El Hoyo (2019)

Spanje
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Galder Gaztelu-Urrutia
met Antonia San Juan, Ivan Massague en Zorion Eguileor

In een dystopische toekomst worden gevangenen gehuisvest in verticaal geplaatste cellen. De bewoners bovenaan krijgen heerlijk voedsel voorgeschoteld, terwijl de gevangenen onder hen het moeten redden met de restjes en dagelijks moeten vechten om te overleven. Wie welke cel toegewezen krijgt, wordt volledig willekeurig beslist.

Jammer van de einde. Kon ik niets mee. Verder prima setting. Goed mee vermaakt.

avatar van coendpl
Interessant concept en goed uitgewerkt ook. Acteerwerk is ook naar behoren.
Door de verschillende morele punten en de kritische maatschappelijke noot blijft het interessant om te kijken. Verder ook nog wat ''leuke'' bloederige scenes voor de liefhebbert. Toch reikt het nergens hoger dan ''interessant'' en ''leuk'' en hadden ze toch iets meer kunnen doen met het einde, mijns inziens natuurlijk. Vandaar 3,5*

avatar van david bohm
Goed idee maar na zeg een half uur begon het wat te slepen, door wat vers vlees weet de film dan toch weer te boeien tot het toch tamelijk waardeloze einde. Goed acteerwerk, het ziet er allemaal puik uit, het eten het gebouw maar had toch wat meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van SouthamptonFC
Boh wat een draak van een film.Het einde is ook erg wazig. Halve ster

Fijn.

Met de ogen dicht een aanrader voor fans van Cube (en soortgelijke), het concept is niet geheel hetzelfde, maar de opzet, het verloop en uitwerking van de film ligt wel exact in dat straatje. Mensen die vastzitten in een mysterieus doolhof met enkele duidelijke basisregels en daar wijs uit moeten zien te raken. Altijd leuk en ook ditmaal meer dan voldoende voor 90 minuten vermaak.

Enerzijds vond ik de metafoor iets te weinig subtiel, met vaak stukken dialoog die bepaalde delen nog eens extra moesten onderstrepen. Anderzijds wel interessant dat het geen klassiek rijk vs arm verhaaltje is geworden, met name door personen te laten switchen van verdieping, waarna men zich snel en graag aanpast nav het voorrecht dat men in de schoot geworpen krijgt. Dat maakt het dan wel weer iets leuker.

Qua stilering had het wat mij betreft wel net iets strakker gemogen. Regie is zeker niet slecht, maar gezien de beperkte setting had het nog wel wat explicieter en nadrukkelijker gekund. Acteerwerk vond ik verder meer dan voldoende, ook de soundtrack was aardig, hoewel misschien ook wat onopvallend. Allemaal meer dan voldoende, maar voor een echt genre meesterwerk moet het nog net iets beter.

Als laatste veel hulde voor het einde. Veel films verbrodden hun hele opzet met één of andere belachelijke uitleg waar verder niemand wat aan heeft, The Platform stopt gelukkig net op tijd. Welk einde ze hier ook aan hadden gebreid, het zou het mysterie van de film nooit eer hebben aangedaan.

Erg tof project in ieder geval, voor dit soort filmpjes heb ik altijd een zwak. Jammer dat het niet nét dat beetje strakker uitgewerkt was, maar een aanrader is het zeker.

Ben ik nou serieus de enige die ik ook verwijzingen zie naar de bijbel???laatste avondmaal, terug sturen naar boven........herrijzing als Jezus.....steeds voorlezen in het boek, dus het preken, en hij is er om over ons leven te bepalen en eten te verdelen. Vond hem steengoed maar geen gelovige

avatar van Mercurio
Fascinerend.

Het is een heel erg origineel idee. Goeie film zonder meer.

avatar van filmsjefke
origineel idee, verder kon de film me totaal niet boeien... 0.5*

avatar van filmsjefke
helsehaarlemboy schreef:

zo had ik het nog niet bekeken, interessant!

avatar van Abe Sjipkop
De film begint goed en heeft een goed duister sfeertje. Hij houd je ook aan de buis gekluisterd tot aan het eind, maar het eind is dan een beetje teleurstellend, tenzij je van open eindes houd.

