• 13.044 nieuwsartikelen
  • 169.503 films
  • 11.117 series
  • 31.820 seizoenen
  • 630.159 acteurs
  • 196.312 gebruikers
  • 9.177.716 stemmen
Avatar
 
banner banner

Il Gattopardo (1963)

Drama / Historisch | 186 minuten / 205 minuten (première Italiaanse cut)
3,66 298 stemmen

Genre: Drama / Historisch

Speelduur: 186 minuten / 205 minuten (première Italiaanse cut)

Alternatieve titels: The Leopard / De Tijgerkat

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Luchino Visconti

Met onder meer: Burt Lancaster, Claudia Cardinale en Alain Delon

IMDb beoordeling: 7,9 (31.348)

Gesproken taal: Frans, Italiaans en Latijn

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Il Gattopardo

"Luchino Visconti's enduring romantic adventure"

Verhaal over Prins Fabrizio Salina en zijn familie tijdens de eenwording van Italië rond 1860. Fabrizio ziet de opkomst van het leger van Garibaldi in Sicilië, wat een bedreiging van de sociale status van zijn familie als aristocraten betekent. Zijn opportunistische neef echter besluit zich aan te sluiten bij het leger, zodat hij een oorlogsheld kan worden. Ook versiert zijn neef de mooie dochter van de nieuw aangestelde burgemeester en Fabrizio stemt in met het huwelijk om de banden met de nieuwe bourgeoisie te versterken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Prince Don Fabrizio Salina

Angelica Sedara / Bertiana

Tancredi Falconeri

Don Calogero Sedara

Princess Maria Stella Salina

Father Pirrone

Count Cavriaghi

Francesco Paolo

Garibaldi's General

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 22673 berichten
  • 12457 stemmen

Ik weet dat ook ik met het manco kamp, dat een enkeling hier lijkt te plagen: een desinteresse in aristocratie, weelde en deze periode van de Italiaanse geschiedenis. Ik ben in ieder geval mijn studie doorgekomen zonder me er ooit in verdiept te hebben, of daar de behoefte toe te hebben gehad. Uiteraard zijn emoties vaak universeel, maar Visconti dompelt zijn statig kabbelende film er dermate in onder, dat de speelduur wel erg lang wordt wanneer je je niet echt vergapen kunt aan al dat overvloedige detail en de visuele franje. Visueel is het inderdaad een plaatje. Maar niet persé het plaatje waar ik het liefst naar kijk. Tenzij Claudia in beeld is natuurlijk.

Het is mijn tweede Visconti, na Rocco e i suoi fratelli die ik drie jaar geleden zag, en dan zou ik persoonlijk toch die verkiezen boven de statigheid van Il Gattopardo. Toch is het een grote prestatie op filmgebied, maar een die ik meer erken dan voel. Het ziet er prachtig uit, is zeer sterk geacteerd, maar qua materie én uitvoering simpelweg niet geheel mijn persoonlijke smaak.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4704 berichten
  • 5001 stemmen

Weelderig is het eerste woord wat in me opkomt- en dan doel ik niet (alleen) op de wonderschone Claudia Cardinale. De film ziet er zo mooi uit, vaak leek het wel een bewegend schilderij. Zowel de scenes in de paleizen maar ook de oorlogscenes zagen er zo mooi uit dat ik af en toe de film even stop moest zetten om alle details in me op te nemen.

Visueel zonder meer een meesterwerk, en ook het acteerwerk was prima. Alleen vond ik het jammer dat Lancaster gedubt werd met een niet helemaal passende stem, die bovendien leek op die van andere personages, zodat ik, als de spreker buiten beeld was, niet altijd wist wie aan het woord was. Lancaster is verder imposant in zijn rol van aristocraat. De al eerder genoemde Cardinale als Angelica is als altijd wonderschoon, sowieso de mooiste actrice uit haar tijd. Mooi hoe ze ten tonele verschijnt en Concetta meteen weet dat haar kansen met Tancredi verkeken zijn. En de tevreden blik van de vader van Angelica die weet dat zijn opzet geslaagd is.

