Sons of the Desert (1933)

Alternatieve titel: Pechvogels

geregisseerd door William A. Seiter
met Oliver Hardy, Stan Laurel en Charley Chase

Mrs. Laurel en Mrs. Hardy verkeren in de waan dat hun mannen een zeereis maken om de zenuwen van Ollie tot bedaren te brengen. In werkelijkheid zetten de heren in Chicago de bloemetjes buiten op een conventie van 'de zonen der woestijn'. Als de waarheid op zeer ludieke wijze boven tafel komt, zijn de poppen aan het dansen.

Onbegrijpelijk. Zelfs na 20 keer kijken blijft ie leuk. 5 sterren.

avatar van Purmerend
Stem verhoogd van 4,5 naar 5 sterren. Echt top!
Die 2 houden je constant bezig.

avatar van dutchtuga
Samen met Way Out West de beste maar in principe is bijna elke L&H GENIAAL!! En dat na 60 jaar nog. Ongeëvenaard.

avatar van erwku
Als ik een top 10 zou moeten maken met de films die ik het meest gezien heb in mijn leven, staat deze vrijwelzeker op 1, onsterfelijk, geniaal grappig, vakmanschap maarvooral KUNST!!!!!!
Nothing comes close

avatar van avdj
Deze film is gewoon zo super! Dat scheinheilige gedrag tegen die crimineel van met name Hardy is briljant!

haha!

Could you think something could come from my mind?? If it wasn't the truth???

orbit
Briljante comedy van dit magistrale duo. Dit is ook degene waarbij ze door een berg was ter grootte van de mont blanc heen moeten strijken geloof ik

Sneakerjeans29
Mae Bush,speelde vaak het kreng,dat met het servies ging smijten. Al in 1944 overleden.

orbit schreef:

Dat is the flying deuces

Lachen lachen lachen

avatar van dutchtuga
Nu op tv. Jammer dat het in kleur is alleen. Fantastische film. Ik hoop dat er wat mensen kijken want de film kan wel wat meer stemmen gebruiken.

avatar van J.S.
Verreweg de beste Laurel en Hardy-film die ik zag!!

Veel geslaagde grappen, leuke plotwendingen, Laurel en Hardy waren natuurlijk geweldig maar de actrices die hun vrouwen speelde waren ook zeer goed, jammer dat het een ingekleurde versie was maar toch een dikke 4 sterren.

TV kan toch op zwartwit?

avatar van brielen
Echt de top. Lachen en nog meer lachen.4.

Een topfilm! L&H zijn hier geweldig in vorm! Vooral de scènes met komiek Charley Chase tijdens de conventie zijn om te schateren. De rest van de cast speelt ook uitermate goed, waarbij ik Mae Busch toch even apart wil noemen.

avatar van J.S.
Wouter schreef:
TV kan toch op zwartwit?

Inderdaad, zal er morgen bij Blockheads aan denken.

Haha leuk

movie*freak
Ik kan nog steeds lachen om deze twee,de film ziet vol komishe en grappige momenten waar de komedies van deze tijd voorbeeld van moeten nemen.

4 sterren

avatar van Mug
Mug
Dat Laurel en Hardy een goed op elkaar ingespeeld komisch duo is staat buiten kijf. Helaas geven ze bijrollen aan mensen die niet kunnen acteren. In 'Sons of the Desert', een van de beste films van het duo volgens de kenners, staat Dorothy Christie (Mrs. Laurel) te spelen als een natte dweil, een wanprestatie van jewelste. Zij haalt het grappen-niveau flink omlaag door haar aanwezigheid.

Goed entertainment, maar geen grootse cinema. Chaplin en Keaton hebben een beter (en spectaculairder) oog voor cinema als je het mij vraagt. Ik kom niet verder dan 3,5* voor deze klassieker.