Denk vooral niet teveel na bij deze film want er klopt een hoop niet. Toch weet ie wel te boeien en is ie spannend. Jammer van het ongelooflijke slecht einde.

avatar van Black Math
Erg gaaf! Ik hou erg van dit soort films waar de hoofdpersoon in een vreemde situatie terecht komt, er zijn een aantal regels en vandaar uit worden de mogelijkheden verkend: hoe mensen reageren en wat ze kunnen doen. De kapitalistische metafoor is duidelijk en ook leuk gevonden. En verder is de uitwerking van de mogelijkheden erg bevredigend, wellicht op het open einde na, maar aan de andere kant kan de invulling daarvan net zo teleurstellend zijn. In ieder geval weet de film het overgrote gedeelte van de speelduur te fascineren.

De soundeffecten zijn typisch, maar sterk en dragen in ieder geval flink bij aan de beklemmende sfeer. Qua beelden vooral degelijk. De duur van de film was verder perfect, al had ik het ook niet erg gevonden om deze wereld nog wat verder te verkennen. In ieder geval voelt het allemaal erg origineel aan. Een dikke 4*.

avatar van mikey
Future shock episode over een man die ontwaakt in een gevangenis waar trickle down economics heerst: eerst wordt de bovenste verdieping verzorgd met eten. Dan gaat dezelfde feesttafel naar de tweede... derde.... ondertussen raakt het voer op.... 333e.... een soort van afdaling naar de hel dus.

Had ook in 30 minuten kunnen worden verteld. Dan was me de vele gorigheden bespaard gebleven. Langdradig.

avatar van princesspeach
Duistere geheimzinnige film. Ik vond het concept geweldig en wist mij tot het eind te boeien. Af en toe wat goor, en dat was ook heerlijk. Helaas het eind was erg open en kon ik niet snappen.

Het open einde verpest het

Ik heb met veel plezier naar deze film gekeken, maar het was anders als anders. (Weinig actie / plotwendingen etc etc) Als je daarvoor gaat is deze film niks voor jou

Ik vond dat ons een leuke spiegel werd voorgehouden. De gevangenis is een mooie metafoor voor het werkelijke leven. Er is genoeg voor ieders behoefte, niet voor ieders hebzucht.

Ook ik vond dat er meer gedaan had kunnen worden met dit thema, en het einde supervaag.

avatar van RaoulDuke
Vreemde, Interessante en toch ook wel boeiende psychologische horror met de gevangenis als metafoor van onze hedendaagse maatschappij. Kapitalisme, communisme, religie, racisme. Graaizucht aan de top versus mensen die sterven van de honger. Het passeert allemaal de revue.
Door te kiezen voor een stilistisch nihilistische vorm ( gevangenis met x aantal verdiepingen die er allemaal exact hetzelfde uitzien met alleen maar kale muren) gaat de aandacht puur uit naar de acteurs zoals in een toneelstuk met nauwelijks decor.
Het versterkt bovendien ook het effect van de soms toch wel gruwelijke scenes.
Verder is het uiteraard niet zo moeilijk om een link te leggen tussen 'n aantal momenten uit de film en de actualiteit van deze dagen mbt de gevolgen van het corona-virus: kijk maar naar het asociale hamstergedrag van mensen in supermarkten etc. die hele rekken leegplunderen zonder rekening te houden met degenen die na hen komen.

avatar van psychopath
Damn, ik vond dit echt wel een gave film, had van mij wel wat langer mogen duren. Je zal er maar zitten, survival of the fittest.

Alleen het einde is echt ruk! Had graag geweten wat er met die gozer gebeurt.

Zeker voor herhaling vatbaar.

avatar van Rickyman
Interessant filmpje over het menselijke ieder voor zich gedrag, tot het eten of gegeten worden..
Verhaaltje mist wat diepgang, nou ja... en is iets te langdradig, maar past prima bij het genre.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat deze film net gereleased is in tijden van de Coronacrisis is ergens best ironisch, want onze viruscrisis toont precies aan wat El Hoyo ons wil laten zien. Dat de mens gewoon egoïstisch is en zelden aan de medemens zal denken. In El Hoyo krijgt men op de laagste verdiepingen niks te eten omdat iedereen daarboven zich niet in wilde houden en in het echt maken we dit mee met die debiele hamsteraars die massaal wc papier en pasta aan het kopen zijn in de lokale Albert Heijn en daarmee een middelvinger naar de andere mensen opsteken die na een dag werken lege schappen aantreffen.

