Red River (1948)

Western

geregisseerd door Howard Hawks en Arthur Rosson
met John Wayne, Montgomery Clift en Joanne Dru

Tom Dunson is een groot en machtig veebezitter. Samen met zijn geadopteerde zoon Matthew Garth gaat hij vee drijven van Texas naar Missouri. Maar onderweg gedraagt Tom Dunson zich zo tiranniek dat Matthew besluit met het vee ergens anders heen te gaan. Tom Dunson zweert wraak en achtervolgt.

avatar van mer1973
Koek schreef:
Erg onderhoudende film, met goede rollen van John Wayne en Montgomery Clift. Enige grote minpunt was de geforceerde romantiek (de vrouwenrollen waren zorgden voor een aantal erg zwakke scenes). Het einde was door die reden tamelijk teleurstellend.

Desalniettemin een sterk verhaal, en daarmee een ruim bovengemiddelde western.

niks aan toe te voegen.

""The Duke"" in topvorm.

avatar van Spetie
Erg fijne western dit van Howard Hawks.

John Wayne is natuurlijk een westernacteur puur sang en in deze film speelt hij echt opvallend goed. Je ziet hem naarmate de film vordert steeds grimmiger worden. Maar ook Montgomery Clift doet het erg goed als zijn zoon, die tegen papa in opstand komt.

Hawks weet een goede sfeer te scheppen en toont af en toe mooie plaatjes van het woeste Amerikaanse landschap. Naast een aantal grappige bijrolletjes, is de film continu boeiend en is het hele gedoe rondom de kudde soms ook best spannend, als er bijvoorbeeld weer eens apaches uit onverwachte hoek opduiken. Sowieso vond ik het hele bijeenhouden van de gigantische kudde mooi om te zien.

Alleen het einde is, zoals hier al een aantal keer wordt aangehaald, nogal raar. Ik vond het prima dat het weer goed kwam tussen vader en zoon, de manier waarop dat gebeurde was op zich ook niet verkeerd, maar vooral de snelle omslag bij Wayne, vond ik gezien zijn karakter ietwat ongeloofwaardig. Maar goed, ik vond de rest van de film te goed, om dit de film zwaar aan te rekenen.

Geweldige western waarvan het plot veel weg heeft van Mutiny on the Bounty. Prachtig landschap en de vele scenes met de enorme kudde (waaronder de stampede) zijn zelfs 60 jaar na dato nog spectaculair. Ondanks de vrij lange speelduur weet de film de gehele lengte te boeien. Dit komt mede door de voelbare spanning tussen John Wayne en Montgomery Clift die hier beiden goed op dreef zijn.

avatar van trebremmit
Brix schreef:
@ Theunissen: (Wel sympathiek dat hij iedereen begraaft en een woordje van god erbij doet (erg cliché voor die tijd)

Daar komt de reli-tick van John Ford weer boven (wij)water.

Wat heeft Ford met deze film te maken?

avatar van Brix
Zijn "Goddelijke" touch, die wellicht aanstekelijk was

avatar van madmax1
Het klassieke verhaal van de western.
Drijven van vee over de weelderige prairies van Texas .
RED RIVER is er een die jammer genoeg op kleinbeeld niet geheel uit de verf komt.
John Wayne maakt er nog wat van als norse Tom Dunson.
, De slotfase vind ik geforceerd naar een welgemakkelijk einde.
Prima western

avatar van trebremmit
Ik had hier veel van verwacht gezien de hoge stemmen, maar wat viel het tegen. Dit kwam vooral door de saaie dialogen en dat waren er veel zeg, vond de beelden maar weinig boeiend, erg saai camerawerk, en het dieptepunt was het tenenkrommende einde.
Het verhaal vond ik maar saai uitgewerkt met standaard situaties, veelal sfeerloos en zonder enige spanning. Jammer maar Hawks zal wel nooit mijn favoriete regisseur worden, Rio Bravo vond ik ook al niks.

avatar van Brix
Gisteren nog eens bekeken op TV (ingekleurde versie)
Toch leuk om weer eens te zien.

Het viel me weer eens op dat er zoveel vertalingsfouten in westerns zitten.
Dat kom je ook bij recente DVD releases van western series als Rawhide en High Chaparral tegen.
Gewoon omdat de vertalers wel goed in Engels zijn, maar geen idee van de gebruikelijke western benamingen hebben.

Frapant voorbeeld hier (een van meerdere) >
Iemand heeft het over het op hol slaan van een kudde vee, "stampede" genaamd.
Oorzaak was, volgens de Nederlandse vertaling, een nachthavik, waarvan de koeien schrokken.

