The Bohemian Girl (1936)

3,29

Komedie / Muziek

geregisseerd door James W. Horne en Charley Rogers
met Stan Laurel, Oliver Hardy en Thelma Thodd

Olivers vrouw ontvoert de dochter van een graaf en gaat er vervolgens vandoor met haar minnaar. Oliver blijft achter met het meisje en voedt het samen met z'n vriend Stanley op. Jaren later, is het meisje zich nog steeds niet bewust van haar ware afkomst en ze betreedt het terrein van de graaf en wordt in de gevangenis geworpen. Als Oliver Stanley's hulp nodig heeft om haar te bevrijden, blijkt deze dronken te zijn.

20 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van speedy23
Na het succes van The Devil's Brother en Babes In Toyland met Laurel & Hardy in de hoofdrol, besloot men tot het verfilmen van William Baffles, The Bohemian Girl. De productie liep in het honderd na de plotse, en nog steeds onopgeloste dood van co-actrice Thelma Thodd. The Bohemian Girl werd desondanks een klapper, wat vooral te danken is aan het komische talent van 'de dikke en de dunne'...

avatar van titan
Deze komt morgen dus WEL op tv, op bbc2 om 12:10

Linda
Vermakelijke film. Alle muziekstukjes vond ik erg saai maar gelukkig heeft de film ook veel leuke en vaak de meest belachelijke grappen. 3 sterren

De zakkenrolscene vind ik onovertroffen. Alleen daarom al 5 sterren voor 1 van de beste komedies aller tijden. Super!

avatar van Purmerend
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De zakkenrolscene en niet te vergeten de wijnscene met Laurel en al die flessen.

En dan het moment dat Hardy zogenaamd vader wordt van een meisje van ongeveer 6 jaar. Zijn "vrouw" had het al die tijd geheim gehouden zodat de schok voor het meisje zo min mogelijk zou zijn van hoe haar vader is en eruit ziet.

Stan Laurel lijkt in een jaar tijd een stuk dikker te zijn geworden. 4,5*

avatar van Pieter Montana
Vandaag op één om 15.35!

avatar van matthijs_013
Ik vond het redelijk overwaardeerd. Ten eerste, wie was Thelma Todd in de film? Ze was niet Arlene (Julie Bishop), dus waarom wordt ze zo hoog vermeld? Humor in de film ken ik nou wel en is misschien nog vermakelijk voor kleine kinderen?

avatar van maurice74
Duurt vrij lang voordat Laurel & Hardy in beeld komen en die onnozele muziekstukjes zijn behoorlijk gedateerd, maar dat geldt niet voor de grappen. Wel een beetje foute film, zoals zigeuners worden afgeschilderd, maar ja.. andere tijden.

avatar van mayhemblik
matthijs_013 schreef:

Dan ben ik godzijdank een kind van 42.

Ik vond deze film niet zo, niet zo'n super verhaal vind ik... Maar het ging wel

avatar van Boenga
Te veel en overbodige zang en muziek die af en toe het ritme uit de film halen (de film is dan ook gebaseerd op een opera), en het verhaal stelt bovendien niet echt veel voor (misschien heeft dat ook te maken met het knipwerk na de dood van Thodd), maar desalniettemin: best wel een leuke film - waar iedereen uiteindelijk toch in de eerste plaats naar kijkt omwille van Laurel & Hardy.

Stan die wijn van vat naar flessen moet overgieten , Oliver als zakkenroller tegenover de edelman , Stan die dan weer van Oliver pikt , Stan die iets gaat zoeken onder het kussen van een slapende Oliver ,... allemaal sterke scenes die je bijblijven.
Niet hun beste, maar zeker niet hun slechtste.

avatar van Gang_Star
Jammer dat er te veel gezang in komt in deze film. Spoelde elke keer die stukken weg waarrdoor mede daardoor de film wel erg snel voorbij was. Deze films hebben altijd wel zijn leuke momenten, maar deze vond ik wat minder.

De "talkies", de korte gesproken filmpjes, van L & H zijn over het algemeen toch wat sterker als de langere hoofd speelfilms. Jammer dat de korte films hier op moviemeter niet te vinden zijn. In de lange films van L & H komt nogal eens een hoop muziek voor. Zo ook in deze. En in dit geval voegt de muziek ook nog eens nauwelijks wat toe en lijkt de belangrijkste functie wel, om de film vooral qua tijd wat op te rekken. Het zijn net reclameblokken. Heel irritant, en je wil de film dan vooral een stukje doorspoelen. Als je de "reclameblokken" in deze film eruit knipt hou je echter nog wel een leuke L & H film over, met best een aardig verhaal en een hoop erg leuke (ook visuele) grappen.

Dick2008
Robi schreef:

Dat vraag ik me af. Gebaseerd op een opera. The Bohemian Girl - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Dus dan zou je alle muziek eruit moeten halen terwijl dat eigenlijk de hoofdfunctie is. Zou van mij wel mogen, maar is dan dezelfde discussie als bij West Side Story.

Talkies zijn gewoon kort en daardoor leuker. Overigens is dat niet alleen bij L&H het geval maar bij heel veel andere films, bijvoorbeeld tv-series waarvan een speelfilm is gemaakt.

Dick2008 schreef:
[ Dus dan zou je alle muziek eruit moeten halen terwijl dat eigenlijk de hoofdfunctie is. Zou van mij wel mogen, maar is dan dezelfde discussie als bij West Side Story.

