Dzien Swira (2002)

Polen
Drama / Komedie

geregisseerd door Marek Koterski
met Marek Kondrat, Janina Traczykówna en Andrzej Grabowski

De film schetst een dag in het leven van een 49-jarige leraar die ontgoocheld is over zijn bestaan. Adaś Miauczyński is een gescheiden maar liefhebbende vader, wiens zoon bij zijn ex woont. Deze gefrustreerde intellectuele hypochonder van middelbare leeftijd is ervan overtuigd dat het moeilijkste in het leven is, er voortdurend in slagen de volgende vijf minuten door te komen. Hij is bang van elke nieuwe dag. Hij is geobsedeerd door het getal zeven: hij drinkt zeven slokken water, wast zijn gezicht zeven keer, schept zeven lepels cornflakes in zijn bord. Hij volgt een pillendieet. Na elke dosis drinkt hij zeven slokken water, en likt zijn lippen af na de vierde slok. Hij zoekt de oorzaak van zijn ontevredenheid bij zijn vrienden, zijn ex-vrouw en zijn moeder. Zijn pogingen om iets aan zijn leven te veranderen hebben geen resultaat. Zijn ambitie om gedichten te schrijven wordt gefnuikt door de grasmachine van zijn ene buur, en de voorliefde voor Chopin van zijn andere buur. Het lijkt er sterk op dat hij geen andere keuze heeft dan zich bij de toestand neer te leggen of te ontsnappen.

avatar van Koos
aaha, net binnen, alleen geen SUBS, nu moet ik in kladblok meelezen, naja vooruit...

avatar van Koos
Dit is een hele fraaie film. Gelukkig nog ergens subs weten te vinden, anders was het niet te doen...De film is eigenlijk een beetje een kijk op het hedendaagse leven vanuit het oogpunt van een depressieve Poolse man. Zoeken - Kijken - Oordelen - Het is de moeite waard! "kurwa mac, ja pierdole" !!

avatar van Mike the Mann
Deze film is erg leuk. Had er wel een Poolse tolk bij. Echt zo'n film die ondertiteld dient te worden en dan moet worden uitgezonden door bv de VPRO op Ned 3.

I don't like this movie. One of the most overrated movie in Poland.