De film gaat over de overgang naar de moderne tijd- de aristocratie is op zijn retour, belichaamd door de prins op leeftijd, en de bourgeoisie is in aantocht: de burgemeester, maar meer nog zijn dochter, Angelica. Ze dansen samen, oud en nieuw , maar zullen elkaar nooit hebben. Een rijke film, waarin zoveel nuances en details verwerkt zitten dat het onmogelijk is alles in een kijkbeurt mee te krijgen.


avatar van joolstein

joolstein

  • 9910 berichten
  • 8184 stemmen

oef, wat een verschrikking. 187 minuten lang het wel en wee moeten aankijken van de Italiaanse aristocratie was geen pretje. Aan het begin toen de opstand in beeld werd gebracht had ik nog hoop dat het een mooi kostuumdrama werd met op de achtergrond wat gevechten. Helaas niets van dit. Wat we wel zien is veel zeer oninteressant gedoe over oude aristocratie en de nieuwe bourgeoisie. Burt Lancaster speelt een oude aristocraat met als motto vroeger was alles beter. Het was vooral geneuzel over mensen die totaal niet interessant zijn, waren of het ook ooit worden. Geen intrige op zowel het politiek of persoonlijke vlak, dus geen spanning daaruit. Geen hete stomende liefdes verhoudingen, het ontbrak aan alles. Totaal niets maar wel Terence Hill en ... Claudia Cardinale. Nee, helaas met deze film kon ik helemaal niets.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8067 berichten
  • 8291 stemmen

Visueel zeker een pareltje maar 3 uur en een balscène waaraan geen einde scheen te komen viel toch heel lang uit, deze romantische kostuumfilm die ons ook een beeld schetst van de teleurgang van een aristocratie.

Delon, Cardinale en Lancaster, het is niet niets, zodat mag gezegd dat ook het acteren de film een stuk hoger tilt en ook de muziek doet dat.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1112 berichten
  • 494 stemmen

Visueel een pareltje, thematisch/inhoudelijk sprekend, topacteurs, goede muziek... wat zou je eigenlijk nog meer willen, Movsin?


avatar van thunderball

thunderball

  • 5746 berichten
  • 1381 stemmen

Ik zie dat deze morgenavond op Arte komt.

Ik heb hem al sinds van de zomer hier thuis liggen, maar nog steeds geseald en niet bekeken. Op één of andere manier zet ik mij er niet toe hem te gaan bekijken. Mss morgen gewoon eens het begin checken als ie toch wordt uitgezonden.


avatar van Sir Djuke

Sir Djuke

  • 349 berichten
  • 970 stemmen

Luchino Visconti maakte flink werk van zijn verfilming van Lampedusa's boek 'Il Gattopardo'. Een sterrencast met Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Alain Delon en Serge Reggiani, muziek van Nino Rotta, weidse landschappen, vele figuranten, rondtollende camera's en prachtige kleuren. Met dik drie uur neemt hij terecht de tijd om dit verhaal van de aftakelende invloed van de adel in een veranderend Italie tijdens de tweede helft van de negentiende eeuw te vertellen. Wie hierna nog '1900' van Bertolucci, Rocco e i soui Fratelli (Visconti) en 'Lo Meglio Gioventu' van Giordana bekijkt weet aardig wat over de Italiaanse geschiedenis.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2107 berichten
  • 1620 stemmen

joolstein schreef:

oef, wat een verschrikking. 187 minuten lang het wel en wee moeten aankijken van de Italiaanse aristocratie was geen pretje. Aan het begin toen de opstand in beeld werd gebracht had ik nog hoop dat het een mooi kostuumdrama werd met op de achtergrond wat gevechten. Helaas niets van dit. Wat we wel zien is veel zeer oninteressant gedoe over oude aristocratie en de nieuwe bourgeoisie. Burt Lancaster speelt een oude aristocraat met als motto vroeger was alles beter. Het was vooral geneuzel over mensen die totaal niet interessant zijn, waren of het ook ooit worden. Geen intrige op zowel het politiek of persoonlijke vlak, dus geen spanning daaruit. Geen hete stomende liefdes verhoudingen, het ontbrak aan alles. Totaal niets maar wel Terence Hill en ... Claudia Cardinale. Nee, helaas met deze film kon ik helemaal niets.

Hier kan ik me prima in vinden. Geen interessante personages, een oeverloos geneuzel over politiek en Italiaanse tradities en geschiedenis waar ik niet in thuis ben. Er zitten zo ontzettend veel langgerekte scènes in. Traagheid mag maar dit leidt enkel maar tot saaiheid. Hoe mooi geschoten het ook is. Oh en ik vind Claudia Cardinale nogal overgewaardeerd qua schoonheid. Eenmaal 45 jaar was het beste er ook wel af en ik vond ze nu niet bepaald wauw in haar twintiger jaren.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5747 berichten
  • 5261 stemmen

Overwogen de blu-ray van Medusa te bestellen, maar ik denk dat ik hem toch eerst een keer kijk. Ludwig was namelijk niet mijn film, en ik ben verder bekender met Visconti's vroegere werk. Dit leek me bij uitstek een titel om nog eens op groot doek te zien, maar daar valt niet op te wachten.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10290 berichten
  • 740 stemmen

Italië stapt de nieuwste tijd in. De teloorgang van het ancien régime en de opkomst van het moderne Italië onder invloed van het nationalisme en andere verlichte ideeën. Deze film licht een interessante periode in de Italiaans geschiedenis toe en wordt daarbij ondersteunt door sterke dialogen en sterkte acteerprestaties. (Hoewel een deel natuurlijk verloren gaat door de nasynchronisatie).

