang wordt goed belicht en welke gevolgen dat heeft voor zijn familie. Wederom een mooie rol van DeNiro en ook de rest van de cast speelt prima. Een boeiende film die gelukkig niet al te ingewikkeld is gemaakt met allerlei moeilijke termen uit de financiële wereld, dit is allemaal prima te behapstukken. Ik vond 'm goed!

kos schreef:
Hm. Mja.
Aan de ene kant wel. (onderwerp, cast)

Dat werd het dus wel, een tv film pur sang.
Met naast DeNiro en Pfeiffer een hoop bekende tv-serie acteurs.

Begon zeker aardig het eerste uurtje met de (bekende) tragedie van Madoff, maar naderhand blijkt de film echt veel te lang met een veel te lange afwikkeling als alles wel een beetje gezegd is.

avatar van schumacher
Leuke film met nog eens een goeie Robert De Niro deze keer.

Film die je vooral kijkt om het uitstekende acteerwerk van de gehele cast.
Met als uitschieter uiteraard De Niro. Maar ook Michelle Pfeiffer overtuigt prima als echtgenote van Bernie Madoff. Opnieuw weet HBO een pareltje af te leveren. Daarmee onderscheid de zender zich van
het meer massale Netflix waar het meer om de kwantiteit en minder om kwaliteit gaat.
Maar terug naar " The Wizard of Lies". De film geeft een goed beeld hoe rijkdom en oplichting veranderd
in vernedering en vooral sociale armoede. Hoe vele dollars meerdere levens verwoest.
Inclusief Bernie's eigen familie. Het maakt de film intrigerend en met name de pijn, schaamte, onmacht en verdriet van Madoff's vrouw en kinderen komen uitgebreid in beeld.
"The Wizard of Lies" is een echte verhaal en vertel film. Bijna een documentaire.
Aanrader.

avatar van Superkuuk
Waar in het boek duidelijk word weergegeven dat het geld hem zonder moeite werd aangeboden, en het daardoor langer kon doorgaan,was ivm deze TV film een paar keer onnodig te zien dat Robert de Niro als een foute autohandelaar op de bedeltour moest gaan, verder ook zijn rechterhand Frank DiPascali die 4 maanden voor zijn rechtszaak ( eis125 jaar) sterft en meerdere zelfmoorden heb ik toch wel gemist. Te glad en te flauw

Materiaal om een dijk van een film voor af te leveren, maar het resultaat kon me niet echt raken. Te lang, praterig en moralistisch, oogt ook meer als een documentaire dan als een volwaardige film. De ervaren regisseur Levinson staat vooral voor degelijkheid en slaagt er dan ook niet in hier wat noodzakelijke zwier en emotie in te brengen. De acteurs zijn redelijk tot goed(Nivola, De Niro, Azaria) en brengen de teloorgang van hun personages treffend in beeld, maar de films als geheel doet hen geen recht. Je moet al veel affiniteit en interesse voor dit wat zwaarmoedig onderwerp hebben om deze taaie, saaie zit met genoegen te ondergaan.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en het was geen slechte film. Ik kende het verhaal niet, maar vond het wel eens interessant om gezien te hebben. De cast deed het prima, zeker Robert De Niro was goed op dreef.
De film zag er ook prima uit. De moeite om gezien te hebben.

avatar van JJ_D
Toen Bernie Madoff in 2008 gearresteerd werd en de grootste fraudezaak ooit boven water kwam, wreven scenaristen zich vermoedelijk in de handen. Daar zat een film in. Een film over een man die de hoogste regionen van Wall Street beheerste en misleidde, en uiteindelijk zijn familie meesleurde in zijn val. Dat het Madoffs succes was dat hem tijdens de financiële crisis zijn kop kostte: het maakt zijn neergang nog dramatischer. Toch is ‘The wizard of lies’ geen hoogst dramatische film. Regisseur Barry Levinson doet er alles aan om pathos in zijn ruim twee uur durende prent te pompen, waarbij hij evenwichtig emotioneel vertoon totaal voorbij schiet. Het tranerige register waarin de televisiefilm uiteindelijk verzandt, doet het effect dat deze plot had kunnen hebben de das om.

...

