Ball of Fire (1941)

Alternatieve titels: The Professor and the Burlesque Queen | Acht Professoren en een Meisje

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Howard Hawks
met Gary Cooper, Barbara Stanwyck en Oskar Homolka

Een musichall-zangeres, die tevens de vriendin van een gangster is, wordt door de politie achtervolgd omdat ze tegen haar verliefde moet getuigen. Ze vindt een schuilplaats: een huis waarin acht geleerden (waarvan zeven oud) een encyclopedie moeten samenstellen. De geleerden worden verstoord door haar schoonheid, maar ook door het jargon van de jonge dame...

avatar van Poisonthewell
Leuke variatie op Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, met Stanwyck in een van haar beste rollen. Geschreven door Billy Wilder overigens.

kutfilm

avatar van Katharina
Echt een supersupersuper leuke film!! Ontzettend schattig en origineel en geweldig goed geacteerd! Ook heel grappig!

Best wel een leuke film. En wist mijn aandacht ook goed beet te houden. Toch bijna twee uur.
Zaten genoeg momenten in waarin ik benieuwd was hoe het verhaal verder zou gaan. En ja, dan blijf je kijken.

Ik verbaas me er bij zulke oude films ook telkens weer over hoe modern ze eigenlijk toch zijn.
Qua seksuele verwijzingen, hoe subtiel ook. Heb het idee dat oude films altijd preuts zijn. Zeker die van voor de seksuele revolutie van de jaren 60.
Maar dat is helemaal niet zo.
En aangezien films een weerspiegeling van de maatschappij zijn, moet ik mijn beeld van de maatschappij van die tijd bijstellen.
Veel moderner dan iedereen altijd denkt. Niks niet ouderwets.

Plezierige komedie niet alleen omwille van de gekke, maar toch spitsvondige, situaties maar zekerlijk door de gevatte dialogen. Vooral Barbara Stanwijck wordt grappige gezegden en allusies in de mond gelegd. Trouwens heel de professoren-meute zit perfect in hun rol.
Een drumsessie van niemand minder dan Gene Krupa als toetje.

Dick2008
Kutfilm, ja (bij herkijken). Eigenlijk nauwelijks beter te noemen dan de film met Danny Kaye. Met het verschil dat die in kleur is. Geloof zelfs dat die nog iets beter is.
Hoogtepunt van de film is Gene Krupa met Drum Boogie. Stanwyck zingt niet zelf maar Martha Tilton, bekende zangeres bij Benny Goodman. Verder gewoon lang en saai. Zwaar overgewaardeerd (zoals vaker bij IMDb). 2.0

Amusante komedie naar een verhaal van Billy Wilder over een sexy showgirl annex gangsterliefje, die het leven van een groep stoffige kamergeleerden op z’n kop zet. In wezen een variant van het verhaal van Sneeuwwitje. Het acteerwerk van de cast en de fijnzinnige humor maken het tot een aangename kijkervaring, hoewel de film in het begin af en te moeilijk te volgen is vanwege het "slang". Barbara Stanwyck is geknipt voor dit soort geraffineerde rollen. Overigens verscheen in hetzelfde jaar nog een leuke film van Stanwyck met Gary Cooper (Meet John Doe).
Ik ben het niet eens met Dick2008. Dit origineel is stukken beter dan de uiterst flauwe remake uit 1948 met Danny Kaye en Virginia Mayo (A Song is Born).

avatar van Metalfist
Who's Richard ill?

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig ruimtes waar het fris is. Gelukkig slaag ik er meestal wel in om de woonkamer fris te houden en laat daar nu net de televisie staan. Op het weerbericht raadden ze aan om geen al te grote inspanningen te doen en wat kun je beter doen dan een filmpje opzetten? Ball of Fire, een nogal toepasselijke titel vond ik met deze temperatuur, had ik al een tijdje opgenomen staan en gisteren dus eens voor gaan zitten.

Een script van Billy Wilder met de regie van Howard Hawks en Gary Cooper & Barbara Stanwyck in de hoofdrollen. Een aantal klassebakken die solo een film al aantrekkelijk zouden maken en je zou verwachten dat het spettert wanneer ze samenkomen. Toch loopt er iets mis met deze Ball of Fire. Ik had meer schwung verwacht, meer tempo en vooral wat leukere scènes. Een handvol momentjes weliswaar die het geheel nog genietbaar maken, maar daar blijft het ook bij. Het steekt me ook wat tegen dat Wilder qua setup nogal recycleert van Ninotchka die 2 jaar eerder uitkwam, maar dan deze keer nog meer mannen die in de ban geraken van een vrouw. Leuke knipoog wel naar de zeven dwergen, al vond ik de aanwezigheid van Joe Lilac (zeker naar het einde toe met onder andere de aanval op Asthma en Pastrami) niet echt mooi combineren met de verschillende professoren.

Veel dialect, of slang zoals dat hier wordt genoemd, en dat zijn eigenlijk de leukste momenten uit de film. Had het niet meteen bij Barbara Stanwyck verwacht, maar ze geraakt er perfect mee weg. Het samenspel met Gary Cooper is dan ook vooral in deze scènes erg leuk. Het muzikaal intermezzo aan het begin van de film geeft een leuke vibe aan het personage, maar het zijn vooral de één op één momenten tussen Stanwyck en Cooper die de film eer aandoen. Toch mag ook de aanwezigheid van de andere professoren niet onderschat worden. Niet iedereen is even leuk weliswaar, maar er zitten een paar aandoenlijke figuren tussen.

Om het een kutfilm te gaan liggen noemen zoals sommigen hier gaat me een brug te ver, maar het mag duidelijk zijn dat Ball of Fire nogal overgewaardeerd is bij het IMDB publiek. Meestal neig ik bij dit soort oude films meer naar hun richting en voor een keer dus niet. Het moet niet altijd hetzelfde zijn natuurlijk.

Barbara Stanwyck (in de rol van een brutale nachtclubdanseres) en Gary Cooper verstonden hun vak, maar deze komedie als variatie op sneeuwwitje en de zeven dwergen voor volwassenen, overtuigde me minder dan ik vooraf gedacht had: ik vond het eigenlijk allemaal wat flauw (wereldvreemde mannen die het mondaine leven ingaan.

avatar van Biosguru
Tikje te lang helaas. Maar deze scene maakt het de hele zit waard:
Matchbox Boogie

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit zou de laatste grote screwball komedie zijn van de Golden Age. De film mag in elk geval gezien worden. Gary Cooper als houterige professor doet het niet slecht. Cooper is niet bekend vanwege zijn komedies, maar de rol past hem wel. Dat tegenover de vitale Barbara Stanwyck die er zelfs een Oscarnominatie aan overhield.

De film zelf is niet echt speciaal. Een typisch Hollywood romantische komedie met een gangsterverhaaltje op de achtergrond. Maar de grappen zijn wel leuk, de acteurs kennen duidelijk hun vak en ook de scènes met Gene Krupa zijn heerlijk om te zien. Liefhebbers zullen hier zeker van genieten.