Red River (1948)

Western

geregisseerd door Howard Hawks en Arthur Rosson
met John Wayne, Montgomery Clift en Joanne Dru

Tom Dunson is een groot en machtig veebezitter. Samen met zijn geadopteerde zoon Matthew Garth gaat hij vee drijven van Texas naar Missouri. Maar onderweg gedraagt Tom Dunson zich zo tiranniek dat Matthew besluit met het vee ergens anders heen te gaan. Tom Dunson zweert wraak en achtervolgt.

Great Movie met Wayne in een onsymphatieke rol.

avatar van JayLunar
Zeer saaie film. Behalve wat in de synopsis staat gebeurt er totaal niets en kabbelt de film maar door, ruim twee uur lang. Het verhaal is erg matig en slaapverwekkend, en het einde is zeer ongeloofwaardig: Het ene moment willen Wayne en Clift elkaar vermoorden, en nog geen minuut later zijn ze door een dom, zwak en clichèmatig betoog van de 'love-interest' (die overigens de basis vormt van een irritant subplot) van de twee, opeens weer als vader en zoon, en zelfs business partners.
Nee, ik vond het maar niets (ben ook geen liefhebber van typische, conventionele westerns als deze) en geef dus 1,5*

Geen film voor mij: ik zat echt om alles te lachen, zeg maar uitlachen... 1* voor het plezier!

Erg onderhoudende film, met goede rollen van John Wayne en Montgomery Clift. Enige grote minpunt was de geforceerde romantiek (de vrouwenrollen waren zorgden voor een aantal erg zwakke scenes). Het einde was door die reden tamelijk teleurstellend.

Desalniettemin een sterk verhaal, en daarmee een ruim bovengemiddelde western.

avatar van Dogie_Hogan
Met The Seachers vind ik Red River John Wayne's beste Western. Hondo onlangs ook gezien en die veel best tegen.
Wayne's vaste companen uit vele van z'n Westerns, Walter Brennan en vooral Hank Warden, waren ook hier aanwezig. Daarom verade- ming ook andere co-stars te zien. Joanne Dru, Hank Wardon en ook Montgommery Clift zijn erg overtuigend.
Las hiervoor net de bio van Montgommery Clift: accepteerden Clifton Webb (o.a. Laura) en Rock Hudson toendertijd met hun geaardheid, Clift niet en heeft met 46 zelfmoord gepleegd.
Jammer voor Joanne Dru is toch wel, dat ze voor haar voortreffelijk rol in deze Red River getypecast werd als de "Western-belle." Ik vind haar namelijk ook ideeal als femme-fatale voor een "Noir"-thriller.
Bijrol-acteur Noah Beery Jr. komen we in bijna alle Westerns uit die periode tegen, dus (natuurlijk) ook in Red River, ditmaal als Buster; door die herkenning zit je wel steeds van "uit welke Westerns ken ik hem nog meer". Het weer opdraven van veel van Wayne's vaste co-stars reken in wel als minpunt voor Red River.
In films gemaakt gedurende WO-II gebeurde dat ook, maar toen waren vele acteurs aan 't front en was er gewoonweg minder keus, maar Red River is uit 1948.
Tja, een beetje triest voor Coleen Grey, haar filmcarriere kwam nooit echt op gang, ook hier weer een korte, maar prima bijrol. (Volgens mij heeft ze alleen in Nightmare Alley een leading-role gehad.)
De reeds genoemde Walter Brennan was al voortreffelijk in Bogey's To Have and Have Not, maar in deze Western vind ik hem toch de uitschieter.
Aardig om ook vele items, als de "Sedelia-trail" en natuurlijk de problematiek rond het vee-transport, uit de tv-western Rawhide, in deze Western terug te zien.