Zelden stoorden zulke komieken mij als in SONS OF THE DESERT. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik Laurel & Hardy nooit zozeer heb kunnen appreciëren als Charlie Chaplin of Buster Keaton. In deze prent ergerden de twee protagonisten mij verschrikkelijk. Het leek alsof zij me met opzet irriteerden, alsof iedere grap die erin voorkwam met opzet bedacht was om mij te storen. Bovendien leek de film ontzettend op twee van hun voorgaande films, waaruit maar weer eens blijkt dat elke prent van Laurel & Hardy eigenlijk repetitie is van hun voorgaande 'succesfilms'. Niettemin heb ik er respect voor dat het in die tijd gemaakt is, waar de mensen nog zo weinig afwisten van échte waarden. Eindconclusie: ik ben absoluut geen aanhanger van deze film. 2 sterren.

Coco111
lang leve stan & laurel

avatar van Niveath
Leuk filmpje dat voorbij vliegt en geen moment verveeld. Een paar keer goed moeten lachen om de knulligheid van Laurel en het zelfvertrouwen van Hardy, hij denkt dat alles goed komt als het maar op zijn manier gaat

Theatertje schreef:
Zelden stoorden zulke komieken mij als in SONS OF THE DESERT. Eindconclusie: ik ben absoluut geen aanhanger van deze film. 2 sterren.

Zelden stoort zo'n bericht mij als bij SONS OF THE DESERT.

Eindconclusie: Ik ben absoluut geen aanhanger van deze gebruiker.

avatar van Niveath
erwku schreef:

Zelden stoort zo'n bericht mij als bij SONS OF THE DESERT.

Eindconclusie: Ik ben absoluut geen aanhanger van deze gebruiker.

Theatertje legt toch netjes uit waarom hij 2 sterren geeft? Ik zie het probleem niet. Beter dan die 1000en users die stemmen uitdelen zonder uitleg.

Niveath schreef:

Theatertje legt toch netjes uit waarom hij 2 sterren geeft? .

Theatertje = Thea

avatar van Legan
Wat een heerlijke Laurel en Hardy is Sons of the Desert toch. Het duo is heerlijk op elkaar ingespeeld, maar ook de andere personages, waaronder de vrouwen, zijn aardig. Mindere is toch wel Dorothy Christy (Mrs. Betty Laurel), maar gelukkig wordt dit enigszins gecompenseerd door Mae Busch (Mrs. Lottie Hardy) die lekker op dreef is. De film is niet altijd even sterk, maar de vele situaties zijn echt top waarbij vooral de de ondervraging op het einde hilarisch is.

avatar van Boenga
Absoluut fantastisch - zonder de minste twijfel geef ik hier 5*.
Maar de veel grotere waardering voor deze film tegenover Bonnie Scotland (1935) is me niet helemaal duidelijk.
De langere sketches daar - zoals de Schotse dans bij het papierprikken, en Laurel die left-right-step van het ganse peleton aanpast - die miste ik hier toch een beetje...

avatar van mayhemblik
Theatertje schreef:

Zonder je te beledigen maar ben jij een vrouw??
Wat mij namelijk opvalt is dat vrouwen deze twee grootheden vaak niet kunnen waarderen.
Al laat je Stan 27 x een eitje voor de kamera eten lig ik zeker weten 27 x op de grond.
Nogmaals het is echt gewoon een vraag.

avatar van mayhemblik
Wat er hier allemaal gebeurd is met geen vinger te betypen dus laat ik het hierbij.

avatar van erwku
Hoewel ik deze film vandaag voor het eerst sinds enkele maanden weer heb gezien, durf ik te zweren dat ik Sons of The Desert tenminste tweehonderd keer gezien heb.

Dit is een religieuze evaring van de absolute 'Goden van de Lach. ' Ik ken de film van begin tot eind uit mijn hoofd. Sons of the Desert is een mantra maar ook een studieobject, wie ooit wil promoveren op het onderwerp humor, zal door deze film te bestuderen zeker cum laude proveren.

Laurel en Hardy in hun eigen pakken met bolhoed en hun eeuwige conflicten met de vrouwen.

De film is een en al hoogtepunt. Niet alleen hoogtepunt in de cinema, in de lach en in de kunst, maar ook in het menselijke kunnen sinds we op de aardbol rondlopen.

Wie Sons of the Desert niet leuk vindt, vind het leven niet leuk. En dan moet je je zorgen gaan maken.