Women in Love (1969)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ken Russell
met Alan Bates, Oliver Reed en Glenda Jackson

Engeland 1920. Gudrun, een vrijdenkende beeldhouwster, en haar zus Ursula, een lerares, ontmoeten tijdens een bruiloft van Laura en Tibby, de vrienden Gerald en Rupert waarmee ze een relatie beginnen. Met name Rupert start voortdurend discussies over vriendschap en liefde tussen mannen en vrouwen waarover volop gefilosofeerd wordt. Nadat Rupert en Ursula getrouwd zijn, gaan ze met Gerald en Gudrun naar Zwitserland op huwelijksreis. Gudrun ontmoet daar de bisexuele beeldhouwer Loerke. Ze begint een affaire met hem, dit tot woede van Gerald die hier niet mee om kan gaan.

8 BERICHTEN 4 MENINGEN
Op zich niet mijn soort verhaal en wat te lang/traag, maar werkelijk fantastisch gefotografeerd, uitstekend geacteerd en met schitterende muziek.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Glenda Jackson, won er later nog 1

40 Jaar na dato boeit de film nog altijd. Uitstekend script.

avatar van goongumpa
Over deze film zou je pagina's vol kunnen analyseren, want filosofisch gaat hij DIEP. Russell beheerst de beeldtaal ot in de puntjes, de vele symboliek doet nooit geforceerd aan. Boek en film, Lawrence en Russell, 1920 en 1969, het vult elkaar allemaal perfect aan. Geen gemakkelijke film, maar zeker en vast de moeite waard.

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film die ik 15 jaar geleden voor het eerst zag weer eens herzien. Blijft een ontzettend mooie film met briljant acteerwerk, een uitstekend script, heerlijk filosofisch geneuzel over de liefde en prachtige beelden.
De volgende scènes sprongen er voor mij uit;
Gudrun die met artistieke bewegingen een kudde Schotse hooglanders tegemoet trad en ze vervolgens op de vlucht liet slaan.
De stoeipartij in adamskostuum tussen Gerald en Rupert bij het open haardvuur.

Jammer vond ik het dat het sfeervolle en schitterend gefotografeerde gedeelte in het Engeland van de beginjaren twintig van de vorige eeuw na zo'n 1½ uur plaats maakte voor een besneeuwd landschap in de bergen ergens in Zwitserland. Voor mij had de hele plaats van handeling van het verhaal in Engeland mogen plaatsvinden. Met dat gedeelte in Zwitserland zakte de film vond ik nogal in en visueel vond ik het allemaal ook een stuk minder.

btw Deze DVD voor slechts € 6,00 ooit een keer gekocht bij Boudisque in Nijmegen. Een koopje achteraf.

avatar van hdehoon
Mooie, intrigerende film. Moet wel even bezinken, maar dan zie je er steeds meer in. Ik kan me voorstellen dat hij voor huidige maatstaven wat traag overkomt, maar dat vind ik niet erg. Een heel aparte filmstijl en schitterend geacteerd.

gauke schreef:
40 Jaar na dato boeit de film nog altijd. Uitstekend script.

Ik las ergens dat deze aantrekkelijke en gepassioneerde film net zo goed "Men in Love" had kunnen heten. Het literaire script is hoogdravend van toon en met lef geschreven. Een verhaal over klassenstrijd, seksuele vrijheid (radicale gedachtes over liefde en huwelijk in de jaren twintig) en twee zusters en hun wederzijdse mannen, die tevens boezemvrienden zijn. Een verhaal over liefdes, seks, wanhoop en woede. De personages kun je prikkelend en ergerlijk noemen. Het acteerniveau is eerste klas. Op z'n minst opmerkelijk (jaar 1969) is de zweterige naaktworstelpartij tussen Alan Bates en Oliver Reed.

Cinematografisch toch wel een mooi werk, maar er wordt in deze film ook erg veelvuldig gepraat en gefilosofeerd.
Heel wat theorieën over geluk en liefde, huwelijk en trouw, mannen en vrouwen enz maar, hoe diepzinnig het allemaal overkomt, uiteindelijk is het seks die de geschetste personages het meest intrigeert en de gelukkigste momenten bezorgt.
Trouwens, voor zijn tijd is deze film inzake visule sensualiteit zekerlijk niet achteraan huppelend.
Gaat over illusies. Zie het liedje "I'm for ever blowing bubbles".
Film die de verdienste heeft een tijd bij de kijker te blijven hangen.