Bringing Up Baby (1938)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Howard Hawks
met Cary Grant, Katharine Hepburn en Charles Ruggles

David werkt voor een museum en staat op het punt te trouwen. Het museum maakt kans een miljoen dollar van een excentrieke dame te krijgen. Wanneer hij haar advocaat wil spreken, loopt hij haar nicht tegen het lijf. Zij sloopt zijn auto, bril, hoed en pak en staat de ontmoeting met de advocaat in de weg. En of dat nog niet genoeg is, loopt zij ook nog met een luipaard die naar de naam Baby luistert.

avatar van MarkAjx1
Het is maar wat je leuk vind...pff nadat de hoofdrolspelers elkaar aan de telefoon hadden en toevallig allebei moesten struikelen heb ik hem afgezet. Wat een maffe bedoeling

Terwijl ze de arme Cary Grant, in zijn flegmatieke, verbaasde stijl, niets dan problemen bezorgt, demonstreert spraakwaterval Katharine Hepburn wat een screwball-komedie eigenlijk inhoudt.
Er zitten heel wat plezierige momenten in, maar de screwball is een beetje TE en liever zie ik beide geliefde artiesten onder andere omstandigheden, al dan ze toch weer waarvoor ze gecast werden.

avatar van Beautiful Mind
'F.C. De Kampioenen' op zijn slechtst. Man man, zo dwaas, zo flauwe grappen, zo voorspelbaar. Niet komisch maar belachelijk. Ondertussen uiteraard verouderd, maar zelfs dan moeilijk te vatten dat dit ooit grappig werd gevonden.

avatar van Bobbejaantje
Cary Grant en Katherine Hepburn etaleren hun talent als comedians en maken grote indruk aangezien ik ze nog niet op die manier bezig gezien heb. Cary Grant schittert in een rol als kluns die je ook een Harry Lloyd zou zien vervullen. Terwijl de ogen van Katherine Hepburn sprankelen van de ondeugendheid die haar rol vereist. In latere films irriteert ze me bij momenten maar hier vind ik haar helemaal top.
Een film met clevere dialogen die aan sneltempo en met overtuiging afgevuurd worden door het stel. Echte screwball aangezien het aan- en afstoten de hele film lang doorgaat en er geen (seksuele) oplossing/ontspanning komt d.m.v. een relatie, behalve dan wat gesuggereerd wordt helemaal op het eind. Er is het spannende element van de luipaarden, maar verder is dit toch een film die het enkel moet hebben van een superstrak scenario met pingpong dialogen. Zo simpel - of moeilijk - kan film zijn. Regie en fotografie van respectievelijk Howard Hawks en Russell Metty zijn smetteloos. Na enkele films van Howard Hawks bekeken te hebben, valt me eigenlijk vooral op hoe ‘onopvallend’ goed hij wel is in zijn vak.

Deze film heb ik bekeken op de laptop tijdens een lange treinrit. Geen van de medereizigers kon de brede smile onder mijn mondmasker vermoeden die gedurende de hele lengte van de film niet weg te branden was. En dat volstaat voor mijn score.