Battleground (1949)

Alternatieve titel: De Slag om Bastogne

Actie / Oorlog

geregisseerd door William A. Wellman
met Van Johnson, Ricardo Montalban en John Hodiak

Het Amerikaanse leger rukt op naar de Duitse grens. Volgens de generale staf zijn de Duitsers zo verzwakt dat ze niet meer in staat zijn een tegenaanval uit te voeren. Deze misrekening veranderde bijna het verloop van de oorlog.

Lekkere ouderwetse oorlogsfilm met goede acteer prestaties een dikke 8 dus 4 *

avatar van Toon1
erg goede oorlogsfilm.

avatar van Timmy757
Oud en zeer vermakelijk.

avatar van rondh
Ondanks dat deze oud is, is dit een erg goede oorlogsfilm. Zelfs de special effects zijn goed. Als Band of Brothers in deze tijd zou gemaakt, dan had dit een aflevering in de serie kunnen zijn.

1 van de betere oorlogsfilms.

kilroy
Schrijver van 'Battleground', Robert Pirosh was in 1944 sergeant bij de infanterie en als zodanig gelegerd in Bastogne. Deze betrokkenheid komt tot uiting in de details die overal in de film opduiken. Dore Schary van RKO zag het verhaal wel zitten en wilde het wel produceren. Om te voorkomen dat concurrerende studio's te weten zouden komen van dit project, werd besloten tot geheimhouding en kreeg het de misleidende titel 'Prelude to Love'. Maar de eigenaar van RKO, de excentrieke Howard Hughes, twijfelde of het publiek zo kort na de oorlog wel zat te wachten op dit verhaal en stopte het project. Schary vertrok kort daarop naar MGM en nam 'Battleground' mee. Louis B. Mayer, hoofd van MGM was ook sceptisch, (Mayer had geweigerd acteurs uit te lenen aan RKO toen het project daar nog ondergebracht was) maar gaf toch zijn groene licht aan Schary. Als regisseur wordt William Wellman aangesteld. Deze was niet onbekend met het genre oorlogsfilms. In 1945 had hij 'The Story of GI Joe' gemaakt, een film die het dagelijks leven volgt van een infanterie eenheid in Europa gezien door de ogen van een oorlogscorrespondent. Generaal Eisenhower noemde 'The Story of GI Joe' de beste oorlogsfilm die hij ooit gezien had. Veteranen waren het met hem eens en het leverde Robert Mitchum een Oscar op.

Hoewel hij zelf geen deel uitmaakte van de 101st Airborne Division, beschrijft Robert Pirosh wel de gebeurtenissen rond dit onderdeel. Toegespitst op het 3th (fictieve) Battalion van het 327th Glider Infantry Regiment zien we hen in de verdediging rond Bastogne. Er was expres gekozen voor het 327th GIR, omdat deze de Duitse delegatie ontving om te onderhandelen over een eventuele overgave (wat afgewezen werd met 'NUTS'). Verder zitten alle ingrediënten in het verhaal, zelfs de Duitsers die als verklede Amerikanen achter de linies opereerden (dit is het enige detail dat niet klopt in de film daar deze commandos' veel noordelijker opereerden). Maar de film moet het niet hebben van de actie, maar van het menselijke drama. We volgen een jonge trooper die ingewijd wordt door vermoeide veteranen. We zien de trooper, Pvt. Jim Layton (gespeelt door Marshall Thompson, later beroemd geworden in de tv serie 'Daktari') zijn eerste sigaret roken, voor het eerst zijn wapen gebruiken in agressie. Ook de dood krijgt een gezicht in 'Battleground'. Een soldaat die sneuvelt en om zijn moeder roept. Steven Spielberg gebruikte verschillende scènes uit deze film voor zijn epos 'Saving Private Ryan'. Ook het tonen van Amerikaanse soldaten uit alle lagen van de bevolking, een stadsjongen, een journalist, een Mexicaanse-Amerikaan, een boer was een thema dat Spielberg zou hergebruiken in zijn film. Maar ook aan de humor is gedacht. Van Johnson ('Thirty Seconds over Tokio') die private Holley speelt wil steeds een eitje bakken in zijn helm maar steeds komt er iets tussen tot hij het maar opgeeft. 'Battleground' is geschoten in zwart/wit wat als voordeel had dat er originele beelden in gesneden konden worden. De film is geheel engels gesproken, ook de Duitsers die opgevoerd worden spreken engels ('Waz iz diz, 'NUTZ'?', net als de infiltrerende 'Amerikaanse' Duitsers), wat historisch correct is. Het taalgebruik is van 1949 in de film, en getuigd dus van een grote 'keurigheid' wat beslist niet zo was in 1944 tijdens de strijd voor lijfsbehoud. Maar je vergeeft het de makers vanwege de constante kracht die 'Battleground' uitdraagt

