Gunga Din (1939)

Avontuur / Oorlog

geregisseerd door George Stevens
met Cary Grant, Douglas Fairbanks Jr. en Sam Jaffe

Drie Britse sergeants in India moeten het opnemen tegen een groep Thuggees. Ze worden daarbij geholpen door de waterdrager Gunga Din, wiens enige ambitie het worden van een Brits soldaat is.

Je bedoelt: je vindt dat het zo niet zou moet zijn. Ik zeg dat het vaak wel zo is.

Ik zei toch ook 'hoort mijns inziens'. Dat veel films actie om de actie bevatten zou ik niet durven ontkennen, maar ik veroordeel die films er dan wel om.

Maar dat is onzin. Er is heel veel verhaal!

Ik was niet onder de indruk van de diepgang in het verhaal. En het verhaal wat er was was zo doorspekt met propaganda en patriotisme, dat er aan propagandaloos verhaal niets overbleef. Dat bedoelde ik.

Volgens de meesten hier moet je dan al een paar sterren geven. Daar ben ik het niet mee eens, hoor.

Als ik ergens moe van word hier dan is het van mensen die anderen hun beoordelingscriteria opleggen. Mijn criteria schrijven voor dat een film beoordeeld moet worden aan de hand van de 'algemene indruk', en niet als optelsom van componenten. In die indruk kunnen bepaalde dingen meer of minder opvallen, en zodoende ook meer of minder zwaar meetellen. Bovendien voorziet mijn beoordelingssysteem in de mogelijkheid over te gaan tot puntenaftrek bij herhaaldelijke en/of te duidelijke gevallen van patriotisme en/of propaganda. Binnen dat systeem is mijn stem van 0,5 sterren dus de conclusie.

Ik wil de film best nog wel als patriotistisch zien, maar racistisch gaat me veel te ver. het feit dat je Indiana Jones daar ook van betichtte zegt me genoeg.

Ik geef toe dat het racisme minder duidelijk naar voren komt dan het patriotisme, en daarom vind ik het ook een minder groot probleem (de primaire reden voor mijn lage beoordeling is dan ook het patriotisme/propaganda-aspect, nog niet zozeer het racisme). Het komt in twee aspecten naar voren hier: Ten eerste de manier waarop de lokale bevolking afgebeeld wordt als een mindere stand (zoals ik eerder uitlegde), en ten tweede in de manier waarop de Thuggees stereotyp moorddadig zonder reden zijn.

Bij Indiana Jones ligt het anders, ik denk niet dat de makers/schrijvers daarvan bewust racistisch wilden zijn, het concept leent gewoon veel van oude avonturenfilms (waaronder dus Gunga Din), en leent de xenofobie mee. Dit komt vooral naar voren in Temple of Doom, al zou ik 'm niet echt racistisch willen noemen, hooguit op het randje.

Ik was niet onder de indruk van de diepgang in het verhaal.

Dus ontken je dat er een verhaal is?

Kom, je kan de film ook op een ander niveau bekijken. Dan is het gewoon een film over een stelletje vrijbuiters die een schat vinden en de tegen de bad guys moeten vechten die hen van kant willen maken. Daarnaast dreigt een van de drie vrienden te gaan trouwen en daar willen de twee anderen natuurlijk een stokje voor steken.

Ik ben het volledig met je eens.

Dus ontken je dat er een verhaal is?

Dat zei ik niet; ik zei dat ik niet onder de indruk was van de diepgang. Natuurlijk is er een verhaal, het is alleen niet veel meer dan wat jij beschrijft, namelijk:

Dat is zo een simpel verhaal dat het in de gemiddelde Jean-Claude Van Damme film niet zou misstaan; diepgang blijft uit. Het verhaal is dun en voorspelbaar, en daardoor verschuift mijn aandacht automatisch naar het achterliggende patriotisme en de propagandistische boodschap, die ik in deze film alom vertegenwoordigd zie. Omdat dit vooral aan het einde heel sterk naar voren komt (het einde van een film telt zwaarder mee in mijn beoordeling dan het begin), vind ik de film als geheel dan walgelijk.

