• 8.351.692 stemmen

Genre: Thriller / Drama

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Audrey Hepburn, Alan Arkin en Richard Crenna

Plot Wait until Dark

"A blind woman plays a deadly game of survival."

Susy Hendrix (Audrey Hepburn) is een blinde vrouw die wordt misleid en geterroriseerd door een stel boeven, dat in haar appartement op zoek is naar een pop waar heroïne in zit verborgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Susy Hendrix

Roat / Roat Jr. / Roat Sr.

Boy Tossing Ball (onvermeld)

French-Canadian Radio Speaker (stemrol) (onvermeld)

Teenage Boy on Street (onvermeld)

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

Later nog vaak geimmiteerd de blinde vrouw die lastig gevallen wordt, echter zelden zo goed als hier.

Zal waarschijnlijk wel te lijden hebben van het verstrijken van de tijd.

avatar van hugohei

hugohei

Ook weer zo'n verfilmd toneelstuk van Frederick Knott, die ook 'Dial M for Murder' schreef. Vakwerk met een paar goeie vondsten. Alan Arkin is mooi griezelig.

avatar van Linda

Linda

fantastische film.

de spanning bleef er goed inzitten wat

ik eigenlijk nooit heb bij oude films.

vond crenna trouwens ook heel goed acteren.

4 sterren

avatar van jackie

jackie

Paar jaar geleden hadden ze op Broadway een voorstelling met Tarantino in een van de hoofdrollen !!!

avatar van Ramon K

Ramon K

Erg vermakelijke thriller met knap acteerwerk. Best spannend ook, met name in het laatste half uur. Toch weerhouden enkele ongeloofwaardigheden in het plot en enkele slappe en rare acties van de hoofdpersonen me van een topscore......

Ik twijfel tussen 3 en 3,5 sterren.........3,5 dan maar. Hepburn acteert erg sterk.

avatar van Zavo

Zavo

Ik sluit me helemaal aan bij Ramon K. Vooral het feit dat ze Mike zo snel ik vertrouwen nam vond ik ongeloofwaardig en zo waren er nog wat dingetjes, maar verder een erg vermakelijke film.

avatar van Noukie

Noukie

Hepburn op haar best. Zoals al eerder aangegeven wat ongeloofwaardigheden maar al met al toch ****

avatar van forelli

forelli

is deze op dvd uitgekomen?

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ja, alleen regio 1.

Woon je in Nederland, kun je hem bvb hier kopen:

Woon je in België dan koop je hem beter hier:

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Nee hoor sinds afgelopen Maart ook als R2 te verkrijgen. Ik heb m van Boudisque voor 11,99.

Gruwelijk spannende film met een zinderende finale. Audrey in een van haar allerbeste rollen, en ook Alan Arkin schittert als creep. De onheilspellende soundtrack maakt alles compleet. 4*

avatar van Wouter

Wouter

Goede score, lekkere acteurs en spannend verhaal. Inderdaad wat ongeloofwaardigheden, maar ach. lekker thriller, die wat mij betreft eerder komedie als tweede genre zou moeten hebben, dan drama.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Sterke thriller met simpel verhaal maar erg knap qua uitvoering. Hepburn, Arkin en Crenna zijn subliem en de spanning is bij vlagen om te snijden. Zeer goed.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Erg sterke film. Ik vond hem ook weergaloos spannend nu ik hem voor de derde keer gezien heb. De plot is mager, maar het acteren, de muziek en de opbouw compenseren dat ruimschoots. Je identificeert je vanaf het begin met Susy en ziet alles gebeuren wat zij zelf maar moet raden. Geen wonder dat deze film je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt.

avatar van wei

wei

Blinde Hepburn wordt thuis geterroriseerd door drie boeven. Dit deed me heel sterk denken aan Dial M For Murder, ook een thriller die zich grotendeels binnenskamers afspeelt. Ik vind deze misschien nog wel een stukje leuker, ook omdat de jaren 60 setting me net iets meer aanspreekt. Hoewel er wel wat onnozelheden inzitten, is dit een heel onderhoudende spannende film met 1 moment die me van mijn stoel deed springen. De muziek van Henri Mancini is zoals altijd steengoed.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Erg knap gemaakte film want speelt zich bijna volledig af in één kamer en toch zit je op het puntje van je stoel.

Hepburn is goed, maar Crenna en Arkin zijn fenomenaal.

