La Grande Bellezza (2013)

Alternatieve titel: The Great Beauty

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Paolo Sorrentino
met Toni Servillo, Serena Grandi en Sabrina Ferilli

Onverschillig en verleidelijk biedt Rome zichzelf aan aan de verbaasde ogen van de toeristen: het is zomer en de stad straalt met een schoonheid die ongrijpbaar en onherroepelijk is. Jep Gambardella (Servillo) is 65 en hij straalt een charme uit die de tijd niet verwoest heeft. Hij is een succesvolle journalist die heen en weer fladdert tussen cultuur en het goede leven in Rome. Hij denkt echter met verbittering terug aan zijn gepassioneerde verloren jeugd.

Film met veel cinematografische waarde. Prachtig inzake beeldvorming, expressieve close-ups, rustige en ook uitbundige visueel geslaagde scènes.
De passage waarbij een wat zelfingenomen vrouw door het hoofdpersonage wordt terechtgewezen, vond ik wel knap
De humor die er in sluipt en het dialoogwerk zijn genietbaar, maar wat me stoorde en de totaalscore heeft beïnvloed, is de afwezigheid van een duidelijke verhaallijn en het gebrek aan gevatte overgangen tussen de opeenvolgende scènes, zodat het, voor mij althans, niet zo erg indringend en overtuigend overkwam.

avatar van Shadowed
Best een indrukwekkend filmpje.

Begin vond ik niet al te boeiend, begon me zelfs af te vragen of ik wel de juiste film had aangezet want ik vond het helemaal nergens op slaan. Toch maar doorgekeken en toen begon de film me langzaam toch moi mee te nemen door de straten van Italië.

Soms zeer prachtige beelden, en de film is daarnaast ook knap gefilmd en knap belicht. Veel oog voor detail en acteerwerk is ook zeer in orde, vooral de Servillo. Personages zijn wel wat plat, en het verhaal weet niet altijd veel indruk te maken.

Aan het einde pakt de film je wel goed, en je kan je vergrijpen aan de mooie beelden, maar als het verhaal en de personages iets minder plat waren was mijn beoordeling ongetwijfeld hoger.

avatar van ZenZin
Nog eens een keer bekeken want intrigerend en mooi vormgegeven is het wel maar helaas: het is toch echt filosofie van kleuterschool niveau.
Twee uur vervelend pedant decadent depressief kinderachtig gedoe in beeld willen brengen kan ik alleen maar begrijpen als de regisseur het toch zelf niet zó vervelend vindt.
Hoewel er de nodige vraagtekens bij worden geplaatst - die wel in cynisme blijven steken- worstelt hij ( en de hoofdpersoon ook ) er kennelijk nog mee dat hij het nu pas begint te doorzien. Beter laat dan nooit natuurlijk.
Net zoiets als een zogenaamde anti-oorlogs film waar we een paar uur moorden moeten aanschouwen todat aan het eind een of andere "held" tot bezinning komt. Ok, kan leerzaam zijn voor mensen die hier nog nooit over nagedacht hadden.

avatar van IH88
La Grande Bellezza

Stijlvolle film waarin Rome op zijn mooist en verleidelijkst wordt getoond. Als je echt de juiste kijkomstandigheden creëert voelt La Grande Bellezza aan als een droom, en voordat ik het wist was er al een uur voorbij. Minpunten zijn dat niet alle gesprekken en verhaallijnen even interessant zijn, en de editing voelt soms ook wat slordig aan. Net als je lekker in een scene zit wordt hij afgekapt, om naar de volgende schitterende scene te gaan. Want audiovisueel is La Grande Bellezza een meesterwerk, en wat dat betreft verdient Sorrentino alle credits.

avatar van nijkerkbert
Zeer teleurstellende film. Ja hoor, prachtige cinematografie, voor de rest kabbelt het maar voort en springt vangt naar her.