Land of the Pharaohs (1955)

Alternatieve titel: Howard Hawks' Land of the Pharaohs

geregisseerd door Howard Hawks
met Jack Hawkins, Joan Collins en Dewey Martin

In het oude Egypte verwerft farao Khu-fu na elke gewonnen veldslag steeds meer rijkdom en slaven. Hij raakt geobsedeerd door zijn goud en wil het na zijn dood met zich meenemen in zijn tweede leven. Helaas worden de piramides telkens weer geplunderd door grafdieven. Om hier een einde aan te maken, roept de farao de hulp in van een van zijn slaven, architect Vashtar. Die gaat akkoord een oplossing te zoeken op voorwaarde dat zijn landgenoten vrijgelaten worden als de piramide voltooid is. Intussen trouwt de farao met de knappe prinses Nellifer. Ook zij blijkt een grote interesse te hebben voor goud en ze beraamt een plan om de farao's rijkdom te stelen...

Vraag me af of Spielberg deze gezien heeft voor ie aan Indiana Jones begon.
Verzorgd spektakel. Alleen geloof ik niet dat de farao's zo braaf waren als die in de film soms is.
een slavin die in de farao's hand beet, zou dit volgens mij niet overleefd hebben, ook niet als ze eruit ziet als de jonge Collins.

dat zou ze ZEKER niet overleefd hebben !!!

avatar van Dogie_Hogan
Deze film is inmiddels op DVD uit, met Engelse subs en regiovrij (R-0)

Het goedkoopst via Ebay.com, zo rond de $ 12 inkl. porto of minder, link: http://tinyurl.com/yhckeg

Voor degenen die deze film op DVD willen hebben: kijk uit met ebay want daar vind je ook aanbiedingen uit Korea, HongKong e.d. terwijl je via amazon.co.uk dezelfde titel van Warner Bros als regio 1 kunt kopen die gewoon op een regio 2-speler is te bekijken (alleen Engelse en Franse ondertitels). Prijs circa £6.10 (incl. porto).
De Egyptische farao Khufu (vaak beter bekend onder zijn door Manetho bedachte vergriekste naam Cheops) leefde ongeveer 4600 jaar geleden (hij regeerde van 2589 tot 2566 voor de huidige jaartelling). Van hem is de meest bekende pyramide op het plateau van Giza, maar dat was niet de eerste, wel de meest regelmatige en hoogste. Bij opgravingen is geen enkel bewijs gevonden dat hij ooit daarin is opgebaard! Volgens de Griekse geschiedschrijver (verhaaltjes verteller) Herodotos is ongeveer 20 jaar gewerkt aan de bouw en werden daarvoor honderduizenden slaven ingezet. Qua tijd lijkt het plausibel maar niet wat de werkkrachten betreft. Daarvoor waren geschoolde mensen nodig voor het precisiewerk. Het grove werk, zoals het uithakken van blokken steen en het transport daarvan, werd door de Egyptische bevolking verricht in de periode dat de Nijl elk jaar overstroomde en men toch niet het land kon bewerken (zo'n 3 maanden lang). Misschien was dat wel de reden dat de bouw zo lang heeft geduurd.
Interessant dat men in de film veel aandacht heeft geschonken aan historisch juiste zaken: het wiel was toen in Egypte nog niet bekend en je zult daarom geen karren zien (de strijdwagens van Ramses II werden pas een 1000 jaar later ingevoerd). Ook kende men nog geen ijzer, althans kon het niet bewerken. Zwaarden waren van brons (een koperlegering), alleen meende ik toch bij het steenhouwen een ijzeren wig en beitel te zien (wit metaal, zilver is te zacht daarvoor).
Met namen en kleding is wel flink geknoeid (prins Xenon doet mij eerder aan een element uit het periodiek systeem - edelgas - denken of aan een Griek), terwijl Khufu's volwassen opvolger Khafre (Chefren) heette. Prinses Nellifer uit Cyprus is meer Arabisch gekleed met een qua klank Egyptische naam. Bovendien verkeerde dat eiland nog in het steentijd, hoewel mogelijk ook toen al daar koper werd gedolven (Cyprus komt van het Griekse kupros dat koper betekent). Meubels en siervoorwerpen lijken zo uit het graf van Tutankhamun te komen, die toch echt pas 1200 jaar leefde.
Prachtig dat einde in de pyramide en tegelijkertijd ook heel onwaarachtig.
Joan Collins kan niet acteren, maar dat is een open deur intrappen.

avatar van Dogie_Hogan
Land Of The Pharaohs, R-1: € 6,43 (inkl. Engelse subs)

- DVDReview: http://tinyurl.com/2oae8c

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Berichten verplaatst naar DVD en VHS > Winkels > DVDPacific

ags50 schreef:
Prachtig dat einde in de pyramide en tegelijkertijd ook heel onwaarachtig.

