Emperor of the North Pole (1973)

Alternatieve titel: Emperor of the North

Avontuur / Drama

geregisseerd door Robert Aldrich
met Lee Marvin, Ernest Borgnine en Keith Carradine

Tijdens de depressie in de jaren 30 zwerven veel daklozen rond met behulp van de trein. Deze mensen worden 'hobos' genoemd. De sadistische conducteur Shack (Borgnine) haat deze mensen intens en gooit hen het liefst al rijdend uit de trein. Eén van de hobos, genaamd A No. 1 (Marvin), gaat de uitdaging aan om op Shack zijn trein een reis te ondernemen. Wat volgt is een spannend kat-en-muis-spel door de Verenigde Staten

avatar van jackie
Goeie film, met mooie rollen voor L. Marvin en E. Borgnine.

avatar van speedy23
Deze rauwe misdaadfilm, met schitterende beelden (van Joseph L. Biroc) in een bijzonder romantische setting, schetst een beeld van een samenleving waarin het slecht toeven is...

avatar van otherfool
Merkwaardige film waar ik toen ik hem keek helemaal niets van moest hebben. Bespottelijk en saai plot, maar ik begrijp dat ik op basis van het hier (en op IMDB) gehanteerde cijfer misschien de film eens een 2e kans moet geven.

Voorlopig echter 1*.

Binnenkort komt de dvd uit.

avatar van Bandit
Is deze film ook in Nederland op dvd verschenen?

Rauwe actiefilm geeft de jaren dertig.de grote depressietijd in de USA
uitstekend weer, Geweldige beelden van de staat Oregon waar deze
film is gedraaid.Lee Marvin en Ernest Borgnine zorgen voor een bikkelharde eind confrontatie. Dvd is inmiddels ook op regio 2 uit
(engelse import)

avatar van narva77
Wat een onsamenhangende synopsis zeg....

avatar van Vinokourov
Spannend en onderhoudend avontuur, waarbij Borgnine en Marvin elkaar uitdagen tijdens een treinrit. Het kat-en-muisspel is knap in beeld gebracht en deed me denken aan de stunts van Buster Keaton in The General.

avatar van Biosguru
4 word review: "stay of the train"

Deze Avontuur / Drama film heb ik als kind zijnde vroeger in de jaren 70 op de televisie gezien en toen vond ik het best een goede film. Gisteren (afgelopen nacht) en vandaag (dus in twee etappes) heb ik hem weer voor de eerste keer herzien en ik moet zeggen dat het gewoon een goede en vermakelijk film blijft om naar te kijken. Dat laatste vooral vanwege de uitstekende cast in de vorm van Lee Marvin (als de dakloze met de bijnaam "A No. 1") en Ernest Borgnine (als de sadistische conducteur "Shack") die elkaars vijanden zijn in deze film en waarbij Lee Marvin steeds Ernest Borgnine uitdaagt als hij probeert op zijn trein "nummer 19" te komen.

Het verhaal speelt zich al tijdens de depressie in de jaren 30 in Noord-Amerika, waarbij daklozen (ook wel genoemd "hobos", waar o.a. een geweldige en gewelddadige film is op gemaakt, namelijk "Hobo with a Shotgun (2011)") rondzwerven met behulp van de trein en waarmee ze dan gratis mee proberen te reizen. Geregeld lukt dat, maar soms worden ze ook hardhandig en zelfs dodelijk van de trein verwijdert. Eén van deze daklozen, genaamd de bekende "A No. 1", reist ook regelmatig per trein en hij vindt het vooral een uitdaging om met de beruchte trein "nummer 19" te reizen, waar "Shack" de sadistische conducteur op is en die een hekel heeft als personen gratis willen reizen met zijn trein. Hij gooit het liefst deze personen rijdend uit de trein, waarbij de personen dan vaak dodelijk verongelukken (dat wordt in het begin van het verhaal al aangetoond). "A No. 1" gaat een weddenschap aan met daklozen en spoorwegpersoneel (die o.a. een hekel hebben aan "Shack"), dat hij met de trein van "Shack" een bepaalde afstand (tot de stad Portland) weet te reizen en zonder dat hij dan van de trein wordt gegooid. Daar draait het dan om in dit verhaal, welke regelmatig spannende situaties oplevert. "A No. 1" krijgt in dit verhaal ook nog te maken met een jonge arrogante dakloze, genaamd "Cigaret" (goed gespeeld door Keith Carradine), die ook probeert te reizen met de beruchte trein voor faam en erkenning en ook wedijvert met "A No. 1" om de nieuwe Keizer van de Noordpool (oftewel de filmtitel) te worden.

Buiten dat het verhaal eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt precies twee uur) weet te boeien en te vermaken (soms met humor zoals de scene waarbij een vrouw bloot, is wel niets te zien, haar okselhaar zit te scheren in een trein en het stelen van een kalkoen met de politie op hun hielen), spat deze film visueel gezien ook van het scherm met vele prachtige landschapsbeelden, locaties en beeldopnames op en rond de trein. Ook de muziek was passend bij het verhaal en zorgde ook voor een gemoedelijke sfeer. Geregeld is het verhaal ook spannend en daarbij gaat "Shack" ook niet bepaald zachtzinnig (o.a. met een hamer) aan het werk om "A No. 1" en "Cigaret" te proberen te verwijderen van zijn trein, wat soms ook even lukt. Ook is het best mooi om te zien hoe de ervaren "A No. 1" zich ontfermt, en hem probeert op te leiden, over de jonge "Cigaret" die met hem wedijvert. Dat is vaak in het bedrijfsleven ook van toepassing tussen oud en jong (waarbij "jong" denkt alles al te weten en ook beter en wat dan ook wel eens het geval is ). Het einde met het harde gevecht (inclusief nepbloed wat in de jaren 70 veelvuldig werd toegepast) tussen "A No. 1" en "Shack", mocht er zeker wezen en was zeker ook verdiend (ook voor de ondankbare "Cigaret" die geen klasse heeft) qua winnaar.

Al met al gewoon een goede, spannende en vermakelijke klassieke Avontuur / Drama film, welke hedendaags (is al meer dan 40 jaar oud) nog weet te vermaken en welke ook een mooi tijdsbeeld geeft van de depressie in de jaren 30.

avatar van knusse stoel
In een paar woorden: een fijne film om te zien!