De acteur in kwestie zegt echter "nighthawk sneezed" !
Een 'nighthawk' is in cowboytermen een nachtwachter.
Die nachtwacht nieste dus, en daar sloeg de kudde door op hol.

Wel vermakelijk soms die vertalingen.

avatar van handelaar
Spijtig dat deze western klassieker (nog) niet met nl subs en in zijn originele vorm (z/w) op dvd is uitgebracht

avatar van Dogie_Hogan
28 okt. 2013: blu-ray release in 2 uitvoeringen, w.o. limited edition in steelbook.

avatar van mr rumson
Vandaag deze western film weer eens een kijkbeurt gegund .
Ook al heb ik hem nu meerdere malen gezien ,voor mij blijft het een sterke western .
Een western waar Walter Brennan goed op dreef is en voor de komische noot zorgt .
Maar ook een western die anders verloopt dan dat je in het begin zou verwachten.
Namelijk John Wayne die hier een sterke rol neer zet als een leider. En gaande weg de film steeds meer wreedaardige trekjes krijgt.
Oke" er komt wat romantiek in voor maar dat is gelukkig beperkt waardoor het verhaal voor mij toch boeiend blijft .
In het verhaal hebben ze het over ongeveer 9000 runderen en ik moet zeggen als je ze zo over de prairie ziet kuieren dan krijg je inderdaad het gevoel dat het er 9000 zijn .
Dat zorgt dan ook voor veel prachtige plaatjes .
Het enige minpunt is het einde maar daar is hier al meer over gezegd .
Anders had deze voor mij dan ook 5 sterren gehad .
Een leuk weet je is dat Howard Hawks in eerste instantie Gary Cooper had gevraagd om de rol als Thomas Dunson maar deze weigerde

avatar van Dogie_Hogan
Review Blu-ray release: met Engelse subs.

avatar van Roger Thornhill
Ooit kocht ik het boek The great movies van William Bayer uit 1973, en hoewel je kunt discussiëren over zijn keuze zijn de stukken die hij bij elke film schreef zó enthousiasmerend dat ik per se elke titel uit de twaalf categorieën met elk vijf films wilde zien. Eén van de vijf westerns uit dat boek was Red River, maar die zag ik in de tijd dat ik nog niet bovenmatig in westerns geïnteresseerd was, dus de herinnering daaraan is al weer ver weggezonken.
        Aangezien ik noch van John Wayne noch van Montgomery Clift een fan was ben ik er in de loop der jaren ook goed in geslaagd om aan het herzien van deze film te ontkomen, maar sinds ik een steeds groter liefhebber van westerns (en trouwens ook van Howard Hawks) ben geworden vond ik dat ik deze film gezien z'n enorme reputatie toch maar eens een tweede kans moest geven. En tot mijn verbazing heeft deze film mij als een ware stempede stormenderhand veroverd – ik ben een groot minnaar van "oude" films, maar zelfs mij overkomt het maar zelden dat ik een film van pensioengerechtigde leeftijd op driekwart van de speelduur zó spannend vind dat ik gewoon benieuwd ben hoe hij af gaat lopen. Veel verhaallijntjes, veel personages, veel spanningsbogen, wellicht moet ik deze film nu nogmaals zien om hem ècht op waarde te kunnen schatten, maar vooralsnog ben ik zeer onder de indruk. Als er ooit een western "epic" mocht heten, dan zeker ook déze. (En noch Wayne noch Clift was in mijn beleving ooit beter.)
        Een gemiste ervaring waar ik jaloers op ben : hoe moet het zijn geweest om deze film in 1948 in een spiksplinternieuwe kopie in de bioscoop over je heen te krijgen?
        Overigens is er hier veel commentaar op het suffe einde. Volgens Bayer vertelde scriptschrijver Borden Chase in een interview dat hij voor zijn oorspronkelijke verhaal een heel ander einde had geschreven: John Wayne zou aankomen in Abilene, daar zou hij ernstig gewond raken in een vuurgevecht met John Ireland, en daarna zou hij een showdown met Montgomery Clift hebben, een half dozijn schoten afvuren en in elkaar zakken op een manier die duidelijk maakte dat hij stervend is. Clift en Joanne Dru nemen hem dan mee naar de overkant van de Red River, zodat hij in zijn geliefde Texas zou kunnen sterven. Maar Hawks wilde niet dat Wayne doodging, met als resultaat het huidige einde waarin Dru als een soort schooljuf de vechtende jongens uit elkaar haalt. Ik ben het ermee eens dat dat geplande einde veel beter zou zijn geweest, maar aan mijn persoonlijke waardering van de film doet dat niets af: de huidige laatste paar minuten verpesten voor mij in geen enkel opzicht het plezier en de opwinding van de eerste twee uur. Gewoon even een niet serieus te nemen misstap die de kracht en de diepte van de rest van de film onverlet laat en mijn waardering qua sterren dan ook niet beïnvloedt.
        Zie overigens ook de uitstekende review van The One Ring op 29 november 2008.

