Babes in Toyland (1934)

Alternatieve titels: March of the Wooden Soldiers | Laurel and Hardy in Toyland | Revenge Is Sweet

Muziek / Komedie

geregisseerd door Gus Meins en Charley Rogers
met Stan Laurel, Oliver Hardy en Charlotte Henry

Stan en Ollie gaan, als werknemers van een speelgoedfabriek, de strijd aan met een kwaadaardige machtswellusteling die 'speelgoedland' wil veroveren.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Vind dit toch een leuke L & H film. Veel grappen zijn wel voorspelbaar maar kan er even goed hard om lachen. De liedjes vind ik maar niks. Maar was van oorsprong een Victor Herbert operette wat ook verklaard waarom ze zo hoog moesten zingen.

Het laatste gedeelte is wel vrij chaotisch en behoorlijk druk al is de slotscene wel weer grappig. De film duurt niet eens lang, een uur en 17 minuten al leek het voor mijn gevoel langer. Wel mooi gemaakt voor die tijd, sprookjesachtig en met onschuldige humor. De beste scene vind ik als Ollie en Stan moeten worden ondergedompeld alvorens te worden verbannen. Al met al toch een geslaagde film.

Heb de film nogeens, meteen na The flying deuces, bekeken. Hier precies hetzelfde, film gaat door die achtervolgingen hartstikke achteruit, duurt ook veel te lang allemaal. Bij deze film vind ik dat wel erg jammer. Voor de rest op de liedjes na blijft het een erg leuke, mooie film. Het sprookjes-achtige decor bevalt me namelijk wel.
Die Barnaby (Henry Brandon) ziet er best eng uit, dus vroeger voor kinderen ???, kinderen zijn tegenwoordig wel veel meer gewend. 4.0 / 3.0

avatar van mcdaktari
ik ben een echte L&H liefhebber en ben echt gek op hun films maar dit is denk ik toch wel hun minste.
Persoonlijk vind ik die korte filmpjes toch nog het beste. Ik heb ook zo'n beetje al hun films maar zoals ik al zei Babes in Toyland vind ik de minste van alle en daarom 2,5 ster wat erg weinig is voor een geniaal duo maar eerlijk gezegd is 2,5 voor deze voldoende, en dat dan ook voornamelijk door Oliver Hardy wat in mijn ogen de beste komiek ooit is.

avatar van Gang_Star
De afgelopen weken heb ik meerdere films van Laurel & Hardy gezien, maar deze is de minste van allen die ik gekeken heb. Eigenlijk kon ik niet al te veel om deze film lachen, en vond ik het niveau een stuk lager dan de rest. De humor kon me nauwelijks vermaken, terwijl ik dit soort humor vaak geweldig vind. Echter deze vond ik dan ook niet echt leuk.

GuyB
Ga gauw eens alle Laurel & Hardy-films herzien. Is al meer dan 5 jaar geleden, heb ik erg veel zin in.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dikke & dunne.

Al is deze ‘kerstklassieker’ een van de meest beroemde films met het dwaze duo, het behoort niet tot hun beste werk. Dat zit hem onder andere in de wel erg ridicule setting waarbij een aantal effecten wel erg amateuristisch aandoen, ondanks het productiejaar. Ook de liedjes zijn wel erg van hetzelfde laken een pak en bieden voornamelijk podium voor operazanger Knight. Slecht wordt het allerminst, maar de echte humor ontbreekt een beetje of is inmiddels veel te gedateerd om nog meer dan een glimlach te kunnen oproepen. Iets wat gelukkig niet geldt voor alle films met ‘de dikke & de dunne’.

Redelijk.

Toch stukken minder dan ik me kan herinneren (ergens in de jaren 70 gezien). Visueel ziet het er best fraai uit met al de costums en decors maar qua verhaal en humor stelt het weinig voor. Komt misschien ook wel omdat Stan Laurel en Oliver Hardy net niet te nadrukkelijk erin voorkomen. Het vreselijke gezang komt de film ook niet tengoede. De film is eigenlijk ook vooral bedoeld voor kleine kinderen want het is best flauw en kinderachtig.

