El Hoyo (2019)

Spanje
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Galder Gaztelu-Urrutia
met Antonia San Juan, Ivan Massague en Zorion Eguileor

In een dystopische toekomst worden gevangenen gehuisvest in verticaal geplaatste cellen. De bewoners bovenaan krijgen heerlijk voedsel voorgeschoteld, terwijl de gevangenen onder hen het moeten redden met de restjes en dagelijks moeten vechten om te overleven. Wie welke cel toegewezen krijgt, wordt volledig willekeurig beslist.

avatar van Nicolage Rico
Aap-op-de-rots verhaal. Ben hier wel benieuwd naar.

Ja! Dit soort duistere bizarre films kan ik wel waarderen. Heel erg benieuwd hiernaar

avatar van John Milton
Verplichte kost voor hamsteraars, dit?

Las vanmorgen dat er 13 voedselbanken dicht gegaan zijn, terwijl er magazijnen vol liggen.

Trailer ziet er wel intrigerend uit!

avatar van tbouwh
Dit soort films hebben we natuurlijk nodig in deze tijd. Een soort Cube voor beesten, met Tartarus-morief?

avatar van Hansiro
Van de eerste tot de laatste minuut genoten van deze film. Heerlijk bizar verhaal met nog wazigere gebeurtenissen! Klein, simpel maar zo doeltreffend, en ook het acteerwerk mag er wezen.

Meer van deze man!

Goede film. Goede acteurs. Beklemmend raar sfeertje. Af en toe best bloederig. Alles zit er wel in. Maar voor mij persoonlijk duurde hij net iets te lang, maar dat ligt aan mij. Kan me niet zo heel lang concentreren. Zeker niet als de setting hetzelfde is in elke scène.

avatar van umbra
Film met bizar en dystopisch sfeertje, begint allemaal nog redelijk 'gewoontjes' maar evolueert geleidelijk aan in een rauw werkje, met de mens, hoe kan het ook, in z'n ware gedaante en dat draait zelden positief uit, alhoewel, ts hoe je het bekijkt. En het Spaans, ik vind het extra dimensie geven, ik hou gewoon op tijd en stond, van een niet Amerikaans-Engelse film, heb ik nood aan.

avatar van schumacher
Zeer rare en bizarre film en heel vaag of ik ben het die er weinig van begreep dat kan ook.
En toch vond ik het wel iets hebben maar ze hadden er nog meer kunnen uithalen vond ik.

avatar van leatherhead
Origineel filmpje dat vooral zijn kracht puurt uit een geweldig fascinerend concept. Als geheel valt het een beetje in hetzelfde straatje als Cube en Circle te plaatsen en zoals wel vaker bij dat soort films is ook hier de eerste helft veruit het sterkst. Lekker mysterieus, met hier en daar een flinke geweldsuitbarsting. Laatste akte daalt het niveau aanzienlijk. De überhaupt al niet zo subtiele moraal van de film komt veel teveel op de voorgrond te staan en de uiteindelijke eindscène is een stevige domper.

Ook de algehele regie had wel wat beter gekund. De soundtrack is vrij sfeerloos en ook het acteerwerk was niet altijd even sterk, soms op het cartoonesque af (die donkere man ). Een ander probleem waar de film een beetje mee kampt is dat Urrutia nooit echt de juiste toon te pakken krijgt. Grimmig bedoelde scenes worden op een nogal onnatuurlijke manier afgewisseld met momenten die meer richting komedie neigen (het verdedigen van de panna cotta). Vond de combinatie niet helemaal goed werken.

Toch heb ik wel een zwak voor dit soort films en is er genoeg basiskwaliteit aanwezig voor een ruime 3*. Nog een tip overigens: op Netflix staat de taal by default op Engels ingesteld, maar die dub is echt niet om aan te horen. Even handmatig op Spaans zetten dus.

avatar van knusse stoel
Een prima science-fiction die je naarmate de film vordert, het verhaal intrekt.
Een horizontale gevangenis met op iedere verdieping 2 gevangenen, wie welke cel toegewezen krijgt, wordt volledig willekeurig beslist. En iedere maand wordt er gewisseld, dus je kunt bovenaan komen waar het voedsel prima is maar ook ga je regelmatig (hoeft niet) naar beneden waar de tafel die van boven naar beneden via een vorm van lift gaat, soms leeg kan zijn. Aangrijpend voor degenen die dit iets te vaak meemaken. Dat is dan ook de reden dat na enkele maanden Goreng (Ivan Massagué) samen met Baharat (Emilio Buale) een plan maken om dit oneerlijke systeem aan te pakken.
Hoe dat afloopt zie je in deze film. Onze waardering is een mooie 7+!

avatar van horizons
Leuk!