Om meer authenticiteit aan het geheel te geven werden er 20 paratroopers gecontracteerd die daadwerkelijk in Bastogne vochten om de acteurs te trainen en ze traden als extra's op in de film. De volgende scène illustreert duidelijk de boodschap die de makers voor ogen had. Rookie Layton hoort dat zijn vriend nabij is gelegerd, hij snelt die kant op om daar te horen dat zijn buddy die nacht gesneuveld is. Maar de sergeant bedankt hem dat hij nu een naam heeft voor zijn rapport. Geschokt reageert Layton; 'You didn't even know his name.' Waarop de sergeant zegt; 'We didn't even find his dog tags!

Waren de makers bang voor de reacties van het publiek, het bleek onterecht. De film werd zo gewaardeerd dat hij genomineerd werd voor zes Oscars. Waaronder voor de beste mannelijke bijrol, James Whitmore. Ook nominaties waren er voor Beste Film, Beste Regie en Beste Montage. Maar er werden slechts twee verguld, Beste zwart/wit Cameravoering (Paul C. Vogel) en Beste Script en Verhaal (Robert Pirosh). Voor de 'Battle of the Bulge' waren deze prijzen niet weggelegd!

wo2-Freak
Ik vond het een goede film. Beter dan de soortgelijke film, ook over het ardennenoffensief ''Battle of the Bulge''. Die zit vol met historische foutheden zoals: Er word duidelijkgemaakt dat de Duitsers verslagen zijn omdat ze bij een brandstof-depot verbrand waren (Het waren 15 tanken in de film). Dit is niet waar omdat de Duitsers verloren doordat de Amerikaanse soldanten (In de minderheid) bij Bastogne hevig verzet toonden. Ook vanwege brandstof, maar dat was er op een gegeven moment gewoon niet meer, ze wouden een brandstof depot veroveren maar zover kwamen ze niet omdat Pattons leger de Amerikanen in Bastogne te hulp schoot en zo de Duitsers terugdreef...

Maar ja ik had het over DEZE film.
Zoals ik al zij een betere film dan de Battle of the Bulge, er zaten zelfs veteranen in de film die het ardennenoffensief echt mee gemaakt hebben, dat maakt het wel speciaal.

Oja, de bovenstaande tekst die van: kilroy
staat toevallig ook op deze site:

Van mij krijgt de film 4 sterren!

Oud maar wel nog goed. Vergelijk het maar met een fles wijn.
Natuurlijk is de film al zeer oud en natuurlijk zie je nauwelijks de vijand (in dit geval de Duitsers) maar toch viel hij nog prima te kijken ondanks dat het een zwart/wit film was. Ze zenden hem soms nog uit op TCM.

Niet meer dan een B film.

Slechte acteurs

Bart Simpson
die hard schreef:
Niet meer dan een B film.

Slechte acteurs

HAHA grapjas. Jij hebt geen smaak voor goede oorlogsfilms. Dit is een realistischere oorlogsfilm, dan bijvoorbeeld BotB (Battle of the Bulge) er zit dan wel minder actie in, maar dit is een topfilm!

5.0* aanrader!

Ik vind dit een aparte film, geen half geschoten lichamen , er zit zelfs soms een beetje humor in, en dat voor een film uit 1949, voor mij een *** 3.5

avatar van movie acteurs
De bevrijding van Europa, dat gebukt ging onder het oorlogsgeweld, werd eindelijk ingezet. Deze film gaf als een van de eerste hier een realistisch beeld van. Niet dat heroïsch Amerikaanse gedoe. Hierna volgden nog vele andere soortgelijke films. De film moest toentertijd zeer indrukwekkend zijn maar is dat nu nog steeds. Mooie oude en echte realistische oorlogsfilm. De setting/sets zijn sfeervol, realistisch en kil. De soundtrack is goed en de verschikking van de oorlog wordt hier goed gefilmd. Net zoals de gevechten. Ook de acteurs doen het hier zeker niet slecht. Aanradertje. 4,0.

avatar van emmes
Minder actie dan ik had verwacht, maar het geeft een goed beeld van de kameraardschap onderling. Van Johnson blinkt uit maar ook James Whitmore en John Hodiak acteren goed. Beter dan battle of the bulge qua setting, want deze laatste was duidelijk in een ander land opgenomen. Battleground geeft wel de indruk van zich in de Belgische ardennen af te spelen.

avatar van Jan met de pet
Sorry........houd van oorlogsfilms.........maar deze is toch ver onder de maat.........

