Uncommon Valor (1983)

Alternatieve titel: Terug naar de Hel

Actie / Oorlog

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Gene Hackman, Fred Ward en Patrick Swayze

Hoewel Frank al meer dan tien jaar vermist wordt in Vietnam, blijft zijn vader Jason Rhodes ervan overtuigd dat hij nog in leven is. Dat gevoel wordt gevoed door informatie over de werkkampen voor krijgsgevangenen in Vietnam, waarin zich ook Amerikanen zouden bevinden. De overheid stelt zich terughoudend op. Rhodes is na jaren de geheimzinnigheid beu en beraamt een spectaculair bevrijdingsplan.

avatar van jay73
Jeugdsentiment. Stoere film vond ik dat destijds, zal er nu wel geen ene reet meer an vinden. Toch: * * *

zeer vermakelijke film, met een goede rol van Hackman. 4*

Het kijken waard dankzij enkele grappige scenes en goede rollen van Hackman, Ward en Swayze. 2,5*

Rhodes: We'll need transportation... preferably four-wheel drive.
Wilkes: Buy it or "borrow" it?
Rhodes: Steal the fucker!

avatar van Captain Pervert
Deze film is echt vet droog. Maar eigenlijk is het gewoon Missing in Action maar dan niet met Norris maar met Hackman. Je vraagt je af waarom Hackman koos voor een 'simpele' film zoals dit.

3 sterren

Captain Pervert schreef:
Je vraagt je af waarom Hackman koos voor een 'simpele' film zoals dit.

Alles is mogelijk in the 80's. Pacino als homo, Eastwood als piloot, De Niro als bokser, Nicholson als The Joker. Waarom Hackman dan niet als boze Amerikaanse patriot vader?

avatar van Captain Pervert
Hmmm...

Ik heb net het einde ook maar eens gekeken (vorige keer was het midden in de nacht en viel ik in slaap), en ik heb er gemengde gevoelens bij.

Deze film is niets beter dan Rambo II met Stallone en Missing in Action met Norris. Ook Vietnam MIA rescue films. Aan de andere kant is het wel weer (denk ik) één van de eerste uit dat genre, Rambo en Norris kwamen later pas.

Grootste pluspunt is het originele einde, aangezien alles erg clichématig was, zag ik het niet aankomen.

avatar van Ravenstein
Uncommon Valor is een goede actiefilm die eigenlijk mag gezien worden als een moderne variant op het Dirty Dozen-verhaal.
Originaliteit hoeft men niet te zoeken, want men krijgt en verhaal voorgeschoteld dat erg vertrouwd overkomt.
De cast is er één om in te kaderen. Naast de reeds vermelde acteurs, laten we zeker ook de altijd bezienswaardige Tim Thomerson en Reb Brown niet vergeten te vermelden. Die laatste leverde hiermee waarschijnlijk zijn visitekaartje af voor z'n verdere carriere in Italië (zie films als Strike Commando, Robowar en Yor, The Hunter From The Future).
Sommigen zullen in Uncommon Valor de voorloper zien van Rambo 2, maar spijtig genoeg zien ze dan films als L'ultimo Cacciatore over het hoofd.
Het geheel wordt avontuurlijk gebracht, met vooral in het begin met de nodige humor, maar op het einde wordt het wat dramatischer.
Als tiener heb ik deze film ettelijke malen bekeken en vond het altijd weer leuk. Ik zou de film een 3,5 geven, maar het is al zo lang geleden dat ik er geen cijfer ga opplakken. Zou Uncommon Valor dus erg graag eens herzien voor ik een cijfer geef.

avatar van Ravenstein
Zonet nog eens gezien op onze wekelijkse "ventenavond" en inderdaad, een 3,5 is een mooi cijfer voor deze erg genietbare film.

Ted Kotcheff geregisseerde ook first blood een jaar voor deze film

Uncommon Valor is bijna een soort rambo 2

avatar van AnthonyG.
Misschien niet altijd even realistisch, maar in z'n tijdsbeeld gezien een heel geslaagde film.
De film is gewoon erg genietbaar en gaat als een trein voorbij.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Grimmige Gene.

Ted Kotcheff is de regisseur van First Blood, maar dit is andere koek. Deze voorloper van 'Rambo: First Blood Part II' en 'Missing in Action' ontbeert geen Stallone of Norris. Sterker nog, de grimmige kop van Gene Hackman blijkt prima op zijn plek in deze onderhoudende oorlogsfilm, waarin een oud legercommandant op zoek gaat naar zijn vermiste zoon in Vietnam. Hij omringt zich voor deze missie wel met allerhande Braddock's en Rambo's.

Goed.

avatar van Cohiba
'You and me, right now boooy !'

Het is één van de hilarische uitspraken in deze film. Heel veel jeugdsentiment en een grote tikkel nieuwsgierigheid lieten mij overhalen deze film aan te schaffen. Ik had, omdat het al zo lang geleden was dat ik hem had gezien de verwachtingen niet al te hoog gezet. Maar, zoals gezegd ... vooral jeugdsentiment speelde een grote rol.

De film heeft mij uiteindelijk alsnog positief verrast. Soms moet een film niet meer zijn dan dat. Rauwe quotes, in zijn tijd goed in beeld gebracht actie en een niet typisch clichématige afloop. Ik geef deze film 3.5.

avatar van dionj
Vrij standaard actiefilm, blinkt nergens echt in uit, maar vermakelijk is het zeker.

avatar van Gang_Star
Een verhaal over een vader die vermoed dat zijn zoon die al jaren vermist is, een krijgsgevangene is en besluit om een reddingsactie op touw te zetten. Verhaaltechnisch gezien doet het denken aan Missing in Action, maar Uncommon Valor werd eerder gemaakt/uitgebracht. De film blinkt nergens echt uit en het is vooral veel standaardwerk, maar de nodige humor, zoals tijdens de trainingen, zorgen mede dat de film onderhoudend blijft. De missie aan het einde is dan ook het hoogtepunt wanneer het team het kamp aanvalt om de Amerikanen te bevrijden met het nodige spektakel. Het einde waaruit blijkt dat Frank al was gestorven , had ik toch liever anders gezien. De cast onder leiding van Gene Hackman acteert naar behoren.

avatar van Filmkriebel
Box office hit uit 1983 over een veteraan die een ploeg huurlingen samenstelt om zijn zoon te gaan redden, die oorlogsgevangene is in Laos. Best een leuke film, met avontuur en een vleug humor, een explosief einde met een venijnig staartje . Vind dit toch veel beter dan Missing in Action. Een niet al te ingewikkeld filmpje, degelijk in beeld gebracht; rechttoe-rechtaan. Sailor met de granaat rond zijn nek zal me bijblijven

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.