Dat zei ik niet; ik zei dat ik niet onder de indruk was van de diepgang.

Dat zei je later. Eerst zei je dat er buiten de propaganda niets was.

Het grote verschil is dat deze film met veel verve en charme is gemaakt. Dat geldt niet voor wat ik aan van Damme zag voorbijkomen.

>Nou, fijne vrienden dan... Ik kan de humor daarvan even niet zien, het is in mijn ogen alleen maar propaganda.

Erg beperkt. Ik vind het juist een van de leukste dingen uit de film. Zoals ik het ook leuk vind in The Front Page dat Matthau alles probeert te doen om Lemmon niet te laten trouwen, maar journalist te laten blijven. (Zie ook His Girl Friday)
Ik vind dat juist heel erg lollig. En geen fijne vrienden? Juist wel!

Dat zei je later. Eerst zei je dat er buiten de propaganda niets was.

'Buiten de propaganda' ja, waarmee ik bedoelde dat het verhaal (dat er dus zeker wel is) zo doorspekt is met propaganda, dat er geen propaganda-vrij (en racisme-vrij) stuk meer overblijft.

Ik vind dat juist heel erg lollig. En geen fijne vrienden? Juist wel!

Dus als jij ooit wil trouwen dan hoop je dat je "fijne" vrienden je uit alle macht tegenhouden?

Wie niet?

avatar van zoutzak
Geweldige film. Ziet duidelijk waar de inspiratie voor Temple of Doom vandaan komt, al vind ik deze stukken beter!

neo (crew)
Film die veel avontuur lijkt te beloven na een overweldigend snel openingsgevecht zodra de missie voor de drie is begonnen. Wat een vaart, met vijanden aan de lopende band rollen van daken, soldaten springen van daken naar daken, met een wervelende score van Alfred Newman. Veel leuke gimmicks zo hier en daar. Maar dan gaat het allemaal nogal bergafwaarts. Nog wel vermakelijk, maar niet precies wat ik hierna verwachtte.
Soms tamelijk mislukte humor, Cary Grant vond ik eens wat minder goed. 3 sterren

avatar van Poisonthewell
Hele aardige avonturenfilm. De humor-stukjes vond ik juist de beste. Cary Grant's over-the-top screwball stijl is in eerste instantie misschien irritant, maar na een paar dergelijke films te hebben gezien kan ik het toch wel waarderen (hoewel zij serieuze rol in Notorious toch met afstand zijn beste blijft). En tsja, de kolonialistische toon van de film is inderdaad een tikkie pijnlijk anno 2005, maar past wel in het tijdsbeeld van de film (het moment waarop ie zich afspeelt bedoel ik, niet wanneer ie gemaakt is). En ook leuk dat Rudyard Kipling als personage ook nog even langs komt. 3,5*

Ben dol op bijna alle films met Cary Grant, dus ook deze. 3.5 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Grant ligt me geloof ik niet zo. Ik vond 'm hier vrij irritant. Ik weet niet, iets te nadrukkelijk ofzo. Ik geloof dat ik meer kan lachen om acteurs die er niet uitzien alsof ze grappig doen als ze een grap maken.

Sowieso is Gunga Din mijn ding niet. De film is enerzijds zichtbaar wat op zijn tijd vooruit. De toon is eigenlijk bijna hetzelfde als een heleboel komische actiefilms die hierna verschenen zijn. Ik weet niet of deze film dat uitvond, maar het was wel opmerkelijk om dat in zo'n oude film te zien waarin bijvoorbeeld actiescenes gevolgd worden door stoer-grappige oneliners. Maar dit komt uit de tijd dat je nog steeds een soort koloniale avonturenfilm kon maken en in die zin is de film nogal verouderd. En dat is het dan ook. India is een exotisch land waar de Britten de good guys zijn en de tegenstanders zijn een stel bizarre figuren die een vage godin aanbidden.

