Gentlemen Prefer Blondes (1953)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Howard Hawks
met Marilyn Monroe, Jane Russell en Charles Coburn

Ze treden op in nachtclubs en de blonde van de twee is erop uit om een rijke man aan de haak te slaan. Een sullig miljonairszoontje geeft haar een ring en wil in Europa met haar trouwen. Haar collega mag mee op de boot, waarop ook een Olympisch team meegaat. De vader van haar aanstaande is tegen het huwelijk en is ook op het schip.

avatar van Spetie
Verrassend leuke film, dat moet gezegd worden. Vooral het enthousiasme van de cast spat er bij momenten werkelijk vanaf en daarnaast is het letterlijk een erg kleurrijke film, met mooie opvallende, vaak ook felle en heldere kleuren.

Musicals zijn niet altijd mijn ding en Marilyn Monroe is zeker niet mijn favoriete actrice. Want hoewel ze een geweldige verschijning is, is ze niet al te sterk in acteren. In Gentlemen Prefer Blondes komt ze echter prima tot haar recht en weet ze met Jane Russell een erg leuke tandem te vormen.

Het lijkt soms een aaneenschakeling van sketches te vormen, waarbij het verhaal duidelijk een ondergeschikt element lijkt, maar ik werd op een gegeven moment toch wel meegezogen met alle vrolijkheid. Daarnaast zijn de nummers, die hier gezongen wordt over het algemeen best goed, met "Diamonds are a Girl's best Friend" als absolute uitschieter.

Het is niet mijn favoriete genre, maar als de films van deze kwaliteit en vrolijkheid zijn, kijk ik er best met plezier naar.

avatar van AmazingPP
Ik hou niet van musicals (behalve "Soldaat van Oranje" dan, maar dat is niet een "echte" musical), maar ik hou des te meer van Monroe. Jammer dat zij alleen maar werd gecast als dom blondje. Dat doet ze met verve, hoor, daar niet van, maar ik denk dat Marilyn meer in haar mars heeft dan dat. Jammer genoeg heeft ze nooit die kans gehad. In deze film zet ze het perfecte domme blondje neer dat alles gebruikt (kijk naar de oogopslagen!) om bij de heren van alles los te krijgen, wat haar ook lukt. Ik snap dat Marilyn een legende is, ondanks dat ze niet echt in heel veel films haar talenten heeft kunnen laten zien, maar ja... We zien James Dean ook als legende en die heeft maar in drie films geacteerd. Deze film krijgt van mij 3 *.

avatar van Erick1985
Heb hier echt van genoten! Heb de Forever Marilyn BluRay boxset gekocht laatst, waar 7 van haar bekendste films inzitten. Wat ben ik toch dol op deze vrouw. Heerlijk. Voor deze box hebben ze de films allemaal digitaal opgepoetst, en ik moet zeggen dat de kleuren werkelijk van het scherm af spatten. Kraakhelder en haarscherp.

Deze film gaat eigenlijk helemaal nergens over, maar is dolkomisch en gewoon heel erg leuk en geestig. Marilyn speelt een oerdom blondje en eigenlijk staat Jane Russell nóg sterker in de film dan Marilyn, als de smartass brunette. Choreografisch is het allemaal heel gelikt, en de liedjes zijn gewoon fantastisch met als absolute favorieten; Diamond Are A Girl's Best Friend en Bye Bye Baby.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Had hier helaas toch meer van verwacht, de muziek scenes vond ik het hoogtepunt en het verhaal vond ik helaas weinig aan.
Marilyn Monroe deed mij helaas ook weinig, ik weet dat er veel fans van haar bestaan en ik weet ook dat andere rollen die ik van haar zag mij beter zijn bevallen maar hier lijkt ze nogal aan overacting te doen? Jane Russell was voor mij duidelijk de beste van de 2 hier en ook de reden dat ik de film nog een beetje de moeite waard vind geworden.

2,5* voor Jane Russell en de muziek scenes.

avatar van Black Math
Hier kan ik helaas niet veel mee. Het plot is wel bijzonder matig en het personage van Monroe met haar Diamonds are a girl's best friend-houding in combinatie met haar onnozelheid weet erg te irriteren. Toegegeven, ze zet de rol overtuigend neer, maar dat maakt het niet minder ergerlijk.

Een verdere ergernis zijn de liedjes. Sowieso niet echt fan van musicals, en zeker als de liedjes ook nog eens niet aanspreken. Ten slotte valt er - niet onverwacht - door de ouderdom van de film visueel weinig te genieten of het moet om de dames gaan. Maar het gehele product kan me dusdanig weinig bekoren dat dat nauwelijks voor enige compensatie kan zorgen. 0,5*.