The Comancheros (1961)

Actie / Western

geregisseerd door Michael Curtiz
met John Wayne, Stuart Whitman en Ina Balin

Jake Cutter is een Texaanse kapitein die op een dag de gokker Paul Regret arresteert, maar besluit al snel met zijn gevangene samen te gaan werken in een undercoveroperatie om een groep illegale wapenhandelaars aan te pakken.

avatar van speedy23
Deze klassieke western werd de laatste film van Michael Curtiz. de tegenstelling tussen John Wayne en Stuart Whitman maakt deze prent superspannend...

avatar van Pacino88
Ja,deze film verdient zeker meer aandacht,echt een van de betere Wayne westerns.Leuke chemie tussen Whitman en Wayne,goed verhaal,erg anders dan de normale traditionele westerns van Wayne.
Dit is toch de op 1 na laatste van Curtiz...

3,5* (kan nog 4 worden)

Het verhaal is magertjes, maar dat is doorgaans niet zo'n probleem bij westerns.
De spectaculaire actiescenes en de prima wisselwerking tussen Jake en Paul maken het een vermakelijke film.

avatar van boerenpummel
Leuke western inderdaad, wel jammer dat de rol van Lee Marvin zo klein is.

Typische western, met veel John Wayne. Ik kan die gast zijn gezicht niet zien, he!!!

avatar van Dogie_Hogan
Theatertje schreef:
...en z'n body-talk? Wayne: acceptabel in Red River en The Searchers .

Ditmaal eens zonder Wayne's vaste filmmaatjes Henk Wardon en Ward Bond, maar wel met zijn eigen Westerngarderobe. Wayne draagt ook hier de bekende kleding uit veel van z'n andere Westerns.

Deze tamme western met veelbelovende titel was blijkbaar wel inspiratiebron voor Sergo Leone's Once Upon a Time in The West: plaatsje "Sweatwater", ene mr. McBain en Jack Elam ( weer getype-cast als) de thug.

De lange dialogen halen 't tempo uit de film. Kreeg de indruk, dat Lee Marvin terug zou komen later in de film... nee dus.
IMDB 4/10.

PS
Vanmiddag op BBC2.

Voor de John Wayne-fans een risicoloze film om te bekijken.
De grote gevechten zien er maar beroerd onrealistisch uit.
Gefilmd in een mooie omgeving, dat wel.

aerts007
Theatertje schreef:

Dan vraag ik me af waarom je deze kijkt?

avatar van Dogie_Hogan
aerts007 schreef:
Dan vraag ik me af waarom je deze kijkt?
Ze zal niet meer antwoorden: zo'n 2 jaar geleden is 'Theatertje' na zeer veel posts plots van MM weggebleven...

Dick2008
Goede western uit de tijd dat je zaterdagavond nog werd getrakteerd op films van John Wayne en James Stewart.

avatar van Betamax
Onderhoudende western met John Wane.
Acteren had wat beter gekund maar het verhaal is spannend.

avatar van mer1973
Voor elke die hard fan, van "" the Duke "" ,een must see.

avatar van mr rumson
na het zien van the red river . wilde ik wat meer films van john wayne zien .
daarom maar the comancheros gekocht .
deze film vind ik een aardige wayne film maar niet meer dan dat .
de actie scenes kwamen voor mij ongeloofwaardig over .
vooral de scene met de huifkar, wayne treft met elk schot wel een slechterik
terwijl de slechteriken die ruim in de meederheid zijn niks raken .
verder had lee marvin een kleine rol en het samenspel tussen wayne en whitman is wel vermakelijk.
film is in een mooie omgeving gefilmd
geef de film een 3

avatar van LuukRamaker
The Comancheros is geen film van hoogstaand niveau, maar kijkt lekker weg en verveelt geen moment. Er gebeurt genoeg om het verhaal interessant te houden en je valt van de ene gebeurtenis in de andere. De film heeft een prettig tempo, waardoor het verhaal goed tot zijn recht komt.

Wayne zet alweer een goed rol neer. Dit maal als Jake Cutter (of moet ik zeggen Ed McBain?). Maar goed, dat is gewoon de naam die hij dit keer heeft. Eigenlijk is het gewoon weer de grote John Wayne-show, maar het betreft wederom een show die zeer vermakelijk is. Naast Wayne zijn het zijn zoon Patrick en Lee Marvin die een erg goede indruk maakten. Jammer dat ze zo’n kleine rol hadden.

Naast de acteerprestaties zijn het de omgeving en het verhaal die de film voortdurend interessant houden en voor je het weet zijn de 107 minuten al weer voorbij.

“He's just spittin' out words to see where they splatter.”

Matige film waarin een ranger besluit met zijn gevangene samen te werken nadat deze hem heeft geholpen bij een indianen-gevecht. Een ouderwetse western waarbij het verhaal nogal heen en weer slingert. En dat is jammer, want alle andere ingrediënten zijn beter vertegenwoordigd. Het mooie landschap, aardige actie-scenes en natuurlijk John Wayne (Lee Marvin is trouwens ook nog het vermelden waard in een kleine rol). Net geen 3.0 sterren.

avatar van trebremmit
Zal me niet verbazen als blijkt dat Wayne hier naast de regisseur zat, de film zit namelijk weer vol met die flauwe humor van hem, vooral die bargevechten vind ik altijd lachwekkend, zo uit het niets slaan mensen er op los en dan vooral op een slapstick manier. En dat is best jammer want deze film is verder best aardig.