Compulsion (1959)

Thriller / Drama

geregisseerd door Richard Fleischer
met Orson Welles, Dean Stockwell en Diane Varsi

Interpretatie van de beruchte rechtszaak Leopold-Loeb uit 1924. Twee studenten met hoge IQ's uit welgestelde milieus in Chicago, ontvoeren een jongen. Na een eis voor losgeld, vermoorden ze hem, zuiver als wetenschappelijk experiment om hun hoogstaand intellect te bewijzen. Maar één van hen maakt een fout.

kappeuter (moderator)
Staat me iets van bij dat Hitchcock's Rope op dezelfde (waargebeurde) gebeurtenissen is gebaseerd.

Ik heb hier wel eens een remake van gezien, een interessant gegeven.

Klopt. De beroemde Leopold/Loeb zaak.

Deze blijft iets dichter bij de originele zaak.

Eva
Beter dan Rope.

avatar van Freud
Rope vond ik als film beter, maar het pleidooi van Welles op het einde was zo hallucinant en indrukwekkend geacteerd dat Compulsion toch langer bijblijft. Ik vind het sowieso een knap thema, moord om je superioriteit te tonen, en in Compulsion wordt daar meer op ingegaan, terwijl Rope eerder een moordmysterie-vormexperiment is.

avatar van Starry Night
kappeuter schreef:

Evenals het meer recente Murder By Numbers

Klinkt interessant. Is dit op dvd ?

Had me er iets meer van voorgesteld. Het is zeker wel een interessante film, maar dan toch vooral door het uitgangspunt van twee arrogante intellectuelen die zichzelf verheven voelen boven de wet.

De uitwerking is niet helemaal geweldig alleen al die hele uitvoering, die bril, die auto, dat is wel erg simpel voor twee zogenaamde geniale criminelen
Ook kwam Welles' eindpleidooi tegen de doodstraf wel een beetje uit de lucht vallen.

Er had gewoon meer ingezeten, vooral met het interessante gegeven en de prima vertolkingen van vooral Stockwell en Welles.
De film maakt je vooral benieuwd naar de andere verfilmde versies van het verhaal.

Mr_White
Grappig wat kos zegt over de uitwerking die niet 'helemaal geweldig' zou zijn, aangezien de zaken die hij opnoemt (de bril en de auto) echt letterlijk uit de Leopold/Loeb zaak komt. Evenals Welles' eindmonoloog die bijna compleet (of zelfs helemaal) bestaat uit quotes van de échte (en veel dramatischere) eindpleidooi van Leopold en Loeb advocaat Clarence Darrow, die in de monoloog zijn moment zag om zich sterk uit te spreken tegen de doodstraf.

Die monoloog van Welles is trouwens ook de voornaamste reden om te kijken, het Leopold/Loeb verhaal is vaker verteld en dit is een getrouwe maar niet bijzondere uitwerking. Zodra Welles opdoemt schiet de film zodanig in kwaliteit omhoog dat het niet te negeren valt wat een ongelooflijke tour de force die man is.

Dat die zaken in het echt voorkomen heeft natuurlijk niet zoveel te maken met hoe het in de film uitgewerkt is lijkt me.

avatar van mayhemblik
Goeie film over deze zaak, heb me prima vermaakt.

Meneer Bungel
En dan kan je Swoon (1992) nog eens proberen (+ mogelijk Murder by Numbers (2002)).

avatar van missl
Spannende film over een moordzaak. 2 mannen die vinden dat ze zo slim zijn dat ze iedereen wel om de tuin kunnen leiden, ook mooi om de gesprekken tussen die 2 en in de rechtbank te zien. Ik heb me hier wel mee vermaakt.

Goeie film over twee rijke en intelligente studenten die terecht staan voor de moord op een klein jongetje. De eerste helft concentreert zich op de twee studenten die toch wel boeiende personages vormen. En alhoewel het eindpleidooi van Orson Welles tijdens de tweede helft een sterke scene vormt, staat deze scene eigenlijk een beetje los van de rest van de film. Met gemak 3.5 sterren.

Moord om eigen intellect te onderlijnen is het sadistisch gegeven van deze film naar ware feiten, nu bijna 100 jaar geleden.
Uitstekend filmwerk dat de ontwikkeling naar de ontknoping kundig en boeiend volgt, met daarna de even bijzondere zet en overredingskracht van de advokaat van de twee daders om ze van de doodstraf te redden. Dit laatste gepaard gaande met meerdere bedenkingen over bestraffing van misdaad. Een overtuigende Orson Welles in deze fase van de film. Ook Dean Stockwell, van heel jong reeds geroutineerd in het filmwerk, overtuigt.