Kortom Red River, een bovengemiddelde Western, die geen minuut verveelt, na herzien 4*

avatar van feanaro surion
Heb deze klassieker gisteren in Kriterion op het grote scherm mogen bewonderen en ben er erg blij om. Een geweldige rol van John Wayne draagt deze epische film die ondanks al zijn grandeur uiteindelijk draait om de relatie tussen twee mensen.

De actie hapert op een moment wat en het einde ligt er wat mij betreft iets te dik bovenop maar dat zijn twee minpuntjes op een prachtig epos. 4*

avatar van The One Ring
Red River is wat mij betrefd een van de beste westerns ooit gemaakt en had zomaar de titel 'Beste Amerikaanse Western Ooit' van mij kunnen krijgen, al had hij die dan wel moeten delen met Rio Bravo. De film ademt eens soort perfectie uit die je maar zelden ziet in films, zelfs in geweldige films. Red River is zo'n film waarbij alle elementen uitstekend in elkaar passen en iets werkelijks moois opleveren. Dit was sowieso een talent van Howard Hawks en het al eerder genoemde Rio Bravo is het beste voorbeeld van zo'n film.

Een van de krachten van Red River is dat het zo gemakkelijk van toon wisselt. Het ene moment zit je naar een avontuurlijke actiescène te kijken, dan is er wat drama, dan komt humor en er is ook ruimte voor suspense. Dit klinkt op zichzelf niet zo bijzonder, maar Hawks laat de overgang tussen de tonen zo vloeiend verlopen dat het nauwelijks opvalt. Dit houdt het tempo ook constant hoog en zorgt ervoor dat de lengte van 133 minuten niet te lang is.

Tevens valt Hawks oog voor karakterisatie op. Zelfs de actiescènes lijken meer om karakter te draaien dan om actie. Persoonlijk vind ik John Wayne's rol in deze film de beste rol die ik van hem zag. Hij is wat gemener dan gewoonlijk, maar waar andere acteurs dit als aanleiding zouden nemen om wat uitbundiger te acteren lijkt dit voor Wayne eerder een uitnodiging om zich eens wat ingetogener op het scherm te vertonen. Montgomery Clifft maakt hier zijn debuut en doet in zijn jonge gedaante wat aan Tom Cruise denken. Hij weet de moeilijke combinatie tussen braafheid en charisma prima te brengen. Walter Brennan speelt een zelfde soort rol als in To Have and Have Not en Rio Bravo. In die twee films vond ik het iets beter werken, maar het blijft leuk om naar te kijken. Joanne Dru is de enige zwakte in de cast. Sommigen hadden problemen met de vrouwelijke inbreng in Rio Bravo, die daar van Angie Dickenson moest komen. Ik niet. Maar Joanne Dru's romantische plotje in Red River voelt echt aan als een verplichtertje en haar karakter komt slecht uit de verf. Haar dialogen lijken ook nergens op te slaan en dat is jammer in een verder perfect geschreven film. Gelukkig wordt ze pas na meer dan een anderhalf uur geïntroduceert en heeft ze maar een handjevol scènes. Ik kan wel over haar heen kijken voor een hoge score.

Kortom: Red River is een meeslepende film, die overigens bij mij ook nog eens een ongewone betrokkenheid bij het avontuur wist te veroorzaken. Dit vraagt om 5 sterren, toch? In principe wel en ik was ook lange tijd van plan om de hoogste score uit te delen, wat op Joanne Dru na waren de eerste 2 uur van de film nagenoeg perfect. Maar op het laatste moment gaat het nog net eventjes mis, met dank weer aan Dru, maar nu wel onherselbaar. De opbouw naar de confrontatie tussen Wayne en Clifft had niet beter gekund (alleen al het shot van Wayne die van een afstand komt aanlopen terwijl allemaal koeien voor hem aan de kant gaan is briljant) en toen het vuistgevecht eenmaal begon zat ik op het puntje van mijn stoel. En toen moest Dru het gevecht onderbreken met een zeer slecht geacteerde, moraliserend (niet voor de kijker overigens) betoog. Ik weet zelf niet precies hoe ik graag gezien had hoe het zou eindigen. Ik ging er vanuit dat Clifft Wayne zou doden of op zijn minst in een gevecht zou verslaan. Persoonlijk heb ik er echter geen problemen mee dat beide heren tot inzicht komen dat ze te veel van elkaar houden om elkaar te doden. Dit motief zit toch al heel sterk door heel de film verworven. Ook dat een vrouw uiteindelijk tussen beide komt is symbolisch logisch. Maar de uitvoering ervan werkt niet. Het is te kort door de bocht, te simpel. Er had meer de tijd voor moeten genomen.

