Glory (1989)

Oorlog / Historisch

geregisseerd door Edward Zwick
met Denzel Washington, Matthew Broderick en Morgan Freeman

Amerika 19de eeuw. Robert Gould Shaw, zoon van rijke abolitionisten uit Boston, is pas 23 en erg idealistisch wanneer hij dienst neemt. Tijdens de bloedige en chaotische slag van Antietam maakt dit gevoel plaats voor desillusie. Ontnuchterd keert hij naar huis terug, waar hij de leiding aangeboden krijgt van de 54ste infanterie van Massachusetts. Dit regiment bestaat enkel uit zwarten. Robert aanvaardt het bevel en rekruteert zijn oude klasgenoot Cabot Forbes om de manschappen op te leiden.

83Utreg!
Prachtige rollen van zowel Washington als Freeman. Mooi sfeervol en boeiend verfilmd. Ik had in een film van Zwick met dit thema veel meer overdreven wreedheden van blanken verwacht om het ''goed-slecht'' sentiment lekker aan te dikken, iets waar hij bij andere films wel eens last van heeft. Voor de rest is het wel een typische Edward Zwick film, maar daar houd ik wel van. Zijn favoriete thema is volgens mij dan ook:opoffering, iets wat ook in deze film mooi naar voren komt. Absoluut een topfilm, helaas vond ik het einde wat abrubt.

avatar van Spetie
Wel een aardige film dit, met uitstekende acteerprestaties van zowel Denzel Washington alsmede ook Morgan Freeman. Het eerste gedeelte van de film leer je de manschappen een beetje kennen en in de tweede helft, vooral het laatste half uur, krijgen we dan volop actie te zien. De film weet over het geheel gezien best te vermaken, al zitten er ook wel wat mindere stukken tussen. Vooral de muziek vond ik niet altijd even goed en dat gaf het geheel ook zeker geen meerwaarde. Desondanks heb ik me hier wel goed mee vermaakt en was het al met al toch wel enigszins wat ik ervan verwacht had.

Redelijk goede film. Probeert d.m.v. het eerste zwarte regiment een beeld te schetsen van de verhoudingen blank/zwart ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog.

Fim zal bijblijven door de acteerprestaties van met name Washington, maar ook van anderen. Soms wel wat (over)gedramatiseerd, maar voor een Amerikaanse film met voornamelijk Amerika als afzetgebied was dat natuurlijk te verwachten...

83Utreg!
Vier reakties per jaar....weinig voor deze prachtige film. Waarschijnlijk nooit bekend geworden onder het grote publiek, of alweer vergeten.

Ik kan me bij sommige films ergeren aan overdreven Amerikaans heldendom, slow motion aktiestukken, té epische woorden met aanzwellende muziek enz. Maar bij Edward Zwick films kan ik het op de een of andere manier prima hebben, en heb ik er zelfs een zwak voor.
Omdat momenten zoals de twee rivalen die elkaars leven redden op het slagveld, of het toejuichen door de blanken soldaten aan het einde, een film als dit juist kleur geven. En hoe té mooi misschien ook, het zijn wél kippevel momenten. Hoe dit soort scenes overkomen is natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van de invulling van de akteurs, dat zit bij deze film ook wel snor.

avatar van Carl
Ontzettend saaie film.
geen greintje spanning, uitermate voorspelbaar, en bij tijd en wijle maar matig geacteerd. Ook viel he mij op dat soms de geluiseffecten niet helemaal klopten. bijvoorbeeld een kaakslag die klonk alsof je een kopje op een schoteltje zet.

avatar van van duijn
Prachtig oorlogsdrama wat trouwens al wat ouder is dan het eruit ziet. Fantastisch om een jongere versie te zien van een van mijn favoriete acteurs: Denzel Washington. Acteerwerk is keurig gedaan en ook een van de eerste keren dat ik Broderick zie acteren. Helemaal geen slechte acteur. De veldslagen en de prachtige muziek zorgen voor een ontroerend effect en geven een goed beeld van de verschrikkingen van de Amerikaanse burgeroorlog.

avatar van Sergio Leone
De moeite waard.

Op voorhand vreesde ik een beetje dat racisme te veel aandacht gegeven zou worden. Nu, het is wel een item, maar het stoort niet.
Het dramagedeelte neemt weliswaar het grootste deel van de film in beslag. Het personage van Washington is wat cliché, maar krijgt wat diepgang en dat doet de film goed.
Het oorlogsgedeelte voelt wat magertjes aan, maar de climax bij Fort Wagner is wel mooi. Ik heb het trouwens wel voor zo'n eindes waarbij je weet dat het fout gaat aflopen.

Matthew Broderick is een beetje een grijze muis en zodoende perfect gecast in zijn rol. Het acteren zelf lukt op het ene moment wel wat beter dan het andere, maar over de ganse lijn gezien is er geen reden tot klagen.
Het is echter wel duidelijk dat Morgan Freeman maar vooral Denzel Washington van een niveau hoger zijn. Eerstgenoemde doet niet veel meer dan de wijze man spelen (wat hij overigens wel kan, natuurlijk), maar Washington verrast me hier toch in positieve zin.

