ad

Geregisseerd door: Monty Banks

Met onder meer: Stan Laurel, Oliver Hardy en Sheila Ryan

Releasedatum: 10 oktober 1941

Over Great Guns

"THEY'RE BACK AGAIN...in the most hilarious comedy of their career!"

Laurel en Hardy zijn de butler en chauffeur van een rijke en verwende jongeman, Dan Forrester, die wordt opgeroepen voor militaire dienst. Laurel en Hardy zijn ervan overtuigd dat de jonge Dan niet zonder hen kan en gaan ook in dienst, hoewel zij totaal ongeschikt zijn voor het leger. Als Dan verliefd wordt op de eigenaresse van een fotowinkel, Ginger Hammond, geloven Laurel en Hardy vast dat zij alleen achter zijn geld aanzit en proberen met man en macht de romance te saboteren. Ze falen in hun poging en Dan bewijst zijn mannelijkheid... terwijl de jongens in handen vallen van de vijand.

imageimage

avatar van Peter

Peter

Teleurstellend en haast een beetje triest. De nadagen van Stan en Ollie... 2 sterren.

avatar van Purmerend

Purmerend

Is hier een dvd van?

avatar van tsjidde

tsjidde

Niks teleurstellend! Juist een bijzonder vermakelijke film van het tweetal. Het leukste stukje is wanneer Stanley's aanstekelijke lach voorbijkomt. Ik kreeg meteen weer zin in Fra Diavolo!

avatar van =michael=

=michael=

Purmerend schreef:

Is hier een dvd van?

Ja heb hem nederlands ondertiteld op dvd!

avatar van tsjidde

tsjidde

=michael= schreef:

Ja heb hem nederlands ondertiteld op dvd!

Dat durf ik toch te betwijfelen, want zover ik weet bestaat er alleen een import-versie, namelijk de collectie Great Guns/Jitterbug/The Big Noise, zowel in regio 1 als 2, die beide niet Nederlands ondertiteld zijn. Dus óf je bent in de war met een korte documentaire met dezelfde naam, die o.a. als extra op de DVD Guns of Navarone staat, óf je hebt het over een niet -officiële DVD.

avatar van =michael=

=michael=

tsjidde schreef:

Orginele copy!

avatar van Mickey Finn

Mickey Finn

tsjidde schreef:

Sorry Tsjidde, maar dan is jouw informatie onvolledig. De Engelse uitgaven van de FOX films hebben Nederlandse ondertiteling, behalve JITTERBUGS en THE BIG NOISE. De Franse uitgave van GREAT GUNS die al eerder werd uitgebracht, had ook Nederlandse ondertiteling.

Dus: De Engelse 1e box met GREAT GUNS/JITTERBUGS/THE BIG NOISE heeft bij de eerste film NL ondertitels. Deze box mist de extra's die wel op de Amerikaanse versie van box 1 staan! De Engelse 2e box met A-HAUNTING WE WILL GO/THE DANCING MASTERS/THE BULLFIGHTERS bevat NL ondertitels voor ale films maar mist ook de extra's die wel op de Amerikaanse box 2 staan!

Er komt er ook weer een nieuwe Franse serie van de FOX films: http://www.amazon.fr/Coffret-Laurel-Hardy-Oliver/dp/B000OFOT8A/ref=sr_1_22/171-5051450-0401045?ie=UTF8&s=dvd&qid=1176237288&sr=1-22

Een tweede box zal dan nog volgen. Deze informatie komt van het Laurel and Hardy Forum, waar ik één van de moderators ben. Voor zover de informatie beschikbaar is, komt er op alle Franse DVD's Nederlandse ondertiteling, behalve op THE BIG NOISE. Al is het vermoeden van een andere moderator dat ook deze dan wel Nederlands ondertiteld zal zijn.

Hier is de link naar het onderwerp in het forum: http://www.laurelandhardyforum.com/forum/viewtopic.php?t=4118&highlight=fox+france

Misschien moet je je even registreren, maar dat is zo gebeurd. Er is op dit forum ook een Nederlandstalig gedeelte. Daar kun je ook aan deelnemen als je dat wenst.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Eerste en gelijk ook de slechtste L&H film bij 20th century fox. Uit hetzelfde jaar als Saps at Sea en hoewel die ook zijn gebreken had is hier duidelijk dat de regisseur wel erg andere bedoelingen had met de twee. De slapstick is zo goed als verdwenen en we krijgen veel te veel flauwe humor voorgeschoteld. Gelukkig hebben de heren hierna nog betere producties gemaakt.

• 1994 berichten

Als L&H-fan kan ik van deze film best wel genieten; maar hij kan helemaal niet tippen aan een Bonnie Scotland, Flying Deuces, of Fra Diavolo

avatar van Purmerend

Purmerend

Knap met de lange plank en Stan en die lamp in de legertent die aanblijft is ook wel goed.

avatar van KILLERBEE99

KILLERBEE99

Ik vond deze heel erg goed, heel goed verhaal en de grappen zijn ook echt goed

avatar van erwku

erwku

• 1930 stemmen

Twee vakmensen en kunstenaars gevangen in een commerciële val.