Dit maakt de score voor de film een tikkeltje lastig. Hoe je het ook went of keert, de ontknoping van een film is toch belangrijk omdat het een laatste zin meegeeft aan de film. Hier faalt Red River dus een beetje en dat is punten aftrek. Maar het zijn tegelijk maar 2 minuten van de film. Alles ervoor kon bijna niet beter uitgevoerd worden. Daarom ga ik voor 4,5*. Het is werkelijk zo'n geniale genrefilm dat ik mild ben over de tamme afronding van het verhaal.

avatar van Vinokourov
Hee, best wel een leuke western met John Wayne! Ook leuke bijrollen van onder andere die indiaan Quo en Groot, die de film ondanks zijn relatieve speelduur voor een western, nooit saai weet te maken. Waar de film het vooral moet hebben zijn de massale koeienscenes en de montage. Dat laatste was opvallend vlot gedaan, soms zelfs een beetje in de trend van de grote vroege Russische meesters, zoals Eisenstein. Grote smet op de film was het afgeraffelde einde.

avatar van Jan met de pet
Mij viel de film tegen, ook slecht einde: 3,0

Menghini schreef:

Ongeloofelijk dat deze mensen deze prent niet kunnen waarderen...........

Het speciale van deze film is mij ontgaan. Ik vind Clift wel fantastisch spelen. Maar het verhaal, Wayne en Dru vond ik minder. Dit is wel een film van de dans der bekende western-bijrollen; ik miste alleen Henry Morgan en Edgar Buchanan, mijn persoonlijke favoriete western-bijrolacteurs. De rest zat er ongeveer wel in, hetgeen misschien afleidt van het verhaal, maar toch iets aardigs heeft.
Ik wil deze nog herzien, want ik heb de film in stukjes gekeken en wellicht dat dat ook de film geen recht doet.

avatar van Dogie_Hogan
Deze film had zich nou ideaal geleend voor 't beeldformaat 16:9 (widescreen). Die wijdse landschappen in 4:3 (letterboxed) geven nu wel erg een kijkdoosgevoel, jammer. In kleur was meegenomen, maar zwart/wit is geen enkel punt.

Aan de bijrolacteurs Walter Brennan en vooral Hank Worden (super irritant in The Searchers) zal ik nooit wennen... en waar was Ward Bond, Wayne's bijrolmaatje?

Ward Bond zat in hetzelfde jaar verschenen "Three Godfathers", ook met Wayne. Misschien dat ze even genoeg van elkaar hadden.
Qua beeldformaat is het jammer voor deze film dat het in 4:3 formaat is. Kleur had de prent ook een meerwaarde gegeven. Zwart-wit is meestal niet zo'n probleem, maar deze film had het absoluut kunnen gebruiken.

avatar van 606
Zeer vermakelijk en erg goed geacteerd.
Mooie plaatjes en leuk verhaal.
sommige scene's duurde wat te lang.

3,5 ster

TCM zend deze film regelmatig uit in ingekleurde versie. Is dat het bekijken waard, of is het zonde van de originele versie? Iemand?

Barfly schreef:
Dit is nou typisch een Western, die zich uitstekend leent voor widescreen. Helaas full-screen.
Ingekleurd lijkt mij minder storend, alhoewel... is natuurlijk fake, omdat dit inkleuren naar eigen fantasie gaat. Gewoon in zwart/wit kijken; eventueel kleuren wegdraaien op tv.