Tom-Tom, we'll never find our way out of here! O yes, we will!

(kijk, op Tom-Tom kun je nog eens vertrouwen)

Heel erg leuk!
Is het wel een kinderfilm? De krokodillen en de Bogeymen en meneer Barnaby waren best eng
Het verhaal ging goed door, een beetje absurd en blijvend verrassend. Vol met aparte personages en karaktertjes en Laurel en Hardy waren net als altijd, oliedom en grappig.

De decors zijn echt fantastisch, lekker ouderwets sprookjesachtig, toen sprookjes nog echt vreemd en eng mochten zijn. De kat en muis vond ik geweldig. En de biggetjes ook. En de huisjes, zo...... verschillend.

Leuk dat er naast het dorp nog een prachtig stukje natuur was, om in te verdwalen, en alleen bereikbaar middels een reis van 2 meter met een vlot.

Dreiecke schreef:

Precies de doelgroep die ik al aangaf, namelijk kinderen

Niet alle L & H films kunnen geweldig zijn, zo blijkt maar weer bij het zien van deze film. Deze speelt zich af in een sprookjeswereld. Er wordt weer veel gezongen. Te veel. En de rol van Laurel en Hardy is deze keer ook niet zo sterk.

avatar van Phantasm
Film met een leuk bedacht verhaal die lekker wegkijkt.

avatar van Roger Thornhill
Merkwaardige film waarin de moderne kijker zich wel wat theatraliteit moet laten welgevallen. Henry Kleinbach (Barnaby) acteert bijna als een parodie op de zwijgende filmstijl van het titelpersonage uit Das Cabinet des Dr. Caligari, de overige acteurs spelen in de trant van de vroege geluidsfilm, en Laurel & Hardy zijn hun eigen unieke zelven, maar op de één of andere manier gaat het allemaal toch best samen. Stan is opmerkelijk handig met z'n "peewee" (hetgeen op het einde van de film nog aardig van pas komt), en het is leuk dat er ook eens een plannetje van de jongens (Barnaby's huwelijk) wèl lukt. Wie even moeite heeft met de ouderwetse zangstijl van de operette kan zich laven aan het fantasierijke set-design, en de laatste twintig minuten slaat de sfeer op bizarre wijze om wanneer de handeling zich opeens naar het duistere Bogeyland verplaatst, met de daaropvolgende strijd om Toytown (inclusief geweldige snelle montage) als passende climax. Misschien meer een curiosum dan een echt goede L&H-film, maar toch steeds onderhoudend.
        Grappig detail: de rol van Silas Barnaby was het filmdebuut van Henry Kleinbach, die 22 jaar later als Henry Brandon de wrede Chief Scar in John Fords The searchers zou spelen.

avatar van mr rumson
De decors in deze film zien er mooi uit maar vind het een van de mindere films van het duo.
Er zitten wel een paar geslaagde grappen in maar over het algemeen blijft het te beperkt.
Waardoor er meer ruimte ontstaat voor wat liedjes .
Dit soort liedjes moeten je liggen omdat ik niet van dit soort muziek hou spoelde ik het maar snel door.
Ik kan hier dan ook niet meer van maken dan 2,5 ster

Een mix van comedy, musical en adventure. In sommige films werkt dat maar deze is niet mijn kopje thee. Ik verwachtte een film waarin Laurel & Hardy centraal staan maar daarvoor was hun aandeel in deze film niet groot genoeg. De scenes waarin ze aanwezig waren, brachten me meestal wel aan het lachen. Dus daardoor is deze film nog enkele sterren waard. De plot met koekebakkersromantiek van het herderinnetje en haar vriendje kon me niet zo boeien. In zijn geheel vind ik het een beetje een onevenwichtige film die te veel kanten wil uitgaan maar het niet echt kan waarmaken. De echte Laurel & Hardy fans moeten deze film gezien hebben, anderen kunnen hier rustig voor passen.