Dit is geen oorlogsfilm, maar sociologisch epos dat toont hoe vooraanstaande figuren ondanks de revolutionaire sfeer toch zoveel mogelijk continuïteit in hun leven proberen te houden. Met kleine aanpassingen aan hun gewoontes weten ze hun levensstandaard te behouden.

Maar het grootste minpunt - u kan het al raden - is dat de film veel te lang duurt. Dat laatste half uur - met name het bal - is er echt te veel aan.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13800 berichten
  • 4166 stemmen

Groots maar niet meeslepend. Het verhaal is er er ook naar, zo'n verhaal moet je eigenlijk wel als epos brengen. Visueel is dit verrukkelijk, zowel met de kleuren (tijdens die balscène) als de mooie natuurbeelden als soms een fijn glijdende camera (in die kerk). Maar dit ding duurt ruim 3 uur, en eigenlijk wordt er niet eens heel veel verteld in de scènes die we zien. Vooral sommige scènes worden enorm gerekt. En het acteerwerk is wat afstandelijk waardoor ik als kijker weinig wist mee te leven, en dan gaat lengte echt wel tegenwerken. Ondanks alle goede punten is de film simpelweg wat saai vaker wel dan niet. 3,0*.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9739 berichten
  • 5298 stemmen

interessante belichting van een stukje Italiaanse geschiedenis, maar voor mij jammer genoeg weinig meeslepend om echt aan te slaan. Mogelijk ook omdat één en ander me niet duidelijk is. Politiek en andere thema's zijn nauw en complex met elkaar verweven zodat ik de finesses ervan moeilijk kan ontwarren binnen de Italiaanse eenwording rond 1860. De film bevat vermoedelijk ook veel symboliek. In die balscène, die overigens erg uitgesponnen is, wordt duidelijk dat de aristocratie van blauw bloed plaats zal moeten maken voor de republiek.

Il Gattopardo wordt grotendeels gedragen door de knappe rol van Burt Lancaster. Visconti heeft erg veel oog voor detail en de periode van twee breuklijnen tussen politieke veranderingen en tradities. De sociale en maatschappelijke tegenstellingen komen goed naar voren al is het wegens een gebrek aan kennis niet altijd even makkelijk te volgen.

Drie uren is daarentegen een grote opgave, maar de liefde die Visconti erin heeft gestoken, is zeer duidelijk merkbaar.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9453 berichten
  • 4373 stemmen

Mooie cinema van Visconti over de neergang van de oude adel tijdens de aanloop naar de éénmaking van Italië (de Risorgimento). Vooral visueel is dit een waar voorbeeld van authentieke cinema, waarin de echo van vergane glorie weerklinkt via aftands wordende palazzo's. Als ik zo'n film als Il Gattopardo zie, dan vind ik de huidige cinema plots van minderwaardige kwaliteit. De camera wandelt strelend over de landschappen, neemt tijd om huiselijke tafereeltjes en dorpsscènes te tonen en de emoties op de gezichten weer te geven. En dan die massascènes met een ongelooflijk oog voor detail... wie kan dat nog? Visconti doet dat met een meesterlijk gemak. Lancaster vind ik een vreemde castingkeuze.. waarom geen echte Italiaan in de hoofdrol? Delon is hier dan wel meer op zijn plaats als hartendief.

De lange balscène op het einde maakte de film wat buitenproportioneel, en het plot bestaat niet uit wendingen of sterke verhalen maar uit een trage bewustwording van een man die geconfronteerd wordt met veranderende sociale verhoudingen rondom hem. Dat maakt de film wat loom en slepend, maar ook vrij complex om te vatten. Daarom geen superhoog cijfer maar het is wel een film die het bekijken waard is als period drama


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2401 berichten
  • 1392 stemmen

Filmkriebel schreef:

Mooie cinema van Visconti over de neergang van de oude adel tijdens de aanloop naar de éénmaking van Italië (de Risorgimento). Vooral visueel is dit een waar voorbeeld van authentieke cinema, waarin de echo van vergane glorie weerklinkt via aftands wordende palazzo's. Als ik zo'n film als Il Gattopardo zie, dan vind ik de huidige cinema plots van minderwaardige kwaliteit. De camera wandelt strelend over de landschappen, neemt tijd om huiselijke tafereeltjes en dorpsscènes te tonen en de emoties op de gezichten weer te geven. En dan die massascènes met een ongelooflijk oog voor detail... wie kan dat nog? Visconti doet dat met een meesterlijk gemak. Lancaster vind ik een vreemde castingkeuze.. waarom geen echte Italiaan in de hoofdrol? Delon is hier dan wel meer op zijn plaats als hartendief.

wow, da's wel heel exact hoe ik er ook over denk. Werkelijk verpletterd door de schilderachtige pracht die continu van het (extreem brede) scherm spat. In technicolor die het geheel een patina meegeeft waardoor ik elk shot als authentieke beelden uit de 19de eeuw opslorp. In dit kostuumdrama zie ik nergens acteurs en figuranten in pakjes rondlopen (wat ik bij recente films wel vaak heb) maar levensechte figuren die via de teletijdsmachine op mijn netvlies geprojecteerd worden.

