Red River (1948)

Western

geregisseerd door Howard Hawks en Arthur Rosson
met John Wayne, Montgomery Clift en Joanne Dru

Tom Dunson is een groot en machtig veebezitter. Samen met zijn geadopteerde zoon Matthew Garth gaat hij vee drijven van Texas naar Missouri. Maar onderweg gedraagt Tom Dunson zich zo tiranniek dat Matthew besluit met het vee ergens anders heen te gaan. Tom Dunson zweert wraak en achtervolgt.

avatar van Banjo
Het is echt een bikkelharde film zonder genade...
Maar ik miste dat karakters echt werden uitgediept en de leiding namen...
En dan vooral de hoofdrol spelers. Het is nu een beetje een rommeltje...

3 1/2 ser

Redelijk goede western met een prima cast.
Maar hij was wel een beetje te langdradig... een half uur korter had beter geweest.

Een nieuwe kans voor een westernfilm, en toch kan ook deze me onvoldoende overtuigen. Mooie onderstrepende muziek, dat wel. En op zich is het verhaal ook wel ok; waarbij een tijdspanne van X aantal jaar overbrugd wordt.
Maar toch kan ik er niet aan doen dat mijn interesse/aandacht af en toe afdwaalt. Er gebeurt niet enorm veel; het acteertalent heb ik (in andere westerns) al beter geweten, en het einde vind ik een ietwat gemiste kans. Jammer, want had hier op zich wel iets meer van verwacht.

avatar van Flavio
Ben niet zo'n fan van John Wayne, maar hier is hij toch wel sterk bezig als starre, megalomane dictator. Prima tegenspel van de meer menselijke Montgomery Clift en ook de bijrollen, waaronder de variant op A Boy Named Sue Nadine Groot , worden over het algemeen goed ingevuld. Westerns waarin cowboys doen wat ze ook zouden moeten doen, namelijk veedrijven, vind ik ook een streepje voorhebben, al is het natuurlijk nog steeds erg geromantiseerd. Een aanval van een honderdtal indianen wordt bijna terloops afgeslagen met behulp van een vijftiental cowboys, en tussen het schieten door wordt er ook nog wat geflirt en gebabbeld alsof ze in een kroeg zitten. Vreemde scene vond ik dat. Maar Red River kent ook veel indrukwekkende delen, met duizenden runderen als nietsvermoedende figuranten, met name de oversteek van de rivier en de stampede springen er uit.

Ik ben het met het merendeel hier eens dat het einde een beetje jammer is, zeker gezien de lange aanloop en het geschetste karakter van Dunson komt dat wel als een anticlimax. Maar tot dat moment geloof je echt dat Dunson, ondanks dat hij Matt als zoon heeft aangenomen, hem zonder pardon neer zou schieten, zelfs al bleek hij gelijk te hebben gehad. Wayne maakt dat geloofwaardig en dat is knap gedaan.