Only Angels Have Wings (1939)

Alternatieve titel: Howard Hawks' Only Angels Have Wings

Drama / Avontuur

geregisseerd door Howard Hawks
met Cary Grant, Jean Arthur en Richard Barthelmess

Terwijl ze op haar boot wacht stopt Bonnie Lee bij een klein vliegveld in Zuid-Amerika. De piloten daar waarschuwen per post voor een gevaarlijk en ongewoon mistige bergpas. Geoff Carter, de vliegleider doet afstandelijk tegenover Bonnie wanneer zij hem probeert te benaderen. Het wordt allemaal nog ingewikkelder wanneer Judy MacPherson, Geoff's ouwe vlam ten tonele verschijnt met haar man, een zeer beroemd piloot.

kappeuter (moderator)
Hoog IMDb gemiddelde (7.6).

Moeilijk te duiden en heel traag. Was het bedoeld als comedie of drama? Het enige wat bijblijft is de relativering van de dood zo vlak voor een nieuwe wereldoorlog.

avatar van BASWAS
Zag bij Fame in Amsterdam voor 5 euro de engelse DVD liggen met o.a. dutch subtitles.

Een beetje een jongensfilm zonder veel vleugels of andere liften om op een hoger niveau terecht te komen. Niet onaardig om te zien (bijv. de nog jonge Gary Grant) maar door het nimmer stoppende dialoogwerk en de beperkte hoeveelheid filmlocaties inderdaad langdradig om echt te blijven boeien en om die reden in de huidige snelle tijd wat achterhaald.

Wat is het toch dat een film als Cassablanca (ook niet veel locaties) samen met een aantal andere rolprenten na zoveel jaar toch wel spannend blijven om te zien? Trouwens net zoals de toneelwerken van Shakespeare nog steeds niet gaan vervelen. Zou dat misschien komen door het ontbreken van nietszeggende small talk in deze klassiekers? In Only Angels Have Wings wordt zo’n tijdloze prachtige niet te versmaden dialoogzin uit het toneelstuk Henry IV van Shakespeare geciteerd: “a man can die but once, we owe God a death, if we pay it today, we don’t owe it tomorrow.

Ach, maar soms kan het toch ook erg lekker zijn om in een aardige film met jongenspraat weg te duiken, de dialoog kan niet altijd gespannen zijn.

Uitstekende film van Hawks, die waarschijnlijk de meest artistiek en commercieel succesvolle periode van zijn carrière inluidt.

'Only Angels' draagt duidelijk de stempel van mede-scenarist Furthman maar is bovenal één van de eerste echte films van Hawks; de jongensachtige charme, de sarcastische dialogen, de verdoken seksualiteit, de perfecte mix van humor & drama (geperfectioneerd in 'to have & have not', 'the big sleep' en 'rio bravo'), de eenvoudige, maar ô zo correcte filmstijl, zijn eigenzinnige wijze op de dood (hawks verloor trouwens zijn broer in een vliegtuigcrash) en de zeer narratieve vertelstijl van de regisseur (elk beeld draagt bij tot de karakterisering van de personages). Check out hoe krachtig een close up overkomt wanneer een regisseur er niet constant naar grijpt!

'Only Angels' mist misschien een beetje verhaal, maar toch ô zo mooi hoe de prent drama weet toe te voegen (het noodlot! boetedoening! verantwoordelijkheid! dood!), zonder een zwaarwichtige prent te worden. Eigenlijk zitten al deze diepere elementen - zoals in elke grote Hollywoodprent - verscholen onder een conventioneel genremasker.

Ô ja, verrukkelijke rol van Hayworth, al zou die vreselijk hebben moeten lijden op de set vanwege haar gebrek aan ervaring.

avatar van Floris22
Als groot fan van Cary Grant moest en zou ik deze film ook zien. De film heeft mij verrast. Ik verwachtte een matig gemaakt jaren 30 filmpje. Maar dit is mij alles meegevallen, zelfs beelden waarop echte vliegtuigen te zien zijn, die ook nog eens echt vliegen. Daarnaast speelt Grant niet zijn zo herkenbare stijl van drukke, charmante vrouwzoekende grappenmaker. Ik vond zijn hele doen en laten vrij realistisch. Helaas dat ze er weer een flinterdun liefdesverhaal hebben ingepropt. Maar zeker 4.0* waard.

avatar van wibro
Vanmiddag deze film op de BBC gezien. Redelijke film. Ook het verhaal was niet onaardig. Goed acteerwerk van Gary Grant en Jean Arthur. Ook Rita Hayworth was in deze film te zien. Ik vond de filmactrices best wel aantrekkelijk toen in die tijd.
Wat ik me wel afvroeg of die decors van de Andes geen nep waren. Volgens mij speelde deze film zich grotendeels in de studio af. Of zie ik het verkeerd?
Film scoort voor mij iets meer dan gemiddeld.

avatar van Dogie_Hogan
wibro schreef:
Film scoort voor mij iets meer dan gemiddeld.
Film helaas vanmorgen gemist...