Maar terug naar de film. Ik hou van films met een creatief beeld van de toekomst, in dit geval de gevangenis waar regels gelden omtrent het eten. Wie het hoogste zit krijgt een topmaaltijd en de restanten zakken naar verdieping 2, 3, 4 etc. En na een maand wordt er willekeurig van verdieping gewisseld, maar dan nog kunnen mensen zich niet beheersen, ook al weten ze hoe naar het onderaan is. Het eerste half uur is dan ook echt geweldig. Het is naargeestig, smerig en het verontrust behoorlijk, want je zal dit maar eens mee moeten maken. Dat niveau houden ze jammer genoeg niet vol, gezien een vrij langdradig middenstuk dat eigenlijk vooral de poppetjes vervangt, maar inhoudelijk niet veel meer brengt. Het einde zorgt nog wel voor een kleine opleving. De boodschap die de film deelt is wel goed, maar dat maakt nog niet dat El Hoyo een heel goede film is. Wel vermakelijk.

avatar van james_cameron
Effectieve low budget kruising tussen Cube en Snowpiercer, goed gemaakt en gespeeld en voorzien van een bijzonder nare sfeer. Er wordt slim omgegaan met de beperkte setting en de plot is net intrigerend genoeg om je continu nieuwsgierig te houden. Jammer dan ook dat het abrupte einde je als kijker een beetje in de kou laat staan.

avatar van barcam
Zeer origineel concept en fantastisch scenario.
Wat men hier met een low budget, beperkte setting en steengoede acteurs doet is fascinerend.
Voor mij één van de beste films die ik dit jaar al gezien heb.

avatar van jipt
Lekker bizar filmpje. Erg knap gemaakt. Jammer dat het uiteindelijk om het redden van een meisje zou gaan. Ik vond het idee van klassenstrijd toch interessanter.

Rutger Bregman zal zich trouwens vast niet kunnen vinden in het mensbeeld dat hier wordt geschetst

Ik vond het een geweldige film. Simpele setting met veel spanning. Best veel mysterie om het hele concept heen - het lijkt wel een ritueel hoe die mensen aan het koken zijn. Daarnaast is het duidelijk maatschappijkritisch (Tragedy of the Commons concept waarbij iedereen pakt wat ie pakken kan terwijl samenwerken toch echt een betere optie zou zijn), maar zo werkt het nou eenmaal ook in het echt - of niet?

Het enige dat ik jammer vond was het eind, al is het nogal twijfelachtig of dit überhaupt een eind te noemen is. De film stopt abrupt. Had graag op z'n minst gezien of zij weer boven aan zou komen.. Maar ja jammer.
Ik heb me ook een paar keer afgevraagd hoe dat platform nou eigenlijk zo zweeft maar goed, het is een film en speelt zich af in de toekomst dus wie weet.

Ik lees klachten over het einde. Bij mij moest het ook even vallen maar een ander einde had de film, als metafoor, verpest. Een uitleggerig einde had al het voorgaande teniet gedaan. Aan de oppervlakte een ranzige horrorfilm maar daaronder vol doordachte symboliek. Ik ben even gaan zoeken hoe de makers het zagen en dan kijk je toch met heel andere ogen. Als je gaat lezen..... spoilers.

The Platform Director’s Ending Explanation Is as Intriguing as the Movie | Collider

avatar van Friday the 13 th
Hoe ik het einde interpreteer.... de wind die je continu ziet savonds is de plateau die door de tunnel razendsnel reist met doel om de boodschap namelijk het kind naar boven te brengen, je kan pas the hole verlaten als de message boven is, die Aziatische had geen kind maar was razend op zoek hiernaar omdat ze wist dat dit haar ticketje naar buiten is

Wat een ontzettende verrassing is deze film zeg! Eindelijk weer eens een film die ik op de een of andere manier (maatschappelijk) interessant en ook vanuit de psychologie intrigerend vind. Dit is haast hoe we als mensheid met elkaar/ naast elkaar (samen)leven. Hoe lager in de pikorde des te minder ligt er op je bordje en mag je letterlijk het vleesch van de botjes zuigen die door de 'elite' in de prullenbak worden achtergelaten. De uitspraak 'je pakt iedere dag enkel de portie die ik voor je klaarleg anders schijt ik de hele boel onder en eet je mijn schijt'. Zo ist maar net! Dat werkt vaak; de 'lompe' en sanctionerende aanpak! zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wel sneu van die Teckel...

avatar van DragQueen
Een vrij verrassende film, met een origineel uitgedacht concept. Daarbij is de uitvoering van het geheel ook nog eens sterk, en dus meer dan onderhoudend. Verder wordt er met de nodige inleving geacteerd door de cast, en ziet de film er visueel goed uit. De film deed me op meerdere momenten denken aan de film Cube (1997), die qua uitvoering bijna in hetzelfde straatje ligt. 4 Sterren.

avatar van Rmie
patrickvanschijndel schreef:

In de film werkte het dus niet.