Ik vind het een vaak flauwe film die bovendien nogal lang was. En dan gaat dat koloniale gedoe op den duur meer ergeren dan bij een leuke film waar ik het de film wel vergeven had.

Niet mijn film.

Houden de mensen hier niet van oude avonturenfilms? Ik vind dit echt vermaak ten top. Leuke humor, maar voor de tal van avontuurlijke en actierijke scenes, zijn heerlijk. De film heeft een ontzettend hoog tempo, Grant is weer eens geweldig en de een na de andere geweldige scene dient zich aan. The Temple of Doom lijkt hierop als twee druppels water, maar deze is veel beter. Geweldig gemaakt, zeker voor die tijd. Samen met Raiders of the Lost Ark, Captain Blood en nog wat andere films van Curtiz behoort dit tot de crème de la crème van de avonturenfilms. 4,5 sterren.

avatar van Vinokourov
Hehe, dit was een soort Indiana Jones and The Temple of Doom, maar dan met een cast van o.a. Douglas Fairbanks en Cary Grant. Dromheen zit een jolig oorlogsavontuur met vooral flauwe humor. Ik vond het niet zo denderend. De actiescenes waren ook heel wisselend. De hand-tot-hand-gevechten hadden soms een klungelig bedenkelijk niveau, maar daartegenover stonden wel weer wat spectaculaire stunts.

avatar van brabusRUS
''I'm living next door to Gunga Din'' - Sopranos

avatar van Pieter Montana
Er zijn maar weinig films die zo'n ontzettend jongensachtige charme weten te creëren en die de bromance zo hoog in het vaandel dragen. Bij het zien van de film, moest ik meteen denken aan die andere fantastische avonturenfilm: The Man Who Would Be King. Niet geheel toevallig uiteraard, aangezien die ook een Kiplingverhaal als inspiratie gebruikte. Het blijft de vraag of deze films vandaag nog gemaakt zouden kunnen worden. In beide films schofferen de Britten de Indiërs als een stel domkoppen, en een deelname aan het Britse Rijk waarin de zon nooit ondergaat is het hoogste doel.

Goed, politieke correctheid is ver te zoeken in Gunga Din, maar oh wat heb ik ervan genoten. Een sergeant loopt zijn manschappen tegemoet na een heuse veldslag te hebben voltooid en begroet hen met Nice work, chaps. Very well done!, alsof ze even boodschappen zijn gaan halen. Wanneer onze 3 helden geconfronteerd worden met bloeddorstige voodoo-achtige moordenaars, kijken ze naar elkaar alsof het weer een zoveelste dronken avontuur is. Ergens voelt het allemaal zo simpel aan. Zo simpel, maar o zo leuk en spannend. 4*

avatar van John Milton
Wow, deze is mooi ouder geworden: zo politiek incorrect als het maar kan. Ik ben wel een fan van Grant, maar het oogt allemaal wat knullig, deze film. Ik vind het dan ook vrij verwonderlijk dat hij nog in zoveel toplijstjes terugkomt. Vind het nou niet bepaald een titel die het national film registry moet preserveren voor the library of congress.

Indy is natuurlijk ook niet echt correct nu ik erover nadenk, maar daar had ik toch een stuk meer lol aan.

Avonturenfilm, een eerbetoon aan een helper van het Britse bezettingsleger in India.
Kon weinig bekoren, behalve dan misschien enkele grappige scènes (medicijn voor de olifant, de vlieg in de punch...) met naast Cary Grant, deze keer een nogal karikaturaal type, vooral Victor McLaglen, in zijn typische stijl en onvergetelijk sinds zijn knokpartij met John Wayne in "The Quiet Man".
Film vermeldt dat alleen de verering van de God Kali berust op historische feiten.