The Cincinnati Kid (1965)

geregisseerd door Norman Jewison
met Steve McQueen, Edward G. Robinson en Ann-Margret

The Kid (Steve McQueen) is de beste en koelbloedigste pokerspeler van de stad. Maar om zijn roem definitief te vestigen zal hij toch eerst The Man (Edward G. Robinson) moeten verslaan. Een bloedstollende nek aan nek race is het gevolg, zelfs een strijd op leven en dood en dat allemaal om uit te maken wie de heerser van New Orleanse gokwereld zal worden.

neo (crew)
wat een cast (zucht)....

heerlijke film !
-spannend tot het eind,
-goeie muziek (vb. korte scène wanneer McQueen in de regen langs een café wandelt, waar een oude dame op de piano een bandje aanvoert, is hemels mooi),
-schitterende acteerprestaties (McQueen is cool, Robinson is waardig en stijlvol, Ann-Margret is verleidend en "wicked" en Malden is de zielige geslagen hond)
-en quasi-perfecte regie (of hoe je met een statisch onfilmbaar onderwerp -een kaartspel- toch een swingende, spannende, stijlvolle film kunt maken. Pet af!)
een dikke **** 4 op 5 ****

net gezien op TCM (90%). geweldige film.

TonyvdB, heeft de meeste pluspunten al genoemd. ik wil hier nog aan toevoegen dat ik het eind geweldig vind. had nooit verwacht dat 'the kid' toch nog zou verliezen.

Poging om een nieuwe THE HUSTLER te maken. Best een aardige film, maar nowhere near de film van Rossen.

omdat de film gelijkwaardige patronen vertoond, is het een poging om een nieuwe 'the hustler' te maken?

avatar van sn@ke
Flauwe film op alle gebied. Mcqueen acteert met de nodige ingetogenheid en stijl. Het onderwerp van de film :" kaarten " is saai , cincinnati kid is spijtig genoeg ook een saaie film geworden. De prent komt tergend traag op gang , de uiteindelijke wedstrijd biedt teveel van het goede om niet te gaan vervelen. Het einde was best verassend en goed , zodat de film nog net over de middelmaat zit.

5,5/10

Saai? als je dit al saai vindt adviseer ik je niet veel meer relatief oude films te kijken. in veel films uit die periode gebeurt namelijk nog een stuk minder.

avatar van sn@ke
Enkel de uiteindelijke finale wist wat te boeien , al werd ook die te lang uitgerekt. Als je eens opsomt wat in deze film nou eigenlijk allemaal gebeurt , dan zal je van een magere reis terugkomen. Er gebeurt gewoon te weinig om het boeiend te maken. Er zijn heel wat betere oude films.

meen je dat nou? er gebeurt juist van alles (hoewel wel alles om het spel draait), noem het maar mager.

tuurlijk zijn er betere oudere films, maar heb je daar al veel van gezien? zag het zo snel niet terug in je stemoverzicht.

avatar van sn@ke
Ben bezig met wat oude films te zien , heb er nog niet erg veel gezien maar heb er wel al betere gezien in de tijdscategorie. De personage boeiden trouwens nergens . In de film gebeuren welgeteld een paar dingen : wedstrijd wordt geregeld , Mcqeen heeft wat moeite met combinatie werk en vrouw , andere vrouw verleidt hem , er wordt tegen zijn zin hulp geboden van buitenaf , hij verliest de wedstrijd. Dit wordt allemaal aan elkaar gepraat via stroef acteerwerk van vooral de 2 hoofdactrices en weinig boeiende personages.

Ok, het is niet The Hustler, maar ik vond de film toch wel aardig. Benieuwd wat er gebeurd was als Peckinpah zou regisseren, zoals de bedoeling was.

donnie B.
Is deze ergens op dvd verkrijgbaar???????