De thematiek van de film verder opentrekken tot er vragen over de principes van het kapitalisme naar boven komen, doet Levinson niet. Integendeel lijkt hij Madoffs verhaal aan te wenden voor een familiedrama, wat een totaal verkeerde klemtoon is. Cinematografisch is ‘The wizard of lies’ gewoonweg een kitscherige vertoning, met enorme contrasten qua kleur, dynamiek en spel, al naargelang de teneur van de scène. Michelle Pfeiffer loopt, in de rol van Bernie’s echtgenote Ruth, overigens verschrikkelijk te acteren. Ook in de andere rollen, met uitzondering van een uitstekende Robert De Niro, liggen de spanningen en de gevoeligheden er vingerdik op.

Net als Madoffs winsten zijn de emoties in deze film larger than life. Wanneer komt er een degelijke remake?

Complete kritiek: klik.

Uitstekende film over Bernie Madoff die verantwoordelijk is voor één van de grootste financiële fraudezaken. Een boeiend waargebeurd verhaal dat hier ook goed is uitgewerkt. Alhoewel het financiële aspect zeker aan bod komt, richt de film zich meer op de verregaande gevolgen voor de familie en deels ook de gedupeerde. Robert DeNiro en Michelle Pfieffer zijn goed gecast en zetten hun rollen prima neer. Verder nog een simpel, maar treffend eindshot.

Ik kende de zaak Madoff niet, ben niet zo thuis in het financiële wereldje.
Maar ben wel tevreden over de film, vind het geen topfilm, maar heb me er niet met verveeld.
En vooral, eindelijk weer eens een goede vertolking van Robert De Niro, na zijn komische miskleunen.
Ook Michelle Pfeiffer doet het alweer prima, net als de overige leden van de cast trouwens.
Verwacht evenwel geen actieprent, dit is een film over de nasleep van een fiscale fraude en vooral de gevolgen ervan voor de familie van de dader.

Het verhaal rondom Madoff is interessant aangezien het eigenlijk niet te geloven is en natuurlijk is hij het gezicht van de waanzin in de financiele crisis.
Het heen en weer gespring in tijd werkt niet altijd goed en komt wat rommelig over. Het is vooral het interessante gegeven, de kundige regie en de fantastische rol De Niro die deze film zeker de moeite waard maken. Knap hoe De Niro werkelijk iedere rol aan kan, ook hier weer waarin hij de nuance in het karakter voortreffelijk weet te vinden.

avatar van missl
Gemiste kans van HBO, interessant verhaal maar saai overgebracht. En ik had graag meer gezien van het hoe of wat, of de acties naderhand, werd nu wat oppervlakkig overgebracht.

avatar van macrobody
Ik zeg gisteren nog bij mijn recensie op The Boy Who Harnessed the Wind dat Hollywood op elke gepast en ongepast moment het 9/11 event erbij haalt. Hoe groter iets wordt opgeblazen hoe kleiner de kern van waarheid blijkt te zijn is mijn mening. Maar goed, hier hebben we het verhaal over een man die gebruik maakte van de hebberigheid van zijn klanten en zoals hij zelf ook aangeeft, iemand moest boeten voor het 2008 debacle. De eigenlijke boosdoeners in dat verhaal zijn natuurlijk de (centrale) banken, maar ironisch genoeg krijgen die geld TOE geschoven. Hoezo omgekeerde wereld! Maar ondanks dat het verhaal zich afspeelt in 2008 en wat flashbacks naar 2005 moet er dus zoals ik al zei toch weer een gebeurtenis uit 2001 worden bijgehaald volgens het Hollywood recept. Maar deze film maakt het nog bonter door er een Holocaust slachtoffer bij te halen. Hoe triest gaat het nog worden mensen? Wat tijdens WW2 is gebeurd is niets minder erg dan de genocide van de Armenen, de pogroms in Rusland of de dagelijkse schietpartijen op Palestijnse kinderen, maar die worden er toch ook niet continue bijgehaald?
Die twee grote uitglijders terzijde is de film redelijk onderhoudend en speelt Robert de Niro uitstekend. Had ook graag nog willen zien hoe het met de rest van zijn personeel is afgelopen. Dat moest ik nu op het altijd betrouwbare Wikipedia gaan nalezen.