Te veel films uit die tijd hadden studio opnames ..."soundstage".

avatar van Co Jackso
Only Angels Have Wings viel mij flink tegen. De film is lang en traag terwijl de dialogen constant blijven doorgaan. Dialogen zonder inhoud om het wat simpel te omschrijven.

Cary Grant doet eigenlijk niets anders dan in vele andere van zijn films. Druk zijn en heel snel praten. Rita Hayworth is volledig overbodig en beheerst duidelijk de kunst van het acteren niet. Wat overblijft is de charmante en leuke Jean Arthur. Wat mij betreft een hoogtepunt en een reden om films te kijken. Zij zorgde ervoor dat ik de film gemakkelijk kon uitkijken.

Qua verhaal deed het mij dus heel weinig, al is het natuurlijk niet makkelijk om je zo'n situatie voor te stellen. Ik vroeg mij wel af waarom ze de vliegtuigen constant lieten opstijgen, om vervolgens te zeggen dat ze weer konden omdraaien. Daarbij is het zonde van de benzine en breng je de piloot en zijn vracht onnodig in gevaar. Volgens mij gebeurde dit een drietal keer in de film.

wibro schreef:

Ik denk dat je dat goed hebt gezien. Bij deze film is ook veelvuldig gebruik gemaakt van vliegtuigmodellen. Al moet ik zeggen dat het bij een aantal films uit deze tijd een stuk slechter eruit zag als bij deze film.

7 augustus in het filmmuseum mét introductie van Frans Weisz...

avatar van 606
Een wat mindere Hawks die iets wat te donker is.
Verhaal is wat eentonig maar acteren was wel goed.

3 sterren

avatar van BenicioDelToro
Co Jackso schreef:

Fijn dat je dat zegt. Jean Arthur is een fantastisch en in mijn ogen onderschatte actrice. Zij vrolijkt me altijd weer op. Prachtmens!

avatar van Vinokourov
Het is altijd jammer dat films niet echt een duidelijk doel hebben waar ze naar toe gaan. Zo'n onbestemde sfeer waar je telkens wacht totdat er echt iets belangrijks gaat gebeuren, vind ik maar niks. Only Angels Have Wings is zo'n film. Het kwam op me over als een soaperig verhaal rond een vliegveld, waar de vliegtuigen die post over de Andes vervoeren voor de betere en spannendere scenes moeten zorgen. Dat zag er zeker heel behoorlijk uit, maar voor de rest heeft deze film maar weinig om het lijf

avatar van Spetie
Only Angels Have Wings was niet echt de film waarop ik hoopte. Ik hoopte een beetje op een leuke avonturenfilm, maar dat was net iets teveel gevraagd. Hawks is een goede regisseur, maar dit genre ligt hem blijkbaar niet zo, want ook Hawks Hatari! Viel mij destijds wat tegen.

Het is ook de eerste film waarin ik mij enigszins irriteerde aan Cary Grant. Hij acteert alsof hij in een screwball komedie zit, maar dat werkt hier niet echt goed. Gelukkig is daar Jean Arthur, die het allemaal nog enigszins de moeite van het kijken waard maakt. Net zoals de mannen in de film voor haar vallen, heb ik ook altijd een groot zwak voor haar. Een geweldige fijne uitstraling, goed acterend, en dus erg prettig om naar te kijken.

Verder is het verhaal niet altijd even interessant. Veel gepraat en vaak weinig inhoud. De decors zien er prima uit en op dat gebied is Only Angels Have Wings zeker gezien de tijd waarin het gemaakt is, wel goed. Toch is de soms der delen uiteindelijk net te weinig voor een voldoende. Daar kan zelfs Jean Arthur deze keer niets meer aan veranderen.

Na een aantal contemporaine films met allerlei liflafjes was ik weer wel eens toe aan een film uit de oude doos met een doodgewoon rechttoe/rechtaan verhaal. Only Angels Have Wings is weliswaar niet de beste in zijn soort, maar de mooie combinatie van actie en romantiek is toch goed voor twee uur aangenaam vermaak. Ziet er met de ogen van nu hier en daar wat onbeholpen uit. Het verhaal en het degelijke acteerwerk van de oude, vertrouwde cast maken evenwel veel goed.

avatar van Prinz
Zware tegenvaller.

Absoluut niet boeiend of intrigerend. Enkele zeldzame mooie shots van het vliegtuig in een bergachtige omgeving. Verder veel droge koek, saaie intriges en weinig filmmagie. Spijtig.

avatar van Dogie_Hogan
Criterion release: 12 april a.s.

avatar van Mac Hammer Fan
Het laatste halfuur maakte veel goed, wat voorafging vond ik minder overtuigend.