Vergelijk dit einde eens met dat van "The Mummy" uit 1999 !

Geweldig spectacel met een mooie Joan Collins.

Dick2008
De film heeft een saaie eerste helft met een groots opgezette voorbereiding en bouw van de pyramide. Pas als Joan Collins haar intrede doet in de film, en dat is toch halverwege wordt de film beter. Ik vind dat ze een goede rol neerzet als valse tweede vrouw van de farao. De eindscene, weliswaar erg voorspelbaar, is ook heel mooi gedaan.

avatar van Poisonthewell
Interessante carrieremove van Hawks; hoewel noch commercieel noch kritisch destijds een succes, is dit toch een behoorlijk onderschat stukje spektakelcinema. De bouwscenes zijn Griffithiaans groots (bijna tienduizend extras!), maar ook de interiors zien er prachtig uit. Joan Collins is hilarisch als campy koningin. 4*

avatar van Brix
Nog maar eens bekeken op TV vandaag.
De beelden van de bouw van de pyramide zijn indrukwekkend, en de decors schitterend.
Dat blijft ook bij de vierde keer bekijken de moeite waard.

Het verhaal is aardig, en het einde nog aardiger maar vooral de grootse opzet van de film blijft mij bij.

Ik moest wel erg lachen met de scène waarin een slang op het geluid van een fluit afkomt Totale onzin.

avatar van Betamax
Prima verhaal en mooie beelden (vooral van Collins).
Wat een berg figuranten.

avatar van RuudC
Je kan beter een documentaire kijken over de piramide van Cheops, dan deze prent. Het mooie aan dit soort spektakelfilms uit de jaren vijftig, is dat de decors fantastisch zijn. Land Of The Pharaohs is daar absoluut geen uitzondering op, maar ondanks de geringe speelduur van ruim honderd minuten had ik grote moeite om het verhaal te blijven volgen. Eigenlijk kon geen enkel personage me bekoren. Chufu wordt altijd afgeschilderd als een tiran en dat is precies het beeld dat Howard Hawks schetst. Het probleem is alleen dat Chufu een bijzonder saai karakter is, dat enkel belust is op schatten en een degelijke begraafplaats. Land Of The Pharaohs gaat eigenlijk gewoon over de bouw van de bekende piramide, maar dan is het op een vrij fantasierijke manier verteld. Dat verbaasde me enigszins, want volgens mij is het altijd wel bekend geweest dat piramides geen doolhoven (met boobytraps) zijn. Dat zijn namelijk zaken die je eerder in de Donald Duck leest. Deze film heeft wel z’n momenten en , nogmaals, de decors zijn fantastisch, maar op elk ander vlak is het maar een saaie bedoening.

avatar van trebremmit
Eens met Ruudc, geweldige decors maar op elk ander vlak een aanfluiting.
Vooral het acteren was niet om aan te zien, hoewel de acteurs hier niet alles aan konden doen gezien de teksten die ze voorgeschtoteld kregen.

avatar van Dogie_Hogan
Geniet nog maar even van de pyramides nu het nog kan: moslimbroederschap wil pyramides vernietigen.
Binnenkort bevat deze film historische beelden en decors.

avatar van Noodless
Ouderwetse spektakelfilm waarin het dramatisch aspect en de prachtige decors de bovenhand hebben. Verwacht dus geen spektakel op gebied van gevechtscènes en dergelijke.
Het verhaal gaat vooral over de bouw van de piramide met een fantasierijke verloop.
Op zich wordt het drama best goed opgebouwd, al is de aanloop vrij lang te noemen.
Het verhaal begint pas interessant te worden als de Cypriotische prinses Nellifer ( Joan Collins ) haar intrede doet. Net zoals de farao is zij ook heel gek op al dat goud en beraamt ze een plan om haar doel te bereiken. Dit met heel wat dramatische gevolgen. Maar uiteindelijk zijn het toch de prachtige decors, de kostuums en de vele figuranten die deze film boven het gemiddelde doen uitstijgen. 7/10