De hierboven genoemde naiviteit van Hepburn is in onze tijd wellicht wat onaannemelijk, maar als blinde jonge vrouw in de sixties voor mij wél aannemelijk en begrijpelijk.

Aanrader! (ook voor toneelschoolstudenten).

avatar van mikey

mikey

Perfect gefilmd stuk, alleen erg jammer van die actrice. Een betere is trouwens Rope waar deze ergens wel op lijkt.

avatar van Quentin

Quentin

Inderdaad sterke regie, blijf me nog altijd verbazen over de wisselvalligheid van Terence Young.

Ach, best aardig en leuk gedaan. Maar je moet op een gegeven moment wel een beetje je verstand uitschakelen want men gaat wel erg voorbij aan de logica in bepaalde situaties.

Als je er over nadenkt: als dat wicht nu gewoon zoals elk normaal mens eens een keertje die deur op slot zou doen, was er volstrekt niets aan de hand geweest...

gauke

Na jaren deze uitstekende productie (oorspronkelijk een toneelstuk voor theater) herzien. Zat in mijn herinnering als een zwart-wit film, maar dat blijkt helemaal niet waar te zijn. Een onderhoudende, duistere, strakke, recht toe recht aan thriller, knap gemonteerd, waarbij het plot langzaam wordt opgebouwd, vol spanning (tot en eind) en horrorelementen, gebaseerd op de menselijke geest. Audrey Hepburn is eerlijk en realistisch als blinde vrouw die moet zien klaar te komen met een donkere nieuwe wereld. Ook de overige cast speelt ijzersterk.

BBarbie

Verfilmd toneelstuk en dat is goed te zien. Het duurt wel even voor het echt spannend wordt en het is daarom vooral dankzij een voortreffelijke Audrey Hepburn, dat deze film de middelmaat weet te ontstijgen.

avatar van Spetie

Spetie

Do I have to be the world champion blind lady?

Een goed gemaakte thriller, waarbij het vooral knap is dat deze in de tweede helft nog behoorlijk spannend wordt, aangezien de gehele speelduur zich zowat in één en dezelfde ruimte afspeelt.

Het zijn vooral ook de acteurs, die het goed doen en de film naar een iets hoger plan weten te tillen. Hepburn is vrij degelijk en goed, maar het zijn Alan Arkin en Richard Crenna, die pas echt een sterk staaltje acteren laten zien, wat hier duidelijk een toegevoegde waarde heeft. Het laatste halfuur is erg spannend, en de scene met de koelkast, is geweldig, en vormt voor mij het hoogtepunt van deze thriller.

Wait Until Dark heeft wat toneelachtigs en is daar ook duidelijk op gebaseerd. Maar hier haalt de film wel zijn kracht uit, en vertoont na al die jaren nog geen ouderdomsgebreken. Het sterke acteerwerk maakt van Wait until Dark toch wel een kleine aanrader, al is het misschien wel jammer dat de spanning ietwat laat op gang komt.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

Zeer leuke en, verrassend genoeg, spannende film. Het is niet evident om met een handjevol acteurs en (op een enkele uitzondering na) één locatie gefilmde film zo spannend te krijgen. Mooi!

scorsese

Uitstekende film waarin drie criminelen op zoek zijn naar een met drugs gevulde pop die in het appartement van een blinde vrouw ligt. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich bijna in zijn geheel in het appartement af). Het hele spel wat de criminelen spelen is nogal omslachtig en daardoor ook wat ongeloofwaardig. Dit wordt echter goedgemaakt door een spannend en sterk laatste gedeelte en een meer dan prima cast.

avatar van Geno

Geno

Erg leuk om de bovenstaande commentaren te lezen. Vooral omdat je ziet dat het liefhebbers zijn die van kwaliteit houden... in dit geval van een klassieker. Op basis daarvan heb ik besloten ook eens te kijken.

Ik ben het met hen eens dat het wel een bijzondere en bijzonder spannende film geweest moet zijn, vooral voor die tijd, maar mij kon het helaas niet zo bekoren. Maar dat ligt aan mij...

Er is zoveel veranderd - en mijns inziens verbeterd - op het gebied van het in beeld brengen, het verhaal vertellen, en op het gebied van acteren, dat het te gedateerd overkomt om er nog in mee te kunnen gaan. Ik raak afgeleid van de vele ongerijmdheden en koddigheden, die destijds gewoon waren of er kennelijk niet zo toe deden.