Beperkte setting, toch fascinerend genoeg, redelijk goed spel van de hoofdrol.
Maatschappij kritiek lag er wel duidelijk bovenop.

avatar van bjerik76
kortom, een soort verticale Snowpierer.
Maar ben toch wel benieuwd.

avatar van Warp
Cool concept inderdaad, vind dit soort films altijd wel leuk, de metaforen waren alleen niet bepaald subtiel te noemen..

avatar van kleez
Hansiro schreef:

Same here.

Alleen het einde kon me niet bekoren, toch beetje wrang smaakje. Helaas.

avatar van Fisico
Een interessante thriller deze El hoyo! Sowieso is het al niet eenvoudig om een vloeiend plot te maken wanneer je slechts filmt op één locatie, maar hier wordt de spanning hoog gehouden van begin tot einde. De film staat of valt met deze spanning, want als kijker wil je echt weten hoe het zal aflopen.

Hiernaast hangt er een zweem van mysterie over de film. Jammer wel dat er te weinig context is over het hoe, wie waarom van de verticale gevangenis. Ik blijf toch nog met heel wat vragen zitten, maar dat is ook een manier om de film achteraf vast te houden.

Sterke prestatie van Antonia San Juan die je langzaam zien afglijden naar een fysisch en nog meer psychisch wrak. Paranoia en claustrofobie zijn eveneens niet ver weg. Het is de oerdrang tot overleven dat menig op de been houdt. De wil om te overleven is sterker dan op te geven. De regisseur speelt met diverse morele principes zoals individualisme, egoïsme, solidariteit, onrechtvaardigheid en (zelf)opoffering. Galder Gaztelu-Urrutia slaagde erin al deze elementen mooi te bulken in een 90 minuten geslaagde thriller. Mooi!

avatar van woeler82
Eerlijk gezegd vind ik dit een stomme film wat nergens kant en wal raakt.
De film gaat over eten maar ik snap de inhoud niet van de film en de film roept vele vragen op.
Ik heb zo'n idee dat ze het idee gestolen hebben van de " The Cube ", ook zo'n onzin film

De vragen die ik heb , hoe zweeft dat platform en hoe komen die gevangenen in de cel en waarom
zoveel overdadig eten en wat is de boodschap van de film.
Ik kan alleen zeggen , wat een prutsfilm

avatar van horizons
woeler82 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit een stomme film wat nergens kant en wal raakt.

zoveel overdadig eten en wat is de boodschap van de film.
Ik kan alleen zeggen , wat een prutsfilm

De maatschappij kritiek heb je dus compleet gemist? En ik vond het er nochtans dik bovenop liggen.

Maar inderdaad, er zit een klein beetje Cube(concept) in maar ook iets van Snowpiercer (kritiek).

avatar van bjerik76
Wie doet die afwas daar ?

Had tijdens het kijken toch wel de nodige vragen, het speelt zich af in de toekomst, dus hoe die " tafel" dan kon zweven laat ik dan maar buiten.
Hoe zit dat met de wc ?
Je zag ook niet hoe ze van etage veranderden, ineens zaten ze onderaan ?
Als je helemaal onderin zat, kan je toch op de tafel gaan zitten ? dan ga je vanzelf naar nr 1 ( wel in rap tempo, maatgoed)

Nee, het was mij allemaal te ver in de toekomst.

avatar van Fisico
Een wc was wel degelijk aanwezig, naast het pompbakje.
Bij dat zwevend platform stelde ik me niet te veel vragen, is gewoon erg knap gedaan.
Ik stelde me uiteindelijk ook de vraag wat er zou gebeuren als je er op ging zitten. Hier en daar misschien wat open onbeantwoorde vragen en zelfs wat plotgaten, maar mij was het vooral te doen om het concept, en dat was prima.

avatar van Dennisj
De film begon goed en ook het concept vond ik geinig gedaan. ik zat dan ook de hele tijd op 3,5 tot 4*. Alleen ongeveer op de helft werd het voor mij minder en minder. Weinig nieuwe dingen die gebeuren en ook na het einde heb je nog steeds geen antwoord. Had dan op z'n minst hem met dat meisje naar boven laten gaan en daar een einde aan gebreid. Nu is het een onbeantwoord iets en denk ik dat er veel meer in deze film had gezeten.
Helaas net geen voldoende.

avatar van rep_robert
El Hoyo weet een leuk en origineel concept goed te vertalen naar het scherm. Er wordt goed met de vraagstukken omgegaan die dit soort methodes opwekken. Waar de film al snel gezapig en eentonig kan zijn, weet de regisseur de vaart erin te houden en telkens een nieuw dilemma te creëren die je weer een aantal minuten bezighoudt.
Het mysterie van waar ze nou precies waren had misschien wat meer aanwezig mogen zijn. Het is al vrij rap duidelijk allemaal. De film draait vooral om de situatie en hoe daarmee om te gaan, maar ik denk dat de film nog een extra dimensie zou krijgen als het mysterie vraagstuk beter afgewerkt zou kunnen worden. Het voedt de nieuwsgierigheid en houdt de film spannend. Vooral dat laatste miste ik een beetje. En die nieuwsgierigheid van het ontdekken had misschien tot een betere climax kunnen leiden dan dat de film uiteindelijk heeft gekregen.
Verder blijf je wel met wat praktische zaken zitten. De film roept vragen op en vraagt je om mee te gaan in dit gekke verhaal. Die praktische zaken zoals hoe zweeft dat platform nou en hoe wordt er van verdieping gewisseld blijven achterwege.