@Roger Thornhill

Mooi stukje review Thornhill dat laatste stuk is mij geheel onwetend en loopt toch al mee. van 1941 .

Ik zit niet op zo'n hoge waardering ook al vanwege dat minimale kleinbeeld,de gekleurde verzie wat ik hier ook heb is wat aan de fletse kant ,eens kijken of er een betere uitkomt of is?
Het verhaal destijds, de doorbraak van John John Wayne ,in de voorgaande film's heb ik hem al verwenst nooit meer een John Wayne ,
een van de betere western die ik na afkijken wel een half ster na boven kan.

avatar van Roger Thornhill
Dank voor het compliment, madmax1. Wat de kwaliteit van de film betreft, ik heb zelf de DVD-versie van wow.hd, zwart-wit-uitgave, redelijk acceptabel beeld, Engelse ondertiteling, verder absoluut geen extra's. Voor echt goede kwaliteit moet je misschien bij de Blu-Ray-versie zijn die Dogie_Hogan hierboven noemt.

avatar van madmax1
Van morgen de Blu-Ray binnen gekomen Red-River.
Gelijk een stukje laten lopen, en groot tot mijn verbazing blijft het bij een kleinbeeld ,
Wel in zwart –wit maar daar was ik van op de hoogte, mooi kristal helder beeld.
Ik had er nog een oudere dvd ,en nog een ingekleurde verzie, moet zeggen het verschil met die oudere zwart –wit uitvoering is minimaal.
De ingekleurde blijft iets aan de fletse kant.
Toch maar eens gaan opzoeken of het klopte,en zo te zien inderdaad geen widescreen, of iemand hier wel en heb ik een verkeerde verzie?
Bij het opzoeken van Red-River kom ik ook tot de ontdekking dat de hoofd rol was uitgegeven aan Cary-Cooper en de rol van gunslinger aan Cary- Grant .
Cooper aanvaarde de rol niet vanwege het teken meedogenloosheid en contemptibility, en Grant
vond de rol te beperkt
Achter af de juiste keuze van Hawks., en John Wayne in een van zijn beste rollen.
Vervolgens de hele film afgekeken en mocht er wide screen van zijn deed ik een vol punt erbij nu een halfje bij want hij behoort toch bij de classics.

avatar van Roger Thornhill
Cary Grant in een western! Ik kan me hem daarin niet voorstellen, en het geringe leeftijdsverschil (Coop was slechts 3 jaar ouder) zou de vader-(geadopteerde)zoon-plot ook onmogelijk hebben gemaakt. Wat het formaat van de film betreft, pas in het begin van de jaren 50 begonnen Amerikaanse filmstudio's het breedbeeldformaat te ontwikkelen (schijnbaar om het publiek met iets spectaculairs weg te lokken bij het "smalle" televisiescherm), dus films van vóór 1950 zijn sowieso altijd 4:3. (Ik las ergens dat er nog altijd mensen zijn die zéker weten dat ze Scarlett O'Hara toch echt in widescreen tussen de gewonde soldaten in Gone with the wind door hebben zien lopen, maar ook die film was nog gewoon in het toen gebruikelijke 4:3-formaat opgenomen.) Kortom, van Red River bestaat er helaas geen "originele" breedbeeld-versie. . .

avatar van madmax1
Haha nee de rol van Grant werd John Ireland. Bedoeld.
Montgomery Clift beleeft bij het oude .
Bedankt nog voor de uitleg , en ik zou zeggen laat die Blu-Ray maar achter wegen want het verschil is minimaal van de gewone dvd.

avatar van Roger Thornhill
Graag gedaan, en wat de rolverdeling betreft, een prachtig misverstand! (Ik ga nu wel van alles en nog wat fantaseren. Cary Grant als Shane? Als Frank in Once upon a time in the West ? Nee, ik weet het al, als Pike Bishop in The wild bunch !)

Blu-ray comparison: Criterion.

Een epische, sfeervolle, maar traag vertelde western (incl. drama, actie, humor en romantiek) met duistere trekjes, rond gevoelens van woede, teleurstelling en opluchting en een generatieconflict. Vooral John Wayne en Montgomery Clift speelden uitstekend. Er werden maar liefst 5000 runderen gebruikt tijdens de opnames (en onverschrokken cowboys die de orde moesten zien te handhaven), wat de beelden indrukwekkend maakten.

