El Hoyo (2019)

Spanje
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Galder Gaztelu-Urrutia
met Antonia San Juan, Ivan Massague en Zorion Eguileor

In een dystopische toekomst worden gevangenen gehuisvest in verticaal geplaatste cellen. De bewoners bovenaan krijgen heerlijk voedsel voorgeschoteld, terwijl de gevangenen onder hen het moeten redden met de restjes en dagelijks moeten vechten om te overleven. Wie welke cel toegewezen krijgt, wordt volledig willekeurig beslist.

avatar van Kondoro0614
“There are 3 kinds of people; the ones above, the ones below, and the ones who fall.”

Een zeer bijzondere film waar ik op een aantal vlakken wat ongemakkelijk van kon worden, maar het heft me best vermaakt. De film laat het ware aard van de mens zien, de keuze van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ en dat zijn soms harde waarheden en feiten; hoe erg de mens snel aan zichzelf kan denken. De boodschap is op het eind vrij duidelijk, deze boodschap komt eigenlijk rond het midden binnen en is wel leuk om te volgen alleen niet héél speciaal want het is allang iets wat we wisten, niemand doet er wat mee.

Deze film werd mij zwaaar aangeraden door mijn kameraad, die deze film zo goed vond dat hij mij eigenlijk vol spammed dat ik deze moest gaan kijken, zoveel lof had ik eigenlijk sinds tijden niet meer gehoord over een film dus eigenlijk was ik best hyped en waren mijn verwachtingen toren hoog. Na het kijken van de film was al gauw duidelijk dat de film deze verwachtingen nooit ging evenaren, de film was soms best traag en op een gegeven moment wanneer de oude man dood is kakt de film in en word het minder interessant om te kijken, de dame vond ik vrij irritant met haar hondje en de zwarte man bracht wel weer wat energie terug maar kon die ook niet altijd even goed waarmaken.

De Spaanse film (die standaard word geleverd door Netflix met Engelse spraak) is geinig maar, ik had er weinig gevoel voor. ‘Ivan Massagué´ speelde een leuke rol als de gevangene ‘Goreng’ en slaat al snel aan met zijn leuke personage. Ook vond ik ‘Zorion Eguileor’ als ‘Trimagasi’ erg leuk en ‘Emilio Buale’ als ‘Baharat’. Mijn drie favoriete personage’s uit de film toch wel. Voor de rest sloeg de cast echt niet aan, zoals ik al zei vond ik ‘Antonia San Juan’ niet zo heel bijzonder met haar teckel, een personage die van mij part weg had gemogen maar die wel begint met als eerste de boodschap over te brengen.

De film verteld het verhaal over gevangen in een hol met een ontelbaar aantal verdiepingen die dagelijks het eten met elkaar moeten delen. Dit eten is van uiterste klasse als het bereidt word, en dan is het van zelf sprekend: mensen in de eerste etage’s hebben genoeg en de laatsten daar is niks voor over. Tot ‘Goreng’ in het spel terecht komt, hij besluit om samen met ‘Baharat’ op de plaat te gaan staan naar beneden, en mensen te waarschuwen dat ze (tot de 51ste) niks mogen eten en daarna pas per portie, zo kunnen ze iedereen voeden. Het gaat goed tot ze het kindje van een bepaalde vrouw tegen komen en deze redden.

Leuk maar, het was niet echt wat ik had verwacht. De film kende zijn harde momenten, maar het was nergens overtuigend. Ik heb me redelijk vermaakt, het was alleen niet zo bijzonder als wat men erover hier zegt of hoe mijn maatje over kwam bij mij.

Kondoro0614 schreef:
Een zeer bijzondere film ...het was alleen niet zo bijzonder

avatar van Ajax&Litmanen1

Een bijzonder concept, maar niet zo bijzonder uitgewerkt.

avatar van Kondoro0614
Ajax&Litmanen1 schreef:

Een bijzonder concept, maar niet zo bijzonder uitgewerkt.

Ja bedankt voor deze verwoording, dat bedoelde ik inderdaad. Het schrijven van een review tijdens een potje 'Call of Duty: Warzone' (ik was af) gaat dus nog niet zo heel goed samen . Thanks!

Graag dat laatste wel met de hele zin quoten. Ik vertel hier volgens mij gewoon netjes dat ik het niet zo bijzonder vind als wat mijn maat er over wist te vertellen. Of was dat nog niet duidelijk genoeg voor je?

Kondoro0614 schreef:
hoe mijn maatje over kwam bij mij.

Ik zou dat niet "netjes" willen noemen. Het is eerder halve wartaal.

Maar blijkbaar vond je maatje het dan niet zeer bijzonder, maar zeer zeer zeer bijzonder?