La Vérité (1960)

Frankrijk / Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Brigitte Bardot, Charles Vanel en Sami Frey

Dominique Marceau moet terechtstaan voor de moord op de dirigent Gilbert Tellier. Haar advocaat en de aanklager voeren een verhitte rechtszaak. Iedereen vraagt zich af waarom de mooie Dominique de man zou hebben willen ombrengen. Door middel van getuigenissen van onder meer haar vorige geliefden en familieleden en kennissen van Tellier wordt een diepere kijk achter de gebeurtenissen gegeven.

speranza
Dit is een prachtige film met zeer sterk acteerwerk van Brigitte Bardot.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nog meer liefhebbers vanavond in het Filmmuseum om deze film van Bardot te zien - haar beste acteerprestatie ever (naar het schijnt)??

avatar van Mochizuki Rokuro
Meestal heb ik toch wel voorkeur voor een bepaalde plek in een bioscoopzaal. Vandaag eens dichterbij het doek gaan zitten vanwege Bardot. Het is volgens mij pas de tweede keer dat ik BB op een groot doek zie (de eerste keer was Le Mépris in 1993). Op deze wijze was ze overrompelender - zo dacht ik.

Bardot was zeker de moeite. Het is zeker niet de beste film waarin ze speelt, maar haar beste rol zou het best kunnen zijn (naast Mépris en Metzengerenstein). Film lijdt wat onder de structuur. Clouzot was natuurlijk niet voor niets de Franse Hitchcock. Dus het narratieve thriller element was overheersend. Ditmaal een rechtszaak doorsneden met flashbacks. Die laatste waren vele malen interessanter en beter dan die eerste (wat plichtmatig woorden steekspel tussen de verschillende partijen - en belangrijker: weinig Bardot). Verder een vilein noodlotsdrama, niet zo cynisch als we van Clouzot mochten verwachten, maar wel gedoemd in meerdere opzichten. Bardot is én verleidelijk, catastrofaal én getormenteerd O ja en mooi - inclusief Jeanne Moreau pruillip. Fijn!

avatar van mayhemblik
Mooi tijdsbeeld en wel een aardige film.

En een fantastische poster.

avatar van mayhemblik
Potdomme, dank dat je dat even noemt, ik had hem nog niet goed bekeken.

Toch wel een fijne zit dit.
Clouzots rechtbankplotje, BB mooier dan ever en vooral de lekkere 60s Parijse sfeer doen de film veel goed.
Wellicht niet zn beste film maar toch zeker meer dan de moeite waard.

Knappe film, zwart-wit met een jonge Brigitte, uitstekend in haar rol van lichtzinnige maar bedreigde meid. Romantiek, dramatiek, suspens en de bijzondere sfeer uit de rechtzaal zijn goed vermengd en maken het geheel boeiend. Duidelijk uiteengezet en als film absoluut niet gedemodeerd. Integendeel, toestanden zoals nu : ontevredenheid, opstandigheid en drang naar onafhankelijkheid bij de jeugd, hypocrititie bij de gemeenschap...