Bonnie Scotland (1935)

geregisseerd door James W. Horne
met Stan Laurel, Oliver Hardy en James Finlayson

Stan & Ollie reizen naar Schotland, waar het testament van Stans overleden vader zal worden voorgelezen. Stan erft niets, want alles gaat naar zijn jonge en schone nicht Lang, die onder de voogdij staat van de in India gelegerde kolonel Steele. In gezelschap van de zuster van Stan, Grey vertrekt zij naar India, een diep bedroefde Janney achterlatend die een oogje op haar heeft. Ook Stan en Ollie gaan naar het subcontinent en nemen dienst in het Schotse regiment van kolonel Steele, dat in de woestijn is gelegerd, met alle gevolgen vandien.

Eén van de beste stan en ollie films. 4,5 sterren.

avatar van Purmerend
Een leuk scene:
Laurel als meneer wijdbeens, nadat hij van een paard was afgestapt, het paard was niet in zijn maat.

Zeker niet de beste Laurel en Hardy maar genoeg voor 3,5*

neo (crew)
Geweldig dat eigen loopje van Laurel. De leukste scene zijn als ze in de clinch liggen met de sergeant. Maar ook de nies scene in het begin mag er wezen. Er wordt hier al gerefereerd naar het gaan naar het wegvluchten naar ''way out west'', waar ze beiden twee jaar later in zouden gaan spelen. Leuke klinkhamer versie van hun herkenbare melodie is in het begin te horen. James Finlayson is overigens minstens zo leuk als het duo en zit ook in bijna elke film met hun. Dacht dat deze een van hun beste was, maar bleek toch nogal wat tegen tevallen na nu opnieuw te hebben gezien. 3.5 sterren

Sneakerjeans29
Oliver Hardy: Deze butler houd ik in dienst
Stan Laurel: Zeker, hij kan goed buttelen.

Sneakerjeans29
Sergeant Leatherpush

avatar van Boenga
Laurel die de pas van het ganse regiment verandert: on-ge-loof-lijk..!

avatar van mayhemblik
Stan en Ollie zijn mijn allerliefst helden van de gehele wereld.
Niemand, nee niemand komt in de buurt van dit geweldige duo, zij vertoeven op eenzame hoogte!!

Wel leuke laurel en hardy film, ik ken wel betere maar deze is ook heel leuk

avatar van Dogie_Hogan
Woensdag 16 juni a.s.op de ARD, vanaf 01.40 uur.

Deze mag toch zeker tot de klassiekers behoren van Stan Laurel en Oliver Hardy. Het verhaal is gewoon zeer leuk en de uitvoering des te meer. Buiten dat er veel te lachen valt zien de beelden en kostuums er ook zeer fraai uit. Vooral het gedeelte in de woestijn zag er mooi uit. Buiten dat het een komedie is vond ik het als kind zijnde van een jaar of 7-8 ook best spannend. Vaak zat ik aan de buis gekluisterd te genieten van Stan Laurel en Oliver Hardy films. Deze film behoort trouwens ook tot één van langste van hun want meestal duren hun film maar amper 60 minuten. Maar met zoveel humor en fraaie beelden (zelfs actie) is dat natuurlijk geen nadeel.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zeker niet de beste film van Laurel and hardy maar toch ook zeker niet 1 van de mindere.

Vooral het begin en het einde van de film zit vol met leuke grappen, met als hoogtepunt toch wel de scene dat Stan een grote vis mee naar huis neemt en die vervolgens op het bed klaarmaakt.
Vond zelf persoonlijk de scenes uit het leger soms wat dun bezaait met humor, waar het begin van de film nog boordevol herkenbare humor zit mist dat een beetje in het midden gedeelte van de film.
Gelukkig was het einde wel weer erg leuk verzonnen, met die Bijenkorven

Kortom: zeker vermakelijk en vooral in het begin veel herkenbare Laurel and Hardy grappen.

avatar van frolunda
De scene dat ze dansend het gevang in gaan is briljant en ontroerend tegelijk.Onovertroffen duo.

Dick2008
In het vijfde jaar dat ik nu op deze site zit wordt vroeger steeds meer verleden tijd. Misschien dat ik deze vroeger wel leuk vond, maar denk nu toch eerder dat ik hem toen wel aardig vond.

Zeer matige film, die weliswaar wat grappige momenten kent, maar de dikke en de dunne in de hoofdrol worden overschaduwd door andere hoofdrollen. Ook de slapstick-achtige gedeelten werken niet goed in een lange speelfilm. Ondanks de komische momenten met het beroemde duo geen voldoende voor deze film. Zeer hilarisch blijft het gedeelte waarin Stan en Ollie de vis gaan lopen roosteren, waarin tevens de voorbeeldige vindingrijkheid van het duo te zien is en dat geldt voor andere momenten eveneens, al vind ik dat ze hier ook wel in de herhaling vallen met eerder werk en als geheel is deze film eigenlijk meer leuk voor één keer meer niet. 2.0.

avatar van Boenga
2* voor deze, terwijl Flodder 3 in je top 10 staat. Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren, dat werd 2000 jaar geleden al gezegd; maar je bezorgt me toch acht wel hartzeer, Dick2008....

avatar van Beertje45
Grappigste stuk uit de film zijn de scene's in de hotelkamer! SUPER!!!!!!!!! Bepaalde latere scene's werden door de jongens al eens vertoond in een shortmovie van hen. Blijf toch lachen met L&H.

