Il Gattopardo (1963)
Genre: Drama / Historisch
Speelduur: 186 minuten / 205 minuten (première Italiaanse cut)
Alternatieve titels: The Leopard / De Tijgerkat
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Luchino Visconti
Met onder meer: Burt Lancaster, Claudia Cardinale en Alain Delon
IMDb beoordeling: 7,9 (28.684)
Gesproken taal: Frans, Italiaans en Latijn
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Il Gattopardo
"Luchino Visconti's enduring romantic adventure"
Verhaal over Prins Fabrizio Salina en zijn familie tijdens de eenwording van Italië rond 1860. Fabrizio ziet de opkomst van het leger van Garibaldi in Sicilië, wat een bedreiging van de sociale status van zijn familie als aristocraten betekent. Zijn opportunistische neef echter besluit zich aan te sluiten bij het leger, zodat hij een oorlogsheld kan worden. Ook versiert zijn neef de mooie dochter van de nieuw aangestelde burgemeester en Fabrizio stemt in met het huwelijk om de banden met de nieuwe bourgeoisie te versterken.
Externe links
Acteurs en actrices
Prince Don Fabrizio Salina
Angelica Sedara / Bertiana
Tancredi Falconeri
Don Calogero Sedara
Princess Maria Stella Salina
Father Pirrone
Count Cavriaghi
Francesco Paolo
Concetta
Garibaldi's General
Video's en trailers
Reviews & comments
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
Het generatieverschil speelt hem toch zuur op, en hij heeft het er erg moeilijk mee dat zijn neef trouwt, waardoor hij moet toegeven dat hij 'oud' geworden is. Een geweldig stukje is als hij danst met Cardinale, even terug opleeft en terug in het midden van de belangstelling staat, maar direct na de dans wordt hij meteen opgevangen door een aantal vrouwen van zijn eigen generatie, die er bewust heel oud en lelijk uitzien in dat shot. Fabrizio zou graag ontsnappen aan zijn leeftijd en wel nog meespelen met de nieuwe tijd die aangebroken is, maar het wordt gewoon maatschappelijk niet toegelaten, bovendien laat zijn lichaam hem in de steek (vandaar de duizelingen waar hij last van krijgt tijdens het feest). Een zware midlife crisis, zoiets .
Mooi verwoord, Freud
Die dansscene was inderdaad erg mooi... en zag ik daar een of andere vorm van jaloezie op Delons gezicht ?
Nu heb ik nog meer zin om de film terug te zien
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Enigszins saaie en soapie vertelling dat misschien wel prachtig in beeld was gebracht maar niet echt wist te boeien. Op een gegeven moment was ik echter de draad kwijt en heb ik hem gelaten voor wat het was. 'Schitterend' gefilmd maar sommige dingen waren echt knudde (de revolutie bijvoorbeeld). 2.5
FinkPloyd
-
- 632 berichten
- 1900 stemmen
Vooral visueel erg sterk kostuumdrama. De adelkaste wordt met een veel grandeur en flair in beeld gebracht, en het Siciliaanse landschap wordt gewoonweg prachtig gefilmd. Het camerawerk is sober, maar elk shot is nagenoeg perfect gecomposeerd.
Lancaster zet een erg sterke acteerprestatie neer en zet met veel verve de innerlijke strijd van zijn personage neer. Deze innerlijke strijd is mijn inziens ook de motor van het verhaal, en het meest interessante aan de film.
4,0*
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Dit is typsich zo'n film die nooit zo kijken als het geen klassieker is. Ik houd helemaal niet van kostuumdrama's en zeker niet als ze drie uur Italiaans lullen. Maar toch heb ik me geen moment vervelend. Komt waarschijnlijk door de details in beeld en sommige grappige momenten, zoals die onfris ruikende dominee die toevallig binnenkomt als Lancaster in zijn blootje staat. Tijdloos.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Mooie film! Deed me erg denken aan Novecento, mede natuurlijk door Burt Lancaster in een soortgelijke rol.
