The Apartment (1960)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Billy Wilder
met Jack Lemmon, Shirley MacLaine en Fred MacMurray

Bud Baxter heeft als medewerker van een verzekeringsmaatschappij moeite om het hoofd boven water te houden. Hij verzint een snelle manier om hogerop te komen: zijn appartement verhuren aan de hoge bazen, waar ze vervolgens hun vriendinnetjes mee naar toe kunnen nemen. Hij heeft vaak te maken met de nasleep van de bezoekjes, en op een avond zit hij met een groot probleem dat hij moet zien op te lossen.

En het een volslagen andere film oplevert. Leuk weetje in elk geval.

avatar van de grunt
Ik vond het zéker goed. Maar het scenario is naar mijn smaak te luchtig geschreven voor het onderwerp.

Persoonlijk vind ik het jammer dat Billy Wilder er geen drama of thriller van heeft gesmeden.

De meer donkere films vind ik Wilder het best passen. Hierin excelleert zijn regie, getuige zijn absolute klassefilms: Double Indemnity en The Lost Weekend.

avatar van frolunda
Sprankelende komedie met een drama randje onder de vakkundige leiding van regisseur Wilder.De dialogen zijn erg leuk en ook het acteren van zowel Lemmon,MacLaine en toch ook wel MacMurray is van hoog niveau.In de bijrollen stelen de buren van Lemmon (zowel de dokter als zijn vrouw) de show.Net als bij veel films van Wilder sprak ook hier het verhaal mij op voorhand niet zo aan en bijna net zo vaak kreeg ik hier weer ongelijk.The Apartment is een genot om te zien.

avatar van Mescaline
The Apartment na ruim 4 jaar weer opnieuw bekeken en dit keer op de haar scherpe blu-ray versie, de film heeft echt een mooie op schoon beurt gehad!
Jack Lemmon stelt mij eigenlijk nooit teleur en geeft ook dit personage extra emotionele bagage mee, het is weliswaar een comedy maar naar mate de film vordert krijgt het geheel steeds meer inhoud wat ook zeker in het voordeel van The Apartment werkt.
Alhoewel ik Lemmon erg goed vond, vind ik Shirley MacLaine misschien nog wel een tikkeltje beter. Het is geen cliché vrouw en je leert er als kijker om te geven en zelfs verliefd op te worden.

Dit is zeker niet de laatste keer geweest dat ik deze mooie klassieker heb bekeken, normaal vind ik films van 2 uur een lange zit maar in dit geval keek het als nog erg plezierig weg!
4 blijft 4!

avatar van Dievegge
Why do people have to love people anyway?

De beste komedies hebben altjd een ernstige ondertoon. The Apartment toont hoe de mens zichzelf kan verliezen in de grootstad. Het is het conflict tussen het individu en het systeem. Volstaat het te fungeren als een radertje in het geheel, of is er meer nodig om een Mensch te zijn?

Waar je woont en waar je werkt, zijn een deel van je identiteit. Bij C. C. Baxter (Jack Lemmon) zijn dat een vrijgezellenflat en een wolkenkrabber. Zijn flat zou een oord van rust kunnen zijn, maar helaas... De meest gezellige plaats lijkt nog de lift met bedienster Fran Kubelik (Shirley MacLaine), maar die ritjes zijn kort.

Het script van Billy Wilder en I. A. L. Diamond combineert verfijnde humor met bitterzoete wendingen. Alles verwijst naar alles. Je krijgt sympathie voor Baxter wanneer hij de scheermesjes uit hun houdertje verwijdert. Wanneer hij zich even later met dat lege houdertje probeert te scheren, brengen diezelfde mesjes je aan het lachen. Met dat soort subtiele vondsten zit het vol. Denk ook aan de herkenning van het gebroken spiegeltje.