Heerlijke poker flick, doet niet onder aan Rounders. Steve McQueen is perfect gecast. Wie kan een betere pokerface trekken dan deze man? De laatste scène, waar The Kid verliest met ''muntje gooien'' en die schoenpoetser reageert met ''You tried too hard menn. You just ain't ready for me yet''
is veelzeggend. The kid heeft zichzelf overschat en is nog niet goed genoeg om te winnen van de poker koning, ouwe rot Lancey Howard.
Edward G. Robinson bewijst hier weer maar eens dat hij echt tot de allerbesten behoort. Geweldig die look op zijn gezicht, zo van: you ain't got shit on me. Noemenswaardige rollen ook van Rip Torn (in zijn jonge jaren, niet te herkennen!) en natuurlijk Karl Malden als Shooter. 4* (4.5?)

Director Sam Peckinpah insisted on shooting a nude scene for this film featuring one of the female extras. He claimed that this scene would only be included in the European release of the movie. Producer Martin Ransohoff eventually fired Peckinpah after it was discovered that Peckinpah intended using the nude scene in the US print as well.

Het is bekend dat Peckinpah een eigenzinnige regisseur is, jammer dat die (kut) producers dat soort mensen niet op prijs stellen. Ik ben benieuwd wat voor een soort film Peckinpah hiervan zou hebben gemaakt. Niet dat ik problemen heb met de versie van Jewison maar ik ben ervan overtuigd dat Peckinpah het beter had gedaan.

mister blonde schreef:
had nooit verwacht dat 'the kid' toch nog zou verliezen.

Ik ook niet! echt een slap in the face.

kArIzMa_TuRk
Als je een film over Poker wilt kijken, en wilt weten wat bluffen is kijk dan goed naar Edward G. Robinson..

avatar van matthijs_013
Een alleraardige drama met een leuk thema (wie houdt er nou niet van pokeren). Vooral Ann-Margret, wiens rol eigenlijk nogal nietszeggend was, maakte de film erg draagbaar.

kappeuter (moderator)
Alleen regio 1 dvd?

avatar van jordybeukeboom
Vrij matige film, met erg oppervlakkige personages. The Hustler is veel beter

rick@themovies
De cast maakt de film. Steve McQueen, Karl Malden en vooral Edward G. Robinson zijn gewoon erg goed. Over Ann Margaret en Tuesday Weld ben ik iets minder enthousiast.

De film zelf is helaas niet zo heel spectaculair. We krijgen te weinig achtergrond-info over The Kid, waardoor zijn karakter wat ééndimensionaal blijft. De relatie tussen Ann Margaret en Karl Malden is op zijn zachtst gezegd ook niet echt geloofwaardig.
De finale maakt dan wel weer veel goed. Robinson en McQueen zijn niet alleen aan de pokertafel aan elkaar gewaagd, maar ook als acteurs. Ook daar wint Robinson op punten.

Wat ik verder jammer vind is dat de film als 'period piece' ook niet echt van de grond komt. Het is dat er af en toe wat New Orleans Jazz wordt gespeeld en getoond, maar behalve dat komt de setting niet uit de verf.

avatar van henkies
geweldige film, een echte klassieker, goede scenes en muziek.

avatar van ®Tc
Goede film.

The Cincinnati Kid gebruikt muziek en het pokerspel erg goed om spanning te creëren. Vooral de laatste scène is hier van een goed voorbeeld met toch wel een verassende wending: The Man had de jack of diamonds en de filmheld verliest, knap gekozen. The Man is Edward G. Robinson. Eerste keer dat ik hem een rol zie spelen in de winter van zijn carrière en hij deed het goed. Op Steve McQueen heb ik ook weinig aan te merken. Met zijn uitstraling is hij perfect voor The Kid.

Zonder twijfel één van de betere kaartfilms.

avatar van simonvinkie
Zeer goed dit. The Cincinnati Kid is absoluut een van de beste pokerfilms ooit gemaakt. Norman Jewison bouwde met zeer sfeervolle jazzmuziek en super camerawerk, erg veel spanning op. Vooral de grote pokerwedstrijd is bloedstollend en kent een enorm verassend einde. Een einde waar ik tot vijf minuten tot het einde nooit aan gedacht had. Dat is ook wel een leuk, een verassend einde in zo'n soort film in de jaren 60.