De film begint nog wel origineel als Stan erfgenaam is van een overleden Schot. Maar als ze daarna het leger in gaan is de originaliteit verder zoek. Al zitten er nog wel vele leuke grappen in.

avatar van Phantasm
Aardige komedie met redelijke/grappige momenten, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van mr rumson
Voor mij is dit een van de beste films van het duo.
Grappen zitten er meer dan genoeg in vooral de legendarische mars waarin Stan iedereen mee uit het ritme haalt blijft prachtig om te zien .Maar het leukst vind ik toch wel dat dansje bij de prullenbak.
Ook zit hier een degelijk verhaal in met zowaar wat actie op het einde.

avatar van Metalfist
I can give you the room, but you'll have to take the bath yourself

Bonnie Scotland is nog één van de laatste Laurel & Hardy films die ik ooit eens heb aangeschaft en nog steeds niet heb gezien. Het blijft een duo dat me niet altijd even goed kan bekoren, maar ik moet toegeven dat ik er hier en daar wel de charme in begin te zien. Het zullen nooit mijn favoriete komieken uit deze tijd worden (dan is een Buster Keaton toch genialer) maar misschien bracht Bonnie Scotland daar nog wel eens verandering in.

Wat niet het geval is aangezien dit één van de zwakste films van het duo is dat ik heb gezien, in tegendeel zelfs. Het oogt nochtans veelbelovend met (Mac)Laurel en Hardy die naar Schotland reizen voor een erfenis, maar de film zakt als een kaartenhuis in elkaar eenmaal die fratsen gedaan zijn. Wat jammer is eigenlijk, want de scènes met de huisbazin zijn best nog wel leuk. Al snel wordt er echter van setting verandert en de trip naar India is gewoon saai te noemen. Dan krijg je er ook nog eens een plotje rond een Schot die verliefd is op de nicht van Laurel bovenop en dan lijkt de film helemaal op zeep. De jokes zijn ver te zoeken en het is hopen op meer screentime van Sergeant Leatherpuss om de meubelen te redden. Vond dat dit verder ook veel van hetzelfde aanvoelde. Ik heb een deel van de 10-delige boxset die een tijd geleden is uitgekomen en bijvoorbeeld de scène waar Laurel zijn hoed laat bewegen zit ook al in één van die shorts volgens mij. Beetje jammer ook dat er op de poster staat dat dit een film van 60 minuten is, ik had het na die tijd al wel gehad en dan blijken er nog 20 bij te komen..

Zal waarschijnlijk iets te maken met die speedup die je wel vaker tegenkomt bij dit soort oude films maar het zorgde er in ieder geval voor dat ik het laatste kwartier echt was aan het hopen dat de film gedaan ging zijn. Laurel & Hardy zelf doen verder weer hun gebruikelijke ding. Ze blijven goed op elkaar ingespeeld en zij zijn uiteraard de sterren van het geheel. Persoonlijke favoriet James Finlayson heeft ook nog een kleine bijrol en die blijf ik een perfect klankbord vinden voor de fratsen van den dikke en den dunne. Rest van de cast is simpelweg niet memorabel, heb de film zaterdag gezien en heb nu (maandag) al moeite om te herinneren wie wie was in de film.

Kwaliteit van de DVD was trouwens ook niet super te noemen. Beetje vreemd aangezien dit de enige film volgens mij is waar geen waarschuwing bij stond dat je rekening moest houden met de leeftijd van de film. Mijn versie heette trouwens ook Heroes of the Regiment maar ik ga ervan uit dat dat een reissue titel ofzo is.

Metalfist schreef:
aangezien dit één van de zwakste films van het duo is dat ik heb gezien

Geniaal:
De mars
Genialer:
De dans

Allebei talloze keren gezien, en ik ga er nog talloze keren naar kijken.

avatar van Metalfist
Dat zijn inderdaad zowat de leukste scènes uit heel de film Boenga maar voor de rest stelt dit toch echt bijzonder weinig voor. Geef mij dan maar Pack Up Your Troubles en The Bohemian Girl

Metalfist schreef:
Geef mij dan maar Pack Up Your Troubles en The Bohemian Girl

Eerste nog niet gezien; de tweede... 't zal wel de klassieke kwestie van smaak zijn, zeker ? Goed, maar in mijn ogen zeker minder goed dan deze Bonnie Scotland - zeker ook door de overdosis zang/muziek in TBG...