Hoe de cineast zich de moeite troost om van kilometers afstand een koets op een heuveltop in het vizier te nemen, hoe je honderden figuranten in een georchestreerde chaos door elkaar kunt laten rennen… het moet een nachtmerrie geweest zijn, maar wat een resultaat! Daar kunnen tig uren CGI niet tegenop.

Ik ben het alleen oneens over Burt Lancaster: ik had nergens door dat hij nagesynchroniseerd werd, en hij heeft een natuurlijk autoriteit, die ja, zelfs boven Alain Delon uittorent. Voor mij was hij dan ook perfect gecast. Mooi samenspel ook met die priester die naar het einde toe helaas wat naar de achtergrond verdween… 

De lange balscène op het einde maakte de film wat buitenproportioneel, en het plot bestaat niet uit wendingen of sterke verhalen maar uit een trage bewustwording van een man die geconfronteerd wordt met veranderende sociale verhoudingen rondom hem. Dat maakt de film wat loom en slepend, maar ook vrij complex om te vatten. Daarom geen superhoog cijfer maar het is wel een film die het bekijken waard is als period drama

Mooi gezegd, en daarom krijgt ie, hoewel ie qua inspanning, verdienste en uitvoering een 5* verdient, van mij qua beleving ook een 4* mee.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9453 berichten
  • 4373 stemmen

stefan dias schreef:

Hoe de cineast zich de moeite troost om van kilometers afstand een koets op een heuveltop in het vizier te nemen, hoe je honderden figuranten in een georchestreerde chaos door elkaar kunt laten rennen… het moet een nachtmerrie geweest zijn, maar wat een resultaat! Daar kunnen tig uren CGI niet tegenop.

Fijn dat je de film zo waardeert Stefan ; zoals je aangeeft imponeren de veelheid aan details (teveel om op te noemen) en die blijven inderdaad hangen. Zouden zo op een schildersdoek passen. Een film als Kubricks Barry Lyndon is daar nog sterker in. Zal de post-1990 generatie niet zo aanspreken helaas. Van die 'ouderwetse familieverhalen' is niks voor hen vrees ik. Wij zitten al bij de oudere knarren.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2401 berichten
  • 1392 stemmen

Filmkriebel schreef:

(quote)

Fijn dat je de film zo waardeert Stefan ; zoals je aangeeft imponeren de veelheid aan details (teveel om op te noemen) en die blijven inderdaad hangen. Zouden zo op een schildersdoek passen. Een film als Kubricks Barry Lyndon is daar nog sterker in. Zal de post-1990 generatie niet zo aanspreken helaas. Van die 'ouderwetse familieverhalen' is niks voor hen vrees ik. Wij zitten al bij de oudere knarren.

Dé topper voor mij als tableau vivant of levend geworden schilderij is L'Albero degli Zoccoli (Film, 1978) - MovieMeter.nl


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9453 berichten
  • 4373 stemmen

stefan dias schreef:

Dé topper voor mij als tableau vivant of levend geworden schilderij is L'Albero degli Zoccoli (Film, 1978) - MovieMeter.nl

Goede tip. Kende ik niet.


avatar van TMP

TMP

  • 1834 berichten
  • 1666 stemmen

Mooi gemaakt qua aankleding en setting en daar valt dan ook best wat kijkplezier uit te halen. Verder echter een veel te lange zit. De personages zijn niet interessant, alleen Lancaster weet zijn personage nog iets mee te geven. Verder zijn het erg oppervlakkige personages, terwijl de speelduur toch lang genoeg is om ze wat beter uit te diepen. Wel bekende gezichten, onder meer Delon en Cardinale, maar zoals gezegd geen interessante personages en ook geen groots acteerwerk. Van dit gedeelte uit de Italiaanse geschiedenis wist ik erg weinig en dat is na het kijken van deze film nog steeds zo. De focus ligt vooral op hoe enkele van de hoofdpersonages omgaan met de veranderende omstandigheden in Italië. Het eerste uur van deze film wist nog wel te boeien, maar de overige twee uren niet bepaald.