Afgelopen week de complete collectie van laurel&Hardy 20th century fox gekocht. Beetje laat voor iemand die zichzelf GROOT fan van L&H noemt. enfin.

Great Guns had ik vroeger op video 2000 en als kind heb ik mij behoorlijk vermaakt met deze film. De kraai in de broek, L&H in een Jeep en op een brug en de scene op het rijdende schietschijf.

Nu 20 jaar later heb ik deze film terug gezien en zijn er drie omstandigheden die mijn beoordeling van deze film enorm moeten herzien;

1) Ik heb het eerste half uur van deze film vroeger nooit gezien. Dat maakt echt enorm uit!.

2) Als volwassene zie ik andere dingen in deze film die mij zeker niet aanstaan.

3) Inmiddels een nog grotere fan L&H geworden, (vele films gezien en vele scenes bestudeerd!) Hierdoor zie ik meer de vernedering waarin L&H zijn beland.

Door het eerste half uur nu gezien te hebben begrijp ik het verhaal. Een gruwelijk verhaal, een weerzinwekkend plot met karakters die allen weerzinwekkende motivaties hebben.

Incl. L&H!

Ruikeluiskind Dan beschouwd het leger als padvinderskamp. L&H hun oprechte doch fout bezorgdheid is ergerlijk en de overige karakters zijn kartonnen reclame borden voor de oorlog.

(hoewel in 1941 de makers niet konden vermoeden hoe gruwelijk de oorlog uiteindelijk was)

L&H zijn als karakter en humoristische stijl compleet onherkenbaar. Alsof ze andere personages spelen. Alsof ze een script aan het voorlezen zijn voor personages die de concurrentie mert Laurel&Hardy willenl aangaan. Er klopt helemaal niets van.

Zelfs de lach en stem intonaties van vooral Laurel is compleet anders.

Het eerste half uur was voor mij schokkend en ik raakte diep getreurd. Want hoewel ik wist dat de heren totale marionetten waren van de studio's wist ik niet dat het zo stuitend was.

Wat mij tevens stoort in deze film (overigens ook in enkele andere 20th en mgm films) is dat de personages van L&H als duo als domme hulpjes worden ingezet en zij deze rol aanvaarden.

Laurel &Hardy zijn twee dorpsidioten en de wereld behandeld ze ook zo. Echte sympathy kunnen wij als kijker dan ook niet altijd voor ze opwekken, omdat ze soms hele arbitraire dingen doen.

Dit druist in tegen het hele uitgangspunt van L&H. Een van de basis elementen van het duo is; L&H functioneren in de maatschappij maar begrijpen hun rol daarin niet. Maar de wereld neemt hen wel altijd serieus. In hun eigen films zijn ze geen dorpsidioten maar gewoon burgers.

Ze hebben vrouwen, ze werken als politie, timmerman, oliemagnaat , hersenchirug (!) zijn muzikanten etc. De wereld zadelt ze op met normale problemen en die ze samen nooit konden oplossen maar het wel altijd met waardigheid probeerden. Oliver die met elegantie de meeste simpele klusjes kan doen. Laurel die onbewust alles kapot maakt en vooral het leven van Oliver. Wij als kijken lachen om ze, maar hebben ook begrip voor de wijze op beide door het leven worstelen. In deze film kan ik geen begrip voor ze opbrengen, sterker nog; hun motiviatie voor vrijwel alles wat ze doen; (hulpje van Dan, liefde saboteren, in het leger gaan en Dan erbij lappen) zijn volstrekt onsympathiek.

Maar in deze films zijn het hondjes die bezorgd zijn om hun baasje. (Dan) Laurel&Hardy die altijd trouwe dienaren zijn, Laurel&Hardy die niet naar andere vrouwen kijken, Laurel&Hardy die nauwelijks aan elkaar ergeren maar meer boezem maatjes zijn die elkaar door en door begrijpen.

Laure&Hardy die elkaar altijd helpen en nooit jaloers zijn. Laurel&Hardy die eigenlijk door niemand serieus genomen wordt en wij als kijker eigenlijk ook niet,..

Deze film heeft welgeteld 1 scene die een kleine glimp van L&H laat zien. De scene met de lamp. Geen muziek, geen woord, alleen pure mime van Stan en de ergernis op het gezicht van Ollie.

Maar bij mij overheerst de ergernis over deze film alles.

Ik had het te doen met mijn helden. Stan krijgt teksten en ingestudeerde grappen die gênant zijn. Ollie moet het maar accepteren dat in elke 20th centuryfilm enkele grappen zitten over zijn gewicht (meer dan in 20 jaar hall roach)

Als klap op de vuurpijl en dieptepunt van deze film komt er nog een akelige grap over negers in voor die gelukkig verouderd is, maar daardoor niet minder vervelend.