C. C. Baxter en Fran Kubelik zijn niet de typische held en het typische liefdesobject, maar een jan-met-de-pet en een leuk maar enigszins verknipt meisje. Ook de nevenpersonages zijn leuk: de buren, de bemoeizuchtige secretaresse, en natuurlijk Sheldrake (Fred MacMurray) als het archetype van de macho die zijn vrouw bedriegt, zijn liefjes aan het lijntje houdt met valse beloften en postjes uitdeelt op basis van nepotisme.

Voor de beginscène op kantoor heeft Wilder vals perspectief gecreëerd door achteraan kleinere bureaus met kinderen te zetten en kartonnen poppen.

Kortom, The Apartment verdient zijn status van een van de beste komedies aller tijden.

avatar van Ste*
Vond het uitgangspunt eigenlijk al meteen niet leuk. Je zal maar niet vrijelijk over je eigen huis kunnen beschikken en worden weggestuurd als je net in bed ligt, brr. Natuurlijk neem ik het dan te serieus maar het is wel het gevoel dat ik erbij kreeg, en dan duren 2 uur nog lang.

Ik zag al een hele hoop vermoeiende misverstand-komedie aankomen, maar gelukkig viel de eerste helft wat dat betreft nog mee. Het kijkt luchtig en vermakelijk weg. Echter, daarna met Fran die een overdosis nam werd het inderdaad nogal vervelend allemaal.

Misschien was het het verkeerde moment en had ik het een andere kijkbeurt wel leuk gevonden, want echt slecht of heel stom is het niet, maar het wist me gewoon niet te pakken. Jack Lemmon is wel een leuke vent.

avatar van Zuster Stein
Het mooie van deze film is dat bijna iedereen (ook ik) zich laat inpakken door de charme van de hoofdpersoon, terwijl hij eigenlijk gewoon een zelfzuchtig corrupt mannetje is.

Echt plezierige en knap ineengestoken komedie met de onvermijdelijke maar goed en aanvaardbare romantische saus er boven op.
Hoogtepunten vormen echter de fijn humoristische vondsten en wendingen. Shirley MacLaine is charmanter dan ooit en Jack Lemmon bewijst opnieuw zijn onweerlegbare klasse. Veelzijdige Billy Wilder hield er verdiend een Oscar aan over.

avatar van IH88
“That's the way it crumbles... cookie-wise.”

Meesterlijk. Dit is een romantische komedie zoals alleen Billy Wilder die kan maken, en de donkere ondertoon en maatschappijkritische boodschap zijn niet te missen. Maar door de regie van Wilder en het acteerwerk van Lemmon en MacLaine (beide fantastisch) wordt het nooit te zwaar op de maag The Apartment werkt op meerdere fronten en is gewoon een feest om naar te kijken. Van de humor, de zware onderwerpen, de scherpe dialogen, de sets, tot aan de knetterende chemie tussen Lemmon en MacLaine. Alles werkt, en dit soort films worden er jammer genoeg te weinig meer gemaakt.

Het is wel een leuke film, maar niet echt mijn genre.
Er wordt wel prima in geacteerd, door zowat de ganse cast.
Echt eentje voor de liefhebbers, maar niet voor mij, al ben ik wel blij hem nu eindelijk eens gezien te hebben.

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Eerste Wilder, en ik ben nog niet erg onder de indruk. Het ligt er dan ook een beetje aan dat het genre me niet erg ligt, maar hij wist me niet weg te blazen. Ook vond ik het verhaal zelf nou ook niet echt bepaald nieuw en iets dat we nu al vaker hebben gezien.

Lemmon acteert leuk, een beetje klucht-achtig en druk maar hij draagt de film zeker. De film maakt weinig gebruik van veel locaties en is de humor zeker aan het begin erg leuk gedaan. Soms moest ik er ook wel lachen, maar dan.

MacLaine had een beetje een vervelend karakter naar mijn mening, typisch weer de knappe dame die niets grappigs doet en er alleen maar is voor haar uiterlijk. Cameragebruik is soms wel leuk gedaan en ben je zo door de film heen.

Nou ja, 2,5*