Ik had hem opgenomen, maar vind het colorized echt vanaf minuut 1 irritant. Ik zie hem wel een keer op een andere manier.

avatar van hkoster
heb de film een 4 van de 5 gegeven. het commentaar bij de films:

bla bla bla

avatar van The One Ring
hkoster schreef:
heb de film een 4 van de 5 gegeven. het commentaar bij de films:

bla bla bla

rick@themovies
Losjes gebaseerd op Mutiny on the Bounty, is dit een erg goede western met fantastische acteerprestaties van Walter Brennan, John Wayne en een debuterende Montgomery Clift.

John Wayne zet hier wederom een topprestatie neer. Aanvankelijk sympathiek, verandert zijn karakter geleidelijk in een meedogenloze, brute slavendrijver. Het is dan ook heel bijzonder dat Montgomery Clift in zijn eerste rol Wayne al zo gemakkelijk kan bijbenen qua acteren, en geen spoor van intimidatie vertoont. Gedreven, maar ontspannen, weet hij een aantal cruciale scenes, bijv. het moment dat hij tegen Wayne in opstand komt naar zich toe te trekken.

Hoewel John Ford de meester is en blijft, weet ook Howard Hawks het Amerikaanse landschap prachtig in beeld te brengen. Helaas zijn enkele scenes zeer opzichtig en dus storend tegen een achtergrondprojectie geschoten.

Jammer genoeg heeft de film een ronduit slecht einde. Ik heb op zich geen moeite met de verzoening, alleen is de wijze waarop plotseling en gehaast, en volkomen in strijd met het verhaal en de karakterontwikkeling tot dan toe. Bloedzonde.

Prachtige, epische western van Hawks. Het draaien moet wel een hoop moeite gekost hebben, als je alleen al kijkt naar de vele locaties waar het zich afspeelt. De shots van het landschap zijn prachtig, het zorgt voor heerlijke cinema in combinatie met een uitstekende Wayne in een van zijn betere rollen.

Ik had eerlijk gezegd niet heel veel moeite met het einde, wel meer met de manier waarop de Indianen werden gestigmatiseerd als een stel wilden. Smetje op verder een uitstekende western.

avatar van Brix
Goed, maar jammer van de inzinking tijdens de romantische intermezzo's.
Daarbij dan ook teveel dialoog.

De digitale inkleuring is soms goed, maar niet altijd.
Zoals meestal bij dit procedé het geval is, zien de gezichten er te bleek uit.
Indien gewenst is overschakelen naar de originele zwart-wit versie natuurlijk maar een kleine moeite.

Wayne in een van zijn betere rollen.
Clift, zeker gezien het vroege stadium van zijn loopbaan, overtuigend acterend.
Hoewel ik toch altijd een beetje moet lachen wanneer gay acteurs romantische scéne's met vrouwelijke tegenspelers hebben.
Kan er niets aan doen.

De acteurs die mij het meest boeiden in de film zitten in de bijrollen.
Walter Brennan, John Ireland, Harry Carey Sr., Noah Beery Jr. en Paul Fix.
Maar helaas komt de beste western acteur van de hele cast alleen als stuntman in beeld..Ben Johnson, toen nog aan het begin van zijn filmcarrière.

In een piepklein rolletje als dansmeisje zag ik Shelley Winters nog even voorbij schuiven.

Een cattle drive doet het bij mij altijd goed.
Mooi in beeld gebracht hier.

avatar van louisvf
Dat romantische gegeven beladen met dialoog wat Brix hierboven schrijft schrikken mij eigenlijk een beetje af...