Great guns kan gezien worden door mensen die een verouderde flauwe komedie uit de jaren 40 wil zien, maar ik adviseer dit niet te doen.

Voor de gematigde L&H fans; niet zien.

Voor de fans; essentieel om te zien en vooral om het te begrijpen.

• 1994 berichten

Indrukwekkende commentaar, erwku, waarin je helemaal de nagel op de kop slaat.

Laurel & Hardy gaven me in veel van hun kort- en lange films het gevoel dat ze zo ongeveer zichzelf speelden - terwijl ze hier duidelijk de rol en de grappen opgedrongen krijgen.

erwku schreef:

Tempo en humor verbeteren inderdaad in de tweede helft van de film.

L&H hun oprechte doch fout bezorgdheid is ergerlijk

Ergerlijk en zelfs irritant, wegens er totaal over, en bovendien loopt dat gegeven de ganse film door.

Deze, én de scene met de plank; ze hadden allebei zo uit de stomme films van L&H kunnen komen...

Hoe akelig die grap is, hangt af van wie ze in welke situatie vertelt. Twintig jaar vóór Martin Luther King, dat geeft helaas inderdaad een bijzonder slecht gevoel.

• 1994 berichten

Nog dit, los van de film: op de dvd die ik in huis heb, wordt ergens in de 53ste minuut 'we have a surprise for you' vertaald als 'we hebben een verassing voor je'.

Populaire fout op deze site, straf dat dat ook daar gebeurt...

Theunissen

Zeker niet de beste film van het leuke duo Stan Laurel en Oliver Hardy en zeker ook niet hun slechtste. Het verhaal is opzicht best nog best aardig en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Gezien het thema van deze film heeft Adolf Hitler hem misschien ook nog gezien. Gezellig samen met Eva Braun op de bank en de hond Blondi liggend voor zijn voeten genieten van Stan Laurel en Oliver Hardy.

avatar van 606

Theunissen schreef:

nou wat genieten. Miljoenen joden willen uitroeien en dan een komische oorlogsfilm kijken. Goh wat gezellig.

avatar van Dick2008

Dick2008

Als je gaat focussen op Laurel & Hardy-grappen zul je wel teleurgesteld worden. Ze waren al op leeftijd, dus slapstick-komedie blijft gelukkig grotendeels uit. Alleen ver na de helft even met die jeep.

1941 dus begrijpelijk, de legerhumor. Er zitten een aantal leuke visuele grappen in zoals met de vraag hoe laat het is en met die lamp. Met de kraai die regelmatig in de film opduikt en waarmee de film al mee begint is ook grappig. Verder is het wat gecombineerd met een romantisch verhaal, waarbij Dan (Dick Nelson) en sergeant Hippo (Edmund MacDonald) allebei een oogje hebben op Ginger (Sheila Ryan) met ook leuke rollen van dit drietal. Het lijkt me een vlug in elkaar gezette film. Ik had hem veel slechter verwacht, maar best amusant en niet tot vermoeiend toe volgestouwd van de ene naar de andere grap. Als geheel vond ik het helemaal niet flauw of slecht maar al vanaf het begin keek het best vlot en lekker weg. 3.0/4.0

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Voor een kwinkslag en een grap, je neemt deze film op een regenachtige zondagmiddag en het gehele gezin geniet ervan! Eigenlijks is het tijdloze humor, met deze twee is het altijd leuk. Terwijl andere komieken vervelend beginnen te worden in de loop der jaren, blijven ons tweetal altijd figuurlijk bij de tijd. Hoe dat kan? Daarvoor moet je niet bij mij zijn maar een kundige op dat gebied, zal er meer over kunnen vertellen.

Een ding is zeker, de film was weer op het gebied van komedie.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Deze film stond mij bij als leuk maar wist er eigenlijk niet veel meer van. Daarom ook maar deze film weer een keer herzien.

De opening is al meteen leuk als Stan het gras aan het knippen is met een nagelschaartje. En de film bleef de hele speelduur ook leuk. Het thema vind ik ook wel interessant.

Dat deze film zo afgekraakt wordt verbaasd mij dan ook, heb mij van het begin tot eind prima vermaakt.

avatar van keimpeS

keimpeS

Leuke film die me meerdere malen een slappe lach gaven, het is soms mischien best flauw en slapstick maar ik hou er van. De waardering is hier vind ik te laag, veel huidige komedie’s doen me niet veel meer en leveren nooit zo’n lach op als ik die krijg bij bv Stan & Oliver films ?

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

keimpeS schreef:

Helemaal me eens. Ik heb ook niks met de hedendaagse humor in films als het om pure komedie gaat. Maar goed, wij zijn er mee op gegroeid en begrijp dat dit voor de jongeren oubollig is en dit absoluut niet moeten zien Voor mij blijft dit leuk, net als vele komische series uit het verleden.

Pre- en sequels

Big Business

Men o'War

Bacon Grabbers

Film Cover

Should Married Men Go Home?

Two Tars

We Faw Down