Cinematografisch is alles wel in orde. Er zitten geen spectaculaire shots in, maar alles is wel mooi in beeld gebracht.
Ook op muzikaal vlak heb ik geen klachten, maar het is de muziek tijdens de end credits die opvalt.

TMP
Een iets te zwaar aangezet oorlogsdrama. Hoewel de film een aardig beeld geeft van de Amerikaanse burgeroorlog, werd het allemaal werd erg cliché naar voren gebracht. De eindscene was daarvan wel een aardig voorbeeld.De cast was prima, met aardige rollen van Broderick, Washington en Freeman. De film kijkt aardig weg, zonder te kunnen overtuigen.

avatar van Jan met de pet
Prima oorlogsdrama, wat geen moment verveeld:3,5

avatar van Boneka
Gisteren herbekeken, en ik blijft het een boeiende film vinden. Misschien niet echt spannend, maar dat is niet het doel van deze film die het vooral moet hebben van karakterrollen van met name de zwarte bevolking in het leger. Het sfeertje is perfect in beeld gebracht met daarbij mooie muziek. Een simpel iets als fatsoenlijke schoenen vond ik briljant in deze film gebracht. De gezangen van deze soul brothers gaat door merg en been heen. Mooi. Glansrollen voor Denzel Washington en Morgan Freeman. Vond alleen de rol van Matthew Broderick wat vlak met zijn vlassnorretje. Enige smet op een verder prima film die zoals gezegd het niet moet hebben van spanning, maar wel onderlinge spanning.

Een gedegen en uitstekende film over een zwart regiment tijdens de Amerikaanse burgeroorlog, gebaseerd op brieven van een jonge kolonel. De regisseur heeft een belangrijke historische gebeurtenis herschapen waar maar weinig over bekend was. De boodschap over tollerantie, gelijkheid, broederschap en de gevolgen van racisme op iemands leven is terecht, maar ook wat prekerig. Ook vind ik dat de verschillende personages meer diepgang hadden mogen hebben.

avatar van dielemandirk
vraagje:

was deze film niet 2 deling waarvan het 2 de deel nooit is uitgebracht omdat ze het budget niet bijeen kregen?

avatar van Gang_Star
Sterk oorlogsdrama. Met de grote nadruk op drama. De mensen die hier veel massale veldslagen verwachten zullen mogelijk teleurgesteld worden. Film die zich richt tot het samen één worden van de personages, om tenslotte het laatste gedeelte van de film, met z'n allen strijd te leveren. Pas daarna komen er meerdere actiescene's.
Ook bevat de film goede rollen van onder meer Morgan Freeman en Denzel Washington, Matthew Broderick viel me wat tegen. Desondanks prima film.

Wellicht wel wat geïdealiseerd maar niettemin een prachtige film over de Amerikaanse burgeroorlog.
Matthew Broderick is uitstekend als de aanvankelijk eerder onwennige officier, maar sterk groeiend in zijn wil om te slagen, ten koste van alles...
Het verhaal zit goed en boeiend ineen, zonder overbodige scènes, brengt een behoorlijke karaktertekening, die niet, zoals dikwijls het geval is, te langdradig uitvalt en de cinematografische waarde van de film, met de gevechtsscènes vooral, is zeker te waarderen.

avatar van DVD-T
Prima film.

De Amerikaanse burgeroorlog blijf ik erg interessant vinden. En dat de film hier inspeelt op een onderwerp wat mede tot die oorlog geleid heeft. Er komen een aantal locaties met data voobij en in het begin hebben we een titlecard met wat er precies gaande is en wat het onderwerp van de film gaat worden. Blijft altijd een beetje tricky dit soort films voor een niet Amerikaans publiek die niet veel van deze oorlog af weet en dan verwachten dat ze mee gaan leven. Maar hier werkt het erg goed. Komt ook mede door het prachtige spel van de acteurs. Broderick is ok, maar zeker niet de beste uit de cast vol grote namen. Was behoorlijk onder de indruk van Washington en Freeman. Erg goed spel. Maar ook Cary Elwes laat fantastisch werk zien. De rest van de cast doet ook erg zijn best. Filmtechnisch toch erg goed. Als is de manier waarop het geschoten is niet heel spectaculair. De effecten, sound design en dergelijke is allemaal dik in orde. Costume design is van een hoog niveau. Sommige elementen zijn natuurlijk al wat verouderd, maar kun je de film niet op afrekenen want het doet precies wat het wil en moet doen. Verder is Horner's score het noemen waard. Wat me wel opviel is dat elementen van de main theme ook in Avatar voorkomen.

Goede, interessante film over een kant van de Amerikaanse burgeroorlog die nog niet vaak is verteld.

avatar van Arapaho85
De film Major Dundee (1965) toonde reeds dat er regimenten waren met zwarte soldaten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Deze film ‘Glory’ behandelt dit als hoofdthema.
Eigenschappen als vriendschap, moed, doorzettingsvermogen en trouw staan in deze film centraal.
Ook de (toenmalige) ongelijkheid tussen zwarten en blanken in het Amerikaanse leger komt aan bod, bv wanneer ze hun soldij ontvangen verdienen ze eigenlijk minder dan een blanke soldaat omdat ze zwarten zijn, protest is (uiteraard) het gevolg.