Nee, The West Side Story is echt verschrikkelijk mooie muziek. Daar luister ik zelfs graag naar zonder de film. Sterker nog, ik kende de muziek ook eerder dan de film.

Overigens, knip de muziek uit de West side story en je knipt ook grote en belangrijke stukken weg uit het verhaal. Knip de muziek weg uit Bohemian Girl en het verhaal blijft gewoon intact. Dat is een wezenlijk verschil tussen die twee films.

Dat Bohemian Girl gebaseerd was op een opera was waarschijnlijk om commerciele redenen, want in de praktijk viel dat wel mee. Bij een opera zou het aandeel muziek toch nog een stuk groter moeten zijn. Dit is hooguit een musical, hoewel zelfs dan zou ik nog meer muziek verwachten. Dus van mij mag alle muziek van Bohemian girl er ook uit geknipt worden, net zoals dat jij er over denkt. Dan gaat die film ook wat meer op een talkie lijken.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, werd een beetje teveel in gezongen en dat moet je leuk vinden.

avatar van fun in acapulco
Loreena McKennitt heeft nog een nummer gecovered uit deze film, maar ik weet niet welke. Deze film bevat toch vele leuke grappen, die geniaal gebracht worden door L&H. Thelma Todd pleegde toch zelfmoord in haar garage?

Leuke film van het leuke duo Stan Laurel en Oliver Hardy, Het verhaal zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Verder valt er meer dan genoeg te lachen om de grappen en capriolen van het duo Stan Laurel en Oliver Hardy en daar moet deze film het natuurlijk ook van hebben.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook weer leuk. De liedjes zijn opnieuw niet zo geslaagd en alle scenes waarin Laurel & Hardy niet te zien zijn, zijn sowieso nogal vervelend. Het is verder ook niet hun meest komische of anderszins meest memorabele film, maar er zitten toch weer heerlijke grappen in. Het bottelen van de flessen, de niet zo subtiele zoektocht van Laurel onder het kussen van Hardy, de berovingen, de reddingsoperatie met een dronken Laurel en de standaard running gag op het eind (waar Hal Roach een hekel aan had, zo het schijnt) zijn allemaal voorbeelden van slapstickkomedie van het hoogste niveau. Daarom 3,5 sterren.

avatar van Metalfist
Well, blow me down with an anchovy

Ik had gisteravond nog wel zin in een filmpje, maar wou het liefst iets kort hebben. Een tijd geleden heb ik mijn to-see lijst eens aangevuld met de speelduur en daaruit bleek dat deze The Bohemian Girl één van de kortste films was die ik nog had liggen. Ik ben het duo weliswaar een tikkeltje beu geraakt, moet bekennen dat ik er ook meer van verwachtte toen ik eens een deel van de 10-delige collectie heb aangeschaft, maar hier toch eens voor gaan zitten.

En wonder boven wonder, Bohemian Girl is een vermakelijke film geworden. De laatste Laurel & Hardy films die ik had gezien sloegen wat tegen, maar hier kon ik wel wat mee. De scènes zonder het duo blijven op zich nog wel vrij goed overeind staan (vooral ook wel omdat ik fan ben van James Finlayson die hier Captain Finn speelt) en hoewel de film misschien net iets teveel muzikale intermezzo's bevat, geraakt de film hier op zich nog wel mee weg. Alleen jammer dat er sommige jokes weer net wat te lang doorlopen. Zo is heel het zakkenrollen gebeuren nog wel amusant, maar heb je het na de derde keer wel gezien. Hetzelfde geldt ook voor het bottelen van de wijn door Laurel. In het begin amusant en op den duur te slepend om nog leuk te zijn. Voor de rest wel weer diezelfde typische Laurel & Hardy elementen. Aan soundtrack wordt er nooit veel aandacht besteedt (echt elke film heeft datzelfde deuntje dat bovendien ook nog eens op het menu van de DVDs continu op repeat staat) en op het einde vliegen ze compleet uit de bocht.

Thelma Todd krijgt op zich nogal flink wat aandacht op de openingscredits, maar komt uiteindelijk amper in de film voor. Deze The Bohemian Girl was haar laatste film vooraleer ze op dubieuze wijze om het leven kwam. De actrice (uitstekend trouwens in een aantal films met de Marx Brothers) haar rol + het plot werd uit schrik voor alle negatieve commotie herschreven en opnieuw gemonteerd. Zonde eigenlijk, had wel eens de oorspronkelijke versie willen zien omdat Todd normaal gezien de rol van Mae Busch (de vrouw van Hardy) op zich nam. Nu is ze enkel even te zien tijdens het nummer Heart of a Gypsy. James Finlayson is weer een leuke toevoeging en Laurel & Hardy zelf doen het ook wel vrij amusant. Vond Laurel hier trouwens vrij arrogant eigenlijk, het is eens een leuke afwisseling met de gebruikelijke rollen die hij speelt.

Soit, een interessante film om eens gezien te hebben omdat het dus de laatste rol voor Thelma Todd is. Een aantal leuke jokes en op zich een verhaal dat eens wat meer om handen heeft dan gewoonlijk (misschien omdat het gebaseerd is op een opera?) zorgen ervoor dat dit één van de hoogst gewaardeerde Laurel & Hardy films is voor mij. Benieuwd wat de rest nog gaat geven.