En dan ook nog die geweldige cast. Mcqueen is bijzonder cool en goed, maar wordt inderdaad niet alleen met poker verslagen door Edward G. Robinson. Wat een acteur zeg. Hij zet hier in de nadagen van carriere misschien wel zijn beste rol neer. Karl Malden redde het niet bij de twee hoofdrolspelers, maar deed het ook prima. Over de twee vrouwelijke hoofdrolspelers ben ik niet zo positief alleen.

Maar The Cincinnati Kid is een heerlijke film. Erg sterke sfeer en een uitstekende soundtrack, én een top cast. Norman Jewison is in ieder geval een regisseur om meer van te gaan zien.

Dikke 3,5*

avatar van Spetie
Prima film dit hoor, verrassend goed zelfs.

Kaartspelletjes kan ik altijd wel waarderen en vooral als het poker betreft. In deze film gaat het om five card stud poker, iets minder bekend dan het vaker gespeelde Texas Hold'em, maar zeker net zo leuk.

The Cincinnati Kid is erg sfeervol en kent een best wel sterke regie. Steve McQueen is een fijn acteur en speelt hier zijn rol ook erg goed. Toch kan hij niet tippen aan Edward G. Robinson, die echt geweldig acteert. Verder is een nog een aardig rolletje voor Karl Malden en is Ann-Margret echt een plaatje van een vrouw om te zien.

De film kijkt erg lekker weg en de kaartspelletjes zijn leuk en vermakelijk met als topper de grote finale aan het einde waarbij McQueen het toch wel verrassend aflegd. Ook dat verdient respect en kan ik wel erg waarderen.

4 juni 03:20 - 05:00 ARD

McQueen en Robinson hebben niet alleen een pokergame, maar ook een acteerwedstrijd, die volgens mij op punten gewonnen wordt door Robinson. Van de drie vrouwen heeft Joan Blondell veruit de leukste rol.
Ik heb deze film tientallen jaar geleden in de bioscoop gezien en dacht mij te herinneren dat het een uitstekende film was. Die mening moet ik enigszins herzien. Nog steeds een goede film, maar niet uitzonderlijk.

Aardige film waarin de plaatselijke pokerspeler het opneemt tegen een oude legende. Een simpel verhaaltje waarbij het grootste gedeelte van de tijd aan de pokertafel wordt doorgebracht. Het eindspel is dan ook zeker wel spannend en de uitkomst is toch wel verrassend. Steve McQueen en Edward G. Robinson zijn uitstekend tegenover elkaar gecast.

avatar van hannes64
Blijft een heerlijke film met McQueen.
12de keer dat ik em zie, maar verveeld nog niet.
Cool!!

TMP
Aardige pokerfilm, vooral door het goede acteerwerk en de sfeervolle setting. Steve McQueen en Edward G. Robinson acteren beide uitstekend, zowel in het pokerspel als qua acteerprestaties aan elkaar gewaagd.

avatar van Mescaline
Laatste half uur is zeer de moeite waard maar de aanloop daar naar toe is met momenten best langdradig.
Het mag voor zich spreken dat de film in het eerste uur vooral kijk baar is door de prachtige en verleidelijke Ann-Margret maar persoonlijk vond ik het personage van The Kid een beetje leeg, dit komt duidelijk niet door Steve McQueen maar hoogstwaarschijnlijk gewoon omdat zijn personage zo is geschreven.

Op het einde verliest hij als nog, en als dat niet vernedering genoeg is wordt hij ook nog eens verslagen door het kleine jochie Toch nog een mooi en passend einde dus!

avatar van Biosguru
Doorbraak film van Steve McQueen volgens docu The essence of Cool. Mwah, beetje saai is het wel. Ik kijk zelden op de speler. Maar na 30 min. had ik toch wel behoefte aan wat vaart. Ik zou de verdere afhandeling erna eerder plichtmatig als spannend willen noemen.