Monkey Business (1952)

Fantasy / Komedie

geregisseerd door Howard Hawks
met Cary Grant, Ginger Rogers en Charles Coburn

Dr. Barnaby Fultan (Cary Grant) is de saaie wetenschapper die aan een verjongingsmiddel werkt, zonder succes. Tot het moment dat de chimpansee waar hij mee werkt, uitbreekt en het laboratorium overhoop gooit en per ongeluk de formule bereidt waar Fultan al jaren naar op zoek is. Fultan en zijn vrouw (Ginger Rogers) proberen het goedje uit met werkelijk de meest vreemde resultaten: zoals het steeds jonger worden met elke nieuwe dosis. Ook anderen wagen zich aan dit elixer, waaronder zijn norse baas en zijn secretaresse (Marilyn Monroe). Het resultaat is complete chaos.

avatar van Floris22
Wat een fantastische film! Hoe meer films van Cary Grant ik zie hoe meer ik zeker weet dat dit een van de allergrootste acteurs ooit is. Ook in deze film is hij weer subliem. Hij weet alle karakters en type'tjes in deze film weer zo neer te zetten dat je niet anders kunt dan lachen. Hij speelt overdreven maar op een fantastische manier. Ook Ginger Rogers heeft mij overtuigd, naast Cary Grant valt zij zeker niet in het niet.
Waarom hij van mij een 4.5* krijgt is dat hij te kort is. Had graag gewild dat er nog een uur bijaan was geplakt.

zeker de moeite waard voor een avond vermaak...
3.5

avatar van Tenshinhan
Eén van de slechtere Hawks/ Grants die ik gezien heb. Het is eigenlijk maar een histerische comedie met irritante rollen van Cary Grant en Ginger Rogers. Alleen Monroe in haar kleine rolletje was goed.

avatar van Rianneke_Dan
Matig maar wel vermakelijk filmpje.
Had er iets meer van verwacht, en ook een grotere rol van Marilyn (die het overigens wel leuk deed) dus dat was wel jammer.
Vond het soms ook wat lang duren allemaal, en kon niet echt geheel geboeid blijven.

avatar van Straniero
Vond er weinig aan. 't Kwam nogal inspiratieloos op me over en ook het acteerwerk vond ik nogal matig. Monroe was dan inderdaad wel leuk, maar die is eigenlijk altijd wel oké.

avatar van Metalfist
Monkey Business

Monkey Business is een doldwaze komedie met een geweldige rol van Cary Grant zoals ik hem eigenlijk nog nooit had gezien.

De film begint redelijk humoristisch wanneer Grant constant verstrooid rondloopt zelfs tijdens de begintiteling van de film wanneer hij elke keer door Hawks wordt teruggeroepen. Maar de echte fun begint pas wanneer hij het elixir drinkt, geweldig stuk wanneer Grant met Monroe, die trouwens zoals bijna altijd geweldig was, in de auto zit. Alleen spijtig dat ze er niet zo veel in voor komt, ze heeft wel een redelijk grote rol maar had gerust meer van haar willen zien.

Het verhaal verveelt niet echt maar had misschien toch wel een 10 minuten korter gekund maar voor de rest is het echt wel de moeite.

Erg leuke en vermakelijk film die na een half uurtje als Cary Grant het goedje heeft gedronken echt goed op gang komt. Geweldig om te zien hoe hij weer lekker gek doet, hetgeen wat hij zo goed kan. Vond zijn tegenspeelster ook zeer goed, moest ook zeker om haar lachen.

avatar van Mescaline
Leuke vermakelijke film die erg lekker weg kijkt! voor een avondje luchtig film vermaak
3,5!

avatar van Kuck-x
Wat een merkwaardig lage waardering hier, want dit is echt een knotsgekke en keigave komedie. Een van de leukste Cary Grantfilms, vind ik. En alleen al dat zinnetje van Coburn tegen Monroe: 'Get someone to type this' is absoluut goud waard!

Beste Hawks die ik totdusver gezien heb.

Een vlotte comedy, waarbij Grant (voor mij) een atypisch dwaze rol speelt. Het staat hem wel. Ook Rogers trouwens, met z'n twee vormen ze een verrassend vlot komische duo.

Leuk zijn de scenes waarin Grant en Rogers apart kinds worden, vond het einde wat minder geslaagd. Daar werd het iets teveel toevalkomedie (met het kindje - who knows wat daarmee gebeurd is trouwens) en dat ligt me dan iets minder.

Bij momenten redelijk grappig en gelukkig duurt het ook niet al te lang. Verder valt er jammer genoeg weer niet zo veel te beleven, maar voor een Hawks film ben ik al lang blij dat de tijd niet voorbij kruipt.

avatar van Toon1
Onderhond schreef:
Beste Hawks die ik totdusver gezien heb.

Waarom dit kijken??

avatar van Vinokourov
Lauwige Hawks-vehikel die jolig moet overkomen met Cary Grant. Hij probeert het beste ervan te maken in zijn rol als een verwarde chemist die een verjongingsbrouwsel ontwikkelt en dat op zich zelf en later ook door zijn echtgenote getest wordt. Het is een soort van Red Bull gok ik, want je wordt er ondere andere super energiek en gaat kinderachtige streken van uithalen. Af en toe kon er wel een glimlachje van af, maar ik vond het eigenlijk nogal flauw allemaal. Op het eind schiet de film ook nog een suffe richting in met een vreemde ongeloofwaardige plotontwikkeling.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film zet meteen de toon als Howard Hawks tijdens de voortiteling tegen Cary Grant zegt dat hij nog niet mag komen. De tekst rolt immers nog over het scherm. De film gaat meteen verder met mooie conversaties tussen Grant en Rogers. Een passend duo dat best wel werkt in komedie. Later komen we ook Marilyn Monroe tegen, die zoals altijd geboren is voor dit genre. Zeer onderschatte actrice die helaas om andere dingen bekend is.

Eens de film verder gaat en het elixer grotere gevolgen heeft, wordt het net iets te absurd. Doet me wat denken aan The Nutty Professor. Jammer, want de gezellige subtiele humor verdwijnt hierdoor wel wat. Niet dat het slecht wordt, maar ik hield meer van de humor in het begin van de film. In elk geval wel verrassende komedie gebleken. Ik heb deze trouwens ontdekt via een Marilyn Monroe filmbox. Eén van de kritieken vroeger was dat Monroe zo goed was dat het eigenlijk jammer was dat niet zij maar Ginger Rogers de hoofdrol had. Ik ben geweldige fan van Monroe, maar Rogers zit best wel op haar plaats en vormt een passend duo met Cary Grant.