La Grande Bellezza (2013)

Alternatieve titel: The Great Beauty

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Paolo Sorrentino
met Toni Servillo, Serena Grandi en Sabrina Ferilli

Onverschillig en verleidelijk biedt Rome zichzelf aan aan de verbaasde ogen van de toeristen: het is zomer en de stad straalt met een schoonheid die ongrijpbaar en onherroepelijk is. Jep Gambardella (Servillo) is 65 en hij straalt een charme uit die de tijd niet verwoest heeft. Hij is een succesvolle journalist die heen en weer fladdert tussen cultuur en het goede leven in Rome. Hij denkt echter met verbittering terug aan zijn gepassioneerde verloren jeugd.

Film met veel cinematografische waarde. Prachtig inzake beeldvorming, expressieve close-ups, rustige en ook uitbundige visueel geslaagde scènes.
De passage waarbij een wat zelfingenomen vrouw door het hoofdpersonage wordt terechtgewezen, vond ik wel knap
De humor die er in sluipt en het dialoogwerk zijn genietbaar, maar wat me stoorde en de totaalscore heeft beïnvloed, is de afwezigheid van een duidelijke verhaallijn en het gebrek aan gevatte overgangen tussen de opeenvolgende scènes, zodat het, voor mij althans, niet zo erg indringend en overtuigend overkwam.

avatar van Shadowed
Best een indrukwekkend filmpje.

Begin vond ik niet al te boeiend, begon me zelfs af te vragen of ik wel de juiste film had aangezet want ik vond het helemaal nergens op slaan. Toch maar doorgekeken en toen begon de film me langzaam toch moi mee te nemen door de straten van Italië.

Soms zeer prachtige beelden, en de film is daarnaast ook knap gefilmd en knap belicht. Veel oog voor detail en acteerwerk is ook zeer in orde, vooral de Servillo. Personages zijn wel wat plat, en het verhaal weet niet altijd veel indruk te maken.

Aan het einde pakt de film je wel goed, en je kan je vergrijpen aan de mooie beelden, maar als het verhaal en de personages iets minder plat waren was mijn beoordeling ongetwijfeld hoger.

avatar van ZenZin
Nog eens een keer bekeken want intrigerend en mooi vormgegeven is het wel maar helaas: het is toch echt filosofie van kleuterschool niveau.
Twee uur vervelend pedant decadent depressief kinderachtig gedoe in beeld willen brengen kan ik alleen maar begrijpen als de regisseur het toch zelf niet zó vervelend vindt.
Hoewel er de nodige vraagtekens bij worden geplaatst - die wel in cynisme blijven steken- worstelt hij ( en de hoofdpersoon ook ) er kennelijk nog mee dat hij het nu pas begint te doorzien. Beter laat dan nooit natuurlijk.
Net zoiets als een zogenaamde anti-oorlogs film waar we een paar uur moorden moeten aanschouwen todat aan het eind een of andere "held" tot bezinning komt. Ok, kan leerzaam zijn voor mensen die hier nog nooit over nagedacht hadden.

avatar van IH88
La Grande Bellezza

Stijlvolle film waarin Rome op zijn mooist en verleidelijkst wordt getoond. Als je echt de juiste kijkomstandigheden creëert voelt La Grande Bellezza aan als een droom, en voordat ik het wist was er al een uur voorbij. Minpunten zijn dat niet alle gesprekken en verhaallijnen even interessant zijn, en de editing voelt soms ook wat slordig aan. Net als je lekker in een scene zit wordt hij afgekapt, om naar de volgende schitterende scene te gaan. Want audiovisueel is La Grande Bellezza een meesterwerk, en wat dat betreft verdient Sorrentino alle credits.

Zeer teleurstellende film. Ja hoor, prachtige cinematografie, voor de rest kabbelt het maar voort en springt vangt naar her.

Wat een grote schoonheid. Het leven door ogen van een geleefde schrijver. De hele film ademt, leeft.

avatar van Basto
Gister herzien. Wat een heerlijk opgewekt cynisme.

Een van de beste films van deze eeuw.

avatar van Brix
Vanavond op TV te zien : NPO2 Extra > 20:55 uur

Ik vond hem gek genoeg zwaar teleurstellend. Had er echt zoveel meer van verwacht.
Prachtige cinematografie, dat wel, maar het verhaal en de rest vond ik een slappe hap. Het trok me gewoon niet en vond het allemaal maar vaag en chaotisch.

avatar van v2000
Inmiddels drie keer gezien. De eerste keer vond ik hem prachtig, maar met veel vraagtekens. Daarom een tweede keer bekeken, maar er zat me iets dwars, ik wist niet precies wat. Bij de derde kijkbeurt begon ik me te ergeren aan de oppervlakkige, karikaturale personages, met name de hoofdrolspeler. De Grote Decadentie had de film beter kunnen heten. Een snobistisch schrijvertje dat in een weelderig penthouse woont tegenover het colosseum. Het geld kan blijkbaar niet op. Drie keer per dag wisselt hij van de ene smaakvolle designer outfit in de andere. Hij windt iedere van vrouw om zijn vingers, en dat alles omdat hij veertig jaar geleden één meesterwerk heeft geschreven en nu teert op dat succes? Ja, Duh! Zelfs Mulisch was niet zo decadent, laat staan zo rijk. Dit is een en al oppervlakkige filosofie en mooifilmerij. Prachtige beelden, zeker, mooie muziek, en ook humor, zeker met die fantastische rol van die bisschop. Maar verder niets dan oppervlakkigheid. Die bisschop redt uiteindelijk de film waardoor ik er toch nog drie sterren voor wil geven.

avatar van Basto
v2000 schreef:

Het lijkt me dat je de film de derde keer pas begint te begrijpen. La Grande Bellezza is een ironische titel. De film legt JUIST de oppervlakkigheid van de jetset bloot. Probeer het een volgende keer vanaf het begin als een zwarte komedie te zien en onze luis in de pels Jeb wordt weer je held!

avatar van v2000
Het zou kunnen, maar ik blijf me eraan storen en ik vraag me af waarom de kijker dit allemaal moet zien. In Loro herhaalt de regisseur zijn kunstje en vraag ik me nog meer af waarom ik al die perfect gechoreografeerde soft porno eigenlijk moet zien. Ik blijf het mooifilmerij vinden. Waarschijnlijk ben ik te nuchter voor dit soort films.

avatar van Baboesjka
Een bijzondere en indrukwekkende film. Heel mooie beelden, goed spel, sfeervol en meeslepend gebracht. Ik kwam er na verloop van tijd echt in. Het is artistiek, maar soms vond ik het iets te gemaakt. Ik vind het fijn dat de film diepgang bevat, al lijkt het soms oppervlakkig. Dat is het niet, vind ik in ieder geval. Sterk werk! 4*

avatar van FlyingGustman81
Verwachtingen waren hooggespannen bij mij. En deze zijn deels waargemaakt. De beelden zijn prachtig; zelfs de beelden bij het laatste stukje van de aftiteling waren prachtig. Maar ik ergerde me (zeker het eerste half uur) aan het sfeertje, de oppervlakkigheid van hoofdpersoon journalist Jeb en dito verhaallijnen. Desondanks vind ik het toch een prachtige film.

avatar van pampelonne
Heerlijke decadente film.
erg Fellini -achtig door de vreemde personages die zijn pad kruisen.
het verhaal stelt weinig voor, het gaat hier meer om de fraaie beelden.
èn een fijne soundtrack.