Wat is die Claudia Cardinale een lekker sensueel ding in deze film zeg! Ik zou haar zo bespringen !!!
Ook grappig om Terence Hill te zien in een bijrolletje!!!
Prachtige illustratief shot voor het thema van de film is die van de stoffige familie Salina in de kerk!
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Ik heb zelden een film gezien die zich op zulke grootse wijze met schilderkunst kan meten als deze. De prachtige interieurs, maar ook de armoede, het lijkt allemaal rechtstreeks uit de 19de eeuw tot leven gewekt te worden. Vooral dat eindshot. Een verpletterend beeld. Werkelijk subliem.
FinkPloyd
-
- 632 berichten
- 1900 stemmen
Ik heb zelden een film gezien die zich op zulke grootse wijze met schilderkunst kan meten als deze.
Barry Lyndon is op dat gebied nog net iets sterker
Pukbol
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Echte mooie film, epos over het einde van een tijdperk dat mij wat dat betreft aan Gone with the wind deed denken, maar dan terughoudender, minder sentimenteel, beter dus. Mooi verstild einde. Bleef mij de volle 3 uur boeien.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Barry Lyndon is op dat gebied nog net iets sterker
die wou ik onlangs op Arte zien, maar daar vonden ze het nodig een Frans gedubde versie uit te zenden. Naar dat soort verminkingen kijk ik dus niet. Hij staat wel hoog op mijn lijstje.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Il Gattopardo wist mij op een aantal gebieden zeer te verrassen. Allereerst de schoonheid van Claudia Cardinale. Hoewel ik wel weet hoe mooi zij is, wist zij mij ook in deze film te overdonderen. Wat dat betreft past zij mooi bij Alain Delon, die ook hier weet te overtuigen.
Maar de echt grote verrassing was Burt Lancaster. Ik moet toegeven dat ik nogal sceptisch was, en na de eerste scene was ik ook niet overtuigd. Maar langzaam werd de film, vooral dankzij Lancaster, steeds meeslepender. Het hoogtepunt uit zijn acteerleven bereikt Lancaster zonder twijfel in het laatste uur van deze film, prachtig en overtuigend. Hij geeft het karakter van de prins aanzien, klasse en stijl zoals zelden op het witte doek is gedaan.
De film als geheel weet ook te overtuigen. Onder andere mooie shots en prachtige muziek zorgen ervoor dat de film de volle drie uur weet te boeien. Het is jammer dat het politieke deel in de film mij minder kan boeien, maar een perfecte film ben ik dan ook nog niet tegengekomen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Volgens Visconti zelf is Il Gattopardo doortrokken van het gevoel van de naderende dood. Prachtige acteerprestaties, een mooie film om naar te kijken, maar ondersteboven was ik er niet van. Misschien moet je het boek gelezen hebben om de film beter te kunnen waarderen.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Het helpt misschien wel, dat kan. Maar ik heb het boek alvast niet gelezen, en ik vind de film schitterend
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Mijn eerste Visconti na het schitterende 'Rocco e i suoi fratelli', en gezien de man bekend staat om zijn films "over de adel" verbaasden thema en sérieux me niet echt. Opvallend is het prachtige (maar inderdaad onopvallende) camerawerk en de sterk uitgewerkte karakters. Wie wordt niet overmand door het gevoel naar een typsiche acteursfilm te kijken, die Lancaster verdienstelijk haast in zijn eentje draagt? Maar er is gelukkig meer interessant materiaal voor handen. Het vertrekpunt was immers een aardige brok geschiedenis die de oorspronkelijke auteur in een nobele taal giet, en Visconti maakt daar dankbaar gebruik van. Bovendien leent Sicilië zich tot prachtig gecomponeerde beelden, al is onze Italiaanse meester er duidelijk één die liever de mens op de voorgrond zet dan het landschap. De combinatie van "zuiver ding" en diepmenselijke emotie is indringend, het mag gezegd zijn.
