Sergeant York (1941)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Howard Hawks
met Gary Cooper, Walter Brennan en Joan Leslie

Landbouwer Alvin C. York heeft het niet gemakkelijk om samen met zijn moeder, broer en zus de eindjes aan mekaar te knopen. Hij droomt van een groot vruchtbaar stuk oeverland waar hij zijn familie een menswaardig bestaan zou kunnen geven en trouwen met Gracie Williams, zijn jeugdliefde. Maar ondertussen is WOI begonnen en wordt Alvin onder de wapens geroepen. Alvin probeert als gewetensbezwaarde erkend te worden, maar wanneer zijn aanvraag verworpen wordt, ontpopt hij zich tot een modelsoldaat.

Walgelijke propagandafilm met een idiote nadruk op het belang van religie.

avatar van You_bastard
Het deed wel een beetje lijken op het verhaal van Forrest Gump.

Gump is natuurlijk ook een propagandafilm. En niet eens een leuke.

vic
ik vond het wel erg grappig hoe hij een oorlogs held werd.

neo (crew)
Walgelijke propagandafilm met een idiote nadruk op het belang van religie.

helemaal mee eens. wat een ongelooflijke vervelende film en ook erg ongeloofwaardig als york dan uiteindelijk naar de oorlog toe gaat en tot een held uitgroeit. en de verandering van cooper van een herrieschopper in een gelovige na het licht te hebben gezien slaat nergens op. 1.5 sterren

toch maar even kijken morgen op TV1 om 14u15 ...

avatar van JayLunar
Gatver. Het eerste uur gaat over een stel achterlijke boerenpummels, die zich als idioten gedragen. Dan is er nog het oppervlakkige en clichématige held-karakter van Gary Cooper, die binnen een paar minuten door het christenDOM wordt omgetoverd van bandiet tot brave borst, en uiteindelijk via de meest ongeloofwaardige gevechtscènes aller tijden volksheld wordt. En dan wordt er ook nog eens walgelijke onzin als de american dream, patriottisme, religie en romantiek-onzin bijgehaald, zodat deze film in z'n totaliteit niet meer waard kan zijn dan 1,5 ster.

zodanig overdreven dat het lachwekkend werd en uiteindelijk toch nog wel een beetje vermakelijk ... 2,5 **'

avatar van Fabrice
Gary Cooper kreeg er toch maar een Oscar voor en ik persoonlijk vind dit terecht. De film, tja ...

Prachtig ook dat stuk waarin hij zich bekeerd. Inderdaad zeer lachwekkende (niet in de goede zin) propaganda film zoals ze in die tijd een hele hoop werden gemaakt in Amerika.

avatar van speedy23
Schitterend verhaal gebaseerd op ware feiten over de pacifist York die tijdens WO I wordt opgeroepen, de noodzaak inziet om te vechten en een held wordt. Gary Cooper kreeg een Oscar voor zijn rol in deze fijnzinnige, knappe film waarin beelden van het pastorale Amerika afgewisseld worden met gevechtsscènes...

Ja ja, die Alvin York was me d'r eentje. En het schijnt nog echt gebeurd te zijn ook! Ik vraag me alleen af of in de loop der tijden het verhaal niet ten gunste van de vaderlandsliefde een heel klein beetje is aangedikt. Of begeef ik me nu op glad ijs?

Een beetje moeilijk te geloven dat Howard Hawks zo'n drol van een film heeft kunnen maken.

FisherKing
Kun je je ook van Gary Cooper afvragen.

Oorlog, geldgebrek ?

Wat een ongelooflijke hoge score op IMDb trouwens, maar liefst een 8.1/10 (3,548 votes). Waar is in vredesnaam het rationalisme gebleven onder de dames en heren filmkijkers? Men heeft blijkbaar in grote getale de "r" ingewisseld voor een dikke vette "N".

Oh, Hawks kan zeker prachtige plaatjes schieten, maar dat is dan ook zo'n beetje het enige waarom ik de film met goed fatsoen kon afkijken. En ik zal maar niks zeggen over dat soortement van quakertaaltje, wat na een tijdje toch behoorlijk op m'n zenuwen ging werken.

Alweer een oorlogsfilm. Niet dat mij dat stoort, maar het gegeven ligt mij niet. 2 sterren.

Een puntje voor Gary Cooper. De film : ongelooflijke nonsens.

avatar van wibro
Had deze film ooit meer dan 10 jaar geleden op video opgenomen en nav de negatieve beoordelingen op dit topic deze film toch maar weer eens bekeken. Hoewel ik niet veel moet hebben van die Amerikaanse 'bible belt' christenen wist deze film mij toch te raken. Als propagandafilm vind ik deze film zelfs zeer geslaagd. Het zou mij niet verbazen als deze film verplichte kost was voor de Amerikaanse soldaten die naar Europa gestuurd werden om daar de strijd aan te gaan met de Duitse bezetters. Let wel, de film is wel in 1941 gemaakt toen de Amerikanen nog niet direkt in de 2e Wereldoorlog betrokken waren, maar hun deelname aan die oorlog slechts een kwestie van tijd was. Je kan dan niet aan komen zijlen met een anti-oorlogsfilm. Mijn beoordeling van deze kan daarom ook niet los gezien worden van de tijd (1941) dat hij gemaakt is.
Zou men in de USA anno 2009 een film maken over hetzelfde thema, dan zou ik er aanzienlijk kritischer tegenover staan en de film als overdreven patriotisme neersabelen.
Voor deze film maak ik echter een uitzondering.

3,5* na herziening

28 mei 02:30 - 04:40 ARD

avatar van emmes
Dit is best een goede film. Het eerste uur, voor hij naar de oorlog trekt, is charmant en plezierig om naar te kijken, alleen voor het taaltje al dat ze spreken. De manier waarop hij ineens christen wordt is er in hedendaagse normen er wat over, maar niet zo erg als ik hier heb gelezen van andere mensen. De oorlogscenes op zich zijn knap gemaakt, en de acties van York zijn waarschijnlijk een beetje meer overdreven dan wat de waarheid is (het verhaal is echt gebeurd), maar ook dat stoorde me niet. Een ongelooflijke acteerprestatie ook van Gary Cooper vind ik, die heel de film naar een hoger niveau tilt. Deze film staat in de bekende "1001 films you have to see before you die". Dat zou ik nu wel niet herhalen, maar ben blij dat ik hem gezien heb en heb me er best mee geamuseerd. Voor een film uit 1941 was ik echt verrast, en dat moet dan ook in gedachten houden bij het bekijken van deze film.

avatar van Vinokourov
Magere voldoende voor Sergeant York hoor. Het gaat over een hillbilly (Gary Cooper) die van een kalkoen schietende klaploper het weet te maken tot een grootse oorlogsheld die complete bataljons Duitsers tijdens WO I gevangen weet te nemen. Het is daarbij doordrenkt met een flinke religieuze saus en moraal. De timing van het maken van deze film (1941) is ook niet geheel toevallig. Dit is niets meer dan ordinaire propaganda om de Amerikanen meer te betrekken voor WO II. Anyway, het had nog een paar aardige scenes, zeker het begin vond ik nog heel behoorlijk en sfeervol. Het kan er nèt mee door, zullen we maar zeggen .