Dive Bomber (1941)

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Fred MacMurray en Ralph Bellamy

Luchtmachtpiloten Douglas S. 'Doug' Lee en Joe Blake moeten als medisch onderzoeker en eskadronscommandant een oplossing vinden voor de levensgevaarlijke blackouts die optreden bij het vliegen op grote hoogte. Daarbij moeten ze hun persoonlijke meningsverschillen overbruggen.

avatar van Ramon K
Goed geacteerde, degelijke film die nergens echt indruk maakt. Duurt ook veel te lang en de plotafwikkeling is erg voorspelbaar. Ook niet zo'n interessant onderwerp ook. Het kan ermee door: 2,5*

Dick2008
Ondanks de lengte van de film, had ik toch hoge verwachtingen van de film. Ik vind het altijd een mooi gezicht, die oude propellor-vliegtuigen.

De diverse opnamen van vliegtuigen op de grond en in de lucht zijn dan ook mooi om te zien. Een enorm pluspunt is dat deze film in kleur is opgenomen zodat die opnamen goed tot hun recht komen. Heel wat anders dan hedendaagse vliegshows waarin een aantal van die opgepoetste museumstukken ook weer even de lucht in mogen.
Gezien de nodige propaganda en patriottisme in deze film, mis je eigenlijk spannende luchtgevechten. Amerika was nog niet echt betrokken bij de oorlog, dus begrijpelijk dat die in de film ook niet voor komen.
Er wordt naar behoren geacteerd in deze film. Fred MacMurray zet een goede rol neer, zoals vaker, hoewel zijn houterige manier van spelen de films vaak niet ten goede komt. Ook Ralph Bellamy speelt goed. En met de charme van Errol Flynn kon ik de film vrij gemakkelijk uitzitten.

Het eigenlijke thema van de film, het zoeken naar oplossingen voor problemen die piloten kunnen ondervinden zodra ze in de lucht zijn op bepaalde hoogte, wordt op een interessante manier getoond. Misschien dat die onderzoeken nu wat gedateerd overkomen, maar voor die tijd een sprong voorwaarts in de luchtvaart.
Kortom een heel aardige film die ik zeker nog eens ga bekijken. 4.0.

Eens met Ramon hierboven. Het is allemaal niet echt boeiend genoeg. Het is te degelijk en te voorspelbaar voor een echt goede film. Curtiz kan veel en veel beter. Sterker dit is de minste film die ik tot nu toe van hem zie (10 pas). 2,5 sterren.

avatar van obiwan1958
Nu merkwaardige voor-oorlogse film gemaakt op een moment dat de amerikanen nog niet betrokken waren in de tweede wereldoorlog,en ze nog aan het experimenteren waren over hoe de piloten op grote vlieghoogte konden functioneren,historische film die naar mijn mening pas geevenaard werd door de film "the right stuff" met prachtige vertolkingen van de hoofrolspelers en je moet de film ook bekijken met de tijdsgeest van 1941 hé,dan is hij toch een 4 sterren waard hoor...(nota: in de film Alexis
Smith en haar toekomstige echtgenoot Craig Stevens)

avatar van Betamax
Uitstekende film.
Mooie mix van aktie en wetenschap.
Mooie kleuren beelden en en prachtige beelden van steeds maar overvliegende "divebombers"
Zitten wat foutjes in, wie heeft ze gezien??

Dick2008
Dick2008 schreef:

Kortom een heel aardige film die ik zeker nog eens ga bekijken. 4.0.

Al vaker gezien deze film. Het was een succes, deze Warner Brothers pre-war film. Patriottisch en propaganda voor de luchtmacht, maar ja, leuke rollen van MacMurray en Flynn. Muziek van Max Steiner. Schitterend camerawerk en veel... ronk ronk... vliegtuigen. Met mooie vliegformatie-scènes. Goed werk dat ze deze in kleur hebben opgenomen, wat in die tijd nog helemaal niet gangbaar was. De studio - met echte opnamen worden ook goed gecombineerd. Wel iets te lang, maar goed, heb me er wel weer mee vermaakt. 5.0