Telefon (1977)

Actie / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Charles Bronson, Lee Remick en Donald Pleasence

Nicolai Dalchimski, een doorgedraaide KGB agent steelt een notitieboek vol met namen van geheime KGB agenten die naar de VS zijn gestuurd in de jaren 50. Deze agenten kregen hun opdrachten onder hypnose zodat zij zich hun taak niet kunnen herinneren totdat hen een regel wordt voorgelezen uit een Robert Frost gedicht. Dalchimski vlucht naar de VS en begint met het bellen naar deze agenten, waarna deze hun sabotage opdrachten op militaire doelen uitvoeren. Omdat de Russen deze crisis niet openbaar kunnen maken naar de regering van de VS, sturen zij kolonel Borzov, een militaire inlichtingen officier, om Dalchimski op te sporen en te elimineren voordat zijn acties een oorlog veroorzaken.

FisherKing
Goeie vermakelijke film met Lee Remick ( Het Icoon in de jaren zeventig met TV films en series; da's echt jeugdsentiment ; overleed overigens al vrij jong in 1991 )

Goeie vermakelijke film met Lee Remick

ben ik het helemaal mee eens

En de altijd goede Donald Pleasance op zijn best als sinistere weirdo. Lee Remick en Charles Bronson vormen een prettig koppel. Goed acteerwerk, spannend verhaal en Koude Oorlog-plot. Een onderschatte film, een 4 van mij. 4* vanwege Pleasance en Remick.

avatar van ingeborg
Deze zoek ik op DVD!!!

avatar van badfans69
1 van de beste Charles Bronson films, net gekocht op dvd.
Meestal speelt zijn vrouw ook mee in zijn films

Bronson heeft toch wel een boel beter op zijn naam staan, hoor.

Popeye Doyle
Eén van de betere films met Bronson. Het enige wat me opvalt is dat er op de dvd cover en in de samenvatting op deze pagina wordt gezegd dat Borzov kolonel is, maar in de film is de rang majoor.

avatar van Ramon K
badfans69 schreef:
1 van de beste Charles Bronson films, net gekocht op dvd.
Meestal speelt zijn vrouw ook mee in zijn films

Dvd van A-film is enorm zwak trouwens. Volgens mij de verkeerde beeldverhoudingen, maar verder is het ook gewoon een overzetting van een VHS-tape. Zwakke beeldkwaliteit en eigenlijk gewoon geldklopperij!

Film is best leuk. Wel nogal cheesy tegenwoordig met zo'n Koude Oorlog/paranoia invulling, maar de film blijft wel amusant.

The woods are lovely, dark, and deep,
but I have promises to keep.
And miles to go before I sleep,
and miles to go before I sleep.

.... leende Tarantino voor Death Proof. Een duidelijke referentie.

avatar van boemboem27
een echte klassieker goed verhaal bronson een keer niet als superkiller ,maar als kgb agent
3.5 ster

Meneer Bungel
Ramon K schreef:
The woods are lovely, dark, and deep,
but I have promises to keep.
And miles to go before I sleep,
and miles to go before I sleep.

.... leende Tarantino voor Death Proof. Een duidelijke referentie.

Zie ook: A Robert Frost poem.

avatar van thunderball
Goede, stijlvolle Bronson actiethriller, die echter nog al gedateerd tegenwoordig overkomt. Typische jaren '70 koude oorlog/paranoia-thriller
Pleasense is lekker creepy als de evil schurk.
Een aantal spannende momenten kunnen niet verhullen, dat het verhaal eigenlijk niet veel meer is dan de gemiddelde zaterdagavondfilm. Ook qua actie is het vrij dun gezaaid.

Let ook op een nog jonge Tyne Daly in een bijrol.

Een magere zeven, ofwel 3,5 ster.

Vroeger toen ik een jaar of 8 - 10 was heb ik hem voor het eerst gezien en vond ik het spannende film. Vandaag heb ik hem nog eens op TCM gezien en dan is hij natuurlijk zeer gedateerd maar wel nog altijd goed om te zien. Aardig gespeeld door mister Bronson.

avatar van Ramon K

Ik kwam net op regio 1 The Charles Bronson Collection tegen. Een double feature: Telefon en St. Ives. In widescreen! Geen recensies van de dvd helaas.

Toch maar aanschaffen dan, want die Nederlandse release is om te huilen.

avatar van thunderball
Toevallig van de week opgenomen van TCM en gisterenavond bekeken.
Leuk om na een jaar of twintig eindelijk weer eens te zien.
Laatste keer dat ik hem zag was op mijn video 2000 ergens in de jaren '80.
Mijn recentie en herinnering klopte trouwens als een bus.

avatar van DiDa
Het wordt tijd dat deze film eens een goede release krijgt op dvd of blu ray. Want die uitgave van A-film is schandalig!

Ik heb deze dvd film gekocht op DVD, uitgebracht door A-Film. Ik ben eigenlijk diep teleurgesteld wat de beeldkwaliteit betreft, dit zouden ze zo toch niet mogen verkopen, dit komt de film ook niet ten goede!

avatar van badfans69
Beeld kwaliteit is drama, gewoon vhs kwaliteit. Maar toch 1 van de betere Bronson films, veel geweld en actie. Verhaal lijnen goed uitgewerkt. De vrouwelijke rol wordt voor de verandering niet gespeeld door zijn vrouw, Jill Ireland.

avatar van wendyvortex
Helemaal geweldig deze koude oorlog-thriller van Don Siegel.
Charles Bronson is hier wel eens geschikt als KGB-agent die in de VS even de rommel mag gaan opruimen van een oud commie-plan.
Geflipte KGB-agent Donald Pleasence "ontwaakt" slapende Sovjet-agenten die vervolgens op suicide-missie gaan.
102 minuten spanning zonder ook maar één momentje te gaan vervelen en lekker heimwee naar de tijd dat Russen nog gewoon eng en raar waren.

Vond het plot wel fantasierijk en uiteindelijk goed ineengestoken en plezierig om volgen.
Charles Bronson, in één van zijn typische rollen, en Lee Remick vormen een knap avontuurlijk paar.

U-77
Heerlijke jaren zeventig film!

avatar van DiDa
Een fatsoenlijke release zou ook weleens fijn zijn voor deze film.

avatar van Filmkriebel
Erg matige en zwaar gedateerde spionagethriller over een dolgedraaide KGB-agent die via telefoontjes Russische sleeper agents wekt doorheen Amerika om aanslagen te plegen. Het idee achter de film is mooier dan de belabberde uitwerking. Bronson en Remick krijgen de ruimte niet om de film op een hoger niveau te tillen. Met de chemie tussen beiden viel het niet echt mee. De film valt nogal wat in herhaling door telkens de handelingen van die sleeper agents uitgebreid te tonen, waardoor de jacht op Dalchimski slechts nevengeschikt gaat lijken. Ook het einde heeft het effect van een losse flodder. Er zijn heel wat betere films met Bronson

avatar van FlorisV
Deze film is ook in Naked Gun geparodieerd!