Kler (2018)

Alternatieve titel: Clergy

Polen

geregisseerd door Wojciech Smarzowski
met Arkadiusz Jakubik, Robert Wieckiewicz en Jacek Braciak

Een paar jaar geleden bepaalden tragische gebeurtenissen het lot van drie katholieke priesters. Op de verjaardag van die catastrofe die ze op miraculeuze wijze wisten te overleven ontmoeten de geestelijken elkaar om het feit van hun overleving te vieren. Elke dag plannen ze heel anders. Lisowski is een arbeider in een grote stad die droomt van het Vaticaan. Het probleem is dat aartsbisschop Mordowicz hem in de weg staat, een luxe hoogwaardigheidsbekleder die politieke invloed gebruikt om het grootste heiligdom in Polen te bouwen... De tweede priester - Trybus, is in tegenstelling tot Lisowski, een landelijke voorganger. Hij dient op een plek vol armoede en bezwijkt steeds meer voor menselijke zwakheden. Kukule is ook niet erg succesvol. Ondanks zijn vurig geloof verliest hij dag na dag het vertrouwen van de parochianen. Spoedig zullen de verhalen van de drie geestelijken opnieuw samenvloeien, en de gebeurtenissen die dan plaatsvinden zullen impact hebben op het leven van elk van hen.

avatar van knaai
Indrukwekkende film. De zaal was uitverkocht en zat vol Polen. De film werd vertoond met Engelse ondertitels in Pathé.
De Poolse kerk komt naar voren als een totaal corrupte bende die doet denken aan de Italiaanse maffia.
De drie hoofdrolspelers worstelen ieder op hun beurt met deze organisatie en kiezen uiteindelijk alle drie een andere positie.
Het einde is dermate dramatisch dat iedereen in stilte de zaal verliet.