Hollywood Party (1934)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Roy Rowland, Richard Boleslawski, Allan Dwan, Edmund Goulding, Russell Mack, Charles Reisner, George Stevens en Sam Wood
met Stan Laurel, Oliver Hardy en Jimmy Durante

Hollywood-ster en leeuwentemmer Jimmy Durante kan zijn toeschouwers als Schnarzan de veroveraar niet meer boeien. Om aan nieuwe dieren te komen, geeft hij een feest ter ere van Baron Münchhausen, die pas terug is uit Afrika met een schare nieuwe leeuwen. Maar voor het feest op gang kan komen, loopt er al van alles verkeerd. Als klap op de vuurpijl wordt het feest opgeluisterd met een optreden van Laurel & Hardy.

Is dit een zogenaamde stomme film?

Peter schreef:

Is dit een zogenaamde stomme film?

Nee hoor er wordt gewoon gesproken.

avatar van bioscoopzaal
De stukken animatie werden trouwens geproduceerd door de Disney-studios. Ze waren toen blijkbaar al aan het warmdraaien voor Sneuwwitje

avatar van avdj
Is dit die film waar een aap achter Laurel & Hardy aanzit aan het eind? Hij gooit ook een stuk richting hun.

avatar van Dogie_Hogan
Technicolor in 1934?

Dick2008
Het is meer een Jimmy Durante-film. De dansnummers zijn goed gedaan, in de style van Busby Berkeley. Veel muziek en zang. Mickey Mouse is ook even in de film, en grapt o.a. over de grote neus van Durante. Iets waar hij zelf ook grappen over maakte. Alleen de Hot Chocolate Soldiers tekenfilm, wat daarna komt is in kleur. De rest van de film is in zwart wit. Laurel and Hardy komen aan het eind. Die halen het tempo uit de film, al zijn ze verder wel grappig, vooral het eierengedeelte met Lupe Velez. Maar als je alleen daarvoor de film kijkt, zou ik er niet aan beginnen. Want die zijn maar zo'n 15 minuten in de film.
Rommelige film. Dat komt, zoals bij veel van dit soort oude films, dat ze diverse mensen aan bod laten komen. En het lijkt me dan ook een allegaartje.
Een vroege MGM- duidelijk precode musical-film, die vrij kort is en daarom ook best te doen is. 3.0

avatar van fun in acapulco
Laurel & Hardy zijn weer briljant. Op You Tube valt de scene met L & h te bekijken. De rest van de film is vrij vervelend.

Eén van de eerste films met het leuke komische duo Oliver Hardy (ook genoemd "dikke") en Stan Laurel (ook genoemd "dunne") en in deze film hebben ze ook nog maar een heel beperkte rol en komen ze ook pas heel laat in het verhaal voor (na ruim 50 minuten).

Tot hun optreden (zo moet je het eigenlijk ook letterlijk zien) in het verhaal, stelt het allemaal weinig voor (draait om Hollywood-ster en leeuwentemmer Jimmy Durante die een groot feest geeft) en is het hoofdzakelijk flauw, saai en langdradig. Ook komt er veel gezang, muziek en cabaret in voor en dat is eigenlijk nooit goed voor een film. Maar goed de film staat betiteld als een Komedie / Muziek, dus ik had kunnen weten dat het dan niet echt geschikt is voor mij. Wat opzicht wel leuk is gedaan, is dat deze film op een gegeven moment eventjes overgaat op een luchtige Disney actietekenfilm (is dan zelfs ook eventjes in kleur) en waarin Mickey Mouse dan ook nog een kleine rol heeft, althans voordat de actietekenfilm begint.

Vanaf het moment dat Stan Laurel en Oliver Hardy in het verhaal voorkomen (toen leek de film net een korte aflevering van hun geworden), wordt het eigenlijk pas leuk en valt er ook wat te lachen met o.a. het gedoe aan deurbel en natuurlijk de hysterische agressieve vrouw (ze zag er wel mooi uit) in combinatie met de komische eieren scene. Na hun optreden (ze hebben dan circa 10 minuten meegespeeld) waarbij ze ook nog even wat leeuwen vrijlaten, komt de film snel aan zijn einde (best flauw overigens).

Leuk om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege de beginnende carrière van het bekende komische duo Stan Laurel en Oliver Hardy. Vanwege hun geef ik de film dan ook maar een nipte onvoldoende, want de rest stelt eigenlijk weinig voor (niet meer waard dan een 1,5).

P.S. de "The Three Stooges" hebben in deze film ook nog een hele kleine rol in één scene.

avatar van Dutchfan
Deze film zou eerst "Hollywood Revue of 1934"gaan heten en zou een keur aan topsterren en musical-nummers gaan bevatten.

Echter, bij de eerste voorvertoning bleek de film een "rommeltje" te zijn en werd regisseur Allan Dwan gevraagd de film van een nieuw begin en einde te voorzien.

In zowel de begin-scenes als de einde-scenes zien we acteur Jimmy Durante, in de laatste scene speelt hij met zijn echtgenote, en dat was op dat moment ook in het echt zijn echtgenote, want er was geen tijd meer om een actrice voor de rol te zoeken.

Er werd veel geknipt uit de film, zo'n 15 muzieknummers werden er uitgehaald en ook een aantal scenes met acteurs als thelma Todd, Zasu Pitts, Johnny Weissmuller, Jackie Cooper, en Max Baer.
========================================================
"Hollywood Party"heeft een aantal aardige scenes, Laurel en Hardy (op het hoogtepunt van hun roem) met Lupe Velez (in een hele blote jurk, dit was nog pre-code), daarnaast nog een paar leuke liedjes (vooral de titelsong, gezongen door Frances Williams en het nummer 'Feelin' High')

Het absolute hoogtepunt van de film is echter het Walt Disney-tekenfilm nummer :"The Hot Choc'late Soldiers " (in kleur.)

De rest van de film vond ik maar zeer middelmatig, ik ben niet zo'n fan van de humor van Jimmy Durante en zijn vertolking van Schnarzan vond ik erg flauw.
Ook Charles Butterworth als de miljonair en Polly Moran als zijn echtgenote vond ik heel flauw.

Ondanks de vele veranderingen aan de film, flopte de film en ook filmcritici in 1934 waren negatief over deze film.