Het tempo speelt de film echter parten. Het bal had een kers op de taart moeten worden, maar wordt hopeloos lang gerokken en is in verscheidene opzichten (muzikaal, filmisch, ...) het meest saaie gedeelte van de film. Inhoudelijk komen de karakters volledig tot wasdom, maar er moet toch een meer gevarieerde manier geweest zijn om langzaam af te ronden?
Gedane zaken nemen evenwel geen keer, en al bij al mengt 'Il Gattopardo' het beste van twee werelden: een (helaas niet altijd even heldere) historische vertelling, doorspekt met de persoonlijke besognes van een man die worstelt met het ouder worden. En zo blijft Visconti toch prikkelen...
2,75*
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Vormt voor mij een soort tweeluik met Death in Venice. In beide films zien we een centrale, gezaghebbende man die van binnen treurt. En het is aan de kijker om de reden voor de treurnis te expliciteren. In Il gattopardo hebben we een prins (Burt Lancaster) op Sicilië die vorstelijk en vroom leeft als op de achtergrond Garibaldi de eenheid van Italië probeert te bewerkstelligen. De adel weet het op een akkoordje te gooien met de revolutionairen, maar het leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Antagonist is zijn lievelingsneef (Alain Délon), een soort son-he-never-had, die de waarden van nieuwe generatie rijken vertegenwoordigt: sluw en pragmatisch. Tijdens een lang uitgesponnen bal zien we de aftakeling van Lancaster geschieden. Veel pracht en praal, virtuoos geschoten en je zit drie uur lang in een andere wereld. Het is de achtergrond van overdadige schoonheid waar het stille verdriet dan bij afsteekt. Daar moet je wel gevoelig voor zijn en ja, dat was ik wel. Visconti’s beste? Wellicht, maar ik vond Rocco... ook zo fijn...
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Vandaag hier een dvd van vastgehad waarop stond dat hij 179 minuten duurt en hier staat dat hij 185 minuten duurt. Is dat een andere versie of zo?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Waarschijnlijk de 4% PAL speed up.
http://www.michaeldvd.com.au/articles/PALSpeedUp/PALSpeedUp.asp
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
We were the leopards, the lions, those who take our place will be jackals and sheep, and the whole lot of us - leopards, lions, jackals and sheep - will continue to think ourselves the salt of the earth
Il Gattopardo: een 3 uur durend vorstelijk epos met Claudia Cardinale, Alain Delon en de voor mij relatief onbekende Burt Lancaster. Ik was benieuwd of het mijn aandacht de gehele tijd kon vasthouden. Nou en of!
Film komt traag op gang en kon me in het begin niet helemaal bekoren maar juist door Cardinale en Delon wordt het allemaal verschrikkelijk meeslepend. Maar de ster van de show is toch Lancaster. Hij is hier echt geweldig in als een oude man die merkt dat zijn tijd toch ten einde is en nog een laatste innerlijke strijd voert. Ik had alleen verwacht dat hij op het einde nog ging sterven.
De film verveelt nooit echt maar zakt een klein beetje in op het einde. Namelijk met het bal op het einde. De betekenisvolle wals was wel geweldig waarin duidelijk wordt dat de oude adel moet plaats maken voor de nieuwe adel, prachtig gesymboliseerd door Cardinale en Delon maar het werd alleen veel te lang gerokken. Het effectieve einde met Lancaster die gewoon weg wandelt naar het steegje terwijl iedereen vertrekt is dan wel weer magistraal en ook een zeer mooi shot trouwens.
Mijn eerste Visconti en waarschijnlijk ook niet de laatste.
Prachtige beelden, knappe acteerprestaties en een interessant verhaal over de Italiaanse geschiedenis. Reken daarbij ook nog eens het vlotte tempo en je hebt een pareltje.