Toch bedankt voor jullie tip!

avatar van Mescaline

Mescaline

Gek genoeg nog nooit gehoord van deze titel maar blij toe dat ik deze toch tegenkwam!

Een spannende thriller met bijpassende muziek die een mooie opbouw heeft en toewerkt naar een nagelbijtende climax! Mooie rol voor Audrey Hepburn en Alan Arkin zet 1 van de betere bad guys uit de geschiedenis neer.

Het verhaal laat hier en daar helaas wel eens een steekje vallen maar de acteurs maken er als nog iets moois van.

Net geen 4, maar wel een wel verdiende 3,5!

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Mmmm... 108 minuten met zo'n mager plot?

Moet er maar eens aan beginnen gezien de beoordelingen hier op MM.

avatar van Paulus53

Paulus53

Spannende film, maar wel erg veel onwaarschijnlijke dingen.

avatar van clubsport

clubsport

ondanks een aantal ongeloofwaardigheden is dit best een spannende onderhoudende thriller geworden met een prima opbouw .

Wel apart om er voor te kiezen om die andere vermoorde vrouw verder in de loop van de film buiten het verhaal te houden , het zou me logischer lijken om suzy uiteindelijk te laten ontdekken dat het lijk in haar kast ligt .

avatar van erniesam

erniesam

Tja, het had een erg sterke thriller kunnen zijn, ware het niet dat de motivatie van Hepburn volslagen idioot is. Het acteerwerk is prima, de sfeer is prima, de opbouw is prima.....maar....

De hele plot valt in duigen, wanneer je de motivatie van Hepburn in ogenschouw neemt. Welke reden heeft zij om de pop verborgen te houden? Natuurlijk vermoedt ze dat er iets illegaals in zit, maar wat heeft zij daarmee te maken? Geef die pop gewoon en klaar ben je. Dit gegeven deed voor mij alle spanning wegnemen, aangezien ik geen enkele sympathie voor Hepburn heb wegens deze grove stommiteit.

Vervolgens wil Arkin haar ombrengen. Waarom? Ze kan hem niet identificeren, er is geen enkele reden voor dit te doen. Zeker wanneer dit moeilijk blijkt, zou hij er allang vandaar hebben moeten gaan. Natuurlijk staat alles in dienst van de spanning en het vermaak, maar deze twee absoluut grove blunders haalden voor mij alle spanning eruit.

avatar van Baggerman

Baggerman

Film die inderdaad met een flinke korrel zout moet worden genomen. Ik kan me wel voorstellen dat het toentertijd een geweldige thriller was, want het is nog steeds wel spannend. Audrey Hepburn is hier wel een mooie vrouw in, zeg! Arkin zet wel een mooi sinister type neer. Deze twee zorgen ervoor dat de film toch bekijkenswaardig blijft en mij vermaakte.

kappeuter (crew films)

24 oktober te zien in Eye in het kader van De Keuze van Koolhoven

avatar van Noodless

Noodless

Prima opgebouwde thriller waarbij het verhaal bijna de hele film op één locatie zich afspeelt, namelijk het huis van de blinde vrouw waar de pop met heroïne zich ergens moet bevinden. De film krijgt extra glans door de overtuigende acteerprestaties van Audrey Hepburn, Richard Crenna en vooral de gewiekste Alan Arkin. Heerlijk ouderwets spannend sfeertje en de scènes in het donker zijn goed uitgewerkt. De motivatie om de pop te houden is niet meteen te verklaren, maar dat Arkin de blinde vrouw wil ombrengen is wel logisch gezien het koele killer instinct dat hij heeft in vergelijking met de meer sympathieke boeven die Richard Crenna en Jack Weston spelen. Dit wordt ook krachtig gesymboliseerd door de angstgevoelens die Hepburn ervaart wanneer ze de voetstappen op de trap van Arkin hoort. 7/10

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Iemand die blind is, is daarom nog niet dom...

Drie criminelen terroriseren een blinde vrouw in hun zoektocht naar een pop waarin zakjes heroïne verstopt zijn. Het begint wel vreselijk traag. Eens Suzy doorheeft dat ze bespeeld wordt door het trio (dan zitten we al een uur ver), kent de film een aardig oplopende spanning en eindigt zelfs in de beste Hitchockiaanse traditie. Daarom kom ik toch nog aan een 3*, en dit kan bij herziening nog oplopen. Hepburn vind ik maar niks als actrice. Ze viel mij ook al tegen in War and Peace.