Matthew Broderick zet ongetwijfeld zijn beste rol ooit neer, Denzel Washington verdiende met deze film terecht een Oscar als koppige maar moedige soldaat, de rest van de cast waaronder Morgan Freeman acteert ook zeer goed (overtuigend).
Wat deze film dan weer geen meesterwerk maakt zijn de overduidelijke bloopers die in beeld komen (bv bajonetten die plots op de geweren staan bij de veldslag?!?)
Ik zal het verder kort houden, je leeft met de personages mee, je volgt de training, de moeilijkheden en ongelijkheden waar ze mee te maken krijgen en hun glorieuze ondergang op het einde bij de bestorming van het fort.

Dit is één van mijn favoriete films 4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zocht naar een goeie film over de Amerikaanse burgeroorlog. Naast klassiekers als Gone with the wind, The good the bad & the ugly of Lincoln, kwam ik snel uit bij Glory. Een film die mij blijkbaar wat ontsnapt is, ondanks een bekende cast en de nodige bekendheid.

Glory draait rond een regiment dat bestaat uit zwarte Amerikanen. Daar zitten gelukkig de nodige bekende acteurs tussen. Terwijl Morgan Freeman nog tot 2004 moest wachten voor z'n eerste Oscar is het hier Denzel Washington die met de eerste van 2 gewonnen beeldjes ging lopen. Beide heren overklassen in elk geval de blanke leiding met acteurs Matthew Broderick en Cary Elwes. Broderick oogt echt wel jong en is op het eerste gezicht miscast. Langs de andere kant is dat ook weer geen slechte keuze. De echte Robert Shaw was ook de zoon van een rijk gezin en werd maar 25 jaar.

Het geheel is best wel boeiend gemaakt en doet denken aan de grootse reconstructies van veldslagen die je regelmatig ergens wel kan zien door een hoop liefhebbers. Die aanpak is wat professionele gebracht, maar het heeft voor de kijker er wel wat van weg. Ook al is alles mooi aangekleed, sterke cast, boeiend verhaal, interessante setting, ... is het niet altijd evident om je in de tijd van toen te wanen. Het mocht wel iets meer zijn, en denkelijk heeft dit wel wat sleet gekregen door de tand des tijds. Ik vrees wel dat een moderne versie er nog meer een Hollywoodspektakel van maken.

Iets meer creativiteit met de cinematografie (ironisch genoeg heeft het hier een Oscar voor gewonnen) en wat minder James Horner en het had helemaal af geweest.

avatar van Alathir
Eindelijk Edward Zwick zijn oeuvre eens doorspitten want volgens mij heeft de goede man schitterende films gemaakt die me heel goed zouden moeten liggen. Ik heb enkel The Last Samurai ooit gezien en die vond ik heel goed. De volgende weken staan er dus nog een aantal Zwick films op het programma want ook deze viel best in de smaak.

De Amerikaanse Burgeroorlog is meestal iets minder mijn ding, maar deze film kent een goede karakteropbouw wat de film dat extraatje geeft. Ja, je gaat hier zelfs bijna oprecht meeleven met de soldaten. Hier en daar komt er wat religieuze, opmonterend gespeech aan te pas maar het blijft het luchtig en de sfeer zit helemaal goed.

Freeman en Washington zag ik helemaal niet als hunzelf maar als een echte soldaat en dat verdient een kus van de juffrouw en een bankje vooruit. Misschien wel van beiden hun beste rol die ik al gezien heb, want laat me eerlijk zijn vooral van Washington ben ik nooit zo echt fan geweest.

Heel belangrijk in deze film is ook de rol van de kolonel Shaw die een enorme ommekeer in karakter maakt om dan dapper zijn einde tegemoet te snellen. De eindfase is een heldhaftige ode aan het 54e Regiment begeleid met schitterende muziek. Ik was er precies zelf bij zo goed was dit einde. Boeiend amusement dus, gequoteerd door mezelf met 4*.

avatar van notsub
Met name het leiderschap van de kolonel was zeker interessant. Voorts was het boeiend te zien hoe er tegen het de donkere leger-eenheid werd aangekeken, dat was duidelijk nog erg experimenteel destijds. Als oorlogsfilm wilde het niet helemaal werken. De veldslagen kwamen regelmatig wat houterig over en het amateurisme in de strijd was niet ver weg. Bij vlagen was het zeker goed, maar er kwamen best wel veel clichématige personages en scenes voorbij. Glory is uiteindelijk toch een gemiddelde film geworden voor mij.

avatar van Number23
Ik dacht eigenlijk dat ik deze film nooit had gezien, maar ik herkende zeker wel wat scènes. Keek hem omdat Denzel z'n 1e Oscar pakte met deze rol. En hij stijgt inderdaad boven iedereen uit. Sowieso is het acteerwerk dik in orde, iedereen overtuigt behalve Broderick. Snap dat die gozer nooit de echte top heeft gehaald.