4.5*
Animosh
-
- 4665 berichten
- 520 stemmen
Een gebrekkige cinematografie, pompeuze, bombastische, in mijn ogen kitscherige muziek, melige acteerprestaties, ergerlijke voice-overs (indien het inspreken van stemmen zo genoemd wordt), een verhaal dat me nergens wist te grijpen... en dat drie uur lang. Het werd een enorm lange zit, tijdens welke ronddraaien in mijn bed, staren naar het scherm zonder iets te voelen en gapen geen uitzonderingen waren - ik heb me zelden zo verveeld tijdens het kijken naar een film.
Uiteindelijk kan ik gewoonweg niet meer dan 1* kwijt aan deze ultiem saai vormgegeven film die me nergens ook maar het kleinste beetje wist te boeien. Er ligt hier ook nog een film van Fellini, maar die laat ik voorlopig maar even liggen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Ik ben altijd huiverig voor 3 uur durende films. Vrijwel altijd kan een verhaal boeiender en compacter verteld worden dan daarvoor zo'n lange speelduur te gebruiken. Il Gattopardo is geen uitzondering op die regel vind ik. Wisselingen tussen saaie en interessantere passages kwamen dikwijls voor. Desondanks heeft deze film zijn momenten en uiteindelijk vond ik het geen straf om dit te zien, zeker niet wanneer Claudia Cardinale haar entree maakt . De cinematografie zag er ook picobello uit. Alle scenes hadden wel iets van een geeloranje-achtige gloed, dat wel aangenaam overkomt.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dit is prachtige cinematografie. Claudia Cardinale spat van het scherm af.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Ik wilde dit jaar toch ook graag eens een film van Visconti zien, en gisteravond was het dan eindelijk zover. Op zich een gewaagde keuze, omdat de film aan de lange kant is en daarnaast kostuumdrama's lang niet altijd aan mij besteed zijn. Hoewel deze film op zich zeker niet slecht is, kreeg het negatieve op het eind toch nipt de overhand.
De film is qua verhaal op zich best aardig, maar het potieke gebeuren en de soms wat veel ogende zijlijntjes zorgden ervoor dat de aandacht soms nogal eens verslapte. Daarnaast is de film traag van tempo en deze twee genoemde zaken zorgden er bij mij voor dat de film nogal langdradig aanvoelde.
Daarnaast zijn er ook positieve punten en dat zijn vooral de acteurs. Allereerst worden de karakters goed uitgediept en daarnaast spelen zowel Burt Lancaster alsmede Alain Delon erg goed. Daarnaast blijt Claudia Cardinale altijd een schitterende verschijning, zo ook hier.
Dat neemt echter niet weg, dat de film net wat teveel minpunten heeft om echt volledig te boeien. Daarnaast ligt zoals ik al eerder aangaf dit genre me ook niet echt. Daarom toch een nipte onvoldoende voor deze film.
2,5*
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Geen kostuumdrama maar een psychologische vertelling en politieke parabel die,net als het boek,nu eenmaal in 1860 speelt en daar qua aankleding nu eenmaal aandacht aan moet besteden,vooral omdat het speelt in de hoogste kringen.De film lijkt voor een hedendaags publiek wat te traag te zijn,maar dat ligt aan onze videoclip-generatie,niet aan de film zelf die overloopt van inhoud.
Wat sommigen hier beweren over matige cinematografie is absurd,als iemand wist hoe je set pieces moest construeren en in beeld brengen was het Visconti wel.Dit geldt ook voor de gevechtscene:deze is opzettelijk lauw in beeld gebracht om aan te geven dat Garibaldi in zijn expeditie op Sicilie amper op serieus verzet stuitte van de reeds verrotte feodale orde.
