Kler (2018)

Alternatieve titel: Clergy

Polen

geregisseerd door Wojciech Smarzowski
met Arkadiusz Jakubik, Robert Wieckiewicz en Jacek Braciak

Een paar jaar geleden bepaalden tragische gebeurtenissen het lot van drie katholieke priesters. Op de verjaardag van die catastrofe die ze op miraculeuze wijze wisten te overleven ontmoeten de geestelijken elkaar om het feit van hun overleving te vieren. Elke dag plannen ze heel anders. Lisowski is een arbeider in een grote stad die droomt van het Vaticaan. Het probleem is dat aartsbisschop Mordowicz hem in de weg staat, een luxe hoogwaardigheidsbekleder die politieke invloed gebruikt om het grootste heiligdom in Polen te bouwen... De tweede priester - Trybus, is in tegenstelling tot Lisowski, een landelijke voorganger. Hij dient op een plek vol armoede en bezwijkt steeds meer voor menselijke zwakheden. Kukule is ook niet erg succesvol. Ondanks zijn vurig geloof verliest hij dag na dag het vertrouwen van de parochianen. Spoedig zullen de verhalen van de drie geestelijken opnieuw samenvloeien, en de gebeurtenissen die dan plaatsvinden zullen impact hebben op het leven van elk van hen.

avatar van knaai
Indrukwekkende film. De zaal was uitverkocht en zat vol Polen. De film werd vertoond met Engelse ondertitels in Pathé.
De Poolse kerk komt naar voren als een totaal corrupte bende die doet denken aan de Italiaanse maffia.
De drie hoofdrolspelers worstelen ieder op hun beurt met deze organisatie en kiezen uiteindelijk alle drie een andere positie.
Het einde is dermate dramatisch dat iedereen in stilte de zaal verliet.

avatar van Arnie
Films kunnen een enorme impact op de samenleving nalaten als ze op het juiste moment het juiste onderwerp aansnijden. Zo één was Kler in 2018 voor Polen, die uitkwam te midden van een groeiend aantal schandalen in de katholieke kerk. De macht van de kerk, de historische verwevenheid van kerk en staat, en de zwijgcultuur rond kindermisbruik en corruptie zijn in Polen nog altijd vele malen groter dan ze ooit bijvoorbeeld in Nederland waren.

De film bracht een behoorlijke schokgolf teweeg omdat hij in de modder groef van een realiteit die men eigenlijk wel kende maar die vooral verzwegen werd. Hij gaat dan ook vol op het orgel over de corruptie en misbruik, op een vrij luchtige manier (heerlijk op z'n Pools): drie drinkende priesters, die weliswaar een gezamenlijk moment hebben meegemaakt, maar die elk hun eigen worsteling doormaken.

Het is vermakelijk, vlot verteld, maar vaak ook over de top en bovenal karikaturaal. Vooral het einde is niet echt te pruimen, dat was inderdaad dramatisch maar buiten proporties. Waar ik nog niet zo over uit ben is de vermenging van echte documentairebeelden (met zeer aangrijpende ooggetuigeverslagen) met de verdere fictie van de film. Het maakt Kler een wat eigenaardige prent, die vooral een effect wil bereiken en zich weinig zorgen maakt over de methodes. Hoewel zeer aangrijpend, doen de docu-beelden voor mij wat af aan de film als zodanig.

Sowieso: een film over de clerus heeft eigenlijk bij voorbaat al een oordeel geveld, en laat daarmee weinig ruimte voor nuance. Ik zag de film kort nadat ik ook Corpus Christi of Boze Cialo (2019) - MovieMeter.nl zag (vanaf deze week in de bios), en die is vele malen subtieler en duikt veel dieper in de verwevenheid van sociale en culturele mechanismen rond taboes, intolerantie en machtsverhoudingen in de Poolse samenleving. Veel meer mijn smaak uiteindelijk, maar het neemt niet weg dat Kler ook een erg boeiende film is en sommige van de personages bijvoorbeeld wel degelijk interessant worden uitgewerkt. Bovendien, soms is een beetje graven in de modder waarschijnlijk nodig.