Fort Apache the Bronx (1981)

Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Petrie
met Paul Newman, Edward Asner en Pam Grier

Fort Apache is de naam van het 41e politiedistrict in de New Yorkse wijk de Bronx. Een buurt waar de eindeloze oorlog tegen het hoge misdaadcijfer nog steeds gaande is. Murphy en Corelli zijn twee agenten die de criminaliteit samen aan banden moeten zien te leggen, in een wijk waar alleen de regels van de straat nog lijken te gelden. Als een aan drugs verslaafde hoer twee agenten vermoordt, wordt er een onderzoek ingesteld, echter zonder veel resultaat. De nieuw aangestelde politiekapitein Connolly blijft echter niet bij de pakken zitten en tracht via drastische maatregelen de misdaad in de wijk te bestrijden.

avatar van Dragon
Niet bijster origineel politiedrama met een haast karikaturale voorstelling van het misdaadmilieu en met redelijk goede vertolkingen van Paul Newman en Ken Wahl. De minieme rol van Pam Grier als moordzuchtige heroïnehoer stelt daarentegen bitter weinig voor, zodat haar talent niet tot uiting komt.
Het verhaal had een ietwat vreemde opbouw met eigenaardige plotwendingen, maar naar het einde toe vloeit alles toch nog mooi (?) in elkaar. ***

neo (crew)
Hmm vond Pam Grier zelfs in haar kleine rol weer een enorme goede indruk maken. Op de een of andere manier staat ze er vaak met kracht, of het nu een kleine rol is of niet.

avatar van hannes64
Lang geleden dat ik deze heb gezien....in de bios natuurlijk.
Goeie politiefilm, met een altijd goed spelende Newman.

Gisteren herzien en ik moet zeggen wat hebben de films uit de jaren '80 een aantrekkingskracht op mijn persoontje.
heerlijke cast Paul Newman ( geweldig onderkoeld), Edward Asner(goed zoals altijd) en een Pam Grier die in deze prent te veel killo's mist (behalve haar borsten dan), Kathleen Beller een echte jaren '80 '90 actrice bekend door "Dynasty" als Kirby Anders heeft ook een kleine rol als de vriendin van de knappe verschijning Ken Wahl (wat is er toch met deze veel belovende acteur gebeurt...?) Wel leuk was dat Kirby Anders Ken wahl aanspreekt als Wiseguy wat dan uiteindelijk de laatste rol van Wahl zou zijn.
Danny Aiello is ook goed op dreef als de foute cop in deze heerlijke film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze inmiddels 30 jaar oude misdaadfilm valt nog steeds goed te doen. In het jaar dat Hill Street Blues in Amerika TV-geschiedenis maakte, kon de bioscoop natuurlijk niet achterblijven. Sowieso was het subgenre der misdaaddrama's eind jaren '70 en begin jaren '80 razend populair. In deze variant van het witte doek loopt menig TV-gezicht van de latere politieseries zich alvast warm.

Met acteerkanonnen Newman en Asner voorop wordt een aardig tijdsbeeld weergegeven met de juiste mix van drama en actie. Al kan de film er makkelijk van beticht worden regelmatig iets te veel hooi op de vork te willen nemen, het rauwe sfeertje en belofte Wahl maken een hoop goed. Met deze laatste is het na een verkeersongeluk erg triest afgelopen. Hij ging aan pijnmedicatie en de daaruit voortvloeiende drugsverslavingen bijna ten onder en verdween halverwege de jaren '90 van het acteertoneel.

Goed.

avatar van Filmkriebel
Behoorlijk. Al is het inderdaad waar dat soms teveel hooi op de vork genomen wordt. Van een moordzaak naar corruptie bij de flikken naar drugsproblemen... De film gaat meer dan eens uit balans, vooral met de flinke uitbreidingen rond het liefdesleven van de twee cops, Paul Newman (die weer prima in zijn rol zit) en een jonge Ken Wahl. De film wil een schets geven van de verloedering van de Bronx in de jaren '70, waar een toevloed van immigranten en chronische werkloosheid voor een waanzinnig hoge criminaliteit zorgen, waar de politie amper raad mee weet. Nee, het moet niet gelukkig leven zijn geweest in de Bronx... de film laat de camera vaak over de puinhoop glijden die de wijk toen was. Sfeervol beeld maar over het algemeen een chaotisch gestructureerd verhaal.

avatar van StevenMighty
Ik had me meer voorgesteld van deze film voor ik hem begon te kijken.
Een politie film met Paul Newman in de onguurste wijk van New York.. gaaf!

Helaas viel het geheel me toch redelijk tegen door de chaos in deze film.

Het verhaal speelt zich dan wel af in de puinhoop die de south Bronx (nog steeds) is, maar de sfeer van de criminaliteit kwam op mij eerder lachwekkend dan gevaarlijk over... dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Paul Newman speelt zeer goed, Pam Grier en Miguel Pinero ken ik dan weer beiden uit Miami Vice (Valerie en Calderone), maar de film zelf had wel een pak beter gekund.

2,5 sterren

avatar van mrklm
Uitstekend gebruik van locaties en een fantastische Paul Newman dragen bij aan een uitstekende politiefilm over het reilen en zeilen van een politiebureau in The Bronx dat de bijnaam 'Fort Apache' heeft. Murphy [Paul Newman] is een doorgewinterde agent die met zijn partner Corelli [Ken Wahl] op creatieve wijze de orde in zijn buurt probeert te handhaven zonder daarbij de buurtbewoners tegen zich te krijgen. Wanneer twee jonge agenten op klaarlichte dag door worden geschoten, besluit de nieuwe commissaris Connoly [Edward Asner] dat de agenten nu volstrekt volgens het boekje moeten werken. Maar dat leidt al snel tot escalatie op meerdere fronten.
Heywould Gould baseerde zijn scenario op de ervaringen van twee ervaringsdeskundigen en de film zit dan ook vol met fascinerende details en verrassende momenten die een scenarist nooit zelf zou kunnen bedenken. De film is afwisselende (zeer) grappig en (zeer) schokkend. Dat eerste vooral wanneer Murphy een verwarde man met een mes overmeestert en wanneer Murphy en Corelli laten zien dat ze wel degelijk 'volgens het boekje' kunnen werken. Pam Grier [als een heroïnehoer] en Danny Aiello [als de getergde collega Morgan] maken indruk in enkele van de meest confronterende scènes. Rachel Ticotin laat ook een onuitwisbare indruk achter als verpleegster Isabella, vooral in de scène waarin ze bezwijkt aan een overdosis. Eén van de beste politiefilms ooit gemaakt.