Lancaster is zo goed dat zijn presence de rest van de cast a.h.w. wegblaast,met als uitzondering Cardinale ,al is dat puur te danken aan haar schitterende fysiek.De scene waar Angelica het eerst haar opwachting maakt en de reacties die ze bij Lancaster,Delon en the plain girl oproept is m.i. het hoogtepunt uit de film.Meer dan de weliswaar grandioos gefilmde maar toch ietwat uitgerekte balsequentie.
Mooie sfeerbeelden van Sicilie en uiteraard goede muziek van Rota.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Il Gattopardo was voor mij vooral een lange zit, met een genoeg grootse hoogtepunten, maar ook teveel momenten waarop het mij minder kon boeien. Toegegeven, verhalen over adel behoren zelden tot mijn favorieten en daarnaast wist ik ook bijzonder weinig van dit deel van de Italiaanse geschiedenis, terwijl dat soms wel handig leek te zijn. Ik kan me daarnaast ook goed voorstellen dat ik deze film geweldig gevonden zou hebben als ik hem op een groot bioscoopscherm had gezien. In ieder geval alvast eentje voor de herziening.
Want, zoals gezegd is er genoeg te genieten. Dat mensen hier matige cinematografie in kunnen herkennen is een wonder, want het is schitterend gefilmd. Schitterend bijvoorbeeld die scène in de kerk waarin iedereen op een standbeeld lijkt. En let op hoe de landschappen op de achtergrond gebruikt wordt als Lancaster samen met een mindere Don aan het jagen is. Overweldigend.
Het knappe is dat Visconti wel altijd oog blijft houden voor de personages, ondanks dat hij veel aandacht heeft moeten besteden aan de aankleding. Het zijn vooral de boeiende karakters die de film in leven houden. Lancaster evenaart hierin zijn werk in Sweet Smell of Success. Ik kon me er vooraf niets bij voorstellen: Lancaster als Italiaanse prins, maar het werkt wonderwel. Delon heb ik nooit zo levendig gezien als hier. Meestal komt hij vlak en emotieloos over (wat in Le Samouraï dan weer goed uitpakte), maar daar is hier niets van te merken. Cardinale lijkt aanvankelijk wederom slechts op haar uiterlijk gecast te zijn, zoals ik in iets teveel films ziet, maar tegen het einde mag ze bewijzen toch echt tot de betere Europese actrices van haar tijd te behoren. Romolo Valli als de pastoor is ook noemenswaardig. Het helpt deze acteurs natuurlijk dat ze geweldige personages, met geweldige dialogen hebben gekregen.
3* voor nu, maar daar zit denk ik wel meer in. Ik zal er voor in de stemming moeten zijn, maar een herziening komt er wel eens.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Vanavond (en vannacht) te zien op de Duitse SWR TV > 23:35 uur (en herhaling om 03:05 uur)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Terence Hill nog gespot?
Ik heb die er eigenlijk nooit in herkend. Toen ik de film zag kende ik hem ook nog niet zo goed maar heeft hij een grote rol? Zal er bij een herziening dan eens op letten
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Nee, het is slechts een bijrolletje en hij is nog piepjong, maar als je er op let is hij is goed herkenbaar vanwege zijn helder blauwe ogen en zul je hem niet missen. Hij staat op de credits onder zijn echte naam Mario Girotti.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
La Meglio Gioventù
Drama, 2003
979 reacties
Soy Cuba
Drama, 1964
131 reacties
Bara no Sôretsu
Drama, 1969
35 reacties
Novecento
Drama / Historisch, 1976
376 reacties
Le Notti Bianche
Drama, 1957
52 reacties
Rocco e i Suoi Fratelli
Misdaad / Drama, 1960
175 reacties
Gerelateerde tags
burgeroorlogsicily, italypastorcountry estatemonarchygearrangeerd huwelijkpowerambitionofficerpower takeover political instabilitypalermo, sicilybourbon naples, italyopportunist planpraiseoorlogdecadence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.