Film uit de oude doos (ik heb de gekleurde versie op MGM gezien) met een onsympathieke rol van de zuipende John Wayne die iedereen neerschiet die het niet met hem eens is. Wel sympathiek dat hij iedereen begraaft en een woordje van god erbij doet (erg cliché voor die tijd)

Verhaal is best in orde, de beelden zien er fraai uit en de acteurs doen het ook best aardig (ook de koeien). Er valt zelfs hier en daar wat te glimlachen om die oude man met zijn kunstgebit.

Alleen jammer van het erg cliché einde wat je mijlenver zag aankomen. Het toevoegen van de erg geforceerde romance vond ik ook wel jammer (maar ja zoiets hoort nu eenmaal bij dat soort films uit die tijd), dat verpest de macho film enigszins.

avatar van Brix
@ Theunissen: (Wel sympathiek dat hij iedereen begraaft en een woordje van god erbij doet (erg cliché voor die tijd)

Daar komt de reli-tick van John Ford weer boven (wij)water.

Brix schreef:

Daar komt de reli-tick van John Ford weer boven (wij)water.

Yeps zo'n reli-tick deed het altijd goed in die tijd (zeker vlak na de oorlog).

Sterke western, in feite een losse remake van Mutiny on the Bounty. Film is meeslepend en goed geacteerd, alleen het eind kan echt niet. Veel te plotseling en kort door de bocht. Had ineens het idee dat ik naar His Girl Fridat zat te kijken. Enige smet op een verder wederom prima film van Hawks. 4 sterren.

avatar van simonvinkie
Typische Hawks sfeer weer in deze uitstekende western. Ik weet niet hoe die man het doet, maar zijn films hebben altijd iets heel relaxend over zich, en vervelen eigenlijk ook geen moment. Zo ook dit prachtige western-epos, die op heel veel punten gewoon geweldig is, alleen over het einde was ik niet positief.

De film moet het voornamelijk hebben van de prachtige plaatjes die voorbijkomen. De hele reis is érg mooi en sfeervol in beeld gebracht. Ondanks dat er een hoop studio-opnames waren. Ik heb trouwens ook de ingekleurde versie gezien en daar had ik totaal geen problemen mee. De prachtige beelden kwamen juist veel beter tot zijn recht in kleur, vond ik. Ik was eerst van plan om ff te kijken hoe dat ingekleurde me beviel. Zo niet, had ik de tv op zwart/wit gezet, maar dat was dus totaal niet nodig.

John Wayne speelt hier een behoorlijk onsymphatieke rol. In dit soort rollen zie ik hem dan nog het liefst. Een fan van hem zal ik nooit worden, maar hier zette hij toch een sterke rol neer, evenals Montgomery Clift, die inderdaad makkelijk mee kon komen met Wayne. Verder waren er nog een aantal leuke bijrollen. Vooral Walter Brennan kon ik hier goed waarderen. Erg fijne acteur, die misschien wat beter op zijn plaats was in de andere western klassieker van Hawks (Rio Bravo), maar ook hier doet hij het uitstekend. Verder dus een heerlijke western met een hoop prachtige plaatjes. Het zou een kleine vier zijn geworden als ik het einde niet wat afgeraffeld zou vinden. De laatste paar minuten zijn teleurstellend. De ruime twee uur daarvoor waren geweldig.

Dus alsnog zeker wel een dikke 3,5*

avatar van wendyvortex
John Wayne en Montgomery Clift komen hard met elkaar in conflict tijdens een vee-drijfjacht van Texas naar Missouri.
Wayne en Clift zouden hier een generatie-kloof verbeelden en dat in een klassieke western-setting.
In ieder geval eerste samenwerking van Wayne met regisseur Howard Hawks en die samenwerking zou nog een aantal klassiekers opleveren als Rio Bravo (1959) en El Dorado (1966) en van deze drie vind ik het de minste, maar meteen daaroverheen: dit is natuurlijk wel top-Amerikaanse-western-kwaliteit.
Zowaar erg goeie transformatie van John Wayne van rauwe maar eerlijke oprechte rancher tot obsessieve wreker.