Come and Get It (1936)

geregisseerd door Howard Hawks, Richard Rosson en William Wyler
met Edward Arnold, Joel McCrea en Frances Farmer

In 1884 verlaat houthakker Barney Glasgow zijn ware liefde, de bardame Lotta Morgan, om met Emma Louis te gaan trouwen, die de dochter van zijn baas is. Zijn vriend Swan Bostrom trouwt daarvoor in de plaats met Lotta. Na 23 jaar bezoekt hij Swan weer en het blijkt dat Lotta gestorven is. Toch heeft Lotta nog een dochter ter wereld gebracht, die erg op haar lijkt en Barney wordt verliefd op haar, maar ook zijn zoon Richard. Conflicten tussen vader en zoon kunnen niet uitblijven.

avatar van Dogie_Hogan
Zou Frances Farmer's beste rol zijn.

avatar van Dutchfan
Schitterende film met geweldige,onvergetelijke rollen van alle spelers.
Dit soort films wordt helaas niet meer gemaakt!

avatar van Dogie_Hogan
Wie de DVD nog zoekt; ik hem 'm te koop.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dogie_Hogan schreef:
Wie de DVD nog zoekt; ik hem 'm te koop.

Nou ben je er na bijna drie-en-half jaar eindelijk vanaf

Mochizuki Rokuro schreef:

Nou ben je er na bijna drie-en-half jaar eindelijk vanaf
Zo kun je het ook bekijken.

Boeiende verfilming van Edna Ferber’s roman over de houtindustrie rond de vorige eeuwwisseling. Een liefdesdrama met impliciet kritiek op de grootschalige roofbouw, die gepleegd werd (en wordt) op de bossen. Net als Ferber’s Giant (1956) over de olie-industrie, is het een pakkend verhaal door de romantische verwikkelingen tegen de achtergrond van het kapitalisme.
De vier hoofdrolspelers zijn een genot om naar te kijken. Het is de enige film van de tragische Frances Farmer die ik tot op heden gezien heb, maar het smaakt naar meer.

Dit kleurrijke, curieuze en boeiende soapachtige melodrama (dat startte als een soort buddyfilm), met een enigszins over de top verhaal, speelde zich af in de wereld van de hout- en papierindustrie (1884-1907), rond een ruwe baas die, naarmate de jaren verstreken, veranderde in een vieze oude man.