Manbiki Kazoku (2018)

Japan
Drama / Misdaad

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Lily Franky, Sakura Andô en Miyu Sasaki

Osamu en zijn zoon Shota stelen regelmatig uit winkels en komen op een dag de jonge Yuri tegen, die in het gure weer buiten moet overleven. Osamu's vrouw Nobuyo aarzelt aanvankelijk om het meisje in hun midden op te nemen, maar bindt uiteindelijk in. Ondanks dat het gezin het financieel niet breed heeft en zich daarom richt op winkeldiefstallen, lijken ze samen een gelukkig leven te hebben. Dit verandert wanneer een onverwachte gebeurtenis verborgen geheimen doet blootleggen.

avatar van huiguh
Na alle lovende recensies had ik hier toch iets meer van verwacht.
De film is zeker niet slecht, maar er gebeurd erg weinig de eerste 80 minuten.
Zodra Shota wordt opgepakt, en de politie de 'familie' ondervraagd, komt er meer tempo in. En wordt het ook duidelijk hoe de vork in de steel zit.
Maar vervolgens kabbelt de film weer in traag tempo door naar het einde.
Ik kon er niet echt goed inkomen en dus ook niet meeleven met de personages, mede door het trage begin.

3 sterren

avatar van John Milton
Nog iets beter dan Like Father, Like Son, wat mij betreft. Het is pas mijn derde Koreeda, en Nobody Knows is met 3,5* de laagst scorende. Toch maar eens meer van opzoeken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geen slechte film. De toon wordt meteen gezet met een familie in armoede die toch op één of andere manier samen gelukkig zijn. Ze onderhouden zich door winkeldiefstallen. Geen probleem als een film graag de tijd neemt, maar ik had na een tijd toch de vraag waar de film nu naar toe wou gaan. Dan blijken er inderdaad enkele geheimen boven te komen en wordt het terug interessant om dan rustig te eindigen.

Shoplifters kan rekenen op enkele boeiende personages met goeie acteurs. Hirokazu Kore-Eda laat de acteurs en het verhaal vooral spreken, het hoeft geen extra dramatiek. Mooie film!

Gewoon een fantastische film, en heerlijk mooi geacteerd, heb er echt van genoten, alleen van het slurpen van de noedels werd ik als iemand die misofonie heeft gek, hoe onsmakelijk kan je eten!!!!

lang pee schreef:

Dan heb ik voor jou de tip om nooit Tampopo (1985) te gaan kijken...

avatar van notsub
Het was best een goede film, maar wel erg ingetogen. Alles ziet er relatief onschuldig uit, maar schijn bedriegt hier. Dat wordt wel duidelijk, zodra de film zijn grote moment bereikt. Zeker qua acteerwerk viel er heel wat te beleven, maar het ontbreekt wat aan dynamiek. Zeker het eerste stuk beweegt zich wel erg traag voort. Toch zit er ook een diepere gedachte achter de film, die ik zeker kan waarderen.

avatar van mcdaktari
Dit soort films mag ik graag zo af en toe eens kijken. Het hoeft voor mij echt niet altijd Hollywood actie te zijn, dit soort films zit meestal nog heel goed in elkaar en goed geacteerd ook.