Erg goede oorlogsfilm. Als oorlogsfilms als Rambo je maatstaf zijn dan hoef je deze zeker niet te kijken. Deze film draait op dialogen en de meer menselijke kant van een oorlog. Zeker geen "actie" film dus. Van wat ik weet van de slag rondom Bastogne komt deze film vrij authentiek over. Ik had niet de indruk naar een oude film te kijken. Film is mooi gemaakt met over het algemeen heel goed acteerwerk.

Iemand haalt al de film Battle of te Bulge aan en deze had ik toevallig de dag ervoor bekeken. Ondanks dat deze best vermakelijk was, stoorde me ik aan allerlei randzaken. De tanks die totaal niet van die tijd waren en de tanks die dat wel waren rondjes leken te rijden in elke scène. Wat mij betreft appel met peren vergelijken.

Een enkele uitzondering daargelaten heb ik doorgaans niet zo veel met oorlogsfilms, die zich afspelen aan het front. Dit is zo’n uitzondering. Regisseur Wellman heeft op basis van een uitstekend script van oorlogsveteraan Robert Pirosh een authentiek oogend relaas gemaakt over het wel en vooral het wee van Amerikaanse soldaten van de 101e Luchtlandingsdivisie, die betrokken waren bij de Slag om de Ardennen in de winter van 1944/45. Het kan wel vijftig jaar of langer geleden zijn, dat ik de film voor de eerste keer gezien heb, maar het beeld van de strompelende, tabakpruimende James Whitmore (The Shawshank Redemption) is mij altijd bijgebleven. Bij deze vernieuwde kennismaking mag ik constateren dat de andere acteurs nauwelijks voor hem onderdoen.
Wat een afschuwelijke poster overigens. In de film speelt maar een vrouw en die ziet er allesbehalve uit als de vrouw op de poster.

Verrassend goede oorlogsfilm. Zelfs de humor is leuk. Wel is de film voor mij iets te lang en traag voor een topscore.

avatar van Biosguru
Erg fraaie cinematografie, de camera zit ze echt continue op de huid. Je voelt zowat hoe het weer daar is. Mooie compositie ook, met veel diepte en aandacht voor detail. Er zitten een paar leuke kleine grappen in. Zoals bv de Amerikaanse soldaat, die de "je kunt je beter overgeven, het warme eten staat op 300 yards voor je klaar" flyers langzaam en rustig opraapt. Pas als ie wegloopt uit beeld, snap je dat het welkom wc papier was. Leuk gevonden.

avatar van joolstein
Nadat de geallieerde legers het grootste deel van België al hadden bevrijd, pleegden delen van de Duitse Wehrmacht en SS een wanhoopsoffensief. Het Belgische plaatsje Bastogne (Bastenaken), verdedigd door de Amerikaanse 101 Airborne Divisie werd gedurende drie weken omsingeld door het Duitse leger.

Deze film laat een relaas zien van dat 101ste Airborne Divisie dat onder zware omstandigheden vastzat. Het is een aangrijpend relaas over een kleine groep soldaten die in al hun menselijkheid (inclusief menselijke zwakheden, een ongelijke strijd voerde tegen het verbeten tegenoffensief. Veel actie is er niet maar doordat de focus lig op de kameraadschap onderling en wat humor weet deze film meer dan een goede indruk achter te laten.

Dit kwam mede doordat het scenario, wat is geschreven door Robert Pirosh, zelf als soldaat in België had gevochten ( niet in het regiment uit de film die was fictief) De historische gebeurtenissen of persoonlijke herinneringen maken dat deze film erg menselijk overkwam.

De film werd opgenomen aan de Amerikaanse westkust en meerdere opnames zijn gemaakt in de studio. Tevens wordt er ook wat archiefmateriaal gebruikt van Amerikaanse vliegtuigen die voedsel en ammunitie droppen. De film start vrij rustig maar als het offensief eenmaal op gang komt, blijft de vaart er goed in. Dit waas dan ook een erg goed WWII-verhaal over hoop in een tijd van hopeloosheid.