Voor zover mij bekend, met de Searchers, de enige film waar John Wayne echt een onsympathieke
rol in speelt. Al draait hij aan het einde een beetje bij, en wordt diens hardvochtige personage,
eigenlijk een beetje teleurstellend, enigszins bijgesteld. Hoe dan ook een vrij afwijkende western
rol van de Duke, in prima western.

avatar van mjk87
Mooie film, die lange tijd ook heel goed is maar tegen het eind wat wegzakt. Dat komt vooral doordat Wayne er niet constant bij is dan (en de man draagt met zijn charisma wel de film) en het liefdessubplot is er maar bijgesleept en overtuigt nergens maar neemt wel veel tijd in beslag.

Maar verder dus een heerlijke prent, met een prachtig beeld van een land in opbouw. Ik zag hier ook echt het Amerika zoals het bedoeld is. Groots en de kans voor iedereen om rijk te worden, zij het dat je er weleens oneerlijk tegenin moet gaan. Maar vooral hard werken, en wellicht lukt het. De al genoemde Wayne is heerlijk, maar ook Clift geeft mooi tegenspel in een vrij ingetogen maar zeer menselijke rol. Sowieso wordt over de breedte sterk geacteerd zonder overacteren en geschreeuw (zoals in The Searchers). Alleen die typische bijrolletje van de oude domme lolbroek staat me altijd wat tegen in dit soort oude films.

Verder fijne muziek en mooie beelden van Texas. Wat vooral opvalt zijn veel modern aandoende shots (alleen al bij die oversteek met al die koeien door de rivier zit af en toe ineens een heel raar shot in, maar wel gaaf te zien) en de sterke actiescènes die opwindend zijn.4,0*.

avatar van Mac Hammer Fan
Twee dingen vind ik jammer: de film is fullscreen 1.34:1 en de geschreven brieven blijven niet lang genoeg op het scherm om ze volledig te lezen. Voor de rest is de film OK, met goede vertolkingen. Ben ook blij dat de Eureka UK Blu-ray Engelse ondertitels heeft, maar de beeldkwaliteit van de Amerikaanse Criterion zou toch nog beter zijn. De romantiek in het laatste deek van de film vond ik persoonlijk niet geforceerd en de dame spelt op het einde van de film de heren nog een lesje.

Mac Hammer Fan schreef:

De pauze-knop van je DVD speler zou een oplossing kunnen bieden
(Die mogelijkheid was er destijds in de bioscoop natuurlijk niet )

avatar van Mac Hammer Fan
Brix schreef:

De pauze-knop van je DVD speler zou een oplossing kunnen bieden
(Die mogelijkheid was er destijds in de bioscoop natuurlijk niet )

Je bent praktischer ingesteld dan ik, ik had daar niet aan gedacht.

avatar van Brix

Zag de film een 7-tal jaar geleden en niet bepaald entoesiast omwille van het slot dat niet op het niveau zat van wat vooraf ging (onwaarschijnlijke romantiek, kluchtig einde...)
Na een recente tweede visie is er natuurlijk niets veranderd aan de film maar laat ons zeggen dat de appreciatie van de filmische waarde van de film, de cattle-drive met de Red River Cross, nog is gestegen en als ooit de term cowboy-film gebruikt mag worden ipv western dan is het voor deze "Red River" met zijn spectaculaire rundertocht over 1000 mijlen en zijn begeleiders.
En het slot ? Bah, Amerikanen zijn niet schuw van een quick-romance (zit ook dik in hun films noir uit die tijd, waarom dan niet in hun westerns) en wat de kluchtigheid op het einde betreft. Wel, als twee eigenzinnige koppigaards tegenover elkaar staan, terwijl in de grond er toch nog genegenheid bestaat, dan kunnen ze best op het vergeldend moment allebei inzien dat ze alleen maar geen gezichtsverlies hebben willen lijden, maar dat de haat lang niet zo diep zat. Eindigen met een kwinkslag lost dan veel (voorlopig) op. Vooruit dan maar. Goede western.

avatar van Pieter Montana
Misschien een domme vraag, maar voor wat staat die "In 25 years only three!" op de poster?

Pieter, in die 25 jaar zijn slechts 3 grote westernfilms gemaakt:
The Covered Wagon is uit 1923
Cimarron is uit 1931.
Red River is van 1948.

avatar van Banjo
Het is echt een bikkelharde film zonder genade...
Maar ik miste dat karakters echt werden uitgediept en de leiding namen...
En dan vooral de hoofdrol spelers. Het is nu een beetje een rommeltje...

3 1/2 ser

Redelijk goede western met een prima cast.
Maar hij was wel een beetje te langdradig... een half uur korter had beter geweest.