Maar ik wil wel positief eindigen. Vooral de eerste 45 minuten is het genieten geblazen. De waanzin van de hele situatie wordt goed uitgewerkt en dat maakt de film sterk.

Leuk bedacht maar er gebeurd te weinig waardoor elke scene op den duur saai word..... geen voldoende

avatar van Warning
Originele film. Maatschappij-kritiek lag er inderdaad bovenop, past in deze tijden met het hamsteren.

avatar van mcdaktari
Ik moet zeggen dat ik er van sta te kijken dat deze film nog zo hoog scoort, dat had ik niet verwacht. Het is op zich best een leuk bedacht verhaal en tot op de helft vond ik het best een aardige film, maar het einde vond ik echt helemaal niks. Ik zie echt graag science fiction maar dan liefst wel een ander soort. Snowpiercer een film die ermee vergeleken word vind ik dan toch stukken beter en zelfs the Cube vond ik beter. Ik denk ook dat er meer ingezeten had dan wat ze ervan gemaakt hebben.

avatar van joolstein
'Overleven' Is een dankbaar thema van menig thriller of horror. In de film 'The Cube' moest men te zien te overleven in kubusvormige ruimtes. In 'Saw' kwamen slachtoffers voor onmenselijke keuzes te staan door spelletjes. En in deze Spaanse thriller is het niet anders en moet men in een bizarre verticale gevangenis zien te overleven door genoeg eten te bemachtigen. Het is ook een film die wel een beetje doet denken aan de wereld van High-Rise van J.G. Ballard of aan Snowpiercer en zelfs misschien wel Metropolis.

Waar de film echter helemaal in uitblinkt, is zijn presentatie: de uitvoering van deze film tilt het ongetwijfeld naar het niveau van een van de betere horrorfilms. Daarnaast blinkt het uit in eenvoud. Buiten de vier betonnen muren van de gevangenis zien we maar heel weinig en als we dat doen, zijn ze bewust vaag. Wat de film nog beter maakt is dat er duidelijk sociale commentaar aanwezig is, maar nergens voelt als een dwangmatige boodschap.

Maar naast de metafoor is dit ook gewoon een geweldige film over een mysterieuze gevangenis waar genoeg gewelddadig en gore in wordt getoond. Het is letterlijk eten of gegeten worden. De verdere minimalistische look is perfect voor de film. De weinige kleuren helpen om van het, zoals ze in de film noemen 'zelfredzaamheidscentrum' een nog ​​claustrofobische sfeer te geven.

Met zijn debuutfilm laat regisseur Galder Gaztelu-Urrutia op huiveringwekkende wijze zien hoe dun het schilletje van de beschaving kan zijn. Het stemt helaas maar weinig tot vrolijkheid of klinkt nergens hoopvol!

avatar van Joy4ever
94 minuten van mijn leven vergooid. Concept is goed, uitwerking is bedroevend.

Goeie film waarin twee gevangenen per verdieping in een hoge toren gehuisvest zijn en het voedsel moeten delen. Een originele film die op sommige vlakken goed is uitgewerkt en op andere wat minder (zo vond ik het einde wat tegenvallen). Redelijk naargeestig van toon met een weinig hoopgevend beeld over de mens waarbij solidariteit niet van nature komt. Ondanks de simpele setting wordt het niet langdradig.

avatar van Arnie
Aardig filmpje: leuk concept en nog goed uitgewerkt ook, dat gebeurt nog wel eens anders. Vlot verteld. Heel veel diepgang heeft het niet, en het is allemaal wat duister, maar de film komt af en toe wel verrassend uit de hoek.

avatar van zoutzak
El Hoyo doet me denken een klassiek gedachte experiment (Rawls' veil of ignorance). Stel dat je niet vantevoren weet in wat voor soort maatschappij je komt te leven, en je in die maatschappij een willekeurige positie zal innemen, wat voor een samenleving zou dan voor een ieder de meest wenselijke zijn? (antwoord: een egalitaire). Dit sociale contract denken zit sterk verwoven in de thematiek van de film en maakt het tot een interessante